Тема уроку "Текстильні матеріали" розрахована для учнів 5 класу на 90 хвилин. Учні знайомляться з професіями текстильної промисловості, вивчають основи матеріалознавства. Творча робота дає змогу учням навчитись розпізнавати тканини за походженням. Міні - проектом може бути книга під назвою "Текстильні волокна". кожна група виконує одну сторінку такої книги. На сторінці відображають сюжет аплікації з тканин різного походження.
Тема уроку. Текстильні волокна. 5 клас
Мета уроку.
Дидактична: сформувати поняття про різні види текстильних волокон, виробництво тканини; ознайомити з основами текстильної промисловості; навчити визначати натуральні і синтетичні волокна по характеру горіння, нитки основи і піткання, відмінні ознаки лицьової і виворітної сторін тканини
Виховна: виховувати пошану до людей праці (професії працівників текстильної промисловості).
Розвиваюча: розвивати економічне мислення (ознайомлення з регіонами обробітку і вирощування різних рослинних культур і тваринних для виробництва волокон); уміння працювати з додатковою літературою, уміння порівнювати, застосовувати знання на практиці.
Тип уроку. Формування нових знань, умінь з елементами ролевої гри
Устаткування. Проектор, екран, лупи або лінзи
Наочні посібники. Колекція волокон, зразки тканин, слайди з малюнками
Інструменти і матеріали. Ножиці, клапті тканин.
Між предметні зв'язки. Природознавство «Використання і охорона природи людиною»; історія «Людина первісна», «Цар Петро І»
Методи навчання. Бесіда, пояснення, спостереження, експеримент, попереднє вивчення учнями нового матеріалу, ролева гра, тестування за картками - завданнями, самоперевірка, практична робота
Хід уроку
І . Організаційний момент
Добрий день шановні пані та панове! Мене звуть ( ім'я учениці). Запрошуємо Вас подивитися наш цікавий творчий урок з теми «Елементи матеріалознавства». На наш урок я запросила журналіста, екскурсовода комбінату текстильної промисловості , технолога текстильного підприємства, лаборанта, істориків.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель
До наших днів дійшла наступна історія. Коли Петро 1 відвідав уральського заводчика і землевласника Демидова, той почастував його хорошим обідом. Стіл був застелений дивною білосніжною скатертиною. Після того як Демидов пролив на скатертину соус, гість вилаяв його за незручність, йому шкода було скатертини. Хазяїн наказав слугам прибрати прилади, зім'яв скатертину і кинув її у вогонь, чим заслужив ще більший гнів царя. Тоді Демидов коцюбою дістав скатертину, розстелив її на столі. Вона була цілою, такою ж білосніжною без плями, оскільки соус згорів. Петро залишився задоволений прийомом, оскільки сам любив подібні жарти.
Журналіст
І що ж це за скатертину така? З якої тканини вона зшита, що не горить?
Учитель
А щоб відповісти на це питання, ми приступаємо до вивчення нової теми "Текстильні волокна" ( слайд № 1), де торкнемося питань: (слайд № 2)
Завданням цього уроку є ознайомлення з волокнами; з їх видами; з нитками, що утворюють тканину. Навчитися визначати нитки основи і піткання, лицьову і виворітну сторони тканини.
ІІ. Подача нового матеріалу з практичним закріпленням
Журналіст
Скажіть, для чого людина застосовує тканини?
Учитель
Відповісти на це питання мені допоможуть мої учні (слайд № 3)
Учениця Людина використовує тканини для виготовлення одягу, взуття, оббивки меблів, стендів у промисловості: ремені безпеки, вітрила, парашути
Журналіст
А завжди існувала тканина?
Учениця Я думаю що не завжди.
Учитель
Правильно, не завжди, хоча ми не можемо представити свій побут без тканин. Заглянувши в історію, прослідкуємо шлях появи тканини. І в цьому нам допоможе історик.
Історик
Перший одяг людини первіснообщинного устрою - шкури убитих тварин, листя і трави сплетені між собою. Цей одяг не завжди був зручний . Влітку в шкурах було жарко, вони швидко забруднювалися, були жорсткими і грубими; листя і трави не були придатні в холодний час, швидко виходив з ладу одяг з них.( слайд № 4) Бажання зробити свій костюм зручним і красивим, а також розвиток таких видів людської діяльності, як полювання, рибний лов, мореплавання, повітроплавання спонукали людину мислити і експериментувати, і, нарешті, люди навчилися робити тканини. ( слайд № 5)
Перші матеріали для виробництва тканин були рослинного походження - луб, льон, джут, коноплі, кенаф. Потім стала використовуватися шерсть домашніх тварин, шовк в Китаї з шовковичного шовкопряда
Потім з розвитком землеробства - насінні рослинного походження - бавовна. Потім з розвитком хімічної промисловості, хімічні волокна, що отримують за допомогою хімічних реакцій при переробці нафти, газу, кам'яного вугілля.( слайд № 6)
Журналіст
Ось ми зараз дізналися про нове слово «волокно». Але як воно виглядає?
Технолог
Ми можемо його не лише побачити але і пощупати. У першому відділенні колекції лежить азбестове волокно, стійке до високих температур .Саме з цього волокна була пошита скатертина для Петра І, коли заводчик Демидов почастував обідом його і пролив соус на скатертину. У вогні скатертина не згоріла. Можемо переконатися в цьому .
Лаборант
( експеримент на горіння )
Технолог
Далі лежать бавовняне волокно, льняне, шерсть, шовк. Ці волокна горять добре
Лаборант
( експеримент на горіння)
Технолог
І лавсан - волокно синтетичне яке слабо горить, плавитися з виділенням чорної кіптяви
Лаборант
( експеримент на горіння)
Технолог
Ви можете запитати, як з окремих волокно шерсті або з рослини робити тканину?
Необхідно волокна з’єднувати в нитку, а з ниток виготовити тканину
Волокно - основа для виробництва тканин. Процес отримання тканин можна представити у вигляді схеми:
Волокно → пряжа → нитка → тканина. ( слайд № 7)
Лаборант
За допомогою лупи розглянемо склад тканини : нитки і волокна-волоски, що відходять від ниток.
(Учениці розглядають тканину)
Технолог
Про те, які волокна використовують в текстильній промисловості, можна дізнатися з таблиці ( слайд № 8)
Волокна |
||||
Натуральні |
Хімічні |
|||
Рослинні |
Тваринні |
Мінеральні |
Штучні |
Синтетичні |
Льон Бавовна Джут
|
Вовна Шовк |
Азбест |
Віскозне Ацетатне |
Капрон Лавсан Нітрон |
Звертаючись до схеми "Волокно → пряжа → нитка", можна відмітити, що прядіння - отримання довгої нитки ( чи пряжі) з окремих волокон було відоме ще в глибокій старовині. ( слайд № 9)
Історик
Веретено, за допомогою якого здійснювалося прядіння, - одне з самих древніх знарядь людської культури. В часи Петра І, який насаджував різні ремесла і заохочував технічні нововведення, поширилося використання самопрядки. Це пристосування значно полегшило працю пралі ( слайд № 10)
Ткацький верстат - одне з найбільш древніх знарядь праці людини. Перший ткацький верстат був вертикальним. Це проста рама, на яку натягнуті нитки основи. Ткач тримав в руках великий човник з ниткою і переплітав основу. Працювати на такому ткацькому верстаті було важко, оскільки нитки потрібно було послідовно перебирати руками, нитки часто рвалися, тканину можна було зробити тільки товсту. ( слайд № 11)
Сучасне текстильне виробництво оснащене новітніми машинами. І зараз з вами проведе екскурсію наш екскурсовод
Екскурсовод
Ви вже знаєте, що тканина складається з ниток, а нитки - з волокон. Ось ми і подивимося, як з волокон отримують нитки. Це бавовна. На фабрику її доставляють спресованою в купи. ( слайд № 12) Бавовну розпушують, очищають і складають в стрічки. ( слайд № 13)
Стрічки поступають в прядильний цех. Тут з волокон прядуть пряжу. Це прядильна машина. Спеціальні апарати витягають із стрічок волокна і скручують їх. Виходить пряжа. Вона намотується на бобіни. ( слайд № 14)
Тканина складається з ниток - основи і утоку. Нитки утоку переплітають нитки основи. Утокова нитка при повороті огинає крайню нитку основи, а нитки основи по краях розташовані частіше, тому тут виходить щільніше переплетення. Це кромка. Вона утримує край тканини від осипання і розтягування.( слайд № 15)
Тепер перейдемо в снувальний цех, і подивимося, як з пряжі отримують тканину. Тут в цеху готують нитки основи. Машини намотують пряжу з бобіни на снувальний валик. ( слайд № 16)
Це снувальний стояк, де снувальниця виставляє сотні бобін, залежно від ширини тканини Коли нитка на бобіні закінчується, снувальниця ставить іншу бобіну.( слайд № 17)
Нитки основи мають бути міцними. Їх просочують спеціальним розчином, висушують, роз'єднують намотують на спеціальний вал. Пряжа основи готова. ( слайд № 18)
Робітниці готують ремізи. Вони заправляють нитки основи, готують ткацький навій. Підготовлена основа прямує в ткацький цех ( слайд № 19)
Це ткацький цех Між повздовжніми нитками основи прокладаються поперечні нитки утоку Як тільки нитка обірветься, верстат зупиняється. Ткаля зв'язує кінці ниток і включає верстат ( слайд № 20)
Подивіться на ткацькому верстаті дві ремізи: одна піднімає нитки інша опускає. Човник прокладає нитку утоку. Нитка утоку прибивається до тканини за допомогою берда ( слайд № 21)
Завершальні операції ткацького виробництва - вимір довжини тканини, чищення і стрижка її, контроль якості на верстатах бракувань і укладання на складальних машинах. Вади суворої тканини оцінюються по балах число яких визначає сорт тканини. ( слайд № 22)
Це пресова машина Готова продукція акуратно упаковується і пресується на пресовому верстаті (слайд № 23)
Готові тканини відправляють в магазини або на фабрики, де з них шиють одяг і інші речі. ( слайд № 24) Спасибі за увагу.
Технолог ( слайд № 25)
Визначити напрямок ниток основи і утоку можливо декількома способами
Ознаки лицьового і виворітного боків тканини.
5. У ворсових тканин на лицьовому боці розміщений довгий ворс, а виворітний бік може мати короткий ворс або бути без ворсу.
Однакова тканина з обох боків називається одностороння , а якщо має відмінності - двостороння
( ознаки лицьової і виворітної сторін показує на зразках тканин)
ІІ . Закріплення нового матеріалу
Учитель
А давайте перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал тестовими завданнями. Поставте знак "×" в квадратику, де вважаєте відповідь за правильну. (слайд № 26)
Учениці виконують тестові завдання на картках – завданнях
Картка – завдання
тваринного і рослинного натуральні і
походження хімічні
волокно рівниця
вовна азбест
ниткою основи ниткою утоку
по нитці основи по нитці утоку
лицьова виворітна
А тепер перевіримо(слайд № 27) Якщо є помилки, виправите їх. І запам'ятаєте, помилки говорять про те, що вам дуже уважно треба опрацювати текст підручника.
Закріпимо наші знання практично
ІV. Практична робота (слайд № 28)
1. Визначення лицьової і виворітної сторін тканини
2. Визначення ниток основи і утоку в тканині
V. Підсумок уроку. ( слайд № 29)
А давайте подивимося, до нас з казкової країни прилетіла мудра сова. Вона хоче дізнатися хто з вас найдопитливіший.
1. З якої тканини була зшита скатертина для Петра 1, яка не горить?
А хто найуважніший
2. Що є основою для виробництва тканин?
3. З чого складається тканина?
VI . Домашнє завдання. ( слайд № 30)
Опрацювати текст підручника
VІІ. Прибирання робочих місць, кабінету.