Урок, тема "Обробки народних пісень".

Про матеріал
Даний урок створено за підручником "Музичне мистецтво 4 клас" (авт.Л.Кондратова). Мета уроку - ознайомити учнів з поняттям обробка народної пісні та з жанром - варіації. Матеріал можуть використовувати вчителі художньо-естетичного циклу на своїх уроках.
Перегляд файлу

 

Урок №24

 

Тема. Обробки народних пісень.

            

Мета. Формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність:

- ознайомити учнів з поняттям обробка народної пісні;

- ознайомити з жанром - варіації.

предметні компетентності:

- розвивати вміння учнів уважно та вдумливо слухати музику;

- розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханих творів;

- виховувати повагу до народних пісень.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Музичний матеріал: ’’ А вже весна’’ (українська народна пісня),  варіації на тему УНП ’’А вже весна’’ ( М.Сільванський ), К.Дебюссі, симфонічна сюїта ’’Весна’’ ( уривок ),’’Мамина пісня’’ (муз.О.Злотника)

ТЗН: мультимедійна дошка, комп’ютер

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Музичне вітання (на вибір вчителя).

- Пригадайте, як називалися пісні, що виконувалися на святах на честь весни й початку польових робіт ( веснянки ).

- Гра ’’Так чи ні?’’ - за допомогою сигнальних карток (червоний колір – так; синій колір – ні) дати відповіді на твердження:

  • До календарно-обрядових пісень належать пісні про кохання та колискові.
  • Пісні весняного циклу – це купальські та жниварські.
  • «Кривий танець» - це веснянка.
  • Весну в Україні зустрічали з обрядовими танцями, іграми й піснями.
  • Веснянки - давні за походженням обрядові пісні, що виконувалися на святах на честь проводів весни.
  • Хороводи та співи – це бажання людей прискорити прихід весни.

ІІ. Основна частина. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, давайте пригадаємо з вами, що таке обробка.

Музичний словничок                                                                                                         Обробка – це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності. Найширше застосування має щодо народних мелодій, хоча термін використовується і стосовно класичних творів, змінюваних, зокрема, в сучасному естрадному стилі. Обробка – це композиторський спосіб прикрашання народних пісень. Окрім простих вокально-хорових обробок, поширеним ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів — створення варіацій на тему пісень чи танців. У цьому випадку народні мелодії збагачуються ще й тембровим звучанням певного інструмента або оркестру.

Бесіда про варіації.                                                                                                              А зараз уявить собі, що ви переглянули цікавий мультик і вирішили розповісти про нього другу. Друг розповів сестричці, а сестричка – батькам. Але розповісти одне й те ж саме абсолютно однаковими словами неможливо. Тому кожний підбирав ті слова, які йому більше подобалися, про щось забував сказати, а можливо, навіть вигадував щось нове. І нічого дивного в цьому немає, адже люди не роботи, вони не можуть розповісти історію слово в слово, без якихось змін. Ось і виходить, що історія мультфільму одна й та ж, тобто тема історії одна й та ж сама, але розповідали її друг і сестра по-різному. Так і вийшла розповідь з варіаціями, тобто різноманітна.
До речі, варіації ми можемо відшукати і в житті. Наприклад: букет різнокольорових однотипних квітів чи набір різнобарвних кульок.

В музиці варіації також існують варіації. Варіаційна форма своїми коренями сягає народної творчості, особливо хорового співу з інструментальним супроводом. Повторення в музиці не може бути безкінечним. Це втомлює слух. А тому в музиці часто використовують видозміну, варіативність.

Варіації  (лат. variatio - зміна, різноманітність) - музичний твір, де основна тема піддається різноманітним змінам (мелодичним, ладовим, ритмічним, гармонічним). Форму варіацій можна графічно представити у такому вигляді: зелений кружечок – тема, а різнокольорові – її варіації.

 

      

 

        

ІІІ.  Слухання: ’’ А вже весна’’ (українська народна пісня).

Ця народна пісня надихнула українського композитора, піаніста, педагога Миколу Сильванського на написання варіацій та тему УНП А вже весна

Слухання: Варіації на тему УНП ’’А вже весна’’ ( М.Сільванський ).

 Аналіз прослуханих творів:

  • Чи сподобалися вам прослухані музичні твори? Розкажіть про свої враження.
  • Опишіть засоби виразності кожного твору.
  • Які інструменти ви впізнали?
  • Які зміни відбувалися в музичному творі Миколи Сильванського?

Слухання: Клод Дебюссі- (( 1862 - 1918) - французький композитор, піаніст, диригент, музичний критик ). Симфонічна сюїта ’’Весна’’ ( уривок ).

 

Пропоную зараз прослухати уривок симфонічної сюїти ’’Весна’’    Клода Дебюссі.  Зверніть увагу на характер твору та зміни, які відбувалися.

 

 

 

Аналіз твору:

  • Опишіть засоби виразності твору.
  • Які зміни відбувалися в музичному творі?
  • Які картини малювала ваша уява?

 

Створення власних варіацій на тему української народної пісні „Ой єсть в лісі калина” .
Спробуйте створити власні варіації на тему української народної пісні „Ой єсть в лісі калина”.
Наприклад: Тема – І-й куплет виконуємо одноголосно, всі разом.
І варіація: ІІ-й куплет – каноном.
ІІ варіація: ІІІ-й куплет виконуємо по черзі кожну музичну фразу: хлопці-дівчата.
ІІІ варіація: ІV-й куплет – з рухами.
 

IV. Вокально-хорова робота. Розспівування.

1. Виконання поспівки ( на розвиток чистоти інтонування ).

2. Виконання ’’Мамина пісня’’ (муз.О.Злотника) по фразах; хором.

 

V. Підсумок уроку ( метод Мікрофон )

 Учням пропонується висловити свої враження від уроку, вони один за одним («ланцюжком») беруть у руки імітований мікрофон та продовжують запропоновані початки речень. 

* Мені сподобалось… 

* Мене найбільше вразило… 

* Для мене сьогодні стало відкриттям… 

* Хотілося б ще дізнатися про …

 

        Учитель оцінює активність учнів, відзначає найкращі відповіді.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
5468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку