Клас: 7
Тема: Південна Америка. Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини.
Мета: формувати знання про геологічну будову, основні форми рельєфу, корисні копалини Південної Америки, закономірності їх поширення; вдосконалювати вміння та навички виявляти закономірності поширення основних форм рельєфу та корисних копалин, порівнювати рельєф Південної Америки з рельєфом Африки; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу, максимальний розвиток духовних, інтелектуальних, і творчих здібностей кожного учня;Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), працювати в малій групі, висловлювати власну думку аналізувати та зіставляти їх.Розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння робити висновки та узагальнення .Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи на основі матеріалу про взаємозв’язок між будовою земної кори, формами рельєфу та розміщенням родовищ корисних копалин. Сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання людиною надр Південної Америки, вичерпність мінеральних ресурсів та необхідність їх охорони. Виховувати взаємоповагу, культуру учбової інтерактивної праці. Розширити кругозір учнів.
Тип уроку: нетрадиційний урок засвоєння нових знань
Обладнання: фізична карта Південної Америки, тектонічна карта Південної Америки, презентація до уроку, пазли кольорові, аудіозаписи, відеоматеріали, додаткові матеріали для роботи в групах, умовні позначення корисних копалин, кубики, «паспорти» груп.
Географічна номенклатура: материк: Південна Америка, літосферні плити: Південноамериканська; низовини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська; Бразільське плоскогір’я; Ґвіанське нагір’я, гори Анди, гора Аконкаґуа; вулкани: Котопахі
ХІД УРОКУ
Перед уроком парти розставлені так, що утворюють п`ять островів, за якими будуть працювати учні в п`яти групах. На партах лежать «паспорти» із зазначеними іменами учнів (групи об`єднати заздалегіть)
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання.
2. Мотивація учнів
- Уявіть собі, що ви сьогодні мандрівники-дослідники і ми вирушаємо у геолого-географічну експедицію за океан. Туди нам пішки, звичайно, не дійти, тому пропоную відправитися літаком.
Але, щоб отримати візи, як і в будь якому аеропорту, вам доведеться пройти коротку співбесіду з представником митної служби
Вчитель-митник: Доброго дня! Вітаємо вас у нашому аеропорту! І прошу (презентація Слайд 1-З`являється аеропорт) кожну групу відповісти на одне запитання, про яке ви зможете дізнатися, обравши будь-який колір пазла.
(Перед початком уроку розмістити на дошці фізичну карту Південної Америки. Поверх карти створити 5 пазлів з питаннями, які перекрити такими ж кольоровими пазлами.)
Діти обирають колір пазла – він зривається, читають запитання – відповідають – зривається пазл з питанням і відкривається елемент фізичної карти Південної Америки.
Запитання:
1. Рельєф це ….
2.Форми рельєфу зображують ……
3. Зонам складчатості в рельєфі відповідають……
4. Платформам в рельєфі відповідають ….
5. Корисні копалини за використанням поділяються на групи…….
Вчитель –митник:
- Отже куди ж ви відправляєтеся? Чи пізнаєте ви цей материк?
Вчитель –митник :
- Дякую, ви всі вдало пройшли цю співбесіду, тому я можу відкрити вам візи.
(Проходить і в паспорт кожної групи проставляє штамп.)
Слайд 2- злітає літак + звук
Слайд 3- Земна куля зменшує розміри до Південної Америки.
Учитель:
- Отже, ми прибули з Вами на материк.
Слайд 4. (Звучить звук Е- маіl)
- Нам надійшов електронний лист, давайте переглянемо його.
(Включається відеозвернення, записане напередодні)
Відео-звернення.
- Добрий день, шановні мандрівники! Я керівник інституту геолого-географічних досліджень і маю для вас важливе завдання, а точніше це дослідження тектонічної будови, рельєфу і корисних копалин Південної Америки. Всі інструкції щодо вашої подальшої роботи отримав учитель, який призначений керівником даної експедиції. Бажаю всім успіхів і чекаю ваших звітів. До побачення!
- Отже, мене призначено керівником експедиції у якій, як ви помітили, п’ять дослідницьких команд. Зараз я попрошу вас обрати керівника кожної команди і назвати його. Прошу порадитися пів-хвилинки. (Учні радяться. Називають керівника)
- Прошу зробити відповідний запис на титульній сторінці паспорта. (Кожен керівник пише своє прізвище та ім’я на відповідній лінії)
- Так як ми з вами знаходимося на іншому материку, далеко від дому, щоб з нами не трапилося під час подорожі неприємностей та ми вчасно виконали завдання, пропоную затвердити правила експедиції.
Чи є у вас якісь пропозиції, зміни чи доповнення? (Якщо є, то учитель вносить зміни маркером)
Правила геолого-географічної експедиції:
1. Говорити тихіше.
2. Говорити по черзі.
3. Уважно слухати інших.
4. Правило піднятої руки.
5. Працювати дружно разом.
6. Допомагати один одному.
- Правила приймаємо?
ІI. Основна частина
1.Тектонічна будова.
Учитель. Отже, керівництво надіслало кожній групі листа, в якому зазначено конкретний об`єкт дослідження даного материка. (Діти отримують конверти з назвами об`єктів дослідження ). Алгоритм роботи ви побачите в наступному слайді. (Учитель пояснює)
Слайд 5
План дослідження рельєфу Південної Амеики
- Для зручності виконання завдання на ваших столах для кожного учасника є дві карти, якими ви можете користуватися. На цю роботу вам дається 5 хв. Якщо роботу завершено, просимо сигналізувати (руками, прапорцем…???)
(працюють – короткі звіти – Підсумок учителя та коментар: Південна Америка лежить на стійкій Південноамериканській платформі. Цю платформу дуже важко зламати навіть могутнім внутрішнім силам Землі. Останні сотні мільйонів років внутрішні сили Землі продовжують піднімати, опускати та рухати її на захід. Унаслідок підняття платформа прогиналася. Рухаючись на захід, вона підминала свій західний край. У першому випадку, у прогинах накопичилися морські й континентальні відклади. Утворилися великі рівнини. У другому – виникли довгі й вузькі гори Анди. Вони простяглися уздовж західного узбережжя материка.
Рівнинні ділянки знаходяться уздовж північно-східного узбережжя материка та в долинах річок Амазонка, Оріноко й Парана.
Амазонська низовина за площею є найбільшою рівниною Землі. До найбільших рівнин планети належить також Ла-Платська низовина, яка знаходиться в південній частині материка. Ці низовини складаються з багатокілометрового шару осадових порід. Якби його можна було зняти, ми б побачили у кам’яній платформі прогин. Протягом мільйонів років його краї постійно руйнувалися, а води рік нанесли сюди стільки мулу, що він заповнив його майже вщент. Наприклад, Амазонській низовині північним і південним краями цього прогину,, які ще й досі не вирівнялися остаточно, є Гвіанське та Бразильське плоскогір’я.
Мабуть, найтаємничішім у світі є Гвіанське плоскогір’я. Багатьом із вас є відомим роман Конан Дойля «Загублений світ». Фантастичні події у ньому відбувалися в Південній Америці. Але чи існують прототипи цього загубленого світу в дійсності? Так, існують!
На Гвіанському плоскогір’ї, в тій його частині, яка має назву Ла-Гран-Сабана, знаходяться неприступні плато, що підносяться на кількасот метрів над гористою місцевістю. Вони мають пласкі вершини, прямовисті стіни і складаються з червоного пісковику. В Південній Америці їх називають мезас або столи. Місцев індіанці іменують ці дива природи по-своєму – тепуї. Один із найвищіх і найграндіозніших «столів» індіанці називають Рорайма. Він підноситься над рівнем моря на 2810 м і знаходиться на перетині кордонів Гайани, Венесуели і Бразилії. (Відео)
Бразильське плоскогір’я є найбільшим за площею на материку. Східний його край – піднятий. Тут, поблизу берега Атлантичного океану, знаходиться і найвища вершина плоскогір’я – гора Бандейра (Прапор) – 2890 м.
Уздовж усього західного узбережжя Пвденної Америки простяглися високі гори Анди. Ці молоді гори тягнуться від Карибського моря до острова Вогняна Земля. Їхня довжина з півночі на південь перевищує 9000 км. У північній і південній частині гори звужуються до 200 км, в середнй – розширюються до 800 км. Гори складаються з кількох паралельних хребтів, які повторюють обриси західного узбережжя материка. Між ними знаходяться улоговини й плоскогір’я. Найвищою вершиною Анд є гора Анконкагуа – 6960 м. (Слайд)
Анди – молоді гори. Процес гороутворення тут ще не завершився. Тому в Андах відбуваються часті землетруси й виверження вулканів. Найбільшими з діючих вулкані є Котопахі (Слайд) та Льюльяйльяко (6723 м), який є найвищим вулканом світу. (Слайд)
Останній катастрофічний землетрус відбувся в Андах у 1960 році. Потужні підземні поштовхи тривали на території Члі 7 днівю За цей час було зруйновано 35 міст, сотні інших населених пунктв, загинуло близько 10000 чоловік, понад 2 млн. мешканців (це приблизна чисельність населення такої країни як Словенія) залишилися без житла. Цунамі зруйнувало портові споруди та рибацькі поселення. (Слайд)
- Е- маіl- відправляють звіт Слайд 6)
2. Кубування –дослідження корисних копалин .
Учитель :
- Отже, ми справилися з першим завданням. Переходимо до наступного: повторити види корисних копалин та їх класифікацію за використанням. Для цього командир команди кидає кубик, на гранях якого знаходяться умовні позначення корисних копалин, що є в Південній Америці. Команда гравця називає корисну копалину, позначка якої випала і пригадує до якої групи вона відноситься, після чого заносите її до таблиці На допомогу вам таблиця умовних позначень на слайді та в на столах)
(грають з кубиком , відліпляючи позначення яке випадає і прикріпляють до таблиці) кидають кубик –називають корисну копалину – знімають з кубика –групують в таблиці Корисні копалини
Паливні |
Рудні |
Нерудні |
Нафта |
Олов’яні руди |
Алмази |
Природній газ |
Алюмінієві руди |
Селітра |
Кам’яне вугілля |
Золото |
|
|
Залізні руди |
|
|
Уранові руди |
|
|
Мідні руди |
|
|
Марганцеві руди |
|
Підсумок учителя та коментар:
Те, що Південна Америка багата корисними копалинами, було відомо ще з часів конкістадорів, які шукали на цьому материку Ельдорадо – міфічну країну золота. Тоді європейців приваблювали дорогоцінні метали, а нині велике значення мають родовища руд кольорових і чорних металів, нафти й газу. Потрапляння магми в осадові породи привело до утворення найбільших у світі родовищ мідних руд, а також руд вольфраму й олова, срібла, свинцю та цинку, сурми, ванадію і молібдену, золота, ртуті та платини. У найдавніших гірських породах, як і в Африці, знаходяться родовища руд кольорових металів і дорогоцінного каміння. Тут є золото, алюмінієві, цинкові, олов’яні, вольфрамові та уранові руди. Є платина, нікель, алмази.
У Бразилії знайдено найбільші коштовні камені у світі. Це, перш за все, стосується топазу. Цей прозорий, безбарвний або з блакитним, жовтим чи червонуватим відтінком мінерал, може досягати значних розмірів. У Нью-Йорському музеї зберігається топаз масою більше 270 кг, який знайшли у Бразилії. Там також знайдено і топаз масою 117 кг. Він демонструється у Віденському природничому музеї.
- Е- маіl-звіт Слайд7
3.Дослідження корисних копалин на конкретному об`єкті.
Вчитель Користуючись тектонічною картою дослідіть, які ж корисні копалини є на вашому географічному об`єкті і поясніть внаслідок яких процесів вони там утворилися. На виконання цього завдання вам 7 хвилин. Якщо роботу завершено, просимо сигналізувати (руками, прапорцем…???)
(Учні працюють з картою, визначаючи корисні копалини свого об`єкта).
- Тепер пропоную керівнику команди, використовуючи умовні позначення корисних копалин перенести дані з вашої карти у паспорті експедиції на загальну фізичну карту Південної Америки. (Використовуючи набори умовних позначень розміром 2*2 см, позначають корисні копалини на фізичній карті.)
(Приблизне групування корисних копалин по об`єктах дослідження )
Амазонська низовина: нафта, олов’яні руди ,алюмінієві руди
Ла-платська низовина: марганцеві руди ,залізні руди
Бразильське плоскогір`я: залізні руди, нафта, кам’яне вугілля, марганцеві руди
Гвіанске плоскогір`я: золото, марганцеві руди ,алюмінієві руди, залізні руди, алмази
Анди: мідні руди, нафта , уранові руди, олов`яні руди, газ, кам’яне вугілля, селітра
Працюють з тектонічною картою в групах- визначають корисні копалини- Спікер позначки наносить на загальну фізичну карту, аргументуючи – Підсумок учителя та коментар: Отже, ми бачимо, що на Гвіанському та Бразильському плоскогір’ях є руди майже всіх металів. Це зумовлено складом гірських порід. Тут добувають залізну руду, руди марганцю, алюмінію, урану, золото. В Андах зосереджені значні родовища мідних, свинцевих і цинкових руд, коштовного каміння. В усьому світі відомі родовища платини і золота, вміст яких у річному піску збільшується після кожної зливи. Навпаки, посушливий клімат на крайньому заході материка сприяв утворенню в майже сухих водоймах йоду і відомої чилійської селітри, з якої виробляють азотне добриво. Руди кольорових і рідкісних металів – основне багатство гірських районів Анд. Приблизно на 1000 км тягнеться так званий олов’яний пояс Центральних Анд. Родовища мідних руд в південній частині Анд утворюють так званий мідний пояс, де зосереджено 20% світових запасів міді. З вулканізмом Анд пов’язані значні поклади сірки і будівельних матеріалів. В осадових відкладах у прогалинах платформи передгір’ях є поклади кам’яного вугілля, нафти, газу. Найбільші родовища нафти зосереджені в передгір’ях Анд і на узбережжі Карибського моря.
Але із видобутками корисних копалин на території материка пов’язана одна з екологічних проблем Південної Америки. Справа в тому, що вони асто видобуваються відкритим способом. Тобто, для видобутку, наприклад, залізних руд в Бразилії розрізають кар’єри. Це велетенські рани на тілі Землі, в яких працюють гігантські екскаватори (Слайд) та вантажівки. Ескондіда та Чукікамата – два найбільших у світі кар’єри по видобутку мідних руд, розташовані в Південній Америці. (Слайд) Важко осягнути розумом обсяги грунту, які зрушено тут з місця заради видобутку такої важливої для господарської діяльності людини мінеральної сировини.
- відправляють Е- маіl Слайд8
III. Заключна частина
1. Рефлексія. Оцінювання.
Вчитель: Я дякую всім за роботу, ми відправили останній звіт. На цьому наша подорож закінчується.
Рефлексія
-Що ми дізналися нового під час нашої експедиції? Де побували?
- Які наслідки руху Південноамериканської платформи?
- Які великі форми рельєфу є у Південній Америці? Покажіть їх розташування на карті.
- Які процеси свідчать про те, що Анди – молоді гори?
- Які корисні копалини переважають у Південній Америці?
- Які екологічні проблеми виникли внаслідок видобутку корисних копалин?
Вчитель: Ми з вами повинні повернутися літаком на Батьківщину. Для того, щоб повернутися в Україну і отримати зворотню візу, на останній сторінці паспорта заповніть будь-ласка анкети, проставивши знак «плюс» в графі проти прізвища кожного учасника команди
Зразок анкети (яку діти заповнюють )
Уважно слухав |
|
|
|
|
|
Відповідав на питання |
|
|
|
|
|
Чітко дотримувався інструкцій |
|
|
|
|
|
Працював в групі |
|
|
|
|
|
Працював з картою |
|
|
|
|
|
Визначив географічне положення об`єкта |
|
|
|
|
|
Визначив тектонічну структуру |
|
|
|
|
|
Визначив групи корисних копалин |
|
|
|
|
|
Знайшов корисні копалини на даному об`єкті |
|
|
|
|
|
Був спікером |
|
|
|
|
|
ПІБ учня |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відеозвернення. Ми дуже вдячні вам за роботу, ваші дослідження були дуже цікавими, а звіти досить цінними. Тому ми надсилаємо вам наш висновок. Звірте всі дані анкети з нашими даними. Дякуємо ще раз і до нових зустрічей!
Кількість набраних + |
Кількість балів (оцінка) |
1 + |
3бали |
2 + |
4 бали |
3 + |
5 балів |
4 + |
6 балів |
5 + |
7 балів |
6 + |
8 балів |
7+ |
9 балів |
8 + |
10 балів |
9 +_ |
11 балів |
10 + |
12 балів |
(Слайд аеропорт)
Вчитель-митник. Звірте ваші дані з таблицею і підготуйте паспорти для митного контролю. (Проходить, переглядає оцінки і ставить штамп.)
Ми раді, що ви відвідали нас і бажаємо вам щасливої дороги та м`якого приземлення. І на згадку про цю подорож отримайте, будь ласка, настанови для подальшої роботи вдома. Д\ З – конверти із завданнями д\з. (Пояснити д/з. Параграф та контурна карта)
Слайд 10- Літак злітає . Щасливої дороги. Приємного перельоту.
Рельєф рівнинної частини сформувався на давній Південноамериканській платформі. На ділянках опускань нагромадилися потужні товщі осадових порід. Вони виражені в рельєфі низинними рівнинами — Амазонською, Оринокською, Ла-Платською; Піднятим ділянкам платформ — щитам — відповідають Бразильське і Гвіанське плоскогір’я. Складчаста область Анд є результатом взаємодії літосферних плит — Південноамериканської з океанічними. Горотворчі процеси в Андах тривають і до сьогодні. Це одна з найактивніших сейсмічних зон Землі, тут часто трапляються землетруси, багато активних та згаслих вулканів. Усього їхнараховується близько 70, серед яких є один з найвищих активних вулканів Землі — Котопахі (5897 м).
Висновок1.Південна Америка складається з двох основних структурних елементів — Південно-Американської платформи в центрі і на сході та складчастогогірського поясу Анд. Відповідно у розміщенні основних форм рельєфу Південної Америки чітко простежуються гірський захід і рівнинний схід.
В Андах зосереджені великі запаси кольорових і рідкісних металів. Потрапляння магми в осадові породи зумовило утворення найбільших у світі родовищ мідних руд, а також руд вольфраму й олова, срібла, свинцю та цинку, сурми, ванадію і молібдену, золота, ртуті та платини. На плоскогір’ях у східній частині материка залягають родовища заліза, марганцю, титану, радіоактивних металів, а також найбільші у світі запаси берилію, ніобію і циркону. В осадових породах прогинів і западин платформи виявлено родовища нафти, природного газу, кам’яного вугілля.
У пустельному кліматі Тихоокеанського узбережжя материка та прибережних островів склалися сприятливі умови для утворення нерудних корисних копалин — селітри, йоду, барію і нагромадження органічного добрива — гуано.
Висновок 2. Південна Америка багата на корисні копалини. Особливі запаси — руди металів і нафта.