Урок позакласного читання в 4 класі
Урок – телепередача
“Цікаві пригоди братів наших менших”
Тема: Співець рідної природи – Олександр Копиленко
Оповідання “Кріт-неборака”
Мета: Ознайомити дітей з життєвим та творчим шляхом Олександра Копиленка, викликати інтерес до його творчості, формувати вміння працювати з науково популярними текстами, вдосконалювати навички правильного та виразного читання, працювати над аналізом твору та засвоєнням прочитаного.
Розвивати пізнавальні інтереси, бажання більше знати, прагнення з’ясовувати невідоме.
Виховувати любов до природи.
Хід уроку:
І. Організаційна хвилинка
Визначення завдань уроку
-
Доброго дня, шановні гості нашої студії. Я ведуча чергового випуску виїзної телепередачі Цікаві пригоди братів наших менших рада зустрічі з вами.
З задоволенням представляю вам учасників нашої передачі це юні дослідники, істинні природолюби учні 4 класу Урожайнівського НВК.
СЛАЙД
- Давайте визначемо завдання нашої зустрічі:
1.Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом Олександра Копиленка.
2.Доносити зміст прочитаного до слухачів шляхом правильного та виразного читання.
3. Працювати над аналізом твору та засвоєнням прочитаного.
4.Визначити ознаки науково-популярного тексту.
5. Розвивати пізнавальні інтереси.
6. Виховувати любов до природи.
ІІ. Створення емоційного стану
СЛАЙД
-
Ми вирушаємо з вами до Полтавщини – краю пісень і легенд, письменників і поетів, мислителів і вчених, чиї імена перлами сяють у скарбниці світової мудрості.
-
Я веду вас у благословенні місця Полтавського краю. Тут варто тільки прислухатися і веселкові гаї наспівають тобі солов’їні пісні. Де з – поміж густих верболозів несе свої невпинні води річка Псьол. Де в привольному степу п’янієш від дивних пахощів різнотрав’я
Буває часом сліпну від краси.
Спинюсь – не тямлю, що воно за диво –
Оці степи, це небо, ці ліси.
Усе так гарно, чисто, незрадливо.
Усе як є – дорога , явори,
Усе моє, що зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
-
І ви знаєте. Тільки на такій мальовничій полтавській землі могла народитися така видатна людина, співець рідної природи – Олександр Копиленко.
ІІІ. Відомості про автора
-
Хто ж він, звичайний на перший погляд чоловік дізнатися нам допоможуть наші дослідники.
СЛАЙД
-
Цього літнього чоловіка можна було щонеділі зустріти на пташиному базарі у Києві. Ще здалеку помічали його хлопчаки, постійні відвідувачі цих базарів і з радісними криками : Дядько Сашко! Дядько Сашко прийшов і кидались йому назустріч. Дядько Сашко - це відомий український письменник Олександр Копиленко. Він приходив сюди, щоб зустрітися з давніми друзями, дорослими і дітлахами, любителями рідної природи.
-
Народився Олександр Іванович на Полтавщині в сім’ї залізничників. Закінчив Кіровоградську учительську семінарію, а потім навчався на природничому відділені Харківського інституту народної освіти. І хоч не став Олександр Іванович біологом, а зайнявся літературною діяльністю, він на все життя зберіг любов до природи і намагався прищепити її підростаючому поколінню.
-
Все своє життя він цікавився птахами, звірятами, розводив у себе на квартирі якісь рідкісні рослини, про які умів розповідати дивовижні історії. У нього було дуже багато друзів, які приходили до нього, щоб послухати спів різноголосих птахів, помилуватися куточком живої природи, почути цікаві історії.
-
До кінця свого життя Олександр Копиленко удосконалював і доповнював цикл оповідань про природу та її мешканців, який в повному обсязі вийшов вже після його смерті як вияв глибокої шани і поваги до письменника – природолюба.
ІV. Підготовча робота
-
Сьогодні ми ознайомимось з одним із творів цього письменника. А назву ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку
Орач невідомий вселився до двору-
З-під низу веде борозенку.
А землю старанно відводить угору.
Назвіть його, діти, швиденько
( Кріт )
-
Так, твір має назву назву “Кріт-неборака”
-
Прочитайте запис на дошці
“Кріт- неборака” - це науково- популярний текст з елементами дослідження, пошуку та перспективами нових відкриттів
Впродовж нашої передачі ми з вами з’ясуємо чи правильне це твердження і повернемось до нього пізніше.
-
Що ви знаєте про кротів? ( Відповіді дітей)
-
А що повідомить нам про крота головний природолюб нашої студії з наукової точки зору?
СЛАЙД
-
Кріт – найвідоміший землерий.
Довжина тіла 10 – 18 см, довжина хвоста – 1-3 см. Форма тіла клиноподібна: маленька голова відразу переходить в тулуб, який поступово стовщується. Короткі передні кінцівки з міцними кігтиками схожі на лопатки. Очі дуже маленькі й ховаються під шкірою, адже вони йому не потрібні.
У кротів чудово розвинений нюх, який допомагає орієнтуватися під землею.
Кріт прокладає у грунті свої підземні ходи і ними користуються всі кроти, які мешкають на цій території.
Кроти не впадають у зимову сплячку. Основною їжею для них є дощові черв’яки.
V. Опрацювання твору Олександра Копиленка Кріт-неборака
1. Словникова робота
- Підготуємось до правильного читання .
1. Читання луною.
2. Самостійне читання.
3. Читання ланцюжком.
4. Читання на одному подиху.
СЛАЙД
варто проект
моторно інженери
плодиться дослідники
чудернацьке утрамбовані
впресовуватиме рентгенівським
- Значення всіх слів вам зрозуміле?
- Для свідомого читання нам треба з’ясувати значення окремих слів.
Робота в парах
-
З’єднайте слово з його значенням.
Проект - спеціальне проміння, яке застосовують
в медицині та техніці.
Інженери - задум, план створення чого небудь.
Рентгенівське спеціалісти з вищою технічною освітою.
проміння –
Неборака - бідолаха, той, хто викликає співчуття.
Моторно - дуже швидко.
2. Ознайомлення з текстом.
Стратегія “Кероване читання з передбачення”.
-
Відкрийте книги, розпочнемо ознайомлення з оповіданням.
-
Я почну читати, а ви уважно слухайте і зверніть увагу на те, як крота описує автор.
1). Читання до слів … по землі гребе.
-
Як автор лагідно називає крота?
-
Яким він побачив крота?
-
Що йому здалося дивним?
2). Читання до слів … і значно краще там себе почуває.
-
Що здивувало автора?
-
Чи цікаво вам дізнатися причину появи крота на поверхні?
3). Читання до слів … от техніка , га?
-
Що автор говорить про причину появи крота на поверхні?
4). Самостійне читання.
-
Прочитайте далі самостійно і дізнаєтесь, чим кріт допоміг вченим?
-
Аналіз змісту з вибірковим читанням.
-
Де постійно живе кріт? Що він робить під землею?
-
Коли вчені зацікавились кротом?
-
Прочитайте опис досліду, який вони провели.
-
Що виявили дослідники? Куди кріт діває землю?
-
Творча робота за малюнком.
СЛАЙД
-
Уявіть собі крота з курячими чи котячими лапками. Чи комфортно йому було б з такими лапками жити? Чи був би він щасливий?
-
Недарма в народі кажуть Вовка ноги годують . А крота саме такі лапки і годують. З ними він щасливий, бо завдяки ним кріт має їжу і житло.
-
Але тут не описана іще одна особливість, яка вирізняє його поміж інших живих істот. Яка це особливість?
-
Можна сказати, що у нього немає очей. А чи комфортно було б йому з ними?
-
Продовження роботи над змістом оповідання. Вибіркове читання.
-
Давайте пригадаємо хто такий неборака?
-
Чому крота назвали неборакою?
-
Прочитайте чим кріт-неборака допоміг інженерам?
-
Хвилинка – цікавинка.
-
У світі науки і техніки існує і розвивається наука, яка вивчає будову живих організмів для створення машин, приладів , механізмів, дані яких наближаються до характеристики цих організмів. Це – біоніка : в перекладі з грецької біо- життя, ніка – електроніка.
ВИСНОВОК
-
Чого навчила природа людину?
СЛАЙД
Будувати літаки пташки
Будувати метро кроти
Будувати підводні човни риби
-
Отже природа навчає людей жити!
-
Визначення ознак науково – популярного тексту.
-
Чи згодні ви з твердженням, що це науково – популярний текст? Доведіть
-
Визначення теми, мети твору.
-
Яка тема тексту?
-
Яка мета? ( Що природа навчає людей жити)
VІ. Фізкультхвилинка.
VІІ. Робота над змістом тексту.
-
Встановлення послідовності подій в тексті.
-
У кожного з вас є карточка з реченнями з тексту, вам треба поставити номер, щоб встановити послідовність подій в тексті.
Взаємоперевірка
10. Індивідуальні завдання
1) Скласти текст – міркування Чим мені цікаві кроти
2)Скласти запитання за змістом тексту. Взяти інтерв’ю у своїх однокласників.
3) Робота за малюнком. Якими словами із тексту можна підписати малюнок?
4) Користуючись текстом доповніть текст.
Від народження і до ___________ кріт живе ____________.
Ходи у ______________ прориває за допомогою ______________, ______________ і ____________ __________. Живиться _____________, ______________, ______________.
11. Перевірка виконань індивідуальних завдань.
1. Робота за малюнком.
- Якими словами з тексту ви підписали малюнок?
2.Творча робота над текстом.
- Прочитайте утворений текст.
3. Інтерв’ю .
- Надаємо слово власному кореспонденту телеканалу, який проведе незалежне опитування учасників програми.
4. Текст – міркування.
- До слова запрошуємо наступного учасника з повідомленням на тему Чим мені цікаві кроти
VІІ. Підсумок уроку
-
Діти, як ви вважаєте, чи виконали ми завдання, які були поставлені на початку передачі?
-
Наш ефірний час добігає кінця, тож давайте нагадаємо телеглядачам та гостям нашої студії про яку тварину ми сьогодні вели мову? Що цікавого ви дізналися?
-
Хто автор оповідання Кріт – неборака? Чому його називають співцем рідної природи?
-
Що нам дає природа?
-
Чим ми повинні відплачувати їй?
-
Я хочу подякувати вам, діти , за роботу, за активну участь в передачі. І звичайно найкращою нагородою для вас будуть хороші оцінки.
V ІІІ. Домашнє завдання.
Скласти план до твору.
-
Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі і посилає до неї янгола – охоронця. Уві сні янгол цілує немовля тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим та в груди – щоб було здоровим, щоб любов та доброта вселились в його тіло, серце та душу. Хай же вас завжди оберігають ваші янголи – охоронці.
-
А ви бережіть природу, доглядайте за тваринами, не ображайте їх!