23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Тема: Охорона рослин і тварин"

Про матеріал
Тема: Охорона рослин і тварин Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин; формувати уявлення дітей про стан екології на Землі; познайомити з мірами по охороні природи; розвивати емоційні сфери, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостережливість, мислення, уяву, почуття емпатії; виховувати естетичне відношення до природи, бережливе ставлення до неї, господарський підхід до використання природних багатств, відповідального відношення до справи по охороні природи. Обладнання: пазли, маски для учасників суду, картинки рослин і тварин занесених до Червоної книги, роздатковий матеріал. Тип уроку: комбінований. Клас: 2
Перегляд файлу

1

 

Тема: Охорона рослин і тварин

Мета: розширити знання учнів про охорону рослин і тварин; формувати уявлення дітей про стан екології на Землі; познайомити з мірами по охороні природи; розвивати емоційні сфери, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостережливість, мислення, уяву, почуття емпатії; виховувати естетичне відношення до природи, бережливе ставлення  до неї, господарський підхід до використання природних багатств, відповідального відношення до справи по охороні природи.

Обладнання: пазли, маски для учасників суду, картинки рослин і тварин занесених до Червоної книги, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Клас: 2

 

ХІД УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  •       Доброго дня дітки! Сьогоднішній урок природознавства буде дуже цікавим та пізнавальним. Нас чекає багато цікавих завдань, історій та сюжетів. Сьогодні ми поринемо у світ тварин і рослин.
  1. ХВИЛИНКА КАЛЕНДАРЯ
  •       Перш ніж розпочати наш урок давайте згадаємо яка зараз пора року?
  •       Весна
  •       Тепло чи холодно надворі?
  •       Стає тепліше, сонечко гарно пригріває, повітря дихає теплом…
  •       Який стан неба?
  •       Ясно, світить сонечко…
  •       А хто дивився яка температура повітря сьогодні?
  •       +6
  •       Які зміни відбулися у тваринному світі?
  •       Деякі тварини прокидаються зі сплячки, прилітають птахи та виспівують різні мелодії…
  •       Які зміни відбулися у рослинному світі?
  •       Травичка прокидається з під снігу, починає зеленіти, на деревах потихеньку з’являються бруньки, з землі протикаються ранні квіти….
  •       А що на початку весни починають робити люди?
  •       Люди починають прибирати своє подвір’я, саджають розсаду по горщечках…
  1. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЇНИХ ЗНАНЬ
  •       Для того щоб розпочати наше заняття мені знадобиться ваша допомога. Йдучи до вас на урок я ненароком перемішала всі правила охорони пташок і тепер не знаю де правильно а де ні. В мене є ось така купка картинок але я не знаю куди їх приклеїти під галочкою чи під хрестиком. Давайте разом спробуємо розставити їх на місця. ( хто відгадав і сказав правильно правило охорони пташок йде до дошки чіпляти картинку).
  •       Молодці! Ви гарно постаралися і допомогли мені з цим завданням.
  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  •       А зараз прослухаєте вірш Олександра Пархоменка «Сирітка». Заплющуйте ваші оченята й спробуйте уявити те про що буде йтися в творі.

СИРІТКА

Мама ведмедиця мовила сину:

— Ти зоставайся, а я по малину.

Не одкривайся, дитино, нікому.—

Вийшла і вже не вернулась додому.

Довго ведмедик сидів самотою,

Довго не відав, що став сиротою.

Лапу смоктав і журився сирітка,

Ждав терпеливо, бо голод — не тітка

Кволий, заплаканий виліз з барлогу,

Треба ж у когось шукати підмогу.

Бачить — людина! Наївному звіру

В серце людина вселяє довіру.

Нагодувала малого, зігріла,—

Справді, як меншого брата зустріла.

Прикро одне лиш: навіщо сирітку —

Зразу ж у клітку?!

  •       Що ви уявляли під час прослуховування віршика?
  •       Чи правильно зробила людина?
  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
  •       А зараз подивіться на всі ці малюнки, на виставку книг, пригадайте про що ми говорили, і скажіть, яка ж тема сьогоднішнього уроку? (після прослуховування думок, вчитель відкриває тему уроку) .
  •       Отже наша сьогоднішня тема «Охорона тварин і рослин».
  •       Земля – чудова, прекрасна планета. І все навкруги тішить око. І кожна тваринка, кожна рослинка має свою неповторну красу. Як би людина щодня віталася не тільки з рідними і знайомими, але зі всім живим, що її оточує, можливо до сих пір на Землі жили б ,всі ті тварини і рослини, яких ми вже ніколи не побачимо – люди знищили їх.
  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
  1. Вправа «Незакінчене речення».
  •       На вашу думку, охороняти природу потрібно тому, що…(без неї не може жити людина).
  •       На вашу думку, охороняти природу потрібно кому?….(кожній людині)
  •       Людина – це теж …(частина живої природи).
  •       Тварини дають людині…(одяг, молоко, м'ясо).

 

 

 

  1. Бесіда про Червону книгу.
  •       Куди записують зникаючі види рослин і тварин?
  •       Що ви знаєте про цю книгу?
  •       Так у 1948 році було створено спеціальну комісію з охорони зникаючих видів рослин і тварин, а згодом Міжнародну Червону книгу. У 1982 році в Україні прийнято закон про Червону книгу, до якої занесено понад 800 видів рослин і тварин.

 Ще в Україні існують спеціальні території - заповідники, заказники, ботанічні сади.

  1. Гра «Врятуй рослинку чи тваринку». Пазли.
  •       А зараз ми спробуємо граючи врятувати рослину і тварину, яких  занесено  до Червоної книги нашої області (хом’як сірий, джміль моховий, конюшина червонувата).
  •       Хто впізнав цю рослинку і тваринок?
  •       Що ви про них знаєте?
  •       Джміль моховий - живиться нектаром та пилком рослин, зимують під землею в норах мишоподібних гризунів або під мохом чи листям, Тіло чорне, крила затемнені. Вся спинка вкрита рудими або жовтими волосками без домішок чорних, колір варіює від світлих до більш темних відтінків.
  •       Хом’як сірий – гризун розміром з мишу, з дуже коротким непомітним хвостом і короткими лапками. Має великі защічні мішки. Довжина тіла 9,5–13 см, хвоста 2–3,5 см. Забарвлення хутра зверху сіре, низ і хвіст більш світлі. Очі великі. Вуха малі, злегка виступають із хутра.
  •       Конюшина червонувата – заввишки 20-90 см., має декоративне та кормове призначення.
  1. Розповідь учителя
  •       Але знищення тварин і рослин відбувається і зараз. Мета цього знищення різна: одні хочуть отримати більше грошей за продаж рідкісної тварини чи її хутра. Хтось хоче полювати заради задоволення, а хтось вириває з корінням квіти, вбиває палицею жабу, жбурляє камінням у птаха – розважається. Іноді ми чуємо: «Людина – цар природи». А хто зробив людину царем природи? Сама людина. А хто людина без природи? Уявити собі цього неможливо.
  •       Без повітря, води, співу птахів, ароматів луків, шелесту листя не можна уявити своє життя. Все це нам дає природа, а на взамін просить тільки бережливого, доброго відношення до себе. На жаль, ні рослини, ні тварини не можуть говорити. А як би могли? Давайте пофантазуємо. Зараз ми з вами побуваємо на суді тварин. А суд буде над Людиною.
  1. Гра «Екологічний суд»
  •       Героями нашого суду будуть тварини і рослини, які можуть розмовляти. А розмовляти вони будуть про збереження свого життя, про свою охорону. Вони будуть захищати себе і судити людину.
  •       Увага, розпочинається суд . Суддею у нас буде Зубр. Можливо ви ще не чули про нього, але у мене ця тварина викликає повагу і захоплення. Були часи, коли життя його було на волосині. Зубрів, не замислюючись, знищували.

-Обвинувачем буде Тур. Я поясню, чому головним обвинувачем вибрали Тура. Останній тур був убитий в XVII столітті.

-Адвокат – захисник людини – Собака. Присяжні – всі, хто знаходиться тут.

Зубр: - Прошу уваги! Судове засідання розпочинається! Слово – головному обвинувачу Туру.

Тур: - Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже не існує на Землі. Я боюсь, що ще багато видів тварин зникнуть, як зник і мій вид. Я не можу зрозуміти одного. Людина сама витвір природи. Вона не має права виносити смертельний вирок, тим живим істотам, які за його думкою шкідливі, або небезпечні. Людина не розуміє, що в природі порушується рівновага, відновити яку дуже складно, а іноді просто неможливо.

(Перегляд фотоматеріалу)

  •       А зараз подивіться на ці чудова створіння. Як їх можна знищити?
  •       (показ картинки)Мандруючий голуб. Останній такий голуб помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищили заради смачного м’яса.
  •       (показ картинки) Великий птах, що не літає, дронт, вже ніколи не буде жити на Землі: люди знищили його.
  •       (показ картинки) Приблизно 250 років назад люди  виявили «морських корів», а через 27 років знищили останню.
  •       Де б не з’явилася людина, вона завжди щось руйнує, або кого-небудь вбиває.

Зубр:- Яке покарання, на вашу думку, шановний Туре,  заслуговує людина?

Тур:- Вона покарала і продовжує карати себе! Свою думку я скажу пізніше.

Зубр:- Зараз слово захисту.

Собака: - Я розумію гнів шановного обвинувача і згоден з ним. Людина сама себе карає. Але повірте мені, людина заслуговує і поваги.

Тур: - Поваги?

Собака: - Так! Так! Хто, як не ми, свійські тварини , знаємо людину?

Тур: - Смішно! Ви від людини залежите у всьому. Вам не вигідно звинувачувати її, бо вона не дасть вам їжу, питво.

Собака: - А знаєте Ви, що перший заповідник був створений людиною в 1832 році в Америці, там де природі нанесений ніщивний удар. І перший національний парк природи – у1872 році. І у нас на Україні створені Заповідники: Асканія-Нова, Дунайський, Карпатський, Чорноморський, Кримський,Медобори, Поліський. Національні природні парки: Великий Луг, Святі гори, Синевир,Шацький і багато інших. І все це створила людина.

Зубр: - Давайте заслухаємо свідків зі сторони Тура і сторони Собаки. Перший свідок- Повітря.

Повітря: - За рік тільки вуглекислого газу в атмосферу викидається 5 мілліардів тон. В результаті стає тонким озоновий шар Землі, з’являються озонові дири. Отруюють мене відпрацьовані гази автомобілів, літаків, тракторів, мотоциклів. Багато небезпечних речовин потрапляє в повітря під час аварій на хімічних заводах, атомних станціях. Але для дихання потрібне чисте повітря. Забруднене повітря вив ликає різні захворювання.

Зубр: Свідок – Вода

Вода: - Вченні підрахували, що кожного року у всьому світі в водойми потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б наповнити 10 тисяч товарних поїздів. Навіть в чистих волах Арктики знайшли пральний порошок. В результаті діяльності людини, в деяких ріках  і водоймах України вже не можна купатися.

В організмі риб відбуваються мутації: збільшується у розмірі печінка, риби народжуються з двома хвостами.

Зубр: - Свідок-Ґрунт.

Ґрунт: - Ґрунт утворюється дуже повільно, потрібно сотні і тисячі років, щоб він відновився. Але зруйнувати його можна швидко. Подивіться на цей  жах. Що зі мною робить людина.

Зубр:- Слово захисту.

Собака: - Так, аргументи вагомі. Але людині потрібна вода: щоб отримати одну тону сталі, необхідно використати 150 тон води, а щоб отримати одну тону паперу, потрібно 250 тон води.

Але Людина почала будувати підприємства, де забруднену воду очищають і знову використовують. Людина намагається зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин. Наприклад Англія і Японія заборонили виготовлення різних аерозолів, а Японія знайшла їх замінники. Людина почала випускати машини з двигунами на газі, сонячних батареях.

Зубр:- Продовжимо заслуховувати свідків. Запрошуються метелики Аполлон і  Махаон.

Аполлон: - І слухати нічого не хочемо. Спочатку знищують, а потім заповідники з парками будують. Ні! Ні! Ми дуже ображені на людину, щоб пробачити їй.

Махаон: - Як же пробачити, якщо мене ловлять і до цього часу, кому не ліньки. Як я жалкую,що народилася такою красунею.

Зубр: - Всі ловлять? І птахи?

Аполлон: - Та ні, я мала на увазі - дорослих і дітей. А птахи мене не чіпають. Яскраві плями на моїх крильцях застерігають птахів, що мене їсти не можна, я не їстівна. А в хвилину небезпеки можу злякати птаха шипінням.

Махаон: - Як же переконати людину, що красиві ми тільки на волі, в польоті! З кожним роком нас стає все менше і менше.

Зубр: - Послухаємо наступних  свідків – Квіти.

 

Мати-і-мачуха: - І нас все менше і менше. Природа нам веліла зацвітати рано. І людина, після довгої зими, не убачивши довго квітів, і не тримаючи їх у руках, зривають нас. Зірвуть, помнуть пальцями і викидають. Але ми б змогли допомогти, якщо нас зірвати за правилами і вчасно, в потрібних місцях.  Я лікувальна травичка . З моїх листочків виготовляють ліки від кашлю.

Конвалія: - А людям байдуже! Вони рвуть мене , не замислюючись. Але щоб я заквітувала, з того самого дня, коли насіннячко впало у землю, повинно пройти 10 років. Хлопчики і дівчатка за цей час встигають закінчити школу.

Зубр: - Але вас, шановна конваліє, рвуть і для лікування.

Конвалія: - Ваша правда. Але зривати мене можна тільки весною і дуже обережно.

Зубр: - Наступний  свідок – Дзвіночок.

Дзвіночок: - У нас в країні 18 тисяч видів трав’янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги: дзвіночки, підсніжники, цілий рід видів тюльпанів і жоржин, звіробій(на дошці малюнки цих рослин). Людина за останні 100 років поставила під загрозу знищення 25 тисяч видів рослин.

Зубр: - Наступний  свідок – Жаба.

Жаба: - Людська невдячність не знає меж! Ми, жаби, на нашу біду, відносимося до бридких людиною істот. Ніхто не звертає уваги на те, що ми знищуємо 1-2 відсотки шкідливих комах. Це велика кількість. Але на жаль ми беззахисні і безпомічні.

Зубр: - Наступний  свідок-Сова.

Сова: - Усі групи тварин цікаві. Але найбільший інтерес таких «любителів природи» викликаємо ми, птахи. Комусь хочеться посадити нас у клітку, комусь потрібно чучело, іншим пух, а комусь – м'ясо. А мене, Сову, людина вважає вісником горя. Так , кричимо ми лячно, але і користь приносимо величезну, знищуємо гризунів. Скільки моїх побратимів людство ніколи не побачить.

Зубр: - Ми вислухали свідків. Після того, про що ми тут дізналися, що нам робити з людиною?

Собака: - Послухаємо Людину.

Людина: - Я не буду виправдовуватися. Я хочу попросити за все у вас пробачення.

Собака:  - Я хочу сказати. Так, те,що зробила людина з природою – жахливий злочин. Але тільки людина може все виправити. Саме людина створила Червону книгу. Саме вона створила заповідники і охороняє їх. Люди на Землі різні.

Зубр: - Так, не заперечую. Тільки завдяки Людині мені вдалося вижити.

Тур: - Але завдяки Людині ви можете зовсім зникнути з обличчя Землі.

Аполлон: - Що ж це виходить? Ми всі залежимо від Людини?

 

Зубр: - Нажаль, залежимо.

Квіти: - Який жах! Який жах! Ми всі загинемо!

Зубр: - Яке рішення нам прийняти? Прошу уваги! Ми дуже уважно вивчили матеріали справи. Наше рішення таке: Людина повинна виправити те, що можна ще виправити. А якщо не виправить, тоді його  наздожене доля Тура: людство зникне. Без нас і ще багатьох інших, без чистого повітря, людина не зможе вижити. Суд закінчено.

  1. Гра «Мікрофон».
  •       Після суду мені хочеться взяти  у вас інтерв’ю.
  •       Що було нового для кожного з вас зокрема?
  •       Що найбільше запам’яталось?
  •       Що здивувало?
  1. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  •       А зараз ви всі здасте екзамен любителів природи. І я сподіваюсь ви всі здасте його на відмінно. Після того, що ми побачили та почули, я гадаю ви всі дасте правильні відповіді на запитання.
  1. Природа – це:

А) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;

Б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;

В) усе, що нас оточує.

  1. Для життя тварині потрібне:

А)тепло, світло, ґрунт, вода;

Б)тепло, світло,вода, повітря,тварини, рослини;

В)тепло, світло, вода, повітря.

  1. Ромашка – це:

А)дерево    

Б) кущ

В)трав’яниста рослина

  1. Ящірка – це:

А) птах     

Б)риба    

В)плазун

  1. Зникаючи види рослин і тварин записують:

А)Конституцію;

Б)Червону книгу;

В)Журнали і газети.

  1. Визначте правильні твердження:

А)Не ламайте гілок та кущів;

Б)Не виловлюйте комах, не руйнуйте мурашники;

В)Залишайте сміття після себе на природі;

Г)Не топчіть, не зривайте трав’янисті рослини;

Д)Розпалюйте багаття поблизу дерев і кущів;

Е)Галасуйте в лісі, під час висиджування пташенят.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  2. ПІДСУМОК УРОКУ
  •       Я гадаю, що після сьогоднішнього уроку, ніхто не візьме в руку камінець, палку, і не жбурне в беззахисну тваринку. У природі все взаємозалежне. Природа наш дім, а ми з вами господарі в ньому. Тож давайте будемо гарними господарями.

- Чи можете ви сказати, що сьогодні  ви знаєте більше, ніж учора?

- Про що б ви  ще  хотіли би дізнатися з цієї теми?

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 лютого
Переглядів
1254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку