1
Тема: Охорона рослин і тварин
Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин; формувати уявлення дітей про стан екології на Землі; познайомити з мірами по охороні природи; розвивати емоційні сфери, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостережливість, мислення, уяву, почуття емпатії; виховувати естетичне відношення до природи, бережливе ставлення до неї, господарський підхід до використання природних багатств, відповідального відношення до справи по охороні природи.
Обладнання: пазли, маски для учасників суду, картинки рослин і тварин занесених до Червоної книги, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Клас: 2
ХІД УРОКУ
СИРІТКА
Мама ведмедиця мовила сину:
— Ти зоставайся, а я по малину.
Не одкривайся, дитино, нікому.—
Вийшла і вже не вернулась додому.
Довго ведмедик сидів самотою,
Довго не відав, що став сиротою.
Лапу смоктав і журився сирітка,
Ждав терпеливо, бо голод — не тітка
Кволий, заплаканий виліз з барлогу,
Треба ж у когось шукати підмогу.
Бачить — людина! Наївному звіру
В серце людина вселяє довіру.
Нагодувала малого, зігріла,—
Справді, як меншого брата зустріла.
Прикро одне лиш: навіщо сирітку —
Зразу ж у клітку?!
Ще в Україні існують спеціальні території - заповідники, заказники, ботанічні сади.
-Обвинувачем буде Тур. Я поясню, чому головним обвинувачем вибрали Тура. Останній тур був убитий в XVII столітті.
-Адвокат – захисник людини – Собака. Присяжні – всі, хто знаходиться тут.
Зубр: - Прошу уваги! Судове засідання розпочинається! Слово – головному обвинувачу Туру.
Тур: - Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже не існує на Землі. Я боюсь, що ще багато видів тварин зникнуть, як зник і мій вид. Я не можу зрозуміти одного. Людина сама витвір природи. Вона не має права виносити смертельний вирок, тим живим істотам, які за його думкою шкідливі, або небезпечні. Людина не розуміє, що в природі порушується рівновага, відновити яку дуже складно, а іноді просто неможливо.
(Перегляд фотоматеріалу)
Зубр:- Яке покарання, на вашу думку, шановний Туре, заслуговує людина?
Тур:- Вона покарала і продовжує карати себе! Свою думку я скажу пізніше.
Зубр:- Зараз слово захисту.
Собака: - Я розумію гнів шановного обвинувача і згоден з ним. Людина сама себе карає. Але повірте мені, людина заслуговує і поваги.
Тур: - Поваги?
Собака: - Так! Так! Хто, як не ми, свійські тварини , знаємо людину?
Тур: - Смішно! Ви від людини залежите у всьому. Вам не вигідно звинувачувати її, бо вона не дасть вам їжу, питво.
Собака: - А знаєте Ви, що перший заповідник був створений людиною в 1832 році в Америці, там де природі нанесений ніщивний удар. І перший національний парк природи – у1872 році. І у нас на Україні створені Заповідники: Асканія-Нова, Дунайський, Карпатський, Чорноморський, Кримський,Медобори, Поліський. Національні природні парки: Великий Луг, Святі гори, Синевир,Шацький і багато інших. І все це створила людина.
Зубр: - Давайте заслухаємо свідків зі сторони Тура і сторони Собаки. Перший свідок- Повітря.
Повітря: - За рік тільки вуглекислого газу в атмосферу викидається 5 мілліардів тон. В результаті стає тонким озоновий шар Землі, з’являються озонові дири. Отруюють мене відпрацьовані гази автомобілів, літаків, тракторів, мотоциклів. Багато небезпечних речовин потрапляє в повітря під час аварій на хімічних заводах, атомних станціях. Але для дихання потрібне чисте повітря. Забруднене повітря вив ликає різні захворювання.
Зубр: Свідок – Вода
Вода: - Вченні підрахували, що кожного року у всьому світі в водойми потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б наповнити 10 тисяч товарних поїздів. Навіть в чистих волах Арктики знайшли пральний порошок. В результаті діяльності людини, в деяких ріках і водоймах України вже не можна купатися.
В організмі риб відбуваються мутації: збільшується у розмірі печінка, риби народжуються з двома хвостами.
Зубр: - Свідок-Ґрунт.
Ґрунт: - Ґрунт утворюється дуже повільно, потрібно сотні і тисячі років, щоб він відновився. Але зруйнувати його можна швидко. Подивіться на цей жах. Що зі мною робить людина.
Зубр:- Слово захисту.
Собака: - Так, аргументи вагомі. Але людині потрібна вода: щоб отримати одну тону сталі, необхідно використати 150 тон води, а щоб отримати одну тону паперу, потрібно 250 тон води.
Але Людина почала будувати підприємства, де забруднену воду очищають і знову використовують. Людина намагається зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин. Наприклад Англія і Японія заборонили виготовлення різних аерозолів, а Японія знайшла їх замінники. Людина почала випускати машини з двигунами на газі, сонячних батареях.
Зубр:- Продовжимо заслуховувати свідків. Запрошуються метелики Аполлон і Махаон.
Аполлон: - І слухати нічого не хочемо. Спочатку знищують, а потім заповідники з парками будують. Ні! Ні! Ми дуже ображені на людину, щоб пробачити їй.
Махаон: - Як же пробачити, якщо мене ловлять і до цього часу, кому не ліньки. Як я жалкую,що народилася такою красунею.
Зубр: - Всі ловлять? І птахи?
Аполлон: - Та ні, я мала на увазі - дорослих і дітей. А птахи мене не чіпають. Яскраві плями на моїх крильцях застерігають птахів, що мене їсти не можна, я не їстівна. А в хвилину небезпеки можу злякати птаха шипінням.
Махаон: - Як же переконати людину, що красиві ми тільки на волі, в польоті! З кожним роком нас стає все менше і менше.
Зубр: - Послухаємо наступних свідків – Квіти.
Мати-і-мачуха: - І нас все менше і менше. Природа нам веліла зацвітати рано. І людина, після довгої зими, не убачивши довго квітів, і не тримаючи їх у руках, зривають нас. Зірвуть, помнуть пальцями і викидають. Але ми б змогли допомогти, якщо нас зірвати за правилами і вчасно, в потрібних місцях. Я лікувальна травичка . З моїх листочків виготовляють ліки від кашлю.
Конвалія: - А людям байдуже! Вони рвуть мене , не замислюючись. Але щоб я заквітувала, з того самого дня, коли насіннячко впало у землю, повинно пройти 10 років. Хлопчики і дівчатка за цей час встигають закінчити школу.
Зубр: - Але вас, шановна конваліє, рвуть і для лікування.
Конвалія: - Ваша правда. Але зривати мене можна тільки весною і дуже обережно.
Зубр: - Наступний свідок – Дзвіночок.
Дзвіночок: - У нас в країні 18 тисяч видів трав’янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги: дзвіночки, підсніжники, цілий рід видів тюльпанів і жоржин, звіробій(на дошці малюнки цих рослин). Людина за останні 100 років поставила під загрозу знищення 25 тисяч видів рослин.
Зубр: - Наступний свідок – Жаба.
Жаба: - Людська невдячність не знає меж! Ми, жаби, на нашу біду, відносимося до бридких людиною істот. Ніхто не звертає уваги на те, що ми знищуємо 1-2 відсотки шкідливих комах. Це велика кількість. Але на жаль ми беззахисні і безпомічні.
Зубр: - Наступний свідок-Сова.
Сова: - Усі групи тварин цікаві. Але найбільший інтерес таких «любителів природи» викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібно чучело, іншим пух, а комусь – м'ясо. А мене, Сову, людина вважає вісником горя. Так , кричимо ми лячно, але і користь приносимо величезну, знищуємо гризунів. Скільки моїх побратимів людство ніколи не побачить.
Зубр: - Ми вислухали свідків. Після того, про що ми тут дізналися, що нам робити з людиною?
Собака: - Послухаємо Людину.
Людина: - Я не буду виправдовуватися. Я хочу попросити за все у вас пробачення.
Собака: - Я хочу сказати. Так, те,що зробила людина з природою – жахливий злочин. Але тільки людина може все виправити. Саме людина створила Червону книгу. Саме вона створила заповідники і охороняє їх. Люди на Землі різні.
Зубр: - Так, не заперечую. Тільки завдяки Людині мені вдалося вижити.
Тур: - Але завдяки Людині ви можете зовсім зникнути з обличчя Землі.
Аполлон: - Що ж це виходить? Ми всі залежимо від Людини?
Зубр: - Нажаль, залежимо.
Квіти: - Який жах! Який жах! Ми всі загинемо!
Зубр: - Яке рішення нам прийняти? Прошу уваги! Ми дуже уважно вивчили матеріали справи. Наше рішення таке: Людина повинна виправити те, що можна ще виправити. А якщо не виправить, тоді його наздожене доля Тура: людство зникне. Без нас і ще багатьох інших, без чистого повітря, людина не зможе вижити. Суд закінчено.
А) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;
Б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;
В) усе, що нас оточує.
А)тепло, світло, ґрунт, вода;
Б)тепло, світло,вода, повітря,тварини, рослини;
В)тепло, світло, вода, повітря.
А)дерево
Б) кущ
В)трав’яниста рослина
А) птах
Б)риба
В)плазун
А)Конституцію;
Б)Червону книгу;
В)Журнали і газети.
А)Не ламайте гілок та кущів;
Б)Не виловлюйте комах, не руйнуйте мурашники;
В)Залишайте сміття після себе на природі;
Г)Не топчіть, не зривайте трав’янисті рослини;
Д)Розпалюйте багаття поблизу дерев і кущів;
Е)Галасуйте в лісі, під час висиджування пташенят.
- Чи можете ви сказати, що сьогодні ви знаєте більше, ніж учора?
- Про що б ви ще хотіли би дізнатися з цієї теми?