Урок.Тема "Чисті речовини і суміші. Методи розділення сумішей"

Про матеріал

Розробка уроку допоможе вчителю швидко підібрати завдання до уроку. Урок насичений вправами, допоможуть у засвоєнні знань учнями. Містить практичну частину у вигляді простих дослідів.

Перегляд файлу

Урок 13

Тема   Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей.

Мета: формувати уявлення про різницю між чистими речовинами і сумішами, вміння розрізняти чисті речовини і суміші й виокремлювати деякі  речовини із сумішей; ознайомити учнів із основними способами розділення сумішей; розвивати дослідницькі вміння і навички; виховувати спостережливість, уважність, акуратність.

Тип уроку: формування нових знань.

Форми і методи роботи: індивідуальна, групова, парна; інтерактивні методи.

Обладнання: пісок, залізні ошурки, лабораторний посуд, вода, крейда,

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Діти, сьогодні у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвилюватись не потрібно. Посміхніться один одному і мені, нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань на сьогоднішньому уроці. Я розраховую на ваші зусилля. А девізом нашого сьогоднішнього уроку нехай стануть такі слова:

Не махай на все рукою,

Не лінуйся, а учись,

Бо, чого навчишся в школі,

Знадобиться ще колись!

ІІ. Актуалізація опорних знань

Метод «Мікрофон»

Запитання: Які речовини  називаються простими, а які складними?

По черзі учні дають відповідь на це запитання.

Прийом «Ланцюжок». Кожен учень отримує завдання: (2 хвилини)

Виписати окремо органічні і неорганічні речовини, прості і складні.

По черзі діти називають свої варіанти відповідей.

Завдання 1: Кухонна сіль, оцет, питна вода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Прийом «Мудра сова»

Запитання: Чи знаєте ви, що використовують для закріплення цегли під час
будівництва? Чистий пісок? Ні. (Суміш піску, алебастру, води)
А коли клеять шпалери, хіба використовують клей у вигляді порошку? Ні, готують суміш. (Клей розчиняють у воді)
І, навіть коли варять борщ, теж використовують суміш різних овочів, солі і води.
Таким чином, багато з того, що ми використовуємо, є сумішами.

IV. Повідомлення, теми уроку.

Тема нашого уроку: Чисті речовини і суміші. Методи розділення сумішей.

Учитель разом з учнями визначає мету і завдання уроку.

1.формувати уявлення про різницю між чистими речовинами і сумішами,

2. вміння розрізняти чисті речовини і суміші;

3. ознайомити учнів із основними способами розділення сумішей;

V.  Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Мозковий штурм»

Попросити учнів висловити свої думки щодо визначення, що ж таке «чиста речовина», а що таке «суміш». Пояснення вчителя.

Речовину, що не містить домішок інших речовин, називають чистою. У ній містяться лише ті частинки(молекули, атоми), з яких вона утворилася. Яким би способом не одержували чисту речовину, де б в природі вона не перебувала, склад її залишається незмінним. Але абсолютно чистих речовин не існує.  Наприклад, кухонна сіль – це тверда речовина білого кольору, солона на смак, розчинна у воді. У природі та побуті значно більше сумішей, ніж чистих речовин. Повітря, грунт, морська вода – приклади природних сумішей. Суміш – це поєднання двох або більше чистих речовин, які утворюють одне фізичне тіло. У сумішах речовини зберігають свої властивості.

Виконати завдання 34 (ст.19) в робочому зошиті.

Усно виконати завдання  (відповідь «суміш», зробити один сплеск у долоні, відповідь «чисті речовини» - піднести вгору руки).

Морська вода, вуглекислий газ, грунт, повітря, алюміній, дистильована вода, молоко, сірка, лимонад, фосфор, сметана, срібло, золото, мідь, шоколад, томатний сік, бетон, йогурт.

Проблемне питання (обговорюється у парах)

Якщо на столі розкидати різні олівці, ручки, папір, чи буде це сумішшю? (Ні, бо вони не утворюють єдине фізичне тіло)

Прийом «Дослідники»

Інструктаж з техніки безпеки:

- Перед вами скляні предмети. Якщо вони розіб’ються, то будуть небезпечними. Тому при роботі треба бути уважними та охайними. 

 У кожного учня  на столі склянки з водою.
1. Цукор  -  це чиста речовина чи суміш? (Учитель насипає кожному
учневі в склянку цукор.)
2. Пісок — це чиста речовина чи суміш?
А якщо долити води та розколотити, що ми отримаємо? Суміш. (Учитель кожному учню у другу склянку наливає води та насипає піску,)
— Отже, в обох склянках ми отримали суміші. А чим вони відрізня­ються?

Прийом «Наведи порядок у своїх знаннях»

  учні складають схему:                               

                    (неоднорідні) _____________Суміші _________________(однорідні)

Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»

Прийом «Лабораторні дослідження» ( робота у групах)

Способи розділення сумішей

Якщо речовин у сумішах зберігають свої властивості, то їх можна розділити. Основними способами розділення сумішей є: відстоювання (див. мал.30 ст.40), фільтрування (див. мал.31 ст.41), випаровування (див. мал.32), дія магніту (див. мал.29) та інші. А зараз ми об’єднаємось з вами у групи і спробуємо розділити різні суміші різними способами.

І група – Відстоювання – У склянку з водою насипати пісок  і пере­мішати. Залишити відстоюватися на деякий час.

ІІ група – Фільтрування – У склянку з водою додати глину або подрібнену крейду, добре перемішати. Вилити суміш в іншу склянку через фільтрувальну лійку.

ІІІ група – Дія магніту Змішати залізні ошурки і цукор.

Прийом первинного закріплення

Що називають чистою речовиною?

Що називають сумішшю?

Які вам відомі способи розділення сумішей?

Як розділити суміш кухонної солі і піску?

VІ.  Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________________________

(не містить) домішок_______________________ (інших) речовин.

- Суміші містять__________(кілька) чистих _________  (речовин).

- У складі ______________________(суміші) речовини ____________

(зберігають) свої властивості.

- Існують ___________________________________ (природні) суміші

та __________________________  (штучні), які утворила людина.

- Існують ___________________________________ (однорідні) суміші

та __________________________  (неоднорвдні).

Виконати тести.

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати  текст підручника, параграф 8,9 . Виконати завдання 35(б, в), 37, 38(2,4)
2*. Підготувати невеликі доповіді: «Вода — найпоширеніша
речовина на Землі» або «Де ми застосовуємо різні методи розділення
сумішей та для чого?»

 

Завдання 1. Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.

 Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини.

 О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

 

Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2 Виписати окремо прості і складні речовини: О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини.  О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

 

Завдання 1: Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.  Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

 

Завдання 1 Виписати окремо органічні і неорганічні речовини.: Кухонна сіль, оцет, питна сода, цукор, вода, крохмаль, олія, алюміній, крейда.

Завдання 2: Виписати окремо прості і складні речовини. О2, Р2О5, Н2О, Н2 ,N2, HNO3.

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

 

 

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

 

Прийом «Доповни речення»

- Чиста речовина — речовина, що______________ домішок _________________  речовин.

- Суміші містять__________ чистих _________.

- У складі ____________________ речовини ____________ свої властивості.

- Існують _____________________  суміші та ____________________, які утворила людина.

- Існують _____________________ суміші та __________________________ .

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку