Відведений час
Організаційна частина:
|
2-3 хв. |
Актуалізація опорних знань:
|
10 хв. |
Повідомлення теми, формування мети та основних завдань:
|
до 5хв.
|
План
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
|
до 40хв.
10 хв. |
Підведення підсумків:
|
5 хв. |
Домашнє завдання: підготувати хронологічну таблицю «Життя і творчість М.Метерлiнка». |
2-3 хв. |
Затверджено на засіданні МЦК філологічних дисциплін
Протокол № від «__»___________20__ року.
Голова предметної (циклової) комісії
___________________
Погоджено: методист коледжу ____________ «__»____________20__ р. |
Затверджую: заступник директора з навчальної роботи _________ «__»__________20__р.
|
ПЛАН-СХЕМА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ
Вид заняття: |
комбіноване |
Предмет: |
зарубіжна література |
Тема заняття: |
«Театральна революція» англійського драматурга Дж.Б.Шоу. |
Мета заняття |
|
навчальна: |
ознайомити студентів із життєвим та творчим шляхом Бернарда Шоу; засвоїти поняття «нова драма», «парадокс», «відкритий фінал»; навчити студентів аналізувати драматичний твір на прикладі комедії «Пігмаліон»; |
розвиваюча: |
розвивати уміння критично мислити і давати власну оцінку; розвивати творчі задатки студентів |
виховна: |
виховувати естетичні смаки та збалансовувати поняття «внутрішня краса» і «зовнішня краса», виховувати культуру мовлення, привчати до роботи в мікрогрупах. |
Мета відкритого заняття: |
показати методику проведення комбінованого заняття у поєднанні із демонстраційними методами навчання. |
Тип заняття: |
засвоєння нових знань
|
Методи заняття: |
бесіда, доповідь, демонстрація, елементи проектної діяльності студентів, робота в малих групах, конспектування, складання узагальнюючої таблиці, тестування. |
Міжпредметні зв’язки: |
українська література, культурологія, етика ділового спілкування, психологія, історія. |
Наочні посібники: |
слайд-шоу презентація «З англійської літератури: Дж.Б.Шоу, п'єса «Пігмаліон», портрет письменника. |
Технічні засоби навчання: |
мультимедійний екран, проектор. |
Навчальне місце: |
аудиторія 210 |
Література: |
|
основна: |
|
додаткова: |
|
Хід заняття
1. Організаційна частина:
2. Актуалізація опорних знань
Слово викладача. Ми з вами розпочали розглядати новаторські зрушення у драматургії межі XIX-XX ст.
На сьогодні ви готували біографію англійського драматурга Дж.Б.Шоу. Англійський театр на межі століть переживає загальну кризу. Б. Шоу буде першим, хто спробує реформувати англійський театр. У 1891 році виходить його книга «Квінтесенція ібсенізму», в якій були викладені основні положення естетики драматурга. Так розпочинається боротьба Б. Шоу за «новий театр». Боротьба Б.Шоу за новий театр велася ним на різних фронтах: критичні статті про театр Ірвінга і акторів (наприклад, видатних акторок Бергман і Дузе, кумирів тогочасної театральної публіки), підтримка Незалежного театру, що пропагував сучасну проблемну драму, і власна драматургічна творчість. Саме Незалежнийтеатр поставив першу п'єсу Шоу «Будинки вдівця» (1892), що сприймалася як памфлет, і хоча автор «не досяг успіху, зате викликав галас» (Б. Шоу). Так утверджується одне із центральних естетичних завдань Шоу: «Театр не повинен приносити насолоду. Він зраджує своєму призначенню, якщо не змушує вас шаленіти».
За 7 років (1892 - 1899) Б. Шоу написав три драматичних цикли: «Неприємні п'єси» («Будинки вдівця», «Гультяй», «Професія місіс Уоррен»), «Приємні п'єси» («Війна і людина», «Обранець долі», «Кандида» та ін.), «П'єси для пуритан» («Учень диявола», «Цезар і Клеопатра» та ін.). Ці драми, різні за жанром і тематикою, об'єднані ідейною та соціальною спрямованістю - викрити лицемірство суспільства, втрату духовності, утвердити внутрішню свободу людини і справжні людські цінності. На початку XX ст. Б. Шоу пережив духовну кризу, свідченням якої стали філософські пошуки митця: він захопився ідеалістичною теорією «життєвої сили», «першооснови», яка знаходить втілення у стремлінні до прогресу та появі нових біологічних видів. На зміну сучасному людству з його низьким моральним і інтелектуальним рівнем має прийти нове, суспільство «надлюдей». «Надлюдина» у розумінні Б. Шоу - це, в першу чергу, особистість гуманістичного світогляду. Уособленням такої особистості драматург вважав Й. Гете, В. Шекспіра, Л. Толстого. Захоплення цією філософською теорією відобразилося у п'єсі «Людина і надлюдина», яка послужила поштовхом до листування Б. Шоу та Л. Толстого. У подальшому Б. Шоу напише цілу низку блискучих п'єс: «Пігмаліон», «Дім, де розбиваються серця» (цю драму автор вважав найкращою із своїх творів), «Назад до Мафусаїла», «Свята Іоанна», «Візок з яблуками» та ін. П'єси Б. Шоу уже не складали єдиних циклів, оскільки надто вже різноманітними були і за змістом, і за формою. Драматург, використовуючи різні жанри (комедії, трагікомедії, реалістичної драми, історичної трагедії), заглибився у проблеми морального удосконалення людства, досягнення істини. У 1925 році драматург став лауреатом Нобелівської премії і відреагував на цю знаменну подію зауваженням у своєму стилі: премія присуджена «на знак вдячності за те почуття полегшення, яке відчув світ в цьому році, коли він (Шоу) нічого не надрукував». Ставлення митця до нагород і титулів було показовим: він відмовлявся від них, стверджуючи, що книги і п'єси будуть найкращим пам'ятником для нього. Творчий шлях Б. Шоу був довгим і насиченим. Митець заклав підвалини реалістичного інтелектуального театру, «драми ідей». З часом у його творах все частіше будуть «з'являтися насичено гротескні, фантастичні ситуації і постаті, надзвичайно ускладниться структура, сатира переважатиме гумор, філософські оцінки людства і перспектив його існування на цій землі наберуть доволі похмурого забарвлення. П'єса-антиутопія, п'єса-пересторога посяде в доробку старого майстра експоноване місце». (К. Шахова). Всього він написав 56 п'єс, працюючи навіть у 94 роки.
Б. Шоу відмовився від грошового еквіваленту Нобелівської премії, написавши секретарю Шведської королівської академії, що «ці гроші - рятівне коло, яке кидають плавцю, тоді як він вже досяг берега і знаходиться у безпеці». Гроші можна використати для «поширення зв’язків і взаєморозуміння у галузі літератури і мистецтва між Швецією і Британськими островами». Сума премії - 7 000 фунтів - була використана для перекладу на англійську мову декількох п'єс А. Стрінберга і декількох романів шведських авторів, які без цієї підтримки навряд чи з'явилися б англійською мовою.
Трагікомедія - драматичний жанр, якому властиві риси одночасно і трагедії, і комедії. В основі трагікомедії лежить трагікомічне світовідчуття драматурга. Біля витоків сучасної трагікомедії стоїть європейська «нова драма». Науковець Е. Бентлі вважав, що сучасна трагікомедія розпочинає свою історію з ібсенівської «Дикої качки». Б.Шоу вважав першовідкривачем цього жанру Л. Толстого. Шоу йменує трагікомедію Нового часу не трагедією із комедійними вкрапленнями, а комедією, що набирає трагічного змісту. (За «Теорією літератури» О. Галича та ін.)
Парадокс - ключовий художній засіб естетики Б. Шоу.
Парадокс - 1) своєрідна думка, судження, яке розходиться із загальноприйнятим, іноді суперечить здоровому глузду; 2) несподіване явище, яке не відповідає загальноприйнятим уявленням. Парадокс викликає здивування, заперечення, спонукає замислитись і визначити власну позицію щодо запропонованої таким чином ідеї, ситуації, характеру тощо. Парадоксальність властива творам Шоу на різних рівнях тексту (словесний парадокс, парадоксальність думок, характерів, ситуацій, сюжету тощо). «У Шоу парадокс розширює свої можливості, стає всюдисущим… Те, що видається в них цілком позитивним, …виявляється гидким, безчесним, жалюгідним або смішним. ...Дивні ж вчинки, як стає зрозумілим по ходу дії, насправді – цілком розумні і корисні для загалу». (За К. Шаховою).
Методичний коментар: учні діляться першими враженнями від прочитаного твору. Звертається увага на такі риси, як відсутність традиційного списку дійових осіб, розлогі ремарки тощо. Дослідження цих художніх особливостей твору входить до змістового наповнення уроку.
У чому художня своєрідність експозиції п'єси?
Чому автор обирає місцем дії саме портик церкви Святого Павла на Ковент Гарден? (Ковент Гарден - це площа Лондона, на якій знаходяться церква, театр і ринок; заховатися від дощу, мабуть, можна і в театрі, і на ринку, проте тільки під портиком церкви могли зібратися разом такі соціально різні люди – аристократи, «пан із зовнішністю кадрового військового», незнайомець «із Челсі», «іронічний незнайомець із Гокстона» та ін.; об'єднує цей натовп спільний настрій — «усі похмуро вдивляються у стіну з дощу». Як виявиться згодом, автор уже на початку дії «зібрав» під одним дахом головних героїв.)
Поміркуйте, з якою метою автор відмовляється від традиційної «афіші» - списку дійових осіб п’єси. (З героями ми знайомимося лише тоді, коли вони з 'являються на сцені.)
Прочитайте останню ремарку І дії. У чому її призначення? Як вона пов'язана з проблематикою твору? (Вже у І дії чітко окреслюється одна із ключових проблем твору — соціальна, а остання ремарка дії підсилює цю проблему: злиденне облаштування кімнатки дівчини («прожитковий мінімум»), чітко вказані витрати на квартплату і газ («чотири шилінги на тиждень», «ще один пенні» в газометр), холод, вогкість — це все, що може дозволити собі «порядна дівчина», яка «має право торгувати квітами» і таким чином заробляє собі на життя.)
- У чому сутність парі між Хігінсом і Пікерінгом? Яку роль у ньому вони відводять дівчині?
Читання в особах. II дія. Від слів «Хігінс. Розкажіть мені алфавіт» до останніх слів дії.
- У чому особливість художнього часу у творі? Як художній час пов'язаний з розвитком драматичної дії?
Перегляд кінофрагмента «Після прийому» (IV дія) або читання в особах. Від слів «Хігінс. Куди в біса заподілися ці кляті пантофлі?» до слів «Хігінс. ...Як міг дарувати свою прихильність!».
Читання в особах. (Початок V дії до слів «Хігінс. Ну, зараз ми дещо почуємо».)
Перегляд кінофрагмента «Остання розмова Елайзи і Хігінса».
- Що переважає в п'єсі: дія чи дискусія? Аргументуйте відповідь прикладами із тексту.
- Порівняйте відкриті фінали в творах «Ляльковий дім» Г. Ібсена та «Пігмаліон» Б. Шоу.
Презентація «Відтворення античного міфу про Пігмаліона у живописі» (у мультимедійному або паперовому варіанті).
Міф про Пігмаліона використовується в контексті різних культур і епох. Цей міф існував у Стародавній Греції і був запозичений давньоримськими митцями. Публій Овідій Назон у X книзі «Метаморфоз» розповідає історію царя Кіпру, скульптура Пігмаліона, що вирізьбив прекрасну статую дівчини із слонової кістки і закохався в неї. Ремінісценції та алюзії у світовій літературі міфу про Пігмаліона: Марстон, поема «Перетворення статуї Пігмаліона» (XII ст.); Ж. Ж. Руссо, лірична п'єса «Пігмаліон», у якій автор дотримується сюжету, використаного Овідієм; відмінність з першоджерелом - у фіналі, коли Галатея, що ожила, торкається себе рукою: «Я». Так зображено утвердження важливості свідомості людини (XVIІІ ст.); В. Швенк Гілберт, комедія «Пігмаліон і Галатея» (XIX ст.) та ін.
Бесіда.
- Поміркуйте, чим можна пояснити активне звернення митців різних епох саме до античного міфу про Пігмаліона?
- Чи є в тексті п'єси Б. Шоу пряме звертання до античного міфу? Як пов'язана п'єса з античним міфом? (Міфологічний мотив існує на рівні підтексту.)
- Поміркуйте, чому драматург не назвав свою п'єсу «Галатея», адже образ Елайзи-Галатеї є ключовим у комедії.
- Мотив перетворення (метаморфози) є одним із найпоширеніших у світовій літературі. Аргументуйте це твердження прикладами. (Античні міфи про Нарциса, Адоніса, Дафну та ін., народні казки («Царівна-жаба», «Семеро братів» та ін.), літературні казки (Г. К. Андерсен «Гидке каченя», «Дикі лебеді», — Ш.Перро «Попелюшка», С. Аксаков «Червоненька квіточка», Е. Т. А. Гофман «Крихітка Цахес» тощо).
Робота з узагальнювальною таблицею.
Античний міф «Пігмаліон» |
П'єса Б. Шоу «Пігмаліон» |
1.За велінням богів скульптор-цар Пігмаліон створює статую прекрасної дівчини |
1. Випадкова зустріч на Ковент Гарден Хігінса з квіткаркою-кокні, що супроводжується словесною сутичкою героїв |
2.Здійснення бажання Пігмаліона (перетворення скульптури на живу жінку) залежить від волі Афродіти |
2.Перетворення «обшарпанки на герцогиню» відбувається завдяки людським діям |
3.Пігмаліон - єдиний образ людини-творця у творі |
3.На роль «творців» Елайзи-Галатеї претендують Хігінс, Пікерінг, сміттяр Дулитл та ін. Елайзу також можна вважати «Пігмаліоном» по відношенню до самої себе (її бажання, сила волі, здібності активно сприяли перетворенню героїні), до Хігінса |
4.Галатея - «пасивний» персонаж у творі |
4.Елайза-Галатея здатна на рішучі вчинки, прийняття важливих рішень, внутрішній динамічний саморозвиток |
5. Відсутня інформація про характер Галатеї, її ставлення до Пігмаліона. Статичність опису зовнішності героїні |
5.Чітко визначені особистісні риси героїні, що виявляються протягом розвитку дії, зображено процес її внутрішньої еволюції. Зміни у зовнішності: від «обшарпанки» до вишуканої елегантної леді |
6.Завершення історії щасливим шлюбом героїв |
6.Відкритий фінал (багатоваріантність) історії героїв |
7.Ключова проблема: утвердження залежності долі і щастя людини від волі (прихильності) богів |
7. Багатогранність проблематики твору (соціальна, філологічна, особистісного саморозвитку, ролі мистецтва і просвіти для формування особистості тощо) |
IV. Узагальнення та систематизація.
1. Бесіда.
- Яким, на вашу думку, є головний результат «філологічного експерименту» Хігінса?
- Поміркуйте, чому Б. Шоу називають «Мольєром XX століття». Чи згодні ви з таким образним визначенням особистості митця?
2. Складання «діаманти» до образу Елайзи.
Методичний коментар: діаманта - це віршована форма із семи рядків, перший і останній з яких - поняття з протилежними значеннями. Вірш складається за алгоритмом: 1 рядок - тема (іменник); 2 - значення (два прикметники); З - дія (троє дієслів або дієприкметників); 4 - асоціація (чотири іменники); 5 - дія (троє дієслів або дієприкметників); 6 - означення (два прикметники); 7 - тема (іменник).
3. Узагальнення результатів дослідницької роботи в опорному конспекті «Інтелектуальний характер драматургії Б. Шоу» (слайд 6).
Тези:
«Коло думок». Чи можна вважати п'єси Б. Шоу «посланнями до людства»?