Урок
Тема. Технологія виготовлення народної ляльки, в основі якої мішечок,- Круп’янички
Мета:
- освоєння технології виготовлення народної ляльки Круп’янички; формування практичних навиків роботи з текстильними матеріалами і вміння самостійно створювати художні вироби в традиціях народного мистецтва;
- розвивати осмислення дитиною ролі і значення традицій в житті людини;
- виховувати працьовитість, акуратність, зацікавленість в кінцевому результаті.
Практична робота. Виготовлення народної ляльки Круп’янички, в основі якої мішечок.
Обладнання: мультимедійна установка, віночок із кольоровими стрічками.
Інструменти та матеріали: крупа, набір клаптиків тканини(згідно інструкційної картки), міцні нитки, ножиці, голка.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вправа «Візерунок настрою»
Учитель. Діти,а чи знаєте ви,що від настрою залежить якість роботи? Учені з’ясували, що за відповідним кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини. Тож я пропоную всім визначити характер свого настрою. Віночок потрібно прикрасити кольоровими стрічками. Це допоможе нам визначитися з налаштуванням на сьогоднішнє заняття. Заплющіть очі і уявіть, із яким кольором асоціюється ваш сьогоднішній настрій. Тепер підійдіть до віночка і прив’яжіть стрічку відповідного кольору.
Ключ до трактування вправи
Вивченням впливу кольорів на свідомість та здоров’я людини займається наука кольоротерапія. Значення кольорів:
Учитель аналізує налаштованість учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Слово до слова» : учні мають назвати слова,які пов’язані з елементами українського народного вбрання ( сорочка, спідниця, хустка, плахта, пояс, фартух, вінок, намисто, чоботи, кожух, бриль, очіпок т. д.).
Бесіда
1.Які матеріали використовували у виготовленні народної ляльки?
2. Які функції виконували ляльки обереги? ( Охороняли житло, дітей, сон, господарство. Забавляли дітей).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Без крупи не обходяться ні в одному домі. Кашу називають « праматір’ю» хліба, бо спочатку навчилися варити кашу, а після - випікати хліб. Каша була символом продовження роду. Лялька Круп’яничка – старовинна лялька – оберіг, сповнена позитивної енергії. Сьогодні ми будемо освоювати технологію виготовлення ляльки Круп’янички , в основі якої мішечок, наповнений зерном.
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Записати в зошити тему уроку.
Визначення завдань на урок:
При вивченні технології застосовуються елементи проектування, проектна документація виконується в зошиті.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя з переглядом презентації.
Лялька Круп’япичка – старовинна насипна іграшка – оберіг на ситість і достаток в сім’ї.
( на які українські свята каша була головною стравою?). Назву отримала через вміст зерна в середині. Така лялька має бути кругленькою та товстенькою. Талія відсутня. Вважалося, що лялька приносить в дім достаток, благополуччя, ситість. Виготовляти ці обереги починали восени після збору нового врожаю. Ляльку ставили на покуті до сівби, а коли засівали поле брали зерно з лялечки.
Заборонялося при виготовленні такого оберегу брати подрібнені крупи. Ляльку Круп’яничку дозволяли брати дітям для гри. (Розповідь казки про Круп’яничку).
Символічне значення круп:
Подивимось презентацію, як таку ляльку виготовляти.
VI. Практична робота.
Інструктаж з охорони праці.
Завдання №1. Виконати в зошиті ескізний малюнок.
Завдання №2. Самостійно виготовити ляльку за інструкційною карткою.
VII. Рефлексія.
Огляд виконаних робіт; оцінювання результатів практичної роботи; мотивація оцінок за урок. Прибирання робочих місць.
Перевіримо, чи змінився наш настрій. Прошу ще раз виразити свій емоційний стан на нашому віночку.
VIII. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Інструменти та матеріали: цупка тканина 15×15 см – мішечок для тіла ляльки, зерно- півсклянки, ситець на спідничку 16×5 см, тканина для ручок 6×6 см, тканина на фартух 5×6 см, тканина на хустку , нитки, голка.