Урок "Театральний костюм. Узгодження форми одягу з декором. Практичне завдання: виготовлення театрального костюма для казкового персонажа вистави."

Про матеріал
Мета: поглиблювати уявлення школярів про театр і професію художників у театрі; ознайомити з історією театрального костюма;мати уявлення про роль костюма в розкритті образу казкового персонажа вистави;навчити створювати театральн ікостюми, узгоджувати форми одягу з декором; розвивати творче мислення, уяву, творчі здібності, художньо- практичні уміння і навички;виховувати любов до театру, інтерес до занять образотворчою діяльністю.
Перегляд файлу

3 клас

Образотворче мистецтво

Розділ:Улюблені сюжети в мистецтві, художник і театр


Автор:

Дейнего Світлана Павлівна,

вчитель образотворчого мистецтва

Охтирської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3

Охтирської міської ради Сумської області

 

Тема: Театральний костюм. Узгодження форми одягу з декором.
Практичне завдання: виготовлення театрального костюма для казкового персонажа вистави.

Мета: навчальна:

- поглиблювати уявлення школярів про театр і професію художників у театрі;

- ознайомити з історією театрального костюма;

- мати уявлення про роль костюма в розкритті   образу казкового персонажа вистави;
- навчити створювати театральн ікостюми, узгоджувати форми одягу з декором;
розвивальна:
- розвивати творче мислення, уяву, творчі здібності, художньо- практичні уміння і навички;

виховна:
-  виховувати любов до театру, інтерес до занять образотворчою діяльністю.

Після уроку ми з вами будемо:

знати: історію театрального костюма  та його    роль в розкритті   образу казкового персонажа вистави;

вміти :створювати театральні костюми та  узгоджувати форми одягу з декором;

цінувати: мистецтво театру та  професію  театральних художників .

Оснащення: візуальний ряд:

презентація; наочний  плакат;

виставка дитячих книжок «Мої улюблені казкові герої»;

музичний ряд:

аудіозаписи (А. Вівальді  цикл «Пори року», П. Чайков­ський цикл «Вальс

 квітів ») та інші…

Обладнання: ТЗН;   презентація

Матеріали та інструменти:альбом для малювання;

простий і ко­льорові олівці, фломастери, гелеві ручки, гумка, фарби, пензлі № 4,6, ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів, палітра (матеріали до уроку на ви­бір учнів); підручники; трафарети із зображенням фігури людини.

Роздатковий матеріал:

1.Словнички з записами основних  понять на уроці.

2. Правила користування та техніка  безпеки  на уроці  під час  роботи з художніми матеріалами;

3.Картки-підказки з поетапним виконанням.

4.Пам’ятки з правилами роботи над малюнком.

5.Фотоілюстрації із зображенням улюблених казкових героїв  до вистави.

Тип уроку:комбінований урок;

Методи і засоби роботи:

Метод «Мозковий штурм».

Прийом: «Закінчи речення»,евристична бесіда;практична робота на базі за­своєного матеріалу;

для вчителя: педагогічний малюнок з поетапністю виконання дівчинки в образі театрального персонажа лисички у костюмі ; зразки малюнків із зображенням інших театральних персонажів до казок : Попелюшка, Буратіно, Червоний Капелюшок  тощо.

Тип уроку: комбінований урок.

Основні поняття:

театральний костюм  -  це елемент оформлення вистави.

Художник–костюмер - це …..

 

Хід уроку

Слайд №1. « Вітаємо!»

І. Організаційний момент. Рефлексія настрою.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

  Зараз урок образотворчогомистецтва. А мистецтво – цеджерело добра і  краси. Давайте  посміхнемосяодин одному і подаруємо гарнийнастрій.

І знову у нас незвичайний урок,
До світу мистецтва продовжимо крок!
Це творчості час, фантазії час,
Цікаві завдання чекають на вас.

І. Актуалізація опорних знань

Але перш ніж ви про них дізнаєтесь, давайте пригадаємо з попередніх двох уроків , що ви засвоїли?Ми влаштуємо « Мозковий штурм ». Я буду задавати питання, а ви швидко на них відповідати.

 

Слайд №2-4.« Мозковий штурм»

Метод « Мозковий штурм»

 

Тут все прекрасне - жести, маски,

Костюми, музика і гра,

Тут оживає наша казка,

І з нею - світлий  світ добра.

 

1.Про який вид мистецтва йдеться мова у вірші ?(Про театр)

 

2.В якій країні зявився перший театр?Давній Греції)

 

3. Що в перекладі з грецької означає « театр»? (Місце для видовищ)

 

4.Коли святкують  Міжнародний день театру?(27 березня)

 

5. Від когоще, крім акторів залежить успіх  вистави у театрі? (Від театральних художників?)

 

6.Як називаються усі  театральні художники одним словом? (Сценографи)

 

7.Що в театрі створене руками художника - сценографа?(Афіші, бутафорія , декорації, ескізи костюмів та їх виготовлення…. )

 

8.Що таке бутафорія?(Це вироби, що  імітують натуральні предмети , на приклад,посуд чи меблі певної епохи,їжа, маски, різні прикраси…)

 

9.А який бутафорський предмет ми виготовляли на минулому уроці? (Маски)

 

10.У ролі яких театральних художників  були? (Художників – бутафорів)
 

Слайд № 5-7.

 

- Молодці, добре засвоїли  пройдений матеріал. Але це ще не все. Згадайте

вистави, які вам довелося бачити у театрі.Мабуть  кожен із вас із захопленням розглядав одяг акторів.Скажіть, як одним словом він називається? (Костюм)

 

-А як називаються художники,що їх створюють? (Художники- костюмери)

Театральні костюми  -  це своєрідне мистецтво, і художники, які їх створюють,заслуговують найвищої похвали.

 

Слайд № 8. 

ІІІ. Повідомлення теми  та мети уроку.

Тема нашого уроку називається  «Театральний костюм».

Виготовлення театрального костюма для казкового персонажа вистави.

Слайд  № 9. 

Після уроку ми з вами будемо:

знати: історію театрального костюма та його   роль в розкритті   образу казкового персонажа вистави;

вміти: виготовляти театральні костюми та  узгоджувати форми одягу з декором;

цінувати:мистецтво театру та  професію  театральних художників .

Слайд № 10-11.

ІY. Викладання нового матеріалу.

Засвоєння знань, формування вмінь і навичок. Робота  з підручником.

(На екрані презентації зображений  ескіз костюма)

- Театральний  костюм відіграє значну роль у розкритті образу героя  сценічного дійства.Слово  « костюм » з  італійського означає  « традиція ».
Як одяг дійової особи , він є втіленням на сцені того , що  носили люди в епоху, в яку відбувається дія вистави. Так було і дуже давно – у перших театрах, так залишається і у виставах у наш час.

- Розгляньте  на с. 138. Підручника, ескіз  костюма  художника І. Білібіна до опери «Князь Ігор».

 - За якими ознаками художнику вдалося розкрити через костюмепоху того часу? (Через  елементи одягу (накидка, взуття, шолом)та атрибути (спис, щит з гербом )

- А в ескізах до театральних костюмів   художника М. Добужинського? (Через зачіски, пишні, довгі  сукні, шаровари, бриль.)   

Слайд  № 12. 

Важливим елементом костюма є: прикраси, головні убори, взуття, грим, зачіска.

Слайд  № 13. 

- Сьогодні на урок деякі учні прийшли у театральних костюмах персонажів  їхньої улюбленої казки. Вгадайте хто вониі з якої казки? Попросимо вийти  наших героїв  оплесками.

(Вихід учнів.)

1.Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.  («Попелюшка»)

2. Сидитьпівник на печі
Їстьсмачненькікалачі.
Ось лисичка прибігає,
Півникамерщійхапає.
Я  побіг і врятував
В лиса півника забрав.   (Казка «Котик і півник)

3. Я бабусі у корзинці
І обід несу, й гостинці.
Відгадайте-но, будь ласка,
Звідки я, з якої  казки? («Червоний Капелюшок»)

 

4.  Я лялька- дівчинка, подружка Буратіно.
З якої казки я? Впізнали?... («Пригоди Буратіно»)

Учні вас впізнали, але не по костюму, а через те, що добре знають казки про вас.
Котик: Ми поспішали вчасно потрапити на урок, тому усі речі  не встигли одягти.
Червоний Капелюшок: Але ми думали, що ви нас і так впізнаєте.
Вчитель: Для того щоб  ви повністю відповідали своєму образу, вам потрібно одягнути  важливі традиційні елементи костюму. І ми у цьому вам допоможемо. Правда  діти? Усі необхідні елементи  до  костюмів наших героїв знаходяться  ось тут ,  під накритою скатертиною. Ви називаєте  які саме , а я дістаю. Для Попелюшки це… (Кришталеві черевички та корона).
Для Котика (Наголівник). Для  Червоного капелюшка (Капелюшок).
Для Мальвіни (Блакитна   перука).

Вчитель: Ось тепер усе на своїх місцях ,  і перед нами справжні персонажі  з казок. Сідайте будь ласка.

СЛАЙД № 14.

Отже, без важливих  традиційних елементів  театрального костюма  образ  казкового персонажа не буде розкритий, і ми їх просто  не впізнаємо на сцені.

СЛАЙД № 15-16. Показ зразка.  Аналіз  зразка. Костюм Попелюшки.

Y. Показ та аналіз  зразка вчителем.

Подивіться на зразок  ескізу театрального  костюма  для казкового персонажа  Попелюшки , який виконала я. Образ Попелюшки передається  через костюм за допомогою важливих традиційних елементів: довга сукня певної епохи, корона та  кришталеві черевички. Форма одягу узгоджена з декором за допомогою  контрастного кольору та деталей: корони жовтого кольору,що гармонує із жовтими смужками на сукні. Ескіз костюма намальований  у живописній техніці.

СЛАЙД № 17.

YІ. Практична діяльність. Поетапне виконання вчителем  ескізу театрального костюма лисички.

- Сьогодні ми побуваємо у ролі художників – костюмерів і будемо створювати свої ескізи костюмів для театральних персонажів до улюбленої вистави – казки. Для чого ми це будемо робити? (Відповіді учнів).

Всім відомо, що не можна створити ескіз костюма , не знаючи основ будови фігури людини. Проте сьогодні ми скористаємося трафаретами із зображенням фігури людини, які знаходяться у вас на партах та у мене на дошці.

Перед вами малюнок із зображенням дівчинки у костюмі казкового персонажа -  лисички. Щоб його правильно намалювати, необхідно пригадати закони композиції та  основні етапи роботи над малюнком. На кожному уроці ми їх постійно повторюємо. Тому зараз я буду показувати послідовність виконання, і в ході роботи ми пригадаємо і закріпимо знання про закони та етапи над малюнком. Слухайте уважно.

І етап. Правильне розміщення альбомного аркуша (вертикально).

ІІ етап. Композиційне розміщення (посередині).

ІІІ етап. Схематичне зображення ( прикладаємо трафарет фігури людини  до альбомного аркуша, обводимо олівцем, малюємо елементи обличчя : очі, ніс, рот, вуха).

ІY етап. Конкретизація (промальовуємо костюм та важливі його елементи: грим (веснянки, чорні контури навколо очей, хвіст..), зачіску (перука), головний убір( наголівник ), прикраси (сумка), взуття).

Y. Узагальнення (витираємо зайві деталі, промальовуємо головні).

YІ. Робота в кольорі ( форму одягу узгоджуємо з декором за допомогою  споріднених кольорів: жовтого, помаранчевого та червоного. Деталей: сумочки рожевого кольору, що гармонує з черевичками такого ж кольору; перуки помаранчевого кольору - з сукнею тощо.

СЛАЙД №18. Руханка.

Станьте діти, посміхніться,

Всі до сонця поверніться,

За щасливий день вчорашній,

Землі низько поклоніться.

Вліво, вправо нахиліться,

веретенцем покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте,

І за парти тихо сядьте.

Слайд №19.

Повторення правил з техніки безпеки під час  роботи з графічними або живописними  матеріалами.

СЛАЙД № 20-21.

Самостійна робота учнів (Звучить музика П. Чайковського « Вальс квітів »)

Спробуйте намалювати свої ескізи костюмів для театральних героїв з  улюбленої вистави-казки. Це можуть бути герої з вистав до яких ви створювали афіші та маски на попередніх уроках. А може вам захочеться намалювати ескізи костюмів для інших казкових персонажів.Тут вам обирати, але головне зуміти розкрити образ театрального героя, його характер через костюм та узгодити форму одягу з декором. Творчої наснаги вам.

(Учні беруться до виконання  завдання. У процесі роботи вчитель  надає допомогу тим, хто її потребує, консультує діяльність школярів з добору кольорів  тощо)

СЛАЙД № 22
Виставка. Оцінювання робіт.

Попрошу вийти до дошки й показати свої роботи  усім присутнім у класі,  учнів  першого ряду (Вихід учнів до дошки, показ робіт)

Якщо вам сподобалось, поаплодуйте гучно, а якщо ні -  просто сидіть тихо.
( Відбувається оцінювання оплесками кожного ряду , той хто не аплодував, запитую чому).

Молодці! Ви добре справились з поставленим завданням і виконали гарні  ескізи  театральних костюмів у різних техніках.

СЛАЙДИ    № 23-25

Підсумок. Висновок.  Домашнє   завдання.

А зараз перевіримо, чи справдилися наші очікувані результати які ми ставили перед уроком?

Очікувані результати:

- Що в перекладі з італійської означає  слово костюм? (традиція)
- Як називаються художники , що створюють костюми? (художники по костюмам)

- За допомогою яких традиційних елементів театрального костюма розкривається  образ  казкового персонажа? (Через прикраси, зачіску, взуття, головний убір…)

- За допомогою чого узгоджували форми одягу з декором?
(За допомогою деталей : квітів, сумочки, корони  та  кольору )

- Які кольори використовували  для декорування костюма доброго персонажа? (теплі, насичені , світлі)

- А для злого чи сумного? ( холодні, темні )

- Театр ми любимо за те, що

- Професія художника-костюмера важлива через те, що…. 

- Що нового ви для себе почерпнули?

- Що було важко створювати?

- Що легко вдалося ?

- Чи сподобався вам урок?

- Чим саме?

Висновок:
- Ви всі сьогодні молодці! У кожного  гарно вийшов казковий персонаж у неповторному театральному костюмі.

І  вдома  ви легко зможете створити  ще багато інших костюмів для своїх улюблених казкових персонажів, адже у вас їх таких  ще багато.
Хотілося б вірити, що після цього уроку, хтось із вас  захоче у майбутньому стати театральним художником - костюмером і створить прекрасні костюми, які до вас ще не створював ніхто. Нехай вам щастить!

СЛАЙД  № 26

Домашнє завдання:  Вдома  переглянути лялькові мультиплікаційні фільми; принести на наступний урок альбоми, старі рукавички, нитки, фломастери, ножиці.

СЛАЙД № 27

Рефлексія настрою.
- А зараз,  підніміться. Подумки на праву руку покладіть те, що отримали на уроці, а на ліву – свій внесок у це. З’єднайте долоньки. Поаплодуйте одне одному. Нехай сьогоднішній урок  вам запам’ятається назавжди.

СЛАЙД № 28

Прибирання робочих місць .

А зараз змагання між рядами: який ряд швидше та охайніше прибере свої робочі місця, той і переміг. (…Перемогла дружба!)

На цьому наш урок завершено! До побачення!

 

 


 





 

 

 

 

 


 

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 3 клас (Резніченко М. І., Трач С. К.)
Додано
27 грудня 2019
Переглядів
5378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку