Урок Тема. Леся Українка — велика українська поетеса. Читання ві¬рша Лесі Українки «Вишеньки» в особах.

Про матеріал
Конспект уроку з навчання грамоти у 1 класі. Знайомство з творчістю Лесі Українки. Опрацювання вірша "Вишеньки".
Перегляд файлу

1

 

Навчання грамоти

1 клас

(Урок- презентація)

 

Тема. Леся Українка — велика українська поетеса. Читання ві­рша Лесі Українки «Вишеньки» в особах.

Мета. Ознайомити з творчістю Лесі Українки, вчити виразно читати вірші, збагачувати словниковий запас, розвивати звязне мовлення, виховувати інтерес до творчості поетеси.

Обладнання. Мультимедія.

  1. Організаційний момент.

Створення позитивного настрою.

Всі почули ви дзвінок

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними і хлопятка.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі

Діти  - просто молодці.

  1. Актуалізація знань.

 Діти, погляньте, як гарно навкруги! Повітря дихає весною, весело біжать струмки, верби викинули листочки, підняли ніжні полівки блакитні проліски і білі підсніжники. Барвінок стелиться до ніг оксамитовим зеленим килимом.

Надійшла весна прекрасна,

Многоцвітна, тепла, ясна, 

Ніби дівчина в вінку!

 З ким порівнюється весна у вірші?

    На початку весни з вирію до нас на батьківщину повертаються птахи.

Вони  привертають нашу увагу своєю жвавою поведінкою, характерною для всіх птахів весняної пори.  Приліт йде  не абияк,  а в  чіткому порядку: першими до нас  весною прилітають ті птахи, які  відлетіли від нас останніми восени; останніми – ті, що  відлетіли  першими.

   Одними з перших повертаються з півдня граки. Ще сніг не зійшов, ще можливі заморозки, а граки вже тут. Вони –  перші вісники весни.

1). Завдання від грака.

  • Грак хоче дізнатися, як ви навчилися промовляти скоромовки.

 

Слідом за граками прибувають шпаки. Це буває в кінці

березня – на початку квітня.

2). Завдання від шпака.

  • Пропонує розказати алфавіт. Адже,коли вони відлітали ми тільки

розпочинали вчити букви.

 

Разом із шпаками прилітають жайворонки.

3). Завдання від жайворонка.

  • Прочитати слова, поділити на склади, поставити наголос.

СИНИЧКА       ЖАЙВОРОНОК           СОРОКА

4). Завдання. Дайте відповіді на запитання і ви дізнаєтесь , які пташки прилітають потім.

 

  • Скільки голосних звуків в нашій мові?
  • Скількома буквами вони позначаються?
  • Якими бувають приголосні?
  • Які букви пом’якшують приголосні звуки?

   В середині квітня прилітають   лелеки, дикі качки, зозулі,

в травні – іволги, стрижі, солов’ї та багато інших птахів.

 

5). Дихальна вправа «Врятуй пташеня».

У вас в долонях маленьке  безпорадне пташеня. Врятуйте його. Закрийте потихеньку долоньки й ніжно подмухайте на нього, зігрійте пташеня своїм диханням. Притуліть пташеня до свого сердечка і віддайте часточку свого тепла. Розкрийте долоньки, відпустіть пташеня на волю. Бачите, воно вдячно вам…

  1. Мотивація навчальної діяльності.

1). Слухання вірша-добавлянки

 

Ми — українці — велика родина.

Мова і пісня у нас — солов'їна. 

Квітне в садочках червона калина.

Рідна земля для нас всіх—...(Україна). 

  •               З якої літери пишеться це слово? Чому?

2). Складання звукової моделі слова Україна

  •               Чи співпадає кількість звуків і букв у цьому слові? Чому?

3). Продовження бесіди

  •               Кого з відомих українських поетів чи письменників ви знаєте?
  •               Кого називають поетом, письменником?  
  •               Продовжте речення: «Він — письменник, вона —..., він — поет, во­на—...».                           
  1. Повідомлення теми та завдань уроку
  •               Як ви вважаєте, чи легко бути поетом? Чому?

      Вірші писати важко, бо у поезії слова добираються так, щоб у кінці ряд­ків вони звучали однаково чи подібно. Це створює особливу красу, мелодійність звучання.

Сьогодні ви ознайомитесь із життям і творчістю великої поетеси. Її прізви­ще ви дізнаєтесь, коли складете слово із складів. ( перевертаються завдання) Ук, їн, ра, ка.

  •               Назвіть прізвище поетеси.
  1. Вивчення нового матеріалу.

1). Вступне слово вчителя

    У місті Новоград-Волинському, на нашій українській землі, народилася хороша-прехороша дівчинка. Батьки назвали її Ларисою. Дівчинка росла. У  9 років вона написала свій перший вірш. Ларисине прізвище Косач. Та щоб усі знали, що дівчинка родом з України, Лесина мама — відома українська пись­менниця Олена Пчілка — порадила підписувати вірш ім'ям Леся Українка.

     Леся була зачарована українською природою, вона любила ліс, річку, поле, птахів, все живе, що було навколо неї, любила слухати розповіді старих людей про русалок. Дівчинка запам'ятала ці оповідання, а коли виросла, написала чу­дову казку «Лісова пісня». Розповідається в цій казці про лісову красуню Мав­ку та її друзів. Мавка живе в лісі, в дуплі старого дерева. Ліс для неї — рідний дім. Вона любить все в ньому: дерева, квіти, траву, пташок, тварин і казкових істот. А вони в свою чергу охороняють Мавку.

     У батьків Лесі було шестеро дітей: два хлопчики та чотири дівчинки. Леся була другою дитиною в сім'ї і старшою серед дівчаток. А ще батьки Лесі виховували дівчинку-сирітку, до якої ставилися з теплотою і ніжністю.

     Дуже часто Леся та її брати й сестри були гостями своїх сусідів — простих селян, охоче грали в українські народні ігри.             

Фізкультхвилинка (українська народна гра)

2). Презентація. «Життєвий і творчий шлях Л.Українки».

3).  Читання тексту про Лесю Українку. (ланцюжком.)

- У скільки років уже добре читала?

- Що любила читати?

- Для кого написала багато віршів і казок?

 

4). Факти мовою цифр.

-       вміла читати;

-       навчилася писати; складала музичні п’єси для фортепіано;

-       декламувала безліч віршів напам’ять; вміла шити та вишивати;

-       написала свій перший вірш;

12р - почала вчити іноземні мови. Протягом кількох років вивчила:                  українську, російську, англійську, французьку, німецьку, іспанську, італійську, болгарську, польську, грецьку, давньогрецьку, латинську;

13р    -  з’явився  перший друкований вірш «Конвалія» у львівському    журналі «Зоря». Вперше дівчина підписалася своїм псевдонімом – Леся Українка;

19р -  написала підручник «Давня історія східних народів» для своїх молодших сестер;

30р -   (з 42 років життя) – плідно працювала на літературній ниві.

  1. Робота за букварем.

1). Опрацювання тексту.

2). Опрацювання вірша «Вишеньки».

- читання вчителем;

- Про кого розповідається у вірші?

- Що засмутило дітей?

- Що відповіли вишеньки?

- Чому вони не достигли б?

- самостійне читання;

- читання в особах;

7. Узагальнення знань.

1). Слухання відео вірша «На зеленому горбочку».

2). Презентація віршів.

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов маленькая дитинка

(«На зеленому горбочку…»)

 

Місяць ясненький,

Промінь тихесенький

Кинув до нас.

Спи ж ти, малесенький,

Пізній бо час.

(«Колискова»)

 

Вже сонечко в море сіда;

У тихому морі темніє;

Прозора, глибока вода

Немов оксамит, зеленіє.

(«Вже сонечко в море сіда»)

 

Уже скотилось із неба сонце,

Заглянув місяць в моє віконце.

Вже засвітились у небі зорі,

Усе заснуло, заснуло й горе.

(«Вечірня казка»)

 

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки,

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки

(«Давня весна»)

 

3). Слухання пісні «Давня весна».

 

  1. Підсумок уроку

Перегляд відео.

  •       Хто така Лариса Петрівна Косач?
  •        Чому вона підписувала вірші ім'ям Леся Українка?

 

Так! Я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

 

 

docx
Додано
30 вересня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку