Біологія . 9 клас
Розділ І. Рівні організації життя. Молекулярний рівень
Тема 2. Органічні речовини
Мета :поглибити знання учнів про будову, властивості та функції
вуглеводів; на основі інтеграції знань, формувати цілісну уяву
про навколишній органічний світ; розвивати пізнавальну активність учнів, творчу самостійність, навичок пошукової діяльності, вміння використовувати отримані знання в особистому житті; виховувати інтерес до сучасних наук, їх методів роботи.
Обладнання :моделі моносахаридів, полісахаридів, таблиці з зображенням,
структурних формул вуглеводів, підручники з хімії для 9 класу, речовини : глюкоза, фруктоза, сахароза, крохмаль, целюлоза, вода, хімічний посуд, відеофрагменти , картинки із зображенням продуктів харчування, які містять вуглеводи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Які дива відкрилися б людині, якби її очі були здатні розгледіти обриси та рухи найдрібніших частинок у живих організмах настільки ж чітко, як обриси та рухи цих живих істот.
Дж. Локк
План уроку
1.Визначення вуглеводів
2.Класифікація вуглеводів
3.Значення та функції вуглеводів в організмі
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання тестових завдань.
Виберіть один правильний варіант відповіді з чотирьох запропонованих
1.Біомолекули є сполуками, у яких з іншими органогенами сполучається атом:
А гідрогену В карбону
Б оксисену Г нітрогену
2.Звязки між різнойменно зарядженими частинками за рахунок електростатичного притягання, - це
А водневі В йонні
Б вандервальсові Г гідрофобні
3. З наведених макромолекул неметалом є:
А кальцій В сульфур
Б ферум Г магній
4.Скелети діатомових водоростей, радіолярій побудовані з :
А оксиду кальцію В оксиду барію
Б оксиду силіцію Г оксиду алюмінію
5.Полярні речовини, які здатні добре розчинятися у воді, - це
А гідрофільні В гідрофобні
Б амфіфільні Г ацидофільні
6 Універсальним розчинником є вода :
А осмотично зв’язана В структуно зв’язана
Б колоїдно звязана Г вільна
Відповіді :1- В; 2 – В; 3 – В; 4 – Б; 5 – А; 6 – Г
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Мозковий штурм»
У 9 класі під час вивчення процесів травлення , ми з вами проводили дослід : до рота клали кусочок хліба, який тримали там певний час, і в хліба з’являвся солодкий присмак. Яка речовина надавала хлібові солодкого присмаку?
Відповідь учнів( Крохмаль. Якщо тримати хліб у ротовій порожнині протягом тривалого часу, із крохмалю утворюється глюкоза, яка надає хлібу солодкий присмак )
Крохмаль та глюкоза відносяться до вуглеводів.
«Асоціативний кущ»
( Напис на дошці, у вигляді схеми записуєм те, що пригадають учні)
Вуглеводи
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Наша планета надзвичайно різноманітна, її населяють мільйони різних живих істот. Одними з найбільш складних, дивовижних і єдиних організмів, які поєднують усе живе із космосом, є зелені рослини. В їх мікроскопічних зелених клітинах відбуваються унікальні хімічні реакції, внаслідок чого утворюються різні органічні речовини, що забезпечують життєдіяльність усіх організмів. І сьогодні ми спробуємо зазирнути в цей загадковий світ органічних речовин.
Вуглеводи - це органічні речовини, хімічна структура яких відповідає загальній формулі C m (H2O)n, до складу яких входять Карбон, Гідроген та Оксиген.
В підручнику зачитайте про походження назви вуглеводів.
1. Розповідь вчителя про основні групи вуглеводів за таблицею
(проектується на екран таблиця «Вуглеводи» ):
Вуглеводи (CH2O)n |
||
Моносахариди Прості цукри |
Олігосахариди Дисахариди |
Полісахариди |
(С3)-тріоза: молочна кислота |
Сахароза (глюкоза + фруктоза) |
Крохмаль |
(С5)-пентози: рибоза, дезоксирибоза |
Лактоза (глюкоза + галактоза) |
Глікоген |
(С6)- гексози: глюкоза, фруктоза, галактоза. |
Мальтоза (глюкоза + глюкоза) |
Хітин |
|
|
Целюлоза
|
Пояснення таблиці по пунктам
Моносахариди - це тверді безбарвні кристалічні речовини, добре розчинні у воді, мають солодкий смак.
За яким принципом можна класифікувати моносахариди?
(Орієнтовна відповідь: - за кількістю атомів Карбону)
Моносахариди( прості цукри)
Тріози Тетрози Пентози Гексози
приклади та функції моносахаридів.
Дисахариди - це полімерні вуглеводи, у яких залишки моносахаридів з’єднанні глікозидним зв’язком. Серед них виділяють ди- , три- і тетрасахариди. Найбільше значення в живій природі мають дисахариди, які утворюються завдяки сполученню двох молекул моносахаридів. Наприклад, солодовий цукор – мальтоза, грибний цукор – трегалоза. Дисахариди , як і моносахариди , мають приємний солодкий смак, добре розчиняються у воді та кристалізуються.
Проводить демонстрацію досліду, за яким учні роблять висновки про фізичні властивості моносахаридів та дисахаридів.
1.У пробірку №1 додати 5 г глюкози; у пробірку №2 – 5 г фруктози; у пробірку №3 – 5 г сахарози.
2. В усі три пробірки додати однакову кількість води, та добре перемішати.
3.Учитель пропонує учням прокоментувати побачене.
(Учні роблять висновок, що моносахариди і дисахариди, добре розчинні у воді.)
Полісахариди – полімерні вуглеводи, які побудовані з багатьох залишків моносахаридів.
Молекулярна маса деяких із них може досягати кількох мільйонів. Можуть утворювати лінійні ( целюлоза) та розгалужені(глікоген) ланцюги.
властивості та функції полісахаридів.
Чим відрізняються полісахариди від дисахаридів?
Учитель проводить демонстрацію досліду, за яким учні роблять висновки про фізичні властивості полісахаридів.
1.Засипаємо крохмаль до стаканчика та додаємо води.
2.Закипятити воду. Отримаємо колоїдний розчин крохмалю.
На основі досліду учні роблять висновки про властивості полісахаридів( не кристалізуються, не солодкі на смак, не розчинні у воді( целюлоза).
3. Значення та функції вуглеводів в організмі
(демонстрація зображень продуктів, що містять вуглеводи)
Де зустрічаються вуглеводи: (відповіді учнів)
В рослинних клітинах – до 70% вуглеводів, наприклад:
крохмаль: картопля – 20%; рис – 82%, пшениця – 75%;
целюлоза: деревина – 50%, вата, фільтрувальний папір – 98%;
цукор : цукровий буряк – 16 – 20%, тростина – 14- 26%
В тваринних – до 1%,
В клітинах печінки – до 5% (глікоген).
Який висновок ви можете зробити?
(Висновок: продукти харчування мають різну кількість вуглеводів. Більше вуглеводів містять продукти рослинного походження).
На екрані проектується таблиця:
«Добова потреба людини в продуктах харчування»
Продуктові речовини |
Добова потреба (г) |
Вода |
1800-2200 |
Білки |
80-100 |
Жири |
8-100 |
Вуглеводи |
400-500 |
Амінокислоти |
60 |
Органічні кислоти (молочна, лимонна) |
2 |
Мінеральні речовини |
13000 мг |
Вітаміни |
700 мг |
Загальна калорійність добового раціону – 3000 ккал |
Повідомлення учнів ( випереджальне завдання)
Повідомлення 1.
Спеціалісти з галузі харчування підрахували вміст продуктів у раціоні людини, визначили, що співвідношення білків, жирів, вуглеводів повинно бути, як 1:1:4(це співвідношення ви спостерігаєте і на представленій вам таблиці)
Враховуючи енергетичні затрати людини та вміст основних речовин в продуктах харчування, можна визначити добовий раціон людини.
У юнаків 14-17 років спостерігається різкий приріст енергозатрат. Рівень енергозатрат залежить від особливостей виконуваної роботи, від загального рівня рухової активності, соціальних умов життя. Наш організм витрачає за добу близько 3000ккал енергії.
Повідомлення 2
Вуглеводи, як і будь-яке паливо, згораючи в організмі, виділяють енергію. Якщо організм отримує недостатньо вуглеводів, то він починає використовувати в якості джерела енергії м’язову тканину.
Треба пам’ятати (особливо тим, хто займається спортом):
Вуглеводи діляться на «швидкі» та «повільні».
(На екран проектується таблиця«Вуглеводи»: )
Вуглеводи |
|
«Швидкі» (солодкі) |
«Повільні» (несолодкі) |
Мед Цукор Тістечка Цукерки Кондитерські вироби |
Овочі
|
«Повільні» вуглеводи дуже підходять для прийому перед тренуванням. Якщо перед тренуванням з’їсти продукти, що містять «швидкі» вуглеводи, то рівень глюкози підніметься надто швидко. Вона так же швидко витратиться. Організм залишиться без енергії і почне витрачати глікоген – аварійні запаси енергії в м’язах та печінці ви будете відчувати себе зовсім «розбитим»,адже не відновлюється глікоген. А ось після тренування непогано було б вжити «швидкі»вуглеводи.
Повідомлення 3.
Нерідко як джерело вуглеводневої енергії люди вживають рафіновані цукри. Хотілось би застерегти вас, шановні слухачі, від помилкових кроків.
Цукор-рафінад має багато недоліків:
До рафінованих цукрів відносять сорбіт, ксиліт, декстрози, сахарин. Їх зазвичай добавляють для тривалого зберігання в продкти (морозиво, крекер, кока-кола…). У людини вони можуть викликати ракові захворювання.
На жаль, часте вживання рафінованих цукрів викликає «синдром похмілля», а також тягу до їх частого вживання. Від цього – швидка втомлюваність, погіршення зору, біль в животі, прибавка в вазі, порушення обміну речовин та хвороби. Тому рекомендується після прийому великої кількості солодощів приймати воду невеликими порціями за об’ємом більше прийнятих вуглеводів.
Ще раз хочеться акцентувати вашу увагу на важливості вуглеводневої їжі.
Про нестачу цукру в організмі говорять симптоми – втомлюваність, нервозність, головні болі, слабкість, тремтіння голови, рук, болі в суглобах, м’язах.
У дітей та підлітків, які люблять солодощі, з’являється гіперактивність, такий учень не може концентрувати свою увагу, відстає в навчанні.
Наш мозок дуже чутливий до коливань цукру в крові. Для його нормальної роботи в крові повинно циркулювати вуглеводів, що дорівнює 2ч.л. цукру. Ми з’їдаємо більше. Наприклад, в шоколаді 7ч.л. цукру, в жувальній гумці – 0,5ч.л., в пиріжку – 5ч.л., в 1/10 пирога – 10ч.л..
Ми перенасичені вуглеводами. Людина в своєму еволюційному розвитку ніколи не вживала стільки цукру, що й приводить її до серцево-судинних захворювань.
То ж заради свого здоров’я будьте розумними при вживанні вуглеводів!
Отже, ми можемо зробити висновки, щодо функцій вуглеводів, з того, що ми почули:
Учні називають та записують у вигляді схеми , функції вуглеводів:
ІV. Узагальнення і систематизація знань
V. Підбиття підсумків уроку
Складання Т – схеми до уроку
Я знав Я дізнався
VІ. Домашнє завдання
Підручник ………….
Індивідуальні завдання.
Скласти « шпаргалку з помилками» за темою уроку.