7 клас Урок прес-конференція Тема: Хімічні властивості кисню . Кисень друг чи ворог?
Обладнання: презентація, на партах учнів картки з написами «Металурги, хіміки, екологи, журналісти, медики», картки «Складання формул оксидів», зразки мінералів гематиту, магнетиту, лимоніту, мармуру, кольорові олівці, ошурки магнію, колба з заздалегідь отриманим киснем та піском на дні, сірники, сухе пальне, керамічна плитка.
Мета: ознайомити учнів з екологічними проблемами сучасності, варіантами розв҆ язання проблеми глобального потепління, вказати на роль кисню в диханні, горінні, металургійних процесах, медицині, вдосконалювати навички складання формул оксидів та хімічних рівнянь, провести паралель між хімічним поняттям «горіння» та використанням цього слова в переносному значенні в художній літературі.
Учні працюють у заздалегідь створених групах по 5 учнів.
План
I. Мотивація, оголошення теми, задач уроку, актуалізація знань
Привітання.
1.Вступне слово вчителя.
1 серпня відмічається Міжнародний день кисню на честь відкриття кисню Джозефом Прістлі. Але кисень відкрив також і шведський хімік Карл Вільгельм Шеєле, який опублікував про це відкриття у 1777 році.
Ми проведемо прес конференцію « Хімічні властивості кисню. Кисень друг чи ворог?», зараз присутні на конференції представники металургів, хіміків, екологів, медиків і журналістів.
Після кожного виступу журналісти будуть відмічати позитивне або негативне значення кисню, щоб в кінці зробити висновок про значення кисню.
Але щоб всім були зрозумілі слова, необхідно визначити терміни та поняття.
2.Отже «Терміни, факти, персоналії»
Учні відповідають на питання вчителя за принципом хто перший і отримують невеличкий приз (наліпку, тощо).
ІІ Вивчення хімічних властивостей кисню.
4. Слово надається хімікам.
Хіміки демонструють природні мінерали (магнетит, лимоніт, гематит- основу криворізьких залізних руд, мармур), демонструють дію магніту на магнетит.
5. Учням пропонується вправа «Формули оксидів за хвилину».
Наприклад:
Складіть формули оксидів: літію, алюмінію, фосфору(ІІІ) за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.
Визначається переможець – група, яка правильно та швидко впоралась із цим завданням.
6. Як утворювались оксиди в надрах Землі? Під час вулканічної діяльності та під дією високих температур, тиску метали поєднювались з киснем повітря.
Демонстрація. Взаємодія кисню з магнієм.
Пояснення щодо складання рівняння реакції взаємодії магнію та кисню, складання формули магній оксиду, підбір коефіцієнтів.
7. Вправи на складання рівнянь реакції металів з киснем.
Пропонуємо скласти рівняння взаємодії кисню з калієм та алюмінієм, підібрати коефіцієнти.
Після того як учні склали рівняння, учні однієї групи за годинниковою стрілкою обмінюються зошитами і перевіряють один в одного в межах однієї групи рівняння, а в презентації відкриваємо правильну відповідь. Учні виправляють кольоровими олівцями неправильні записи.
8. З оксидних руд добувають різні метали, наприклад залізо.
Слово надається металургам. (Металурги розповідають про бессемерівський та томасівський способи добування сталі: при бессемерівському методі джерелом високої температури є кремній, якого багато в чавуні, а при томасівському способі – переробляють чавун з високим вмістом фосфору) ).
Вчитель пропонує скласти рівняння взаємодії кремнію та фосфору з киснем. Перевіряємо. Після того як учні склали рівняння, учні однієї групи за годинниковою стрілкою обмінюються зошитами і перевіряють один в одного в межах однієї групи рівняння, а в презентації відкриваємо правильну відповідь. Учні виправляють кольоровими олівцями неправильні записи.
9. На жаль всі метали піддаються корозії.( Слайд корозія металів), пропонуємо учням порівняти повільне окиснення та горіння заліза в кисні. Демонстрація відеодосліду «Горіння заліза в кисні»
10. Але при металургійному виробництві багато оксидів сульфуру, вуглекислого газу та оксидів нітрогену потрапляє у атмосферу.
До чого це призводить розповідають екологи (вплив парникового газу СО2 на процеси потепління на планеті, про занепокоєність таких держав як Японія, Англія, бо в першу чергу від затоплення потерпають саме японці та англійці,
про знебарвлення на третину коралових рифів- що свідчить про їх загибель- а причиною є підвищення температури води в океані. Вчені підрахували, що впоратись з надлишком вуглекислого газу допоможуть трильон дерев). Пропонуємо розв҆ язати задачу: скільки повинен посадити кожен житель Землі, якщо за даними 2018 року на Землі проживає 7, 53 млр. людей.
11. Повідомлення екологів про вплив кислотних дощів на навколишнє середовище. (слайд «Кислотні дощі»).
12.Пропонуємо учням скласти самостійно рівняння взаємодії кисню з вугіллям, сірководнем та амоніаком, звертаємо увагу учнів на утворення шкідливих газів.
Після того як учні склали рівняння, учні однієї групи за годинниковою стрілкою обмінюються зошитами і перевіряють один в одного в межах однієї групи рівняння, а в презентації відкриваємо правильну відповідь. Учні виправляють кольоровими олівцями неправильні записи.
13.Як впливає кисень на організм людини, розповідатимуть медики.
Учні розповідають про застосування кисневих коктейлей, подушок в медицині, але на жаль кисень може бути і причиною старіння-вільнорадикальна теорія старіння.
Пропонуємо учням скласти рівняння взаємодії складної речовини глюкози з киснем-така реакція є прикладом утворення енергії в організмі людини та тварин.
Після складання рівняння учні однієї групи віддають свої зошити іншій групі на перевірку (рух по колу). З урахуванням наліпок, правильно складених попередньо рівнянь учні іншої групи можуть спробувати поставити оцінку за урок своїм однокласникам.
14. Журналісти підводять підсумки.
15. Кисень є причиною вогню. Горіння - це процес окиснення з виділенням тепла і світла. В літературі слово «вогонь» може мати переносне значення.
Фестивалі на честь великої поетеси Марини Цвєтаєвої називаються в США- кострами, а в Запоріжжі в 2018 році (120 років з дня народження поетеси) проводився фестиваль «Формула вогню», який зібрав багато шанувальників поетеси.
Вірш Марини Цвєтаєвої російською і англійською мовами звучать однаково вогняно.
Красною кистью
Рябина зажглась.
Падали листья.
Я родилась.
Спорили сотни
Колоколов.
День был субботний:
Иоанн Богослов.
Мне и доныне
Хочется грызть
Жаркой рябины
Горькую кисть.
With a red brush
The mountain-ash burned:
The leaves were falling
And I was born.
Hundreds of belltowers
Argued at least.
It was the Saturday:
John the Baptist.
And in my teeth now
I want to crush
The hot ashberry's
Bitter brush.
ІІІ. Узагальнення.
16. Вікторина для перевірки засвоєння знань
IV. Підсумки уроку.
V.Домашнє завдання
https://learningapps.org/display?v=9yq9v3za
https://learningapps.org/display?v=pyetkwsqc19
Скласти кросворд, вивчити хімічні властивості кисню.
Інтернет-джерела
« Металурги»
Складіть формули оксидів: літію, алюмінію, фосфору(ІІІ) за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.
«Медики»
Складіть формули оксидів: калію, барію, хлору(ІІІ) за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.
«Екологи»
Складіть формули оксидів: натрію, бору, хлору (VIІ) за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.
« Журналісти»
Складіть формули оксидів:калію, цинку, нітрогену(IV) за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.
« Хіміки»
Складіть формули оксидів: кальцію, брому(III), гідрогену за схемою:
1.Перший учасник записує знаки хімічних елементів.
2.Другий учасник записує значення валентностей.
3.Третій учасник записує індекси в першій формулі.
4.Четвертий учасник записує індекси в другій формулі.
5.П҆ятий учасник записує індекси в третій формулі.
Картку віддаємо вчителю.