Розробка уроку допоможе вчителю швидко підібрати завдання до уроку. Урок насичений вправами, допоможуть у засвоєнні знань учнями. Містить практичну частину у вигляді простих дослідів.
Урок 13
Тема Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.
Мета: формувати уявлення про різницю між чистими речовинами і сумішами, вміння розрізняти чисті речовини і суміші й виокремлювати деякі речовини із сумішей; ознайомити учнів із основними способами розділення сумішей; розвивати дослідницькі вміння і навички; виховувати спостережливість, уважність, акуратність.
Тип уроку: формування нових знань.
Форми і методи роботи: індивідуальна, групова, парна; інтерактивні методи.
Обладнання: пісок, залізні ошурки, лабораторний посуд, вода, крейда,
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвилюватись не потрібно. Посміхніться один одному і мені, нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань на сьогоднішньому уроці. Я розраховую на ваші зусилля. А девізом нашого сьогоднішнього уроку нехай стануть такі слова:
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись,
Бо, чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Мікрофон»
Запитання: Які речовини називаються простими, а які складними?
По черзі учні дають відповідь на це запитання.
Прийом «Ланцюжок». Кожен учень отримує завдання: (2 хвилини)
Виписати окремо органічні і неорганічні речовини, прості і складні.
По черзі діти називають свої варіанти відповідей.
Завдання 1: Кухонна сіль, оцет, питна вода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Прийом «Мудра сова»
Запитання: Чи знаєте ви, що використовують для закріплення цегли під час
будівництва? Чистий пісок? Ні. (Суміш піску, алебастру, води)
А коли клеять шпалери, хіба використовують клей у вигляді порошку? Ні, готують суміш. (Клей розчиняють у воді)
І, навіть коли варять борщ, теж використовують суміш різних овочів, солі і води.
Таким чином, багато з того, що ми використовуємо, є сумішами.
IV. Повідомлення, теми уроку.
Тема нашого уроку: Чисті речовини і суміші. Методи розділення сумішей.
Учитель разом з учнями визначає мету і завдання уроку.
1.формувати уявлення про різницю між чистими речовинами і сумішами,
2. вміння розрізняти чисті речовини і суміші;
3. ознайомити учнів із основними способами розділення сумішей;
V. Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Мозковий штурм»
Попросити учнів висловити свої думки щодо визначення, що ж таке «чиста речовина», а що таке «суміш». Пояснення вчителя.
Речовину, що не містить домішок інших речовин, називають чистою. У ній містяться лише ті частинки(молекули, атоми), з яких вона утворилася. Яким би способом не одержували чисту речовину, де б в природі вона не перебувала, склад її залишається незмінним. Але абсолютно чистих речовин не існує. Наприклад, кухонна сіль – це тверда речовина білого кольору, солона на смак, розчинна у воді. У природі та побуті значно більше сумішей, ніж чистих речовин. Повітря, грунт, морська вода – приклади природних сумішей. Суміш – це поєднання двох або більше чистих речовин, які утворюють одне фізичне тіло. У сумішах речовини зберігають свої властивості.
Виконати завдання 34 (ст.19) в робочому зошиті.
Усно виконати завдання (відповідь «суміш», зробити один сплеск у долоні, відповідь «чисті речовини» - піднести вгору руки).
Морська вода, вуглекислий газ, грунт, повітря, алюміній, дистильована вода, молоко, сірка, лимонад, фосфор, сметана, срібло, золото, мідь, шоколад, томатний сік, бетон, йогурт.
Проблемне питання (обговорюється у парах)
Якщо на столі розкидати різні олівці, ручки, папір, чи буде це сумішшю? (Ні, бо вони не утворюють єдине фізичне тіло)
Прийом «Дослідники»
Інструктаж з техніки безпеки:
- Перед вами скляні предмети. Якщо вони розіб’ються, то будуть небезпечними. Тому при роботі треба бути уважними та охайними.
У кожного учня на столі склянки з водою.
1. Цукор - це чиста речовина чи суміш? (Учитель насипає кожному
учневі в склянку цукор.)
2. Пісок — це чиста речовина чи суміш?
А якщо долити води та розколотити, що ми отримаємо? Суміш. (Учитель кожному учню у другу склянку наливає води та насипає піску,)
— Отже, в обох склянках ми отримали суміші. А чим вони відрізняються?
Прийом «Наведи порядок у своїх знаннях»
учні складають схему:
(неоднорідні) _____________Суміші _________________(однорідні)
Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»
Прийом «Лабораторні дослідження» ( робота у групах)
Способи розділення сумішей
Якщо речовин у сумішах зберігають свої властивості, то їх можна розділити. Основними способами розділення сумішей є: відстоювання (див. мал.30 ст.40), фільтрування (див. мал.31 ст.41), випаровування (див. мал.32), дія магніту (див. мал.29) та інші. А зараз ми об’єднаємось з вами у групи і спробуємо розділити різні суміші різними способами.
І група – Відстоювання – У склянку з водою насипати пісок і перемішати. Залишити відстоюватися на деякий час.
ІІ група – Фільтрування – У склянку з водою додати глину або подрібнену крейду, добре перемішати. Вилити суміш в іншу склянку через фільтрувальну лійку.
ІІІ група – Дія магніту– Змішати залізні ошурки і цукор.
Прийом первинного закріплення
Що називають чистою речовиною?
Що називають сумішшю?
Які вам відомі способи розділення сумішей?
Як розділити суміш кухонної солі і піску?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________________________
(не містить) домішок_______________________ (інших) речовин.
- Суміші містять__________(кілька) чистих _________ (речовин).
- У складі ______________________(суміші) речовини ____________
(зберігають) свої властивості.
- Існують ___________________________________ (природні) суміші
та __________________________ (штучні), які утворила людина.
- Існують ___________________________________ (однорідні) суміші
та __________________________ (неоднорвдні).
Виконати тести.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст підручника, параграф 8,9 . Виконати завдання 35(б, в), 37, 38(2,4)
2*. Підготувати невеликі доповіді: «Вода — найпоширеніша
речовина на Землі» або «Де ми застосовуємо різні методи розділення
сумішей та для чого?»
Завдання 1. Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.
Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини.
О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2 Виписати окремо прості і складні речовини: О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Завдання 1: Виписати окремо органічні і неорганічні речовини. Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.
Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .
Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________ речовин.
- Суміші містять__________ чистих _________.
- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.
- Існують _____________________ суміші та ____________________, які утворила людина.
- Існують _____________________ суміші та __________________________ .