Урок Тема. Сузір’я. Великий та Малий Віз, Полярна зоря

Про матеріал

формувати природознавчу компетентність учнів: розглянути відомості про зірки, сузір'я зоряного неба; формувати уміння називати і показувати 2-3 сузір'я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі;

формувати ключові компетентності: комунікативну (розвивати усне мовлення), уміння вчитися (бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату), соціокультурну (виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи), соціальну (вміння працювати в парі, групі)

Очікувані результати:

Учень (учениця)

- знає про зорі, сузір'я Великий і малий Віз;

- вміє показувати 2-3 сузір'я на карті зоряного неба,

- застосовує знання для визначення напрямку на північ за допомогою Полярної зорі

Зміст архіву
Перегляд файлу

Автор: Биканова Н.Л.

Вчитель початкових класів Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1

 

 

                                              Розробка уроку 

Природознавство  4 клас                                                

Тема. Сузір’я. Великий та Малий Віз, Полярна зоря

Мета: формувати природознавчу компетентність учнів: розглянути відомості про зірки, сузір’я зоряного неба; формувати уміння називати і показувати 2-3 сузір’я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі;

формувати ключові компетентності: комунікативну (розвивати усне мовлення), уміння вчитися (бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату), соціокультурну (виховувати пізнавальний інтерес, любов до природи), соціальну (вміння працювати в парі, групі)

Очікувані результати:

Учень (учениця)

- знає про зорі, сузір’я Великий і малий Віз;

- вміє показувати 2-3 сузір’я на карті зоряного неба,

- застосовує знання для визначення напрямку на північ за допомогою Полярної зорі

 

Обладнання: Природознавство: підруч. для 4- гокл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2014. – 176 с.; Природознавство. 4 кл. :

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Хочете про Всесвіт знать?

Нумо всі подорожувать!

Астрономами станем всі,

Щоб пізнать небесний світ,

Щоб вивчати космос,

Знати більше про зірки,

Про сузір’я й Сонце.

Нам ні ливні, ні вітри,

й зорепади не страшні.

Бо маємо знання міцні.

Щоб урок не минув марно.

Будем працювать старанно.

Уроку природознавствазавдяки

Вчимо всесвіт залюбки!

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдань уроку

1. Хвилинка синоптика

- Яка сьогодні погода? Яка температура повітря?

- Стан неба? Наявність опадів?

- Які зміни відбулися за минулий тиждень в природі живій , неживій?

2. Повідомлення учнів про видатні твори мистецтва, присвячені Місяцю (книги, пісні, музичні твори, картини)

  • Тест «Сонячна система»

3.Робота над загадками

Іскри небо пропалюють, а до нас не долітають . (Зірки).

Білі квіточки в небі розквітають, а вранці в’януть.(Зірки).

4.Бесіда з класом

- Що таке зірки? Як часто ви дивитесь на небо?Які питання у вас виникають, коли ви дивитесь на небо?

- А які небесні світила ви знаєте?

- Чому сонце світить яскравіше за місяць?

- Прочитайте тему нашого уроку.(На дошці запис теми уроку.)

- Про що ви б хотіли дізнатись з цієї теми? (Відповіді учнів.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

- Які космічні об’єкти можемо спостерігати в космічному просторі? (Зірки, планети, астероїди)

- Для чого люди вивчають космічні тіла? (Щоб знати, як вони впливають на людину, на її здоров’я, для розвитку науки, щоб уміти орієнтуватися у просторі).

- Що таке зірки? Що про них знаєте?

- Срібними ліхтариками мерехтять зорі. Це дуже-дуже далеко від нас.

 

Кожна зірка має своє місце у космічному просторі. І нерухомо світить звідти тисячоліттями. Чому світить? Та тому, що зірка — це суцільний клубок вогню.

Зірки – це теж сонця, величезні розжарені газові кулі. Багато з них у декілька разів більше за наше Сонце. Нам вони здаються крихітними точками, що світяться, тому що знаходяться на величезній відстані від Землі. Зірки уявляються нам нерухомими, тому що людське око не може помітити їх рухи. Але у природі все рухається, тому і зірки змінюють своє положення, а отже рухаються.

Сугестивна вправа

- Діти, а чи боїтесь ви темряви? (Відповіді учнів.)Заплющіть очі. Нашу Землю сповиває тиха ніч... На небі спалахують зірочки — більші та менші, що мерехтять золотом і сріблом.Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки — покліпайте очима. Зірочки розминають післясну свої промінчики — підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірочки.Невдовзі ранок...

- Діти, як наступає ранок?

- Про що ви думали, дивлячись на зоряне небо?

- Яку зірку можна побачити вдень? (Сонце — зірка яскрава, що всіх зігріває).

Довідкове бюро.

Зірки — розжарені газові кулі. Бувають різного кольору. Відрізняються за розмірами і температурами. Бувають легші і важчі. Сонечко вважають спокійною зіркою. Але є зірки, які з причин свого «буйного» характеру небезпечні для оточення. Їх називають найновішими. Ці зірки, які багато років живуть так само, як інші зірки, я потім в один «прекрасний» момент вибухають.

Найбільш яскраві зірки складаються в групи, що називають сузір’ями. Є 12 сузір’їв, які називають зодіакальними. Вони розташовані вздовж видимого руху Сонця серед зір. Це: Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Тілець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон і Стрілець.

Виразне читання вірша«Сузір’я»

Коли ходить ніч надворі,

Укривають небо зорі.

А щоб їм, бува, не впасти

На чиєсь подвір’я,

То збираються у групи,

І, побравшися за руки,

Створюють сузір’я.

Одне з найвідоміших сузір’їв, яке ,мабуть, кожен спостерігав у нічному

небі, це – Великий Віз (Велика Ведмедиця). Сім яскравих зірок цього сузір’я утворюють фігуру, що нагадує ківш. Якщо провести уявні лінії через усі сузір’я , то можна уявити віз.

 

Не менш відоме сузір’я Малий Віз (Мала Ведмедиця). Його зорі теж

утворюють фігуру у формі ковша, тільки меншого , ніж у Великого Воза. На кінці ручки ковша Малого воза міститься найяскравіша зоря цього сузір’я – Полярна зоря. Вона вказує напрям на Північний полюс.

Отже, всі зірки різні . Чим же зірки відрізняються одна від одної?

Практична робота:визначення сторін горизонту за допомогою зірок

- У якій стороні світу сходить Сонце? (На сході) А заходить ? (На заході).

- Як Сонце допоможе визначити сторони горизонту опівдні? (Опівдні Сонце завжди на півдні)

- А як визначити сторони горизонту вночі?

- Насправді, зірки на небі нерухомі, а нам здаються такими, що постійно переміщаються на небосхилі. Але є одна зірка, яка здається абсолютно нерухомою. Це - Полярна зірка. При погляді із Землі здається, що нічне небо обертається навколо Полярної зірки. Чому? Бо Земля Північним полюсом завжди націлена на неї.

- Покажіть на глобусі, де має бути розташована Полярна зірка. (Учні указкою продовжують уявну вісь і підставляють зірочку).

- Отже, в якій стороні світу знаходиться Полярна зірка? (На півночі). А як знайти напрям на північ. А Полярну зірку вдень?

 

Про цей спосіб здогадалися ще древні астрономи. Уявіть собі спекотний полудень. Ми знаємо, що Сонце опівдні знаходиться у своїй вищій точці - на півдні. Якщо стати спиною до Сонця, то ззаду буде південь, попереду напрям на Полярну зірку, тобто на північ. Тоді ліворуч – захід, праворуч - схід.

 

Як же знайти на небосхилі Полярну зірку серед безлічі зірок? Знову

допоможе досвід предків. Дуже давно древні племена помітили незмінність візерунка зірок і групи зірок об’єднали у фігуру ламаною лінією – вийшло сузір’я.

 

 

Фізкультхвилинка

Повідомлення заздалегідь підготовлених учнів «Легенда про Великий і Малий Віз»

- Погляньте на карту зоряного неба. Звідки взялися назви сузір’їв ? (Припущення учнів). З багатьма із них пов’язані древні легенди та міфи.

 

Учень 1

- Назви сузір’їв можуть бути пов’язані з реальними або вигаданими тваринами (Велика Ведмедиця, Лев, Дракон і т.д.), героями грецьких міфів (Кассіопея, Андромеда, Персей і т.д.), а також з назвами предметів, обриси яких утворюють яскраві зірки сузір’їв (Північна Корона, Трикутник, Терези, Південний Хрест і ін.) Лише в 58 сузір’ях є найбільш яскраві зірки з (альфа) позначенням. У 13 сузір’ях найбільш яскраві зірки — носять статус (бета) зірок. Найбільше сузір’я — сузір’я Гідра, що становить 1 303 квадратних градуси. А самі невеликі розміри у сузір’я Південний Хрест — всього 68 квадратних градусів. Найбільшими розмірами з усіх видимих в північній півкулі Землі володіє сузір’я Велика Ведмедиця. Розміри сузір’я — 1280 квадратних градусів. Найбільша кількість зірок, що світять яскравіше другої зоряної величини, знаходиться в сузір’ї Оріон — 5 зірок.

Учень 2

Легенда про сузір’я Великий та Малий Віз розповідає наступне.

Колись давно жив цар. У нього була дочка Калісто. Вона була красивішою за всіх дівчат на світі. Прекраснішою за саму богиню Геру. І тоді Гера розсердилася, що дівчина прекрасніша за неї і перетворила красуню на потворну ведмедицю. Син Калісто Аркас не знав про це і трохи не застрелив ведмедицю, свою матір, на полюванні. Але всемогутній Зевсурятував її – схопив за хвіст, потягнув на небо і перетворив на сузір’я, Велику ведмедицю. Разом із Калісто Зевс перетворив на ведмежа і її сина Аркаса, щоб урятувати його від гніву Гери. Так з’явилося сузір’я Малої Ведмедиці.

Перегляд відеофільму«Сузір’я Великий віз»

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником. (с. 22- 24)

Гра «Ти мені - я тобі». Орієнтовні запитання:

- Що таке зорі?

- Чи рухаються зорі?

- Чому сузір’я назвали Велика та мала Ведмедиця?

- Як за Полярною зорею визначити сторони горизонту?

- Які ще сузір’я запам’ятали ?)

Робота в групах

У кожної групи на столах – конверти із зірками , аркуш паперу, клей. Діти об’єднують зірки у сузір’я і називають його

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Конкурс «Ерудит»

Зорі - це… (розпечені космічні тіла).

Сузір’я – це … (скупчення зірок об’єднані в групи).Сонце – це… ( зірка, найближча до Землі, розпечена газова куля).

Планети – це… ( холодні космічні тіла).

Сонячна система – це… (Сонце та космічні тіла – планети, їх природні супутники, астероїди, метеорити, які рухаються навколо Сонця)

Підсумкова бесіда

- Що нового дізналися?

- Які сузір’я допомагають орієнтуватися на місцевості?

- Про що хотіли б дізнатися?

Вправа «Продовж речення»

«На уроці найбільшим відкриттям для мене було...»

«Мені цікаво було дізнатися про...»

«Після уроку я обов’язково прочитаю додаткову літературу про...»

VІ. Завдання додому.

Опрацювати статтю підручника на с. 22-24, підготувати повідомлення про сузір’я свого зодіакального знаку; випереджаючі завдання (за бажанням учнів): підготувати додаткову інформацію про Чумацький Шлях, вивчити вірш Ліни Костенко «Пісенька про космічного гостя», намалювати малюнки «Міжгалактичний зореліт»

 

 

 

 

                                                                                                                              Додаток 1

 

 

 

 

 

        Тест «Сонячна система»

1. Планети Сонячної системи вивчають: 

а) географи; 

б) хіміки; 

в) астрономи; 

г) фізики. 

2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх: 

а) 7; 

б) 9; 

в) 8. 

3. Нептун — це: 

а) найбільша планета Сонячної системи; 

б) найменша планета Сонячної системи; 

в) найближча до Сонця планета Сонячної системи. 

4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку: 

а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер; 

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран; 

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. 

5. Що таке Земля? 

а) Зоря; 

б) планета; 

в) палаюча куля. 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казнавецька Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
27 червня 2018
Переглядів
15749
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку