Урок Тема"Досліджуємо залежність результату арифметичної дії від зміни компонента".

Про матеріал
Дослідження залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента; вміння працювати з виразами зі змінною; правила обчислення невідомого компонента додавання; задачі, що мають два запитання і невзаємопов’язані
Перегляд файлу

Урок: математика

Тема: Досліджуємо залежність результату арифметичної дії від зміни компонента.

Мета: продовжити роботу над дослідженням залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента; формувати вміння працювати з виразами зі змінною; повторити правила обчислення невідомого компонента додавання; ознайомити із задачами, що мають два запитання і невзаємопов’язані; формувати вміння розв’язувати задачі; розвивати математичне мовлення; увагу; логічне мислення учнів; виховувати старанність, товариськість, любов і дбайливе ставлення до природи, тварин, птахів рідного краю.

Обладнання: картки для парної роботи, конструктор LEGO, ноутбук.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: уявна подорож осіннім лісом.

Освітні галузі: математична, природнича.

Хід уроку:

І. Вступна частина.

1. Організація класу.

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати під девізом:

Думати швидко,

Виконувати, чітко,

Точно працювати,

Каліграфічно писати!

2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

У ці осінні дні холодні

Нам всім так хочеться тепла

Ну ж бо вирушим  у подорож.

Ну що готові дітвора?

  • А вашими помічниками у подорожі будуть уважність, пам’ять, швидкість мислення, винахідливість та взаємодопомога. Подорож починається!
  • Ми будемо мандрувати галявинами осіннього лісу. Та щоб без перешкод потрапляти на інші галявини, звірі й птахи завдаватимуть вам різні завдання.
  • Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над дослідженням залежності результату арифметичної дії від зміни її компонента, будемо формувати вміння працювати з виразами зі змінною; повторимо правила обчислення невідомого компонента додавання, знайомимось із задачами, що мають два запитання і не взаємопов’язані. Будемо вчитися оберігати і любити рідну природу!
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

3. Усні обчислення.

Щоб потрапити у ліс, сядьмо у потяг. Щоб він поїхав потрібно виконати такі завдання.

3.1. Розумова розминка «Так – ні».

■ Тиждень – це 7 днів?

У шестикутника – 8 сторін?

У веселки 6 кольорів?

10 пальців на руках?

Рік – це 12 місяців?

1 – найменше натуральне число?

90 – найбільше двоцифрове число?

3.2. Повторення складу чисел.

3.3. Геометрична хвилинка.

4. Каліграфічна хвилинка.

Відгадайте загадку.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба.

Хвіст у неї, як мітла,

Сама на зріст мала.

Очі сяють, як намисто,

Дві цяточки вогнисті.

В неї хатка гарна, тиха,

Взимку повненька горіхів,

В лісі любить вона жити.

Відгадайте, хто це, діти? (Білка).

  • На яку цифру схожа білочка? (Шість).
  • Яку ще цифру будемо прописувати, ви здогадаєтесь, розв’язавши задачу.

Білочка знайшла 6 білих грибів і 3 лисички. Скільки грибів знайшла білочка? (9).

  • Пригадайте склад числа6, 9.
  • Скільки слід додати до 6 (9), щоб отримати 10.
  • Які двоцифрові числа можна утворити з цих двох цифр? (69, 96, 66, 99). Запишіть їх.
  • А як білочка готується до зими?

ІІ. Основна частина.

  1. Актуалізація опорних знань. Залежність суми і різниці від зміни одного з компонентів.

Усне опитування.

Нас зустрічає Їжачок-Хитрячок. Він повідомляє нам про осінні турботи різних звірів.

Осінь – щедра пора. Усі звірі намагаються добре відгодовуватися, аби накопичити якомога більше жирових запасів. Бо взимку їм буде голодно, і холодно.

Накопичення запасу жиру – це осіннє явище в житті звірів.

Так вони готуються до зими. Їжачок теж нагулює жир, щоб зарившись в опалому листі, в моху чи просто в об лаштованій нірці, проспати аж до весни.

їжачок просить вас допомогти дати відповіді на такі питання.

  • Назвіть компоненти дії додавання.
  • Поясніть, що може позначати поняття «сума»? (Об’єднати, присунути, змішати,  тощо).
  • Як обчислити невідомий доданок?
  • Назвіть компоненти дії віднімання.
  • Що може позначати поняття «різниця»? (Вилучити, відсунути, відрізати, відсипати).
  • Поясніть, як обчислити невідоме зменшуване.
  • Що потрібно зробити, щоб обчислити невідомий від’ємник?
  1. Гра «Доповніть речення».

Якщо один з доданків збільшиться на кілька одиниць, то (значення суми так само збільшиться на стільки ж одиниць).

Якщо зменшуване збільшиться на кілька одиниць, то (значення різниці так само збільшиться на стільки ж одиниць).

Якщо один з доданків зменшиться на кілька одиниць, то (значення суми так само зменшиться на стільки ж одиниць).

Якщо зменшуване зменшиться на кілька одиниць, то ( значення різниці так само зменшиться на стільки ж одиниць).

Якщо від’ємник збільшиться на кілька одиниць, то (значення різниці, навпаки, зменшиться на стільки ж одиниць).

Якщо від’ємник зменшиться на кілька одиниць, то (значення різниці, навпаки збільшиться на стільки ж одиниць).

  1. Практична робота.
    1.        Дослідження (с. 41, №1).

Відгадайте загадку.

Довгі вуха, куций хвіст,

Невеликий сам на зріст.

На городі побував,

Нам капусту попсував,

Довгі ноги – скік та скік..

Ми погнались, він утік. (Заєць).

  • Як зайчик готується до зими?
  • Зайці готуються до зими ще восени. Головна частина підготовки зайця до зими – зміна шубки. На білому снігу сіра шубка зайця буде виглядати зрадницькою плямою, а у зайця немає іншого захисту, як швидкі ноги і вміння ховатися. Сіру шубку заєць поступово змінює на білу. Взимку заєць їсть пагони і кору різних дерев і чагарників. При можливості і взимку розкопує і поїдає трав’янисті рослини та ягоди; годується сіном у стогах. Ще зайчик готується до зими, змінюючи свої звички. Якщо влітку заєць вільно скаче по лісі, то взимку він риє нори в снігу, а іноді навіть у копицях сіна, отримуючи відразу дах і їжу. Взимку в сильні морози заєць риє в снігу нори 0,5—1,5 м завдовжки, в яких може проводити цілий день і залишати лише при небезпеці.

 

  • Допоможіть зайчику обчислити вирази, користуючись залежністю результату від зміни компонента.
  • Значення якого виразу в кожному стовпчику легше обчислити?
    1.        Дослідження ( с. 41, №2).

Відгадайте загадку.

Ще не впав на землю сніг,
Він ховається в барліг.
І до теплої весни
Поринає він у сни. (Ведмідь).

Бурий ведмідь теж уже приготувався до зими?

Як бурі ведмеді готуються до зими? (Влітку і восени ведмідь нагулює жир. Потім облаштовує барліг з повалених вітром дерев, гілок. Вимощує його сухим листям і мохом. Ведмідь залягає в барліг ще до того, як випаде сніг).

І ось ведмідь просить вашої допомоги обчислити вирази.

Прочитайте суми у кожному стовпчику. Що змінюється? Що залишається сталим?

Як мають змінитися обидва доданки, аби значення суми лишилось сталим? (Якщо один доданок збільшується, то інший повинен зменшитися на ту саму кількість одиниць, щоб значення суми не змінилося).

  1. Формування вміння обчислювати значення виразу зі змінною.
    1.        Фронтальна робота (с. 41 № 3).

Загадка 

Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

І ця пташка невеличка

Називається… (синичка).

  • Синичка – це зимуюча пташка чи перелітня?
  • Як синички готуються до зими?

Синички – птахи, що мають гострий короткий дзьоб та контрастний колір пір‘я на голові. Цих птахів вважають великими трудівниками, оскільки готуватися до зими вони починають ще влітку. До зими ця крихітна пташка може зібрати близько 15 кілограм насіння, проте іноді вони не можуть знайти, де саме заховали свої запаси.

 

Завдання від синички.

  • який компонент у виразі є змінною? Як змінюється від’ємник? Як ця зміна впливає на значення різниці? Обчисліть значення різниці.
    1.        Робота в парах. Робота з конструктором LEGO.

Обчисліть значення виразу зі змінною.

Перевірка. Вправа «Кольорова вежа».

  1. Удосконалення вміння розв’язувати задачі.

Загадка

В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? (Лисиця).

Лисиця – спритний звір, вона невибаглива і легко звикає до будь-яких умов. Вона хижак, але взимку може поласувати знайденими під снігом овочами або ягодами. Хороший результат дає полювання на гризунів.

Свій окрас лисиця до зими не змінює, але її шубку не впізнати, вона стає товстішою, яскравішою і пухнастішою. Густою шерстю покриваються навіть лапи, тому на снігу вона не мерзне. Руда красуня пересувається по засніжених полях тихо, як у валянках.

 

Задачки від лисички.

  1.        Аналіз задачі (с. 41, №4).
  • Прочитайте задачу.
  • Перекажіть задачу. Повторіть умову. Яке запитання задачі? Що в ній незвичного? Скільки запитань вона містить? На яке запитання можна відповісти відразу? (І на перше. і на друге запитання можна відповісти відразу, виконавши

одну арифметичну дію).

  • Чи взаємопов’язані ці запитання? (Ні).
  • Спробуйте перетворити друге запитання на пов’язане із першим.
  • Послухайте мій варіант задачі.

Білочка сховала в дупло 5 грибів, а горіхів – на 7 більше. Скільки горіхів вона сховала? Скільки всього грибів і горіхів сховала у дупло білочка?

  • Перекажіть задачу. Повторіть умову. Назвіть запитання. Скільки запитань вона містить? На яке запитання можна відповісти відразу? (На перше запитання можна відповісти відразу, виконавши одну арифметичну дію). Чи взаємопов’язані ці запитання? (Так, ми не зможемо відповісти на друге запитання задачі, не відповівши на перше).
  • Перекажіть першу просту задачу. Перекажіть другу просту задачу.
  • Порівняйте цю задачу з попередньою. Що змінилося? Чи взаємопов’язані запитання?
  • Поясніть, як розв’язати цю задачу.
  • Запис розв’язання в зошит під керівництвом вчителя.

ІІІ. Заключна частина.

  1. Пояснення домашнього завдання (с. 41, № 5).
  2. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Незакінчене речення».

  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я дізнався (дізналася)…
  • Мені сподобалось…
  • Я хотів (хотіла) би…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федорова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
14 січня 2020
Переглядів
1556
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку