продовжити ознайомлення учнів з творчістю Анатолія Костецького; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; учити аналізувати прочитане, виділяти головне, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення, комунікативну компетентність учнів, образне та критичне мислення; формувати соціальні навички, здатність до само- та взаємооцінювання, виховувати любов до художнього слова.
Автор: Биканова Н.Л.
Вчитель початкових класів Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1
Урок № 99 (ІІ семестр , квітень) Літературне читання
За підручником Літературне читання 4 клас. О. Я. Савченко, за оновленою програмою
Тема: Анатолій Костецький «Спішу додому»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Анатолія Костецького; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; учити аналізувати прочитане, виділяти головне, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення, комунікативну компетентність учнів, образне та критичне мислення; формувати соціальні навички, здатність до само- та взаємооцінювання, виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Ранкова зустріч
Діти по колу вітаються, використовуючи різні слова привітання , називаючи ім’я того, до кого звертаються.
Гра «Розійдіться – замріть – об’єднайтеся » (Додаток 1.1)
- Обговоріть питання «Що таке мрія? »
Висловлення своїх думок, переживань «Який у мене зранку настрій і чому?»
Учень сідає в крісло , а інші уважно слухають.
- Якщо твір сподобався дітям, вони можуть проголосувати , прикріпивши стікер на фото ( або прізвище ) учня , який читав власний твір.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Логопедична зарядка
«Повітряна кулька» (надуваємо щоки повільно і також повільно спускаємо)
«Коник» (цокання язиком - повільно , швидше, швидко, знову повільно)
2. Робота зі скоромовкою ( за допомогою мнемотаблиці)
Ворона сороці намисто купила,
В намисті сорока намистинки лічила.
- Щоб краще запам’ятати скоромовку , скористаємось таблицею
з малюнками (Додаток 2)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ. МОТИВАЦІЯ
1.Робота за методикою «Щоденні 5» (Додаток 1.2)
Читання для себе ( активне читання текстів на картках мовчки) (Додаток 3)
Читання для когось ( читання в парі один одному пошепки по абзацу)
Робота зі словами (записати в зошит незрозумілі, нові слова)
2. Перевірка домашнього завдання
1) Виразне читання вірша А. Костецького «Мрія»
- Проголосуйте стікерами за тих учнів, чий виступ вам найбільше сподобався.
2) Інтерактивна вправа « Капелюхи мудреців»
( За методикою 6 мислячих капелюхів)
Учні одягають капелюшки різного кольору та обговорюють поняття мрія з різних точок зору ( білий – надає інформацію , що таке мрія; червоний - висловлює свої емоції , зелений – видає креативні думки та ідеї; жовтий - позитивне та чорний – негативне в парі дискутують; синій робить певний висновок)
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— З творчістю якого поета ознайомилися на попередньому уроці?
— Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Анатолія Григоровича Костецького.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над віршем Анатолія Костецького «Спішу додому»
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок.
— Розгляньте малюнки. Спробуйте спрогнозувати, про що йтиметься у вірші.
2) Робота за методикою «Щоденні 5»
Слухання
Виразне читання вірша вчителем ( або слухання аудіозапису)
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття він у вас викликав?
— Який настрій створив?
— Хто є головним персонажем вірша?
— Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?
Робота зі словами
Читання колонок слів учнями в парах, пояснення їх значення
Гукає гайда
Марив удома
Навіть негайно
Самоката учорашнього
— Яке слово складається з двох частин? (Самоката)
— Від яких слів утворилося це слово?
— Доберіть синонім до слів марив (мріяв), негайно (терміново), гайда (біжімо).
Музична фізкультхвилинка
Читання для когось
— Як звати хлопчика, від імені якого ведеться розповідь у вірші?
— Хто перший йому зустрівся дорогою зі школи?
— Що запропонував йому Микола?
— Хто запропонував поміняти ножика на шайбу?
— Від чого ще довелося відмовитися Сергійові?
— Чому він так поспішав додому?
— Знайдіть і прочитайте опис цуценяти.
- Читання в парах
Гра «Я — тобі, ти — мені»
Діти читають напівголосно. Один учень читає один рядок, а другий — наступний, і так — до кінця вірша.
3) Гра «Знайдіть рими та доберіть свої».
Микола — ... (футбола).
Житті — ... (іти).
Слава — ... (справа).
Твою — ... (стою).
Дні — ... (мені).
Самоката — ... (пускати).
Скоріш — ... (спішиш).
Цуценя — ... (дня).
4) Робота за ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до цього вірша.
— Кого художник зобразив на ілюстраціях? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів вірша?
— Яким рядкам вірша відповідають ілюстрації?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом вірша? Опишіть
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Письмо для себе
Гра «Рюкзак» (Додаток 1.3)
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Чого вас навчив цей твір? ( напишіть на аркшах свої думки та висновки і покладіть в наш рюкзак, і ці знання ми візьмемо з собою )
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати інсценування за прочитаним віршем (с. 158).
Використана література:
1. Теорія Едварда де Боно 6 капелюхів мислення http://www.eduwiki.uran.net.ua/wiki/index.php
2. Сучасні методики https://www.ed-era.com/mon.html
Додаток 1
Учитель дає завдання, учні вільно ходять класом, почувши команду вчителя: «Розійдіться!». Потім учитель просить учнів зупинитися, об'єднатися в пари, обговорити разом питання « Що таке мрія? ». Учитель командує: «Розійдіться!» — учні починають рухатися класом. Учитель командує: «Замріть!» — діти тиснуть руку тому, хто стоїть найближче до них, об'єднаються з цим учнем у пару або групу і діляться думками. За 30 с учитель знову подає сигнал, діти проводять обговорення в нових парах.
2. Методика «Щоденні 5»
«Щоденні 5» – це методична система, яка навчає учнів працювати самостійно. Вона складається з п’яти діяльностей – «Письма для себе», «Читання для себе», «Читання для когось», «Роботи зі словами» і «Слухання», які діти виконують щодня .
3. Рюкзак
Метод етапу рефлексії дає можливість залучати кожного учня до роботи на цьому етапі, зокрема кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань і умінь, що отримано на уроці, він візьме із собою для використання на інших уроках, для виконання домашнього завдання?». Аркуші із відповідями складають у рюкзак (уявний чи справжній). Вибірково ознайомлюються із ними.
Додаток 2
Мнемотаблиця до скоромовки
Додаток 3
Текст для читання мовчки та парі