Урок №24
Тема. Обробки народних пісень.
Мета. Формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність:
- ознайомити учнів з поняттям обробка народної пісні;
- ознайомити з жанром - варіації.
предметні компетентності:
- розвивати вміння учнів уважно та вдумливо слухати музику;
- розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханих творів;
- виховувати повагу до народних пісень.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Музичний матеріал: ’’ А вже весна’’ (українська народна пісня), варіації на тему УНП ’’А вже весна’’ ( М.Сільванський ), К.Дебюссі, симфонічна сюїта ’’Весна’’ ( уривок ),’’Мамина пісня’’ (муз.О.Злотника)
ТЗН: мультимедійна дошка, комп’ютер
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- Музичне вітання (на вибір вчителя).
- Пригадайте, як називалися пісні, що виконувалися на святах на честь весни й початку польових робіт ( веснянки ).
- Гра ’’Так чи ні?’’ - за допомогою сигнальних карток (червоний колір – так; синій колір – ні) дати відповіді на твердження:
ІІ. Основна частина. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, давайте пригадаємо з вами, що таке обробка.
Музичний словничок Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності. Найширше застосування має щодо народних мелодій, хоча термін використовується і стосовно класичних творів, змінюваних, зокрема, в сучасному естрадному стилі. Обробка – це композиторський спосіб прикрашання народних пісень. Окрім простих вокально-хорових обробок, поширеним ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів — створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембровим звучанням певного інструмента або оркестру.
Бесіда про варіації. А зараз уявить собі, що ви переглянули цікавий мультик і вирішили розповісти про нього другу. Друг розповів сестричці, а сестричка – батькам. Але розповісти одне й те ж саме абсолютно однаковими словами неможливо. Тому кожний підбирав ті слова, які йому більше подобалися, про щось забував сказати, а можливо, навіть вигадував щось нове. І нічого дивного в цьому немає, адже люди не роботи, вони не можуть розповісти історію слово в слово, без якихось змін. Ось і виходить, що історія мультфільму одна й та ж, тобто тема історії одна й та ж сама, але розповідали її друг і сестра по-різному. Так і вийшла розповідь з варіаціями, тобто різноманітна.
До речі, варіації ми можемо відшукати і в житті. Наприклад: букет різнокольорових однотипних квітів чи набір різнобарвних кульок.
В музиці варіації також існують варіації. Варіаційна форма своїми коренями сягає народної творчості, особливо хорового співу з інструментальним супроводом. Повторення в музиці не може бути безкінечним. Це втомлює слух. А тому в музиці часто використовують видозміну, варіативність.
Варіації (лат. variatio - зміна, різноманітність) - музичний твір, де основна тема піддається різноманітним змінам (мелодичним, ладовим, ритмічним, гармонічним). Форму варіацій можна графічно представити у такому вигляді: зелений кружечок – тема, а різнокольорові – її варіації.
ІІІ. Слухання: ’’ А вже весна’’ (українська народна пісня).
Ця народна пісня надихнула українського композитора, піаніста, педагога Миколу Сильванського на написання варіацій та тему УНП А вже весна
Слухання: Варіації на тему УНП ’’А вже весна’’ ( М.Сільванський ).
Аналіз прослуханих творів:
Слухання: Клод Дебюссі- (( 1862 - 1918) - французький композитор, піаніст, диригент, музичний критик ). Симфонічна сюїта ’’Весна’’ ( уривок ).
Пропоную зараз прослухати уривок симфонічної сюїти ’’Весна’’ Клода Дебюссі. Зверніть увагу на характер твору та зміни, які відбувалися.
Аналіз твору:
Створення власних варіацій на тему української народної пісні „Ой єсть в лісі калина” .
Спробуйте створити власні варіації на тему української народної пісні „Ой єсть в лісі калина”.
Наприклад: Тема – І-й куплет виконуємо одноголосно, всі разом.
І варіація: ІІ-й куплет – каноном.
ІІ варіація: ІІІ-й куплет виконуємо по черзі кожну музичну фразу: хлопці-дівчата.
ІІІ варіація: ІV-й куплет – з рухами.
IV. Вокально-хорова робота. Розспівування.
1. Виконання поспівки ( на розвиток чистоти інтонування ).
2. Виконання ’’Мамина пісня’’ (муз.О.Злотника) по фразах; хором.
V. Підсумок уроку ( метод Мікрофон )
Учням пропонується висловити свої враження від уроку, вони один за одним («ланцюжком») беруть у руки імітований мікрофон та продовжують запропоновані початки речень.
* Мені сподобалось…
* Мене найбільше вразило…
* Для мене сьогодні стало відкриттям…
* Хотілося б ще дізнатися про …
Учитель оцінює активність учнів, відзначає найкращі відповіді.