Вчити аналізувати прочитаний твір; розвивати вміння виразно читати художні твори, цікавитися історичним минулим нашого краю; висловлювати власні думки;аналізувати створені автором ситуації, давати оцінку вчинкам героїв.
Урок 2.
Тема: Екзотика українських старовинних замків. Проблематика твору. Образ Наталочки Руснак.
Мета: - вчити аналізувати прочитаний твір; розвивати вміння виразно читати художні твори, цікавитися історичним минулим нашого краю; висловлювати власні думки;аналізувати створені автором ситуації, давати оцінку вчинкам героїв; коментувати поставлені проблеми у повісті; формувати активну життєву позицію, розуміння ролі знань та особистої ініціативи у подоланні життєвих перешкод, повагу до прав людини і розуміння відповідальності, яка з цим пов’язана; виховувати інтерес до історії власного народу.
Учні знають: риси героїв повісті; факти з історії України й рідного краю та національні пам’ятки на честь цих подій.
Учні вміють: переказувати ключові епізоди твору; характеризувати героїв; висловлювати власне ставлення до прочитаного, складати простий план.
Усвідомлюють: суть поняття «життєве призначення людини»; відповідальність – одна з найголовніших цінностей у житті: від буденності до вибору професії.
Обладнання: карта України, епіграф, маршрутний лист, картки - завдання
Методи, прийоми, форми роботи: «Експрес – огляд», «Я – актор»,робота в групах, парах; історичні довідки .
Міжпредметні зв’язки: історія, географія,
Тип уроку: комбінований урок, урок – екскурсія.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. З’ясування психологічної комфортності на уроці.
- Чи хвилюєтеся ви, працюючи над твором?
- Що для вас має більше значення: оцінка за зміст твору чи похвала вчителя?
- Поміркуйте, яку користь ви отримали прочитавши книгу?
- А чи можна подорожувати за сторінками книги? Як ви це собі уявляєте?
«Незакінчене речення»
II. Цілевизначення та планування.
План роботи
– Чи згодні ви з таким планом, чи замінимо, чи добавимо щось інше?
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Робота з епіграфом уроку . Хіба не любов усе єднає, будує, творить,
Подібно до того, як ворожість руйнує.
Г. Сковорода
Складання правил.
«Експрес – огляд». Стислий переказ за змістом повісті.
План
1.Незвичайна Машка.
2.Зустріч з привидом.
3. Пошук реліквії.
4.Угода з Антипком.
5. Форт Тара канівський.
6. Дивні видіння.
7. Гонитва на дорозі.
8.Нічний бенкет.
9. Непорозуміння в музеї.
10. Винахідливість Наталки із маминим дзеркальцем.
11.Хотинська фортеця.
12. Шабля урятована.
Діалог з текстом. Читання уривків (на вибір) з коментуванням.
« Я – актор». Творчий переказ уривка , який сподобався, від першої особи.
(Розповідь – переказ уривка від героїв повісті : мами, тата, Наталочки, привида – патріота, Антипка, Машки).
Аналіз проблем, порушених автором.
Дослідити проблеми повісті: - родинні стосунки: батьки і діти; відповідальність за доручену справу; повага до пам’яток історії та культури; вміння відстоювати громадянську позицію; толерантне сприйняття і ставлення до життєвої позиції іншого.
Робота в групах.
Пам’ятка – характеристика.
Наталка |
Антипко |
Довірлива, смілива, любляча донька, |
Хитрий, нахабний, самовпевнений, любить робити шкоду, |
відповідальна, фантазерка, любить пригоди, рішуча, вміє товаришувати, |
насмішкуватий, безжальний, брехливий |
наполеглива. |
|
Уявна подорож історичними місцями.
Схарактеризуйте за планом.
1). Що за пам’ятка?
2). Чим уславилася, якими діячами?
3) Чому ця пам’ятка є цінним джерелом?
Маршрут подорожі родини Руснаків.
Київ – Дубно - Тараканівський форт – Берестечко – Підгірці - Олеський замок - Кам’янець-Подільський - Хотин.
IY. Рефлексія.
– Чи досягли ви поставлених цілей уроку.
«Наодинці із собою». (Учні висловлюють свої враження з різних позицій)
Я – читач ( прочитав, захопився, зрозумів)
герой – образ (пережив, відчув )
автор (хотів показати, донести до читача, вразити, зацікавити)
критик ( рекомендую, має виховне значення)
- Оцініть роботу на уроці власну і товариша
Y. Домашнє завдання (за бажанням на вибір)
Написати твір – мініатюру «Бути відповідальним – успіх в житті» або
« Мій рідний край».
Скласти сценарій фільму 3 кадрики і розповісти.
Написати порівняльну характеристику Наталки та Антипка.
Додаткова інформація
Дубно. Замок в Дубно розташований на одному з мисів річки Іква серед болотистої місцевості. Перший замок тут з"явився в 1492 році, а збудував його князь Костянтин Острозький. За всю свою історію замок жодного разу не було захоплено, незважаючи на спроби татар, козаків, росіян і шведів. Зараз територія замку є Державним історико-архітектурним заповідником.
Тараканівський форт. Розташований за три кілометри від Дубно і за півтора від села Тараканів. Офіційно закритий об’єкт перебуває у аварійному стані. Побудований наприкінці ΧІΧ століття як військове укріплення. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За зовнішнім муром є кілька ходів усередину. Один, найцікавіший, веде через тунель, але без ліхтарика туди краще не потикатись. Ще є прохід між стінами – там помітна стежина, яка змійкою в’ється у бур’янах. У лабіринтах форту легко можна заблудитися, а то й потрапити у пастку.
Берестечко. Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів БогданаХмельницького з польським військом у 1651 році. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпал бою їх зрадили союзники – кримськотатарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який намагався їх повернути. Козацьке військо лишилося без свого ватажка. Полковники вирішили припинити бій і відступати через болота. Для прикриття відходу основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.
Їхні останки лежали в торфі 300 років. Разом із мушкетами, шаблями, кулями, ложками, одягом та іншими предметами побуту. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який неофіційно ще називають “Козацькі могили”.
Підгірці .Замок у Підгірцях – один із кращих зразків палацових будівель Європи. Колись палац вражав красою, багатством і пишнотою. За свою історію замок зазнав змін. Колись тут знімали сцени відомого фільму «Д’Артаньян і три мушкетери». Зараз Підгорецький замок закрито – реконструкція. А поки що тут можна подивитися експозицію у підвалі. Табличка на дверях привітно застерігає, що вразливим особам спускатися не варто. І все через Білу Даму, привид якої з’являється у підземеллі час від часу.
Олеський замок. Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі у Олеську замок. Підвищення, на якому збудували замок, було основою укріплення. Нижче, по схилу гори, кільцем проходив вал із частоколом, а далі вал з водяним ровом. Навколо заболочена непрохідна рівнинна територія. На вершині пагорбу було збудовано фортечний, овальний у плані мур. Кілька разів замок був зруйнований і відбудовувався. У одній із кімнат знайдено скарб. Зараз замок відреставрований. У ньому створено музей-заповідник "Олеський замок" та відділ Львівської картинної галереї.
Кам’янець Подільський – місто, в якому споруджено фортецю, що не має аналогів у Європі… Легенда говорить, що коли турецький султан Осман ІІ, тримаючи Кам’янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?». У відповідь почув: «Сам Бог». «То нехай же Бог і здобуває його!» – сказав султан і, знявши облогу, відступив. Так за Кам’янець – Подільською фортецею закріпилася репутація “побудованої рукою Бога”. Природа подарувала фортеці високі прямовисні береги і широке русло річки , а людина спорудила високі стіни з амбразурами.
Хотин. Це найстаріше місто Чернівецької області, яке уже відсвяткувало своє 1000-ліття. Фортецю кілька разів руйнували і відбудовували. Вона переходила з рук у руки, нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. У 1621 році під стінами фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено історико-архітектурний заповідник.
Із пагорба добре можна роздивитися хотинську фортецю. Уважніше придивіться до замкових стін: їх опоясує орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської народної вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними