Урок української мови
Тема: Типи текстів: опис, розповідь , міркування, есе. Стилі текстів.
( розрахований на 2 спарених урока).
Мета: закріпити знання учнів з теми « Текст, типи текстів, стилі»;
розвивати мовлення, увагу, вміння працювати з електронними
додатками «Classtime», «Wordwall»;
сприяти активності та самостійності в роботі на уроці.
I Організація класу
II Актуалізація опорних знань учнів .
1. Каліграфічна хвилинка.
П п пр ро ог гр ре ес прогрес, прогресивний,прогресувати.
1.Словникова робота( пояснення значення слів : прогрес, прогресивний , прогресувати). :
Прогрес- (від лат. progressus — рух вперед, успіх) — напрям розвитку від нижчого до вищого, поступовий рух уперед, до кращого.
Прогресивний-синоніми: новітній, передовий.
Прогресувати- переходити на вищий ступінь розвитку.
2.Запис деформованого речення. Словникова робота
Зібратися разом-це початок, триматися разом-це прогрес, працювати разом-це успіх.
3.Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні працюємо разом заради успіху в досягненні мети.
Мета- узагальнити знання про текст, типи текстів.
Епіграф до уроку: « Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.»
( Ліна Костенко)
4.Ознайомлення з епіграфом уроку.
III Мотивація навчальної діяльності.
1.Робота з додатком ( колективно) .
2. Гра «Правильно- помилково».
3. Прийом « Перевір себе».
4. Складання асоціативного куща « Текст»( у вигляді доповнення).
Довідка: тип, форма, основна думка, стиль, будова, персонажі, жанр, автор, сюжет, композиція .
IV Встановлення об’єктивних зв’язків у вивчаємому.
1.Робота над віршем Н. Приходько «Жовтень».
- Читання про себе. Визначення форми, теми, основної думки твору.
- Читання вірша пошепки, відповіді на запитання по змісту твору, робота над переносним значенням окремих висловів вірша, визначення кількості звуків та букв у слові « осінь».
- Читання вірша вголос, визначення кількості речень, їх виду за метою висловлювання , інтонацією, наявністю другорядних членів, визначення граматичної основи.
2.Мнеосмужки( склвдання речень за темою «Осінь» у вигляді зв’язної розповіді)
3.Руханка «Осінь .
4.Робота з дотатком Сlasstime .
5..Творча робота « Поетична сходинка»( складання вірша з опорними словами) .
6.Робота над віршем, складеним вчителем, розбір речень за частинами мови, робота над окремими словосполученнями .
Осінь прийшла.
Дари принесла.
Квіти чудові.
Листя кольорові.
Грушки рум’яненькі.
Сливки солоденькі.
7.Робота з прозовим текстом, вилучення зайвого речення, поширення речень другорядними членами( перші 2 речення- колективно, наступні – по одному рядами), в кожному речення визначення граматичної основи. Добір заголовка, визначення стилю( художній). Вдосконалення( прибрати повтор- «холодним») .
Швидко надійшла дощова осінь. Вже на луках пожовкла колись зелена трава. На деревах яскраве багряне листя почало сохнути. З півночі подув холодний колючий вітер. Хмаринки на небі враз заплакали рясним( холодним )дощем.
8. Читання текстів, визначення жанрів .
10.Робота з підручником- посібником( журнал № 8, с.12).
Вірш О. Сухань « Жовтень».
-Читання про себе, визначення типу, жанру, стилю, теми, основної думки.
- Повторення будови тексту( зачин, основна частина, кінцівка).
- Підготовка до написання різних типів текстів за запропонованими зачинами, добір епіграфів з тексту вірша О. Сухань « Жовтень»
( слайди 32-34).
Розповідь: Осінь- прекрасна пора року.
Епіграф ( цитата): «Вдягли дерева різнобарвні шати…»
Опис: Осінь. Різнобарвна. Дивовижна.
Епіграф ( цитата): « Поглянь навколо- кольори буяють!»
Есе: Які гарні осінні дні.
Епіграф ( цитата): « Танцює листя: танго, вальс, фокстрот!»
Міркування: Осінь- сумна пора.
Епіграф ( цитата): «Тепло минає, прийдуть холоди.»
- Написання міні- творів за обраним типом та запропонованим зачином .
11.Складання сенкану «Текст» ( за опорою) .
Текст.
Цікавий, пізнавальний, прозовий( віршовий).
Навчає, виховує, зачаровує.
Оповідка.
V Підсумок уроку, сходинки .