Тема. Безособові дієслівні форми на –но, -то, вживання їх у мовленні
Мета:
Обладнання: підручник, мультимедійна система, комп’ютерна презентація, картки із завданнями, аудіозапис народної пісні «Ой у полі жито…».
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок-телепередача
Структура уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня, дорогі друзі. Увага! Увага! Телекомпанія «Хвиля 71» розпочинає свою роботу. В ефірі телепередача «У гостях у дієслова» і я, її ведуча, Олеся Олександрівна. Сьогодні я запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення. Щоб легше нам працювалось, давайте подаруємо один одному посмішку і своє сердечко, на якому напишіть побажання товаришеві. А я дарую вам всім своє серце із побажанням: «Жити. Творити. Світ берегти. Світити людині на цілі світи» (І. Драч)
У цій студії ви були неодноразово. Але працювати сьогодні будемо з такими рубриками:
Звичайно, кожна рубрика матиме свої завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Отож заглянемо у рубрику «Події останньої доби» і пригадаємо, що ви вчили. Будь-яка передача має своїх репортерів.
Дякую нашому репортеру і всім, хто взяв участь у інтерв’ю.
Під час інтерв’ю учень записує на дошці родове дерево дієприкметника
З давніх-давен в українців існує правило, що зобов’язує кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я. Друге – батько й мати. У третьому – 2 бабусі і 2 дідусі. У четвертому – 4 прадіди і 4 прабабці. У п’ятому – 8 прапрадідів і 8 прапрабабусь. У шостому – 16 пращурів і 16 пращурок. У сьомому коліні ми нараховуємо 32 прапращури і стільки ж прапращурок. Разом –64.
Ця цифра в міфології слов’ян знаменує Всесвіт. Людину, яка не знала своїх предків, не шанували. Аби цього не сталося, батьки, матері, діди та бабусі ще змалечку прилучали нащадків до вивчення свого родового дерева.
А від кого веде свій рід дієприкметник? Опрацювання родового дерева дієприкметника
Родовід дієприкметника
Ознаки дієслова: Ознаки прикметника:
вид залежить від іменника або займенника.
час Питання;
Залежні слова Число;
Рід;
Відмінок
Індивідуальна робота на картках (4учні)
Картка №1
Перебудуй речення таким чином, щоб дієприкметниковий зворот стояв перед означуваним словом
Ялинки, посаджені школярами минулого року, помітно підросли.
Вінок, сплетений із польових квітів, прикрашав ніжне дівоче обличчя.
Волосся, заплетене у дві важкі коси, було темно-каштанового кольору.
Картка №2
Перебудуй речення таким чином, щоб дієприкметниковий зворот стояв після означуваного слова
Привертають увагу відвідувачів обладнані за сучасними вимогами навчальні кабінети.
На столі стоять налиті по вінця глечики з молоком.
Від цехів від’їжджають завантажені цеглою машини.
Картка №3
Перебудуй речення таким чином, щоб дієприкметниковий зворот стояв перед означуваним словом
Замок, обрамлений зеленими кронами столітніх дубів, пишається своєю красою.
Туристи, вражені красою гірського пейзажу, поспішали зняти все побачене на відеокамеру.
Яри, порослі густими чагарниками, ніколи не бачили сонця.
Картка №4
Перебудуй речення таким чином, щоб дієприкметниковий зворот стояв після означуваного слова
Скошена вранці трава пахне гарячим літом.
Весело дзюрчить оточений вербами струмочок.
Пронизаний променями сонця вранішній туман поволі розсіюється.
Учні записують у зошити
Четверте листопада
Класна робота
Досліджений, припинений, нездійснений, одержаний, поширений, невблаганний, потрісканий, нескорений, незрівнянний, заквітчаний, прослуханий, зроблений, призначений, зірваний, збудований, небажаний, подоланий, нездоланний, прочитаний, розораний, нескінченний, нездійсненний
Взаємоперевірка (обмін зошитами)
!!! Чи потрібна була нам ця рубрика? Що вона дала?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Рубрика «Сьогодні в ефірі»
Тема нашого уроку «Безособові дієслівні форми на –но, -то, вживання їх у мовленні». Чи можете ви дати відповідь на питання:
Отже, метою нашого уроку є: навчитися утворювати дієслівні форми на –но, -то; з’ясувати для чого вони вживаються у мовленні; підвищити свій рівень грамотності, культури мовлення.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу учнями
Рубрика «Погляд на проблему»
А у річці скаламучена вода. А у річці скаламучено воду.
Блискавками небо перевите. Блискавками небо перевито.
(Виступають і присуд., і означ.) (Тільки присудок)
Скільки складених пісень, легенд, переказів є про рідну батьківську хату. А в саду запах зотлілого листя.
V. Застосування отриманих знань
Рубрика «Діло майстра величає»
Заряджений, списаний, розкиданий.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Скошена трава, збудований гараж, зоране поле, розказаний вірш, напрасована сорочка, прокладені дороги, виголошене звернення.
(Аудіозапис пісні «Ой у полі жито копитами збито»)
( Збито, вбито, затягнено, вкрито)
VI. Закріплення матеріалу
Рубрика «Веселі перегони»
Кожен ряд отримує картку. Завдання: по черзі записати в картку дієслівну форму, яка підходить до іменника і по завершенню прокричати всією командою : «Завдання виконано!»
Цвях… забито
Пшеницю… посіяно
Міст… збудовано
Слово… сказано
Воду… розлито
Пісню… складено
Життя… прожито
Книгу… прочитано
Довідку… видано
Відповідь… отримано
VІІ. Підсумок уроку
Рубрика «Підсумки»
На уроці я навчився…
… зрозумів…
… не вмів, а тепер вмію…
… переконався…
Треба ще попрацювати…
Мені (не) сподобалось…
Найбільш корисною була рубрика…
VIII. Домашнє завдання
Рубрика «На завтра»
Вивчити параграф 10, виконати вправу 121, с. 65
1