Комунальний заклад «Василівський ліцей «Сузір’я»
Василівської міської ради Запорізької області
ТЕМА: Технологічний процес свердління.
Урок технічної праці у 5 класі
Вчитель: Маковоз А. В.
Василівка 2021р.
Тема : Технологічний процесс свердління.
Ключові поняття: свердління, свердло, коловорот, дриль.
Об’єкт праці: деталі дитячих рухомих виробів із фанери.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Міжпредметні зв’язки: креслення, фізика.
Очікувані навчальні результати:
1. Уміння характеризувати свердління, як процес різання матеріалів.
2. Уміння виконувати свердління заготовок із фанери.
3. Уміння дотримуватися правил безпечної праці у процесі свердління виробів із фанери.
4. Мати уяву про професії, пов’язані з обробкою деревини.
План проведення уроку
І. Етап орієнтування:
1. Організаційна хвилинка
Перевірка готовності учнів до уроку та наявності у них робочого одягу.
2. Актуалізація знань учнів:
Для актуалізації опорних знань, вчитель ставить дітям запитання:
- Який технологічний процес називають різанням?
- Які різальні інструменти використовують для виготовлення виробу?
- Який спільний принцип закладено в основу роботи різальних інструментів?
( учні відповідають на запитання)
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель показує уже готовий виріб рухомої дитячої іграшки із фанери, яка є аналогом їхнього проектного виробу. Рухомі частини цієї іграшки з’єднані через отвори у фанері гвинтиками і ставить таке запитання: - «Яким способом можливо отримати розмічені на деталі отвори?»
Вислухавши відповіді дітей, вчитель разом з учнями роблять висновок, що для отримання отворів потрібний якийсь інший інструмент, ніж ті що вивчили раніше.
ІІ. Цілепокладання:
Вчитель показує учням коловорот, та декілька видів свердел різного типу. Пояснює що собою являє процес свердління як один із видів різання матеріалу. Потім показує просвердлені заготовки із деревини та із металу та повідомляє, що різні види свердел використовують для свердління різних матеріалів.
Вчитель: - Так от, діти, вивчивши сьогоднішню тему «Технологічний процес свердління», ви усвідомите, що собою являє процес свердління, вивчите типи та призначення різних типів свердел.
Вчитель, показуючи на дошку, повідомляє тему уроку, та пояснює мету та очікувані навчальні результати.
ІІІ. Проектування.
В основі практичної роботи лежить свердління отворів у заготовках із фанери. Елементи дитячої іграшки із фанери з’єднуються маленькими болтами і, завдяки цим рухомим з’єднанням, іграшка рухається.
На початку практичної роботи вчитель пропонує дітям ігрову ситуацію. Інструменти для свердління отворів (ручний дриль, коловорот, буравчик) вчитель пронумерував цифрами 1; 2; 3. На вчительському столі лежать декілька перевернутих листочків з такими ж цифрами. Дітям потрібно підійти до столу і навмання вибрати листочок з номером (кожному номеру відповідає певний інструмент). Витягнувши певний номер, учень з товаришем по ланці будуть свердлити отвори відповідним інструментом.
ІV. Реалізація плану діяльності.
(нова тема подається вчителем за допомогою мультимедійної дошки, використовуючи відеоматеріал з мережі Інтернет за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=R4pgIWQLam4, у супроводі коментування вчителя і практичного показу ним кожної поточної операції).
Одним з різновидів різання є свердління деревини та інших матеріалів. Виконують його за допомогою свердел, різних за конструкцією та призначенням (мал.1). Проте, спільним в них є те, що всі вони мають три основні частини: різальну, робочу і кріпильну.
(мал.2) (мал.3)
Різальна частина спірального свердла (мал. 2) має дві різальні кромки 3 у формі клина. Заглиблюючись в деревину вони зрізають певний її шар. Між різальними кромками вздовж робочої поверхні розміщені спіральні канавки 2 з допомогою яких зрізані частинки деревини відводяться на поверхню заготовки у вигляді тирси (мал.3). Робоча частина свердла має дві спіральні стрічечки 1 (мал.2), які призначені для направлення свердла та зменшення його тертя об стінки отвору. Хвостик та лапка свердла призначений для його закріплення у певному пристрої, або механізмі (мал.1).
Найчастіше свердлять деревину спіральними, гвинтовими і ложковими свердлами. Їх характеристики подані в таблиці (вчитель показує на екран мультимедіа, де зображена таблиця із різними видами свердел та їхніми характеристиками).
Розбираючи різновиди свердел, вчитель звертає увагу на те, що спіральне свердло універсальне. Його застосовують для отримання отворів різних діаметрів. Вчитель пояснює учням, що на кожному свердлі на хвостовику є зазначення його діаметру в міліметрах.
При ручному свердлінні користуються коловоротом і дрилем. Коловорот– інструмент, дриль – механізм для свердління отворів у деревині, іноді – в інших матеріалах.
(коловорот) (ручний дриль)
Затискування свердел у цих пристроях здійснюється з допомогою патронів. Для зміни напрямку обертання свердла коловорот має тріскачку 6.
Свердління наскрізних отворів за допомогою ручного свердлильного інструменту здійснюють у такій послідовності. Спочатку розмічають центри потрібних отворів на оброблюваній деталі. Центри отворів можна також наколоти шилом. Потім кладуть на верстак дощечку або брусок. На неї встановлюють і щільно затискують заготовку.
Свердло беруть потрібного типу та відповідного діаметра і закріплюють у коловороті (дрилі) так, щоб його вісь збігалася з віссю патрона (вчитель пояснює правила свердління).
Розмітку центру отвору виконують олівцем або шилом. Щоб мати рівні краї отвору на виході свердла, під заготовку слід підкласти дошку, яку слід притиснути струбциною. Обрати свердло відповідного діаметру і закріпити в дрилі або коловороті таким чином, щоб його вісь збігалася з віссю патрона. Під час свердління долонею лівої руки натискати на упор коловорота або дриля, а правою рукою обертати рукоятку за годинниковою стрілкою.
Коловорот (дриль) беруть у руки і встановлюють на оброблюваній деталі так, щоб центр свердла збігався з центром отвору. Між свердлом і поверхнею деталі має бути прямий кут (мал.8). На початку свердління коловорот обертають повільно.
Вертикальне і горизонтальне свердління (мал.9-10).
Свердління глухих отворів заданої глибини виконують з використанням обмежувача (мал. 11)
Щоб не допустити відколювання при свердлінні деревини, необхідно щільно притискати заготовку до дерев’яної підкладки. Наскрізні отвори можна свердлити з двох боків.
Для свердління неглибоких отворів у деревині застосовують також спіральні (мал. 12) та штопорні буравчики (мал. 13), а для свердління глибоких – бурави (мал. 15)
мал.12 мал.13 мал.14 мал.15
!!! Не можна тримати коловорот або дриль свердлом до себе. При свердлінні треба міцно і без перекосів затискувати свердло в патроні коловорота (дриля) Під кінець свердління слід зменшувати натиск на дриль і обертати його повільніше. Забороняється контролювати якість обробки і чистити отвір від стружки пальцями рук.
В процесі пояснення нової теми, вчитель демонструє учням правила практичного свердління коловоротом і ручним дрилем, а також розповідає правила безпечної праці.
1. Треба перед свердлінням надійно закріпити заготовку і підкласти під неї дошку.
2. Закріпити свердло міцно у патроні без перекосів.
3. Подачу свердла треба здійснювати плавно, без ривків.
4. Забороняється контролювати якість обробки і чистити отвір від стружки пальцями рук.
5. Не можна здмухувати стружку з поверхні виробу, її треба змітати щіткою.
Закріплення нового матеріалу.
На закріплення нового матеріалу вчитель пропонує записати в таблиці, для якого виду свердління належить кожне свердло:
1.Назва свердла |
малюнок |
Розміри різальної частини, мм |
Вид свердління |
|
діаметр |
довжина |
|||
Спіральне, з конічним загостренням |
|
6…20 |
85…100 |
|
З підрізувачем і напрямним центром |
|
|
|
|
гвинтове |
|
20…50 |
180…210 |
|
Ложкове (перове) |
|
6…50 |
110…250 |
|
Закріпивши новий матеріал, учні приступають до практичної роботи, повторивши правила безпечної праці.
Практична робота:
Обладнання і матеріали: верстак столярний, коловорот, буравчик або дриль, набір свердел, лінійка, олівець, кутник, наждачний папір, заготовки з фанери.
Послідовність виконання роботи:
1. Просвердли отвори дрилем, буравчиком або коловоротом.
2. Зачисти поверхню наждачним папером.
3. Перевірити якість виконаних робіт.
Учні виконують свердління отворів у своїх заготовках і зачищають нерівності наждачною шкіркою. Вчитель контролює правильність виконання операції та дотримання правил техніки безпеки.
V. Контрольно-оцінювальний
Після закінчення практичної роботи вчитель перевіряє якість виробу. Підводячи підсумок уроку, вчитель повертається до очікувальних навчальних результатів, з’ясовують, чи досягнуто цілей. Враховуючи якість і охайність виробу, що виконувався під час практичної роботи, враховуючи відповіді дітей за теоретичними запитаннями, вчитель виставляє оцінки.
Запитання для закріплення:
1. Який спільний принцип закладено в основу роботу шліфувальної шкурки, рашпіля, пилки та свердла?
2. Які бувають свердла за призначенням?
3. Яким способом отримують отвори в деревині?
4. Як правильно свердлити отвори дрилем, коловоротом?
5. Як виконати наскрізний і глухий отвори?
Домашнє завдання.
Достатній рівень:
Високий рівень: