Урок.Тема: «Початкові хімічні поняття: атоми, елементи, відносна атомна маса елемента. Валентність».

Про матеріал
Систематизувати знання школярів про початкові хімічні поняття; формувати навички читання формул хімічних сполук, визначення валентності елементів у бінарних сполуках, записування формул за валентностями. Виховувати когнітивні компетенції за допомогою ігрових методів, уміння застосовувати набуті знання в нестандартних завданнях.Презентація проекту «Хімічний паспорт 7-го класу», асоціативний кущ дидактичної гри «Загадки про елементи», «Як Ви нам, так ми - Вам», «Зашифровані сувеніри»,
Перегляд файлу

Тема: Початкові хімічні поняття: атоми, елементи, відносна атомна маса елемента. Валентність.

Мета  уроку: Систематизувати знання школярів про початкові хімічні поняття; формувати навички читання формул хімічних сполук, визначення валентності елементів у бінарних сполуках, записування формул за валентностями. Виховувати когнітивні компетенції за допомогою ігрових методів, уміння застосовувати набуті знання в нестандартних завданнях.

Очікувані результати: учень

  • Читає формули хімічних сполук;
  • Визначає якісний та кількісний склад сполуки за формулою;
  • Самостійно працює з періодичною системою хімічних елементів,
  • Розрізняє прості та складні речовини, атоми та йони;
  • За періодичною таблицею визначає відносну атомну масу елемента;
  • ОбҐрунтовує взаємозв'язок будови атома елемента з його місцем  у періодичній системі хімічних елементів;
  • Визначає валентність атомів елементів у бінарних сполуках;
  • Записує формули бінарних сполук за валентністю атомів елементів.

Тип уроку: систематизація та корекція знань

Форми роботи: групова, презентація проекту «Хімічний паспорт 7-го класу», асоціативний кущ дидактичної гри «Загадки про елементи», «Як Ви нам, так ми  - Вам», «Зашифровані сувеніри», розповідь вчителя.

Наочність: періодична система хімічних елементів, картки індивідуальних завдань школярів, саморобні картки для конкурсів та ігор.

Хід уроку

І Організація класу.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми, мети, завдань на урок.

      А чи пам'ятаєте, учні, прізвище хіміка, пов'язаного із відкриттям періодичного закону та створенням періодичної  системи (таблиці), якою ми  користуємось на уроках.(Д.І.Менделєєв). Внесок видатного ученого у науку важко переоцінити. І це розуміли не лише хіміки, а усі люди, дотичні  до інтелектуального прогресу людства. Дмитру Івановичу Менделєєву російський поет Щукін присвятив поему «Читаючи Менделєєва». Там є слова, тісно пов'язані із нашим уроком:

Все на Землі

Й у всесвіті безмежнім:

Зірки малі

Й дальнії планети…

Трава звичайна

І чарівні квіти

Складаються з хімічних ЕЛЕМЕНТІВ.

Отож, пригадаємо, що нам відомо про хімічні елементи.

ІІІ  Актуалізація суб'єктивного досвіду школярів.

  А.  Асоціативний кущ.

Які терміни вам запам'яталися із вивченої теми? Спробуємо їх записати, використавши ключове слово «ЕЛЕМЕНТ». Згадайте вивчені терміни та запишіть на класній дошці. Наприклад ,

  •       ВалЕнтність
  • ФормуЛа
  •         ЕлЕктрон
  •      АтоМ
  • ОксигЕн
  •          ІНдекс
  •    ПроТон

  Б. Презентація проекту

«Хімічний паспорт 7-го класу».

Школярі «розшифрували» вдома свої імена. Обирають один із елементів, розповідають про нього та прикріплюють роботу до загального малюнка. Для цього їх імена записуємо великими англійськими літерами:

SVIТLANA

S – Сульфур, вимова – «ес», VI група, 3 період, Ar(S) = 32, неметал, утворює просту речовину – сірку, поклади якої є на Львівщині, на Яворівщині.

N – Нітроген, вимова – «ен», V група, 2 період, Ar(N) = 14, неметал, утворює просту речовину – газ азот, якого у повітрі 78%. Нітроген міститься у молекулах білка.

I – Йод, вимова - «йод», VII група, 5 період, Ar(I) = 127 , неметал, утворює просту речовину – йод. Для підлітків важливе значення має елемент Йод. Він необхідний для роботи щитовидної залози, яка «контролює» обмін речовин. За його нестачі сповільнюється фізичний та розумовий розвиток дитини.

Al – Алюміній, вимова – «алюміній», III група, 3 період,  Ar(Al) – 27, металічний елемент. Утворює «крилатий» метал алюміній, відомий в літакобудуванні.

ІV Систематизація та корекція знань

  А.  Дидактична гра «Загадки про елементи»

Кожній групі в підготованій коробочці заховані загадки про елемент.

Завдання. Відгадати елемент; користуючись періодичною таблицею, вказати:

  • Заряд ядра;
  • Загальну кількість електронів;
  • Номер періоду, групи;
  • Відносну атомну масу елемента;
  • Вищу валентність за Оксигеном
  • Елемент – метал чи неметал.

                    Група 1.

Я – елемент усім відомий.

У Космосі – я, наче вдома.

Я – в Сонці, в зорях,

В атмосфері…

Створив для людства ГІДРОсферу.

Без мене світ, мов без води:

І ні туди, і ні сюди!(Гідроген)

         Група 2.

Цей елемент зоветься

«крилатим»:

Без нього людина

Не може літати.

Сріблястий, пластичний,

Легкий та м'який…

Ще й дріт з мене роблять!

То хто ж я такий?(Алюміній)

             Група 3.

У кольори веселки

Світ розфарбую вмить.

По – українськи «фарба»

Моє ім'я звучить.

Я – в пелюстках троянди,

У яблуку смачному.

І, як мені не дивно,

Я, навіть, в ХРОМосомах.(Хром)

 

         Група 4.

Я – активний елемент:

У воді згорю в момент.

Жовтим полум'ям палаю…

Людям – нерви зберігаю.

Я – у склі,

В питтєвій соді,

В кожному кристалі солі.

Щоби мене відгадати,

Слід задачу розв'язати:

№ 7 +a =?(Натрій)

     Б. Робота на класній дошці.

Група 1. Обчислити валентності елементів у сполуках:

Н2О; NН3 ; СН4 ;НCl.

Група 2. Записати формули за валентностями.

AlCl    AlS  AlО    AlN.

Група 3. Обчислити валентності елементів:

СrCl3 ; СrО ; Сr 2О3 ; СrО3.

Група 4 . Записати формули за валентностями:

NaО ; NaCl ; NaS ; NaN.

Додаткові запитання вчителя:

1.Прочитайте формули із вашого завдання(група 1)

2.Охарактеризуйте якісний та кількісний склад сполук, виражених вашими формулами.(група 2)

3.Обчисліть відносні молекулярні маси виділених сполук.(група 3 і 4)

V Релаксація

І. Навчальна гра «Зашифровані сувеніри». Розв'язання нестандартних завдань.

Кожній групі пропонується зашифрований малюнок про елемент.(Додаток) Вказати:

 а) назву елемента за його символом;

 б) у яких продуктах, рослинах містяться ці елементи;

 в) яке їх значення для людини.

ІІ.  Розвиваюча гра «Як ви нам, так ми вам».

Кожна група задає по-одному запитанню іншим трьом щодо їх елемента ( на основі знань про періодичну таблицю ). Школярі відповідають, виправляють один одного.

Додаткові запитання вчителя: ( на картках - формули речовин ).

  1. Вказати -  речовина проста чи складна;
  2. Прочитати формулу речовини;
  3. Охарактеризувати якісний склад сполуки;
  4. Вказати суму індексів;
  5. Який заряд електрона?
  6. Що називається йонами?

ІІІ.   Якщо у вас є вільний час.

      Зверніть увагу, діти, на назви таких елементів як Полоній, Францій, Рутеній,Тулій, Галлій та інші. Вони пов'язані або з назвами держав, або певних провінцій в країнах, або міст. Наприклад, лауреат Нобелівської премії, видатна жінка у науці, і в хімії, зокрема, Марія Складовська – Кюрі, відкритий і вивчений нею елемент назвала Полоній. Це – старовинна назва її батьківщини Польщі – Полонія.

      Я сподіваюсь, що і серед вас є майбутній хімік, який відкриє новий елемент та назве його на честь нашого села – Чижиковій. А спробуємо розшифрувати назву цього нового елемента.

    С   Н   І  G    Н    І     К    І    V

      Карбон            Гідроген              Йод          Калій          Ванадій

VІ.  Підбиття підсумків.

Чому людина вивчає хімічні елементи?

Що вам запам'яталося з уроку?

Домашнє завдання. Повторити розділ, записати усі дані з періодичної таблиці

про елементи, що містяться у назві нашої Батьківщини:

UKRAINE  .

 

 

 

 


C:\Users\Zoreslava\Desktop\img335.jpgC:\Users\Zoreslava\Desktop\img338.jpg


C:\Users\Zoreslava\Desktop\img339.jpg

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
1 березня 2019
Переглядів
880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку