Урок Тема. Африка – найспекотливіший материк на Землі.

Про матеріал

ознайомити учнів з особливостями природи Африки, розвивати спостережливість, вміння аналізувати і порівнювати, працювати з картою півкуль; вчити складати розповіді про природу материків і океанів, презентувати свою роботу; виховувати пізнавальний інтерес, бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Автор : Биканова Н.Л.

Вчитель початкових класів Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1

 

4 клас

Урок   27      Природознавство

Тема. Африка – найспекотливіший материк на Землі.

           Особливості кліматичних умов африканського континенту.

Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки, розвивати спостережливість, вміння аналізувати і порівнювати, працювати з картою півкуль; вчити складати розповіді про природу материків і океанів, презентувати свою роботу; виховувати пізнавальний інтерес, бережливе ставлення до природи.

 

                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

- Вправа «Свічка пробачення»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Гра «Так чи ні?» (Голосування ногами – дві шеренги)

- Рослинний і тваринний світ Євразії різноманітний. Так чи ні?

- У лісах Євразії ростуть пальми, фікуси, хлібне дерево. Так чи ні?

- У Євразії не живуть носороги і крокодили. Так чи ні?

- У Євразії мешкають заєць-русак, лисиця, вовк, дика свиня. Так чи ні?

- У Євразії немає хвойних лісів. Так чи ні?

- У Євразії є пустелі. Так чи ні?

- У Євразії росте дуб, ясен, клен. Так чи ні?

 

Тестування

1. Який материк розташований у північній та південній півкулях?

а) Північна Америка; б) Африка; в) Антарктида; г) Австралія;

2. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія; б) Антарктида; в) Південна Америка;

г) Африка; д) Євразія; е) Північна Америка.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Пропоную вам прочитати рубрику підручника «Ти дізнаєшся» (підручник, ст. 95 ).

 

Читання вірша Т. Рубана.

Материк цей цікавий, мов казка.

Є куточки – справжнісінький рай!

Любий друже, дізнайся, будь ласка,

Все про Африку, часу не гай!

 

«Пісочний годинник»

(очікування)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Діти!Сьогодні на уроці ми будемо знайомитись із особливостями материка Африки, з його географічним розташуванням на карті півкуль. Дізнаємось, чому цей материк є найспекотливішим материком на Землі.

 

Розповідь учителя.

 

 

Африка – другий за розміром материк на Землі. Назва материка походить відлатинського «африкус» -

безморозний, той, який не знає холоду. Африка – найспекотніший материк на Землі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. В Африці немає звичних для нас холодних зим. Більшість жителів Африки ніколи не бачили снігу. Навіть сріблясто-крижані вершини високих гір, що виблискують поблизу екватора, місцеві жителі довго вважали скупченням коштовних металів.

На півночі Африки знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті – Ніл. Пісок у Сахарі нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які мешкають у цій пустелі, можуть обходитись без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.

В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплі дощу, а в інших щодня бувають зливи. В Африці сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найспекотніші дні липня або серпня.

Так як і Євразія, Африка міститься у західній півкулях. Через ці два материки проходить початковий меридіан, який ділить Землю на західну і східну півкулі. Африка – материк, поділений екватором навпіл. По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота у них досягає 16-поверхового будинку.

Робота з підручником (ст. 95-97)

Учні розглядають карту світу і визначають, де розташована Африка.

Ознайомлення з розповіддю Козака Подорожника про особливості природи Африки.

Перегляд мультфільму «Мадагаскар».

- Як називають північ Африки? А південний схід? Чому?

- Як називається найбільша пустеля світу? Де вона розташована?

- Які річки протікають по території Африки? Як називається найдовша річка Африки?

 

Робота в парах.

Діти розглядають «візитівки» Африки та Євразії, які розміщені в «Довідковому бюро Матінки Природи» і порівнюють: чим ці материки схожі, а чим – відрізняються.(ст. 190).

 

                           Фізкультхвилинка.

                               «Падає сніжок»

V. Узагальнення й систематизація знань

Робота з таблицею.

Учитель пропонує учням заповнити таблицю «Африка», щоб закріпити отримані знання. Материк

Гори

Ріки

Озера

Пустелі

Головні особливості

Африка

Кіліманджаро

Ніл

+

Сахара

Найжаркіший

Як називається найспекотливіший материк планети?

- Яка найдовша річка світу протікає в Африці?

Скласти коротку розповідь (інформацію) про Африку.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

 

Гра «Закінчи речення» «Пісочний годинник»

Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…

Найбільше мені сподобалось…

Мені було цікаво…

Урок закінчую з… настроєм.

 

VІІ. Домашнє завдання. С. 95-97. Придумати 2-3 загадки про Африку. Відшукати інформацію про особливості природи материка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________

Тест

1. Який материк розташований у північній та південній півкулях?

а) Північна Америка;

б) Африка;

в) Антарктида;

г) Австралія;

2. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;                        б) Антарктида;

в) Південна Америка;         г) Африка;

д) Євразія;                           е) Північна Америка.

 

 

___________________________________________

Тест

1. Який материк розташований у північній та південній півкулях?

а) Північна Америка;

б) Африка;

в) Антарктида;

г) Австралія;

2. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;                        б) Антарктида;

в) Південна Америка;         г) Африка;

д) Євразія;                           е) Північна Америка.

 

 

 

 

 

Материк

Гори

Ріки

Озера

Пустелі

Головні особливості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Материк

Гори

Ріки

Озера

Пустелі

Головні особливості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 28                  Природознавство

Тема. Особливості природи Африки

Мета: ознайомити учнів рослинним і тваринним світом Африки, розвивати спостережливість, вміння аналізувати і порівнювати; вчити виступати перед класом з підготовленою інформацією, презентувати свою роботу; виховувати пізнавальний інтерес, бережливе ставлення до природи.

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Відповіді на запитання для юних дослідників природи (ст. 97)

У яких півкулях розташований материк Африка відносно екватора?

— Які форми земної поверхні переважають на континенті?

— Назвіть гори Африки. Де вони розташовані?

— Назвіть найвищу точку земної поверхні Африки.

— У яких теплових поясах розташована Африка?

— Назвіть найбільші водойми Африки.

 

Презентація робіт про особливості природи материка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Пропоную вам прочитати рубрику підручника «Ти дізнаєшся» (підручник, ст. 98 ).

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про цікавий і незвичайний рослинний і тваринний світ Африки.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Мультимедійна презентація про рослинний і тваринний світ Африки.

Відеоролик про дерево Баобаб.

Робота з підручником (ст. 98-100)

Словничок. Савани (від іспанського слова «сабана») – спекотні рівнини, укриті травами, із групами дерев і чагарників.

Дівчинка-розумниця Дзвіночка пропонує відвідати пустелю Сахара.

Розповідь Козака Подорожника про африканські трав’янисті рослини – савани та вологі ліси, які буяють обабіч екватора.

Фізкультхвилинка.

V. Узагальнення й систематизація знань

Гра «Вірю – не вірю»

Висота дерев у Африці досягає 16-поверхового будинку.

- В африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи.

- В Африці живе страус ему – найнижчий птах і найкращий бігун.

- У річках Ніл, Конго, Лімпопо живуть величезні крокодили.

Робота над загадками

Дуже товсті ноги маю,

Тихо їх переставляю.

Височезний я на зріст,

Біля рота маю хвіст! (Слон)

Величезний цей хижак

На людей наводить жах.

Проживає в річці Ніл

Небезпечний .. (Крокодил)

Він незграбний і товстий,

Завжди він чомусь сумний.

А на лобі в нього ріг,

Ця тварина … (Носоріг).

Вушка ріжками стирчать,

Довгі ніжки кудись мчать.

Ці тварини – вищі всіх-

В Африці всі знають їх! (Жирафи).

Робота в групах.

І група. До материка - Африка знайдіть тільки правильні твердження.

- Омивається двома океанами

- Омивається Північним Льодовитим океаном

- Другий за розміром материк

- Омивається Тихим та Індійським океанами

- Найвіддаленіший материк

- Третій за величиною материк

- Баобаб, фінікова пальма, ліана

- Знаходиться у східній півкулі

- Найменший континент

- Цей материк схожий на трикутник

- Цей материк - «безлюдний континент»

- Знаходиться найглибше озеро світу

- Білий ведмідь, морж, північний олень

- Найбільший за розміром материк

- Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи

- Найменший материк

- Знаходиться в західній півкулі

- Омивається Тихим океаном

- На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни

- Омивається всіма океанами

- Цей материк розташований у двох півкулях

- Найтепліший континент

- Омивається трьома океанами

ІІ група. Серед запропонованих назв рослин і тварин знайти і підкресли ті, які пристосувалися до життя в Африці.(Яблуні, персики, баобаб, слон, білий ведмідь, мавпа, крокодил, білочка, мімоза, пальми, лисичка, леопард, зебра, лимони, груші, какао, кава, носороги, мавпи).

ІІІ група. Скласти розповідь про пустелю Сахара

Найбільша пустеля Африки – ………. Малу частину пустелі вкривають……., усе інше – це…….. та ……… рівнина. У день тут знемагаєш від ……., а вночі тремтиш від ……... Де-не-де у пустелі ростуть окремі трави або колючі ………. Проте …….. добре пристосувалися до життя пустелі. (змії, ящірки й комахи, чагарники, , піски, спеки, кущики, Сахара, кам’яниста та глиниста, холоду)

ІV група.З’єднати частини прислів’я:

Не вчи - трава страждає.

Маленька іскорка мавпу лазити.

Два слони борються може спалить джунглі

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Гра «Закінчи речення»

На уроці я дізнався (дізналася)…

Найбільше мені сподобалось…

Мені було цікаво…

Урок закінчую з… настроєм.

VІІ. Домашнє завдання.С. 98-101

І варіант – розповідь про рослину Африки.

ІІ варіант – розповідь про тварину Африки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І група.

До материка - Африка знайдіть тільки правильні твердження.

 

- Омивається двома океанами

- Омивається Північним Льодовитим океаном

- Другий за розміром материк

- Омивається Тихим та Індійським океанами

- Найвіддаленіший материк

- Третій за величиною материк

- Баобаб, фінікова пальма, ліана

- Знаходиться у східній півкулі

- Найменший континент

- Цей материк схожий на трикутник

- Цей материк - «безлюдний континент»

- Знаходиться найглибше озеро світу

- Білий ведмідь, морж, північний олень

- Найбільший за розміром материк

- Зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи

- Найменший материк

- Знаходиться в західній півкулі

- Омивається Тихим океаном

- На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни

- Омивається всіма океанами

- Цей материк розташований у двох півкулях

- Найтепліший континент

- Омивається трьома океанами

 

 

ІІ група. Серед запропонованих назв рослин і тварин знайти і підкресли ті, які пристосувалися до життя в Африці

(Яблуні, персики, баобаб, слон, білий ведмідь, мавпа, крокодил, білочка, мімоза, пальми, лисичка, леопард, зебра, лимони, груші, какао, кава, носороги, мавпи).

 

ІІІ група.

Скласти розповідь про пустелю Сахара

 

Найбільша пустеля Африки – ……….... Малу частину пустелі вкривають……........., усе інше – це…….. ........та …….......… рівнина. Удень тут знемагаєш від ……........., а вночі тремтиш від …….......... Де-не-де у пустелі ростуть окремі трави або колючі ………........ Проте ….......….. добре пристосувалися до життя пустелі.

 

Слова для довідки (змії, ящірки й комахи, чагарники, , піски, спеки, кущики, Сахара, кам’яниста та глиниста, холоду)


Не вчи -  

 

Маленька іскорка   

 

Два слони борються                                    

 

трава страждає.

 

мавпу лазити.

 

може спалить джунглі

 

doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку