Урок "Тема: Охорона рослин і тварин"

Про матеріал
Тема: Охорона рослин і тварин Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин; формувати уявлення дітей про стан екології на Землі; познайомити з мірами по охороні природи; розвивати емоційні сфери, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостережливість, мислення, уяву, почуття емпатії; виховувати естетичне відношення до природи, бережливе ставлення до неї, господарський підхід до використання природних багатств, відповідального відношення до справи по охороні природи. Обладнання: пазли, маски для учасників суду, картинки рослин і тварин занесених до Червоної книги, роздатковий матеріал. Тип уроку: комбінований. Клас: 2
Перегляд файлу

1

 

Тема: Охорона рослин і тварин

Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин; формувати уявлення дітей про стан екології на Землі; познайомити з мірами по охороні природи; розвивати емоційні сфери, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостережливість, мислення, уяву, почуття емпатії; виховувати естетичне відношення до природи, бережливе ставлення  до неї, господарський підхід до використання природних багатств, відповідального відношення до справи по охороні природи.

Обладнання: пазли, маски для учасників суду, картинки рослин і тварин занесених до Червоної книги, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Клас: 2

 

ХІД УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  •       Доброго дня дітки! Сьогоднішній урок природознавства буде дуже цікавим та пізнавальним. Нас чекає багато цікавих завдань, історій та сюжетів. Сьогодні ми поринемо у світ тварин і рослин.
  1. ХВИЛИНКА КАЛЕНДАРЯ
  •       Перш ніж розпочати наш урок давайте згадаємо яка зараз пора року?
  •       Весна
  •       Тепло чи холодно надворі?
  •       Стає тепліше, сонечко гарно пригріває, повітря дихає теплом…
  •       Який стан неба?
  •       Ясно, світить сонечко…
  •       А хто дивився яка температура повітря сьогодні?
  •       +6
  •       Які зміни відбулися у тваринному світі?
  •       Деякі тварини прокидаються зі сплячки, прилітають птахи та виспівують різні мелодії…
  •       Які зміни відбулися у рослинному світі?
  •       Травичка прокидається з під снігу, починає зеленіти, на деревах потихеньку з’являються бруньки, з землі протикаються ранні квіти….
  •       А що на початку весни починають робити люди?
  •       Люди починають прибирати своє подвір’я, саджають розсаду по горщечках…
  1. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЇНИХ ЗНАНЬ
  •       Для того щоб розпочати наше заняття мені знадобиться ваша допомога. Йдучи до вас на урок я ненароком перемішала всі правила охорони пташок і тепер не знаю де правильно а де ні. В мене є ось така купка картинок але я не знаю куди їх приклеїти під галочкою чи під хрестиком. Давайте разом спробуємо розставити їх на місця. ( хто відгадав і сказав правильно правило охорони пташок йде до дошки чіпляти картинку).
  •       Молодці! Ви гарно постаралися і допомогли мені з цим завданням.
  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  •       А зараз прослухаєте вірш Олександра Пархоменка «Сирітка». Заплющуйте ваші оченята й спробуйте уявити те про що буде йтися в творі.

СИРІТКА

Мама ведмедиця мовила сину:

— Ти зоставайся, а я по малину.

Не одкривайся, дитино, нікому.—

Вийшла і вже не вернулась додому.

Довго ведмедик сидів самотою,

Довго не відав, що став сиротою.

Лапу смоктав і журився сирітка,

Ждав терпеливо, бо голод — не тітка

Кволий, заплаканий виліз з барлогу,

Треба ж у когось шукати підмогу.

Бачить — людина! Наївному звіру

В серце людина вселяє довіру.

Нагодувала малого, зігріла,—

Справді, як меншого брата зустріла.

Прикро одне лиш: навіщо сирітку —

Зразу ж у клітку?!

  •       Що ви уявляли під час прослуховування віршика?
  •       Чи правильно зробила людина?
  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
  •       А зараз подивіться на всі ці малюнки, на виставку книг, пригадайте про що ми говорили, і скажіть, яка ж тема сьогоднішнього уроку? (після прослуховування думок, вчитель відкриває тему уроку) .
  •       Отже наша сьогоднішня тема «Охорона тварин і рослин».
  •       Земля – чудова, прекрасна планета. І все навкруги тішить око. І кожна тваринка, кожна рослинка має свою неповторну красу. Як би людина щодня віталася не тільки з рідними і знайомими, але зі всім живим, що її оточує, можливо до сих пір на Землі жили б ,всі ті тварини і рослини, яких ми вже ніколи не побачимо – люди знищили їх.
  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
  1. Вправа «Незакінчене речення».
  •       На вашу думку, охороняти природу потрібно тому, що…(без неї не може жити людина).
  •       На вашу думку, охороняти природу потрібно кому?….(кожній людині)
  •       Людина – це теж …(частина живої природи).
  •       Тварини дають людині…(одяг, молоко, м'ясо).

 

 

 

  1. Бесіда про Червону книгу.
  •       Куди записують зникаючі види рослин і тварин?
  •       Що ви знаєте про цю книгу?
  •       Так у 1948 році було створено спеціальну комісію з охорони зникаючих видів рослин і тварин, а згодом Міжнародну Червону книгу. У 1982 році в Україні прийнято закон про Червону книгу, до якої занесено понад 800 видів рослин і тварин.

 Ще в Україні існують спеціальні території - заповідники, заказники, ботанічні сади.

  1. Гра «Врятуй рослинку чи тваринку». Пазли.
  •       А зараз ми спробуємо граючи врятувати рослину і тварину, яких  занесено  до Червоної книги нашої області (хом’як сірий, джміль моховий, конюшина червонувата).
  •       Хто впізнав цю рослинку і тваринок?
  •       Що ви про них знаєте?
  •       Джміль моховий - живиться нектаром та пилком рослин, зимують під землею в норах мишоподібних гризунів або під мохом чи листям, Тіло чорне, крила затемнені. Вся спинка вкрита рудими або жовтими волосками без домішок чорних, колір варіює від світлих до більш темних відтінків.
  •       Хом’як сірий – гризун розміром з мишу, з дуже коротким непомітним хвостом і короткими лапками. Має великі защічні мішки. Довжина тіла 9,5–13 см, хвоста 2–3,5 см. Забарвлення хутра зверху сіре, низ і хвіст більш світлі. Очі великі. Вуха малі, злегка виступають із хутра.
  •       Конюшина червонувата – заввишки 20-90 см., має декоративне та кормове призначення.
  1. Розповідь учителя
  •       Але знищення тварин і рослин відбувається і зараз. Мета цього знищення різна: одні хочуть отримати більше грошей за продаж рідкісної тварини чи її хутра. Хтось хоче полювати заради задоволення, а хтось вириває з корінням квіти, вбиває палицею жабу, жбурляє камінням у птаха – розважається. Іноді ми чуємо: «Людина – цар природи». А хто зробив людину царем природи? Сама людина. А хто людина без природи? Уявити собі цього неможливо.
  •       Без повітря, води, співу птахів, ароматів луків, шелесту листя не можна уявити своє життя. Все це нам дає природа, а на взамін просить тільки бережливого, доброго відношення до себе. На жаль, ні рослини, ні тварини не можуть говорити. А як би могли? Давайте пофантазуємо. Зараз ми з вами побуваємо на суді тварин. А суд буде над Людиною.
  1. Гра «Екологічний суд»
  •       Героями нашого суду будуть тварини і рослини, які можуть розмовляти. А розмовляти вони будуть про збереження свого життя, про свою охорону. Вони будуть захищати себе і судити людину.
  •       Увага, розпочинається суд . Суддею у нас буде Зубр. Можливо ви ще не чули про нього, але у мене ця тварина викликає повагу і захоплення. Були часи, коли життя його було на волосині. Зубрів, не замислюючись, знищували.

-Обвинувачем буде Тур. Я поясню, чому головним обвинувачем вибрали Тура. Останній тур був убитий в XVII столітті.

-Адвокат – захисник людини – Собака. Присяжні – всі, хто знаходиться тут.

Зубр: - Прошу уваги! Судове засідання розпочинається! Слово – головному обвинувачу Туру.

Тур: - Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже не існує на Землі. Я боюсь, що ще багато видів тварин зникнуть, як зник і мій вид. Я не можу зрозуміти одного. Людина сама витвір природи. Вона не має права виносити смертельний вирок, тим живим істотам, які за його думкою шкідливі, або небезпечні. Людина не розуміє, що в природі порушується рівновага, відновити яку дуже складно, а іноді просто неможливо.

(Перегляд фотоматеріалу)

  •       А зараз подивіться на ці чудова створіння. Як їх можна знищити?
  •       (показ картинки)Мандруючий голуб. Останній такий голуб помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищили заради смачного м’яса.
  •       (показ картинки) Великий птах, що не літає, дронт, вже ніколи не буде жити на Землі: люди знищили його.
  •       (показ картинки) Приблизно 250 років назад люди  виявили «морських корів», а через 27 років знищили останню.
  •       Де б не з’явилася людина, вона завжди щось руйнує, або кого-небудь вбиває.

Зубр:- Яке покарання, на вашу думку, шановний Туре,  заслуговує людина?

Тур:- Вона покарала і продовжує карати себе! Свою думку я скажу пізніше.

Зубр:- Зараз слово захисту.

Собака: - Я розумію гнів шановного обвинувача і згоден з ним. Людина сама себе карає. Але повірте мені, людина заслуговує і поваги.

Тур: - Поваги?

Собака: - Так! Так! Хто, як не ми, свійські тварини , знаємо людину?

Тур: - Смішно! Ви від людини залежите у всьому. Вам не вигідно звинувачувати її, бо вона не дасть вам їжу, питво.

Собака: - А знаєте Ви, що перший заповідник був створений людиною в 1832 році в Америці, там де природі нанесений ніщивний удар. І перший національний парк природи – у1872 році. І у нас на Україні створені Заповідники: Асканія-Нова, Дунайський, Карпатський, Чорноморський, Кримський,Медобори, Поліський. Національні природні парки: Великий Луг, Святі гори, Синевир,Шацький і багато інших. І все це створила людина.

Зубр: - Давайте заслухаємо свідків зі сторони Тура і сторони Собаки. Перший свідок- Повітря.

Повітря: - За рік тільки вуглекислого газу в атмосферу викидається 5 мілліардів тон. В результаті стає тонким озоновий шар Землі, з’являються озонові дири. Отруюють мене відпрацьовані гази автомобілів, літаків, тракторів, мотоциклів. Багато небезпечних речовин потрапляє в повітря під час аварій на хімічних заводах, атомних станціях. Але для дихання потрібне чисте повітря. Забруднене повітря вив ликає різні захворювання.

Зубр: Свідок – Вода

Вода: - Вченні підрахували, що кожного року у всьому світі в водойми потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б наповнити 10 тисяч товарних поїздів. Навіть в чистих волах Арктики знайшли пральний порошок. В результаті діяльності людини, в деяких ріках  і водоймах України вже не можна купатися.

В організмі риб відбуваються мутації: збільшується у розмірі печінка, риби народжуються з двома хвостами.

Зубр: - Свідок-Ґрунт.

Ґрунт: - Ґрунт утворюється дуже повільно, потрібно сотні і тисячі років, щоб він відновився. Але зруйнувати його можна швидко. Подивіться на цей  жах. Що зі мною робить людина.

Зубр:- Слово захисту.

Собака: - Так, аргументи вагомі. Але людині потрібна вода: щоб отримати одну тону сталі, необхідно використати 150 тон води, а щоб отримати одну тону паперу, потрібно 250 тон води.

Але Людина почала будувати підприємства, де забруднену воду очищають і знову використовують. Людина намагається зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин. Наприклад Англія і Японія заборонили виготовлення різних аерозолів, а Японія знайшла їх замінники. Людина почала випускати машини з двигунами на газі, сонячних батареях.

Зубр:- Продовжимо заслуховувати свідків. Запрошуються метелики Аполлон і  Махаон.

Аполлон: - І слухати нічого не хочемо. Спочатку знищують, а потім заповідники з парками будують. Ні! Ні! Ми дуже ображені на людину, щоб пробачити їй.

Махаон: - Як же пробачити, якщо мене ловлять і до цього часу, кому не ліньки. Як я жалкую,що народилася такою красунею.

Зубр: - Всі ловлять? І птахи?

Аполлон: - Та ні, я мала на увазі - дорослих і дітей. А птахи мене не чіпають. Яскраві плями на моїх крильцях застерігають птахів, що мене їсти не можна, я не їстівна. А в хвилину небезпеки можу злякати птаха шипінням.

Махаон: - Як же переконати людину, що красиві ми тільки на волі, в польоті! З кожним роком нас стає все менше і менше.

Зубр: - Послухаємо наступних  свідків – Квіти.

 

Мати-і-мачуха: - І нас все менше і менше. Природа нам веліла зацвітати рано. І людина, після довгої зими, не убачивши довго квітів, і не тримаючи їх у руках, зривають нас. Зірвуть, помнуть пальцями і викидають. Але ми б змогли допомогти, якщо нас зірвати за правилами і вчасно, в потрібних місцях.  Я лікувальна травичка . З моїх листочків виготовляють ліки від кашлю.

Конвалія: - А людям байдуже! Вони рвуть мене , не замислюючись. Але щоб я заквітувала, з того самого дня, коли насіннячко впало у землю, повинно пройти 10 років. Хлопчики і дівчатка за цей час встигають закінчити школу.

Зубр: - Але вас, шановна конваліє, рвуть і для лікування.

Конвалія: - Ваша правда. Але зривати мене можна тільки весною і дуже обережно.

Зубр: - Наступний  свідок – Дзвіночок.

Дзвіночок: - У нас в країні 18 тисяч видів трав’янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги: дзвіночки, підсніжники, цілий рід видів тюльпанів і жоржин, звіробій(на дошці малюнки цих рослин). Людина за останні 100 років поставила під загрозу знищення 25 тисяч видів рослин.

Зубр: - Наступний  свідок – Жаба.

Жаба: - Людська невдячність не знає меж! Ми, жаби, на нашу біду, відносимося до бридких людиною істот. Ніхто не звертає уваги на те, що ми знищуємо 1-2 відсотки шкідливих комах. Це велика кількість. Але на жаль ми беззахисні і безпомічні.

Зубр: - Наступний  свідок-Сова.

Сова: - Усі групи тварин цікаві. Але найбільший інтерес таких «любителів природи» викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібно чучело, іншим пух, а комусь – м'ясо. А мене, Сову, людина вважає вісником горя. Так , кричимо ми лячно, але і користь приносимо величезну, знищуємо гризунів. Скільки моїх побратимів людство ніколи не побачить.

Зубр: - Ми вислухали свідків. Після того, про що ми тут дізналися, що нам робити з людиною?

Собака: - Послухаємо Людину.

Людина: - Я не буду виправдовуватися. Я хочу попросити за все у вас пробачення.

Собака:  - Я хочу сказати. Так, те,що зробила людина з природою – жахливий злочин. Але тільки людина може все виправити. Саме людина створила Червону книгу. Саме вона створила заповідники і охороняє їх. Люди на Землі різні.

Зубр: - Так, не заперечую. Тільки завдяки Людині мені вдалося вижити.

Тур: - Але завдяки Людині ви можете зовсім зникнути з обличчя Землі.

Аполлон: - Що ж це виходить? Ми всі залежимо від Людини?

 

Зубр: - Нажаль, залежимо.

Квіти: - Який жах! Який жах! Ми всі загинемо!

Зубр: - Яке рішення нам прийняти? Прошу уваги! Ми дуже уважно вивчили матеріали справи. Наше рішення таке: Людина повинна виправити те, що можна ще виправити. А якщо не виправить, тоді його  наздожене доля Тура: людство зникне. Без нас і ще багатьох інших, без чистого повітря, людина не зможе вижити. Суд закінчено.

  1. Гра «Мікрофон».
  •       Після суду мені хочеться взяти  у вас інтерв’ю.
  •       Що було нового для кожного з вас зокрема?
  •       Що найбільше запам’яталось?
  •       Що здивувало?
  1. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  •       А зараз ви всі здасте екзамен любителів природи. І я сподіваюсь ви всі здасте його на відмінно. Після того, що ми побачили та почули, я гадаю ви всі дасте правильні відповіді на запитання.
  1. Природа – це:

А) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;

Б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;

В) усе, що нас оточує.

  1. Для життя тварині потрібне:

А)тепло, світло, ґрунт, вода;

Б)тепло, світло,вода, повітря,тварини, рослини;

В)тепло, світло, вода, повітря.

  1. Ромашка – це:

А)дерево    

Б) кущ

В)трав’яниста рослина

  1. Ящірка – це:

А) птах     

Б)риба    

В)плазун

  1. Зникаючи види рослин і тварин записують:

А)Конституцію;

Б)Червону книгу;

В)Журнали і газети.

  1. Визначте правильні твердження:

А)Не ламайте гілок та кущів;

Б)Не виловлюйте комах, не руйнуйте мурашники;

В)Залишайте сміття після себе на природі;

Г)Не топчіть, не зривайте трав’янисті рослини;

Д)Розпалюйте багаття поблизу дерев і кущів;

Е)Галасуйте в лісі, під час висиджування пташенят.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  2. ПІДСУМОК УРОКУ
  •       Я гадаю, що після сьогоднішнього уроку, ніхто не візьме в руку камінець, палку, і не жбурне в беззахисну тваринку. У природі все взаємозалежне. Природа наш дім, а ми з вами господарі в ньому. Тож давайте будемо гарними господарями.

- Чи можете ви сказати, що сьогодні  ви знаєте більше, ніж учора?

- Про що б ви  ще  хотіли би дізнатися з цієї теми?

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Акритова Олена Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
3409
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку