Урок "Технологія виготовлення вишитих виробів. Українська вишивка. Орнамент та його види. Символи в українській народній вишивці. Інструменти і матеріали.

Про матеріал
Ознайомити учнів із українською вишивкою; надати відомості про використання вишивки. Розвивати естетичний смак, бажання творити прекрасне. Виховувати любов до праці, повагу до народних традицій; наполегливість та акуратність в роботі.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з трудового навчання у 5 класі

 

 

 

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

 

 

 

Усміхненими

Спокійними

Прогресивними

Ініціативними

Хоробрими

 

 

 

Зав 1 Тестові завдання з трудового навчання

1.Робоче місце – це місце, де розміщується учень, який виконує завдання,. На ньому знаходяться обладнання, інструменти, матеріали . Місце, яке пристосоване для виконання…

А) робіт з обробки деревини;

Б) робіт з обробки тканини;

В) навчально-трудових завдань.

2. Займати та залишати робоче місце можна…

А) з дзвінком;

Б) з дозволу вчителя;

В) з дозволу батьків.

3. Працювати на робочому місці можна тільки …

А) в спортивній формі;

Б) в старому одязі;

В) в спеціальному робочому одязі.

4. Залежно від характеру завдання роботу можна виконувати…

А)  стоячи;

Б) сидячи;

В) стоячи або сидячи.

5. Стан робочого місця та справність інструментів перевіряється…

А) під час роботи;

Б) перед роботою;

В) один раз на тиждень.

6.Проектна діяльність – це особливий вид розумової діяльності, характерними рисами якої є …

А) створення нових винаходів;

Б) самостійний пошук необхідної інформації, її творче перетворення в матеріальний результат;

В) цілеспрямована взаємодія людини з природою.

7. Проект – спосіб розв’язання практичної або теоретичної проблеми у вигляді…

А) переліку необхідних матеріалів;

Б) планування виготовлення виробу;

В) готового виробу.

8. Назвіть основні етапи виконання проекту:

А) обґрунтування проекту;

Б) пошуковий етап;

В) технічний етап;

Г) технологічний етап;

Д) конструкційний етап;

Ж) заключний етап.

9. В чому полягає сутність методу фантазування?

А) у вдосконаленні конструкції виробу за власним задумом;

Б) у вдосконаленні конструкції виробу будь-яким способом;

В) в уявленні, вигадуванні чогось нового, ще невідомого.

10. Як називається копія майбутнього виробу, виконана в масштабі з точним дотриманням пропорцій?

А) проект;

Б) макет;

В) муляж.

11. Як називається спрощене відтворення виробу, виконане у збільшеному або зменшеному вигляді?

А)модель;

Б) малюнок;

В) копія.

12. Чи можна спиратися на край столу ліктями під час вживання їжі?

А) не можна

Б) можна, коли ви їсте і розмовляєте;

В) можна, коли ви втомлені.

 

 

 

 

 

Тема уроку. Технологія виготовлення вишитих виробів. Українська вишивка. Орнамент та його види. Символи в українській народній вишивці.

Мета уроку: ознайомити учнів із українською вишивкою; надати відомості про використання вишивки. Розвивати естетичний смак, бажання творити прекрасне. Виховувати любов до праці, повагу до народних традицій; наполегливість та акуратність в роботі.

Обладнання: зразки вишитих виробів (серветки, рушники, картини, доріжки, подушки, одяг тощо), пасхальний кошик, мультимедійна дошка, комп’ютер, книжки зі зразками вишивки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 


Хід уроку

І. Організаційний етап.
Вітання з учнями. Перевірка підготовки до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.
 

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчально-трудової діяльності.
1) Повідомлення теми уроку.
2) Робота в зошиті.
Записати тему уроку і правило.
Вишивання – це процес прикрашання виробів за допомогою стібків.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1) Розповідь учителя.
З історії розвитку вишивки.
- Первісні люди вишивали жилами тварин на шкурах і хутрі вбитих тварин, прикрашали камінцями, черепашками, дерев’яними пластинами.
- В середні віки в  Англії, Франції, Італії модними і дуже дорогими вважалися вишиті предмети одягу. Також багаті люди прикрашали свої будинки вишитими портретами, картинами, на яких зображувалися тварини, природа, сюжети з життя, герої війни, битви.
- Перша школа вишивки виникла в Київській Русі. Її заснувала сестра Володимира Мономаха Ганна. Знання й уміння вишивати дійшли і до наших часів. У часи юності ваших бабусь кожна дівчина уміла вишивати. Дівчата вишивали собі сорочки, серветки, скатертини та рушники, які готували собі на весілля. Чим більше у скрині дівчина мала вишитих речей, тим кращою господинею вона вважалася. А оскільки у селі завжди багато роботи, то вишивали дівчата після того, як закінчували домашні справи. Дівчата збиралися ввечері в якоїсь подруги вдома на вечорниці. Вони вишивали, а щоб не сумувати – розмовляли, шуткували, співали пісні. Інколи до них заходили в гості хлопці, і тоді вечорниці закінчувались веселими іграми.

 Розглядання вишитих рушників та бесіда про їхнє використання.
- Ви дізналися, що рушники, вишиті власними руками, мати дарувала своїм синам, коли проводжала їх у дорогу. А де ще використовуються вишиті рушники?
- В хаті для витирання рук.
- На Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі.
- Коли зустрічають дорогих гостей, їм на вишитому рушнику підносять хліб і сіль.
- Накривають паски в кошику.
- Прикрашають портрети та ікони на стіні.
- На весіллі молодята стають на вишитий «рушничок щастя», перев’язують груди старості.
- Раніше, коли будували нову хату, перш за все у кутку на стіні вішали образ, а на нього рушник. Це робилося для того, щоб у хаті був мир, злагода, щастя.
4) Розглядання інших зразків вишивки.
- Вишивка актуальна і в наш час. Вишивають також серветки, скатертини, картини, портрети, подушки, килими, сумочки, гаманці, косметички тощо (зразки). Вишивають одяг і взуття. Ви бачили на дівчатах вишиті українські спідниці і сорочки. Але вишивкою прикрашають і сучасний одяг. Це тепер дуже модно – вишивка нитками і бісером. У такому одязі ви будете виглядати стильно, неповторно і обов’зково звертатимете на себе увагу. Відомі дизайнери створюють свої колекції з елементами вишивки (пропоную переглянути фотографії з показу моди). Ви знаєте, що на показах моди одяг демонструють моделі. Зараз у цій ролі себе спробують наші дівчата і продемонструють вам різний одяг із вишивкою. Зверніть увагу саме на вишиті елементи.
5) Показ одягу (під музику).

V. Первинне закріплення вивченого матеріалу.
Робота в зошиті.
- Ви дізналися, що на вишивках бувають різні візерунки. Найчастіше вироби прикрашають орнаментом – це прикраса, створена з ритмічно поєднаних елементів геометричної або рослинної форми (правило записали в зошит).
Є різні види орнаментів:
- геометричний;
- рослинний;
- зооморфний;
- антропоморфний;
- каліграфічний;
- предметний;
- пейзажний;
- геральдичний.
(учні записують види орнаментів у зошит, вчитель коротко розповідає про кожний, показуючи зразки орнаментів у книжках).
- Ще учасники вечорниць розповіли вам про символи, які використовуються в українській народній вишивці. Хто які символи запам’ятав? (учні називають, учитель показує зразки на слайдах)

 

Фізкультхвили

 

 Практична робота. Виготовлення виробу.

Аналіз завдань практичної роботи.

Інструктаж з безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог .

Гра «Блеф – клуб». Визначити правильні й помилкові твердження.

Перед початком роботи підготувати робоче місце (+)

Ножиці передавати кільцями вперед (+)

Якщо голка зламалася, попросити іншу (-)

Роботу тримати на відстані 50 см від очей (-)

Ножиці класти на стіл зімкнути лезами (+)

Не користуватися тупими та іржавими інструментами: голками, ножицями (+)

Працювати при гарному освітленні (+)

Передавати голку зручним для працюючого способом (-)

Можна вколювати голку в одяг (-)

Світло має падати справа (-)

Під час вишивання кожні 25-30 хв робити перерву, щоб не стомлювалися очі (+)

Виконання завдань практичної роботи .

Поточний інструктаж

контроль за організацією робочого місця;

контроль за дотриманням правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог та поставою учнів;

контроль за реалізацією методу самоконтролю учнів;

індивідуальний (фронтальний) інструктаж.

 

 

 

 

Перед тим, як оволодіти традиційними техніками ви­шивання, тобі необхідно підготувати відповідні інстру­менти і пристосування. Їх правильний добір зумовлює художній рівень вишивки й комфортність вишивання.

У 5 класі ти ознайомилася з інструментами і присто­суваннями для виготовлення виробів з аплікацією. Те­пер ти ознайомишся з особливостями інструментів і пристосувань для вишивання. Заодно відновиш у пам’яті те, чого навчилася раніше. Адже мудрі говорять, що «Повторення — мати навчання».

Сучасне виробництво пропонує вишивальникам ши­рокий асортимент інструментів і пристосувань, корис­них дрібничок, аксесуарів.

Основний інструмент для вишивання — голки доби­рають відповідно до:

 щільності тканини основи;

 товщини вишивальних ниток;

 техніки вишивання.

Вишивальники використовують голки різної довжи­ни й товщини, з більш гострими та більш тупими кінця­ми. Товщина вишивальної нитки визначає розмір вушка голки, а ступінь щільності тканини визначає гостроту кінчика голки.

Голки з більш гострим кінцем і з невеликим кру­глим вушком використовують для вишивання на щіль­них тканинах (мал. 73). Голки з більш тупим кінцем й овальним вушком використовують для вишивання на розріджених тканинах, щоб не розчіплювати нею нитки тканини.

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image196.jpg

Ads by optAd360

Мал. 73. Загострена голка для щільної тканини

Під час вишивання на щільних тканинах (наприклад, гладдю) особливо важливою є гострота голки. Для її за­гострення використовують спеціальні подушечки з абра­зивним наповнювачем. За його допомогою рукодільниця зберігає голку завжди заточеною.

Магніти, які кріпляться на тканину або п’яльці-рами, да­ють змогу швидко відкласти ро­бочу голку без ризику загубити її. Виготовляють магніти різної форми і розмірів, прикраша­ючи їх різними естетичними мотивами. Магніти настільки сильні, що можуть утримати и маленькі ножиці.

Ножиці під час вишивання використовують із прями­ми й загнутими кінцями для розрізання й обрізання ни­ток, випорювання неправильно вишитих стібків. Вироб­ники пропонують витончені, фігурні, навіть з позолотою спеціальні ножиці для вишивання .

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image197.jpg

Ads by optAd360

 Магнітик для голки

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image198.jpg

Ножиці

Спеціальні пінцети під час вишивання використову­ють для витягування ниток, неправильно зроблених стіб­ків, видалення обрізаних для мережок ниток тканини (мал. 76).

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image199.jpg

 Пінцети

Окрім уже відомих тобі п’ялець, різних за формою, розміром і матеріалом, для вишивання великих за роз­міром вишивок використовують настільні та підлогові п’яльці-рами (мал. 77, а, б). Раму встановлюють у ледь нахиленому положенні, щоб зручно було працювати обома руками з лицьового й виворітного боків вишивки. Умонтовані магніти на рамах легко утримують ножиці й голки. Зручними також є тримачі п’ялець .

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image200.jpg

 П’яльці-рами: а — настільні; б — підлогові; в — тримач п’ялець

Для того щоб не напружувати зір, використовують лупи з різними видами кріплення (мал. 78): лупа, що кріпиться до п’ялець, лупа на підставці, лупа з підсві­чуванням.

 

Пристосування для зберігання ниток використовують різні: спеціально обладнані скриньки, коробки, пласти­кові файли, сумки, органайзери тощо.

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image202.jpg

 Пристосування для зберігання ниток: а — шпулі для ниток; б — органайзер для шпуль; в — органайзери для ниток; г — пристрій длянамотування ниток муліне на шпулі

Чи знаєш ти

Досвідчені рукодільниці полюбляють виши­вати двома руками. Для цього використову­ють двобічну голку. Вушко в такій голці розта­шоване в центрі голки. Вона довша за звичні.

Під час роботи одна рука знаходиться над вишивкою, закріпленою в настільній або під­логовій рамі, а інша — під нею. Однією рукою проколюють голку з лицьового боку, дру­гою — протягують і виколюють її з виворітно­го боку. Двобічну голку не треба переверта­ти, що значно прискорює роботу.

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image204.jpg

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image205.jpg

 

Мал. 81. Аксесуари для вишивання: а — гольник; б  аксесуари для ножиць; в — коробка для рукоділля

Товари для вишивання можна придбати в спеціаль­них Чи знаєш ти

 

https://subject.com.ua/textbook/work/6klas_3/6klas_3.files/image206.jpg

Вишивальниця за п’яльцями. Малюнок з вази. Давня Греція. Близько 450 року до н.е.

Слово «п'яльці» походить від сло­ва «п'яло» — знаряддя для роз­тягування шкіри. У словнику Бо­риса Грінченка можна прочитати «З п’ялечок не вставає, голочок не випускає». Наголошується на тому, що вишивання — довготривалий процес, під час якого треба пильно вдивлятися в роботу. Мабуть, звід­си виник вислів «п'ялити очі».

У Давній Греції на рубежі VI—V сто­літь до н.е. користувалися трапе­цієподібними п’яльцями, під час роботи їх опирали до стегон. Цю інформацію ми отримуємо, вивча­ючи малюнок на вазі, виготовленій 450 року до н.е.

Правила безпечної праці під час вишивання

• Зберігати інструменти і пристосування лише у спе­ціально відведених місцях — гольниках, коробоч­ках, футлярах, органайзерах тощо.

• До початку і наприкінці роботи контролювати кіль­кість і якість голок.

• Пошкоджені голки й шпильки віддавати дорослим.

• Під час вишивання користуватися наперстком.

• Голки зберігати лише із заправленими в них нитками.

• Довжина робочої нитки має бути близько 50 см.

• Нитку розрізати і відрізати відповідними ножицями.

• Уколоті в деталі виробу шпильки спрямовувати вістрями в один бік.

• Відкладати ножиці із зімкненими лезами.

• Передавати ножиці зімкненими кільцями вперед.

Скарбничка мудрості

«Що в порядку лежить — саме в руки біжить».

 

 

«Детектор» - закінчи речення (один учень біля дошки)

1.Забороняється підносити голку близько до (очей)

2.Голки та шпильки зберігаються у (спеціальній коробці або гольниці)

3.Забороняється вколювати голку в (одяг)

4.Перед початком вишивання руки потрібно  (помити)

5.під час вишивання сидіти (прямо), роботу тримати на відстанні (25-30 см) від очей.

VI. Підсумки уроку

Рефлексія

1. Під час уроку я

дізнався…

зрозумів…

навчився…

2. Найбільше мені сподобалося…

3. На уроках найкраще в мене виходило…

4. Я мав (-ла) труднощі з…

5. Я хотів би ще дізнатися про…

 

VI. Підбиття підсумків уроку.
- Отже, на уроці ми дізналися про походження та застосування вишивки, розглянули багато зразків вишитих виробів. Вивчили, що таке орнамент та різні види орнаментів. Також ознайомилися з символікою української народної вишивки.

 

VII. Домашнє завдання.
Вивчити конспект. Принести тканину та нитки для вишивання.

 

 

 

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!
БАЖАЮ ТВОРЧИХ УСПІХІВ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Голки для вишивання краще мати набір спеціальних вишивальних голок.Такі голки мають збільшене вушко, в яке легко затягнути нитку.

Нитки. Для вишивання використовують найрізноманітніші нитки: бавовняні , лляні, щовкові,  синтетичні, шерстяні, штапельні. Найкраще вишивати нитками муліне.

Тканина. Вишивку можна використовувати на будь - якій тканині, шкірі, замші та інших матеріалах. Частіше на тканині.

 

Наперсток.Щоб легко проколювати тканину і не поранитися голкою.

 

Ножиці.Потрібно мати  дві пари ножиць. Одні великі для розкроювання тканини. Малі для обрізання ниток.

Сантиметрова стрічка. Для вимірювання довжини тканини.

Шпильки. Для сколювання деталей.

 

Крейда. Для обкрейдування викрійок на тканині.

 

Зав 1 Тестові завдання з трудового навчання

1.Робоче місце – це місце, де розміщується учень, який виконує завдання,. На ньому знаходяться обладнання, інструменти, матеріали . Місце, яке пристосоване для виконання…

А) робіт з обробки деревини;

Б) робіт з обробки тканини;

В) навчально-трудових завдань.

2. Займати та залишати робоче місце можна…

А) з дзвінком;

Б) з дозволу вчителя;

В) з дозволу батьків.

3. Працювати на робочому місці можна тільки …

А) в спортивній формі;

Б) в старому одязі;

В) в спеціальному робочому одязі.

4. Залежно від характеру завдання роботу можна виконувати…

А)  стоячи;

Б) сидячи;

В) стоячи або сидячи.

5. Стан робочого місця та справність інструментів перевіряється…

А) під час роботи;

Б) перед роботою;

В) один раз на тиждень.

6.Проектна діяльність – це особливий вид розумової діяльності, характерними рисами якої є …

А) створення нових винаходів;

Б) самостійний пошук необхідної інформації, її творче перетворення в матеріальний результат;

В) цілеспрямована взаємодія людини з природою.

7. Проект – спосіб розв’язання практичної або теоретичної проблеми у вигляді…

А) переліку необхідних матеріалів;

Б) планування виготовлення виробу;

В) готового виробу.

8. Назвіть основні етапи виконання проекту:

А) обґрунтування проекту;

Б) пошуковий етап;

В) технічний етап;

Г) технологічний етап;

Д) конструкційний етап;

Ж) заключний етап.

9. В чому полягає сутність методу фантазування?

А) у вдосконаленні конструкції виробу за власним задумом;

Б) у вдосконаленні конструкції виробу будь-яким способом;

В) в уявленні, вигадуванні чогось нового, ще невідомого.

10. Як називається копія майбутнього виробу, виконана в масштабі з точним дотриманням пропорцій?

А) проект;

Б) макет;

В) муляж.

11. Як називається спрощене відтворення виробу, виконане у збільшеному або зменшеному вигляді?

А)модель;

Б) малюнок;

В) копія.

12. Чи можна спиратися на край столу ліктями під час вживання їжі?

А) не можна

Б) можна, коли ви їсте і розмовляєте;

В) можна, коли ви втомлені.

 

 

docx
Додано
17 січня 2021
Переглядів
1390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку