Клас: 4
Урок: математика
Тема: Поняття швидкість. Одиниці швидкості – 1 км/год., 1 м/с. Прості задачі. Складені задачі на 2-4 дії. (№ 384-388)
Мета: ознайомити учнів з поняттям швидкості руху, скороченими позначенням швидкості; пояснити правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; учити розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості; повторити прийом додавання та віднімання іменованих чисел; розвивати логічне мислення, увагу, кмітливість, пам’ять; виховувати інтерес до вивчення математики, почуття пошани до рідного краю та колективізму.
Обладнання: Плакати, ППЗ.
Хід уроку:
І. Організація класу.
1.1. Привітання
Вчитель. Любі, діти! До нас завітали гості
Поверніться, усміхніться, привітайтеся.
Діти. Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя завжди буде
Не на день і не на рік
А на довгий-довгий вік.
1.2. Перевірка готовності до уроку
1.3. Девіз уроку
Вчитель. Подивіться мені у очі. Погляньте один на одного, усміхніться. Девізом нашого уроку будуть слова ( на плакаті)
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно і плідно працювати.
Він нам допоможе впоратися із завданнями, які ми будемо розв’язувати протягом уроку. Але урок в нас буде незвичайний. Ми з вами вирушимо у подорож по місцевості.
Наш маршрут
Село Нововасилівка Зупинка Гра «Естафета».
Село Поди Зупинка «Новинка».
Село Задорожне Зупинка «Задачна».
Село Значкове Зупинка «Математична».
Готуючись до уроку в нас працювало інформаційне бюро. Тому про село Нововасилівка цікаву інформацію нам розкаже Корабльова Катя.
Село Нововасилівка підпорядковане Павлівській сільській раді, розташоване за 7 км від районного центру та за 32 км від обласного. Площа населеного пункту приблизно 111 гектар. Кількість дворів – 153. День села – 21 вересня. У цей день у 1943 році Нововасилівка була звільнена від німецько-фашистських загарбників. В селі знаходиться Братська могила радянських воїнів. Село Нововасилівка утворилося як хутір Василевський у 1922-1923 роках на честь землеміра Василя. Він розділив землю на частини і люди почали зводити невеликі будинки. З’явилася вулиця Першотравнева. А пізніше ще дві вулиці: Центральна і Степова.
ІІ. Контроль і закріплення знань учнів.
Усні обчислення
Зупинка Гра «Естафета»
Обчислити швидко і вірно.
1-й ряд 2-й ряд
790-270 570-330
430+540 630+210
63:9+0 490-240
980-360 72:9+0
150+440 670+320
890-530 56:8+0
Перевірте відповіді
520 |
970 |
7 |
620 |
590 |
360 |
240 |
840 |
250 |
8 |
990 |
7 |
Д |
Т |
|
І |
К |
И |
Ш |
С |
В |
|
Ь |
|
Виконавши перше завдання ми продовжуємо свою подорож і наступна зупинка село Поди. Цікаву інформацію про це село нам повідомить Чумак Анастасія.
Село Поди розташоване за 8 км від районного центру та за 33 км від обласного. Найближча залізнична станція – Вільнянськ – знаходиться за 8 км. Площа населеного пункту приблизно 61 гектар. Кількість дворів – 32. 21 вересня 1943 року село було звільнене від німецько-фашистських загарбників, тому цей день вважається Днем села. На громадянському кладовищі знаходиться Братська могила радянських воїнів. Село Поди утворилося у середині 1920-х років.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Зупинка «Новинка»
Діти, що ми повторили, розв’язуючи ці вирази? (Додавання і віднімання трицифрових чисел, та розв’язування виразів на дії різних ступенів).
Запишіть відповіді виразів тільки трицифрових чисел в порядку зростання в зошит і звертаємо увагу на правильний запис цифр за допомогою зразків написання цифр на дошці.
Подивіться на дошку та розкодуйте слово за допомогою коду.
Швидкість
↓
Транспорт
↓ ↓ ↓
Автомобіль Космічна ракета Літак
Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям швидкості руху, де ми зустрічаємо і як використовуємо цю величину в повсякденному житті, скороченими позначенням швидкості, з’ясуємо правило знаходження швидкості руху за даними відстанню і часом руху; будемо вчитися розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості.
ІV. Пояснення нового матеріалу.
З’ясування значення слова швидкості за тлумачним словником.
Швидкість – стрімкість руху кого - , чого-небудь або поширення чогось; бистрота.
ППЗ. (№ 381)
За 2 год. автобус проїхав 120 км, проїжджаючи щогодини однакову кількість кілометрів. Скільки кілометрів автобус проїжджав за 1 год.?
Розв’язання:
Фізкультхвилинка
Гуси-лебеді летіли,
На лужку тихенько сіли,
Посиділи, поклювали,
Покрутились й дружно встали.
Полетіли…
А внизу трава низенька-низенька
Дерева високі-високі!
Вітер дерева колише-гойдає,
То вправо, то вліво їх нахиляє,
То вперед, то назад прогинає.
Там пави поважно походжають.
І на папуг гордовито поглядають.
А гуси летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
Наступна зупинка «Задачна» А отже миз вами прибули до села Задорожнє. Короткі відомості про село Задорожне нам повідомить Антоненко Уляна.
Село Задорожне підпорядковане Павлівській сільській раді, розташоване за 9 км від районного центру та за 34 км від обласного. Площа населеного пункту приблизно – 68 гектар. Кількість дворів – 48. День села – 21 вересня. У цей день у 1943 р. село було звільнено від німецько – фашистських загарбників. Поблизу села знаходиться Братська могила радянських воїнів і жертв фашизму. Село Задорожне утворилося як хутір на початку 20 століття, перші назви – хутір Селянський, Труд.
V. Первинне закріплення.
- Уважно прослухайте вислови, визначте в яких йде мова про швидкість. Чому?
Турист проїхав 150 км. (150 км - шлях який подолав турист)
Швидкість автомобіля 120 км/год. (120 км – це відстань, яку подолав автомобіль за одну годину)
Равлик проповз за хвилину 20 см. (20 см – це відстань, яку подолав равлик за хвилину)
Бігун пробіг 100 м за 10 с. (100 м – це відстань, яку подолав бігун за 10 с.)
Задача № 382 на с. 60. За даними таблиці обчислити швидкість руху вантажівки, ластівки, пасажирського літака. Назвати, які величини відомі і що треба знайти.
Як знайти швидкість?
1 ряд записує розв’язок другої задачі в зошит, 2 ряд третьої задачі в зошит, а першу всі разом розв’язують усно. Перевірка.
Міні-підсумок.
Задача № 383
Після ознайомлення з текстом задачі скласти таблицю.
Рухомий об’єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Велосипедист |
? |
6 год. |
72 км |
Мотоцикліст |
? |
2 год. |
100 км |
Запис задачі на дошці ( 1 учень), всі останні в зошитах самостійно.
Здійснюючи подорож ми з вами вже на зупинці «Математична», дізнаємось про село Значкове, про яке нам розповість Косовненко Яна.
Село Значкове – розташоване за 12 км від районного центру та за 37 км від обласного. Воно також підпорядковане Павлівській сільській раді. Площа населеного пункту – 115 га. Кількість дворів – 116. День села – 21 вересня. У центрі села знаходиться Братська могила радянських воїнів і пам’ятник односельцям. Село утворилося близько 1780 року як поміщицьке на землях поручика Миколи Значко-Яворського.
Фізкультхвилинка
Раз-два – всі присіли,
Три-чотири – нахилились,
Зі струмочка гарно вмились.
П’ять-шість – всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім-вісім – в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять-десять – відпочили,
Всі за парти дружно сіли.
VІ. Розвиток математичних знань
а) Розв’язання прикладів № 386 (2) з іменованими числами на с. 60 самостійно.
Розв’язують учні із середнім рівнем навчання.
Учні звіряють відповіді із записаними розв’язками на окремих аркушах.
20 грн.8 к.-59 к.=19 грн. 49 к.
2008
12 грн. 70 к.-8 грн. 7 к.=4 грн.63 к.
1270
б) Робота за картками
Розв’язують учні із достатнім рівнем навчання
Картка
10 км 076 м+3 км 830 м
10 ц 09 кг-4 ц 18 кг
Перевірка за окремими аркушами.
VІІ. Підсумок уроку.
Діти! Ви сьогодні добре працювали, на уроці встигли багато зробити, а отже можна сказати, що ми працювали на належній швидкості.
Чого ми навчились, подорожуючи ви мені дасте відповідь на це запитання спочатку розгадавши загадку.
Є вона і в кожного із нас,
і в машини, літака чи черв’яка,
у ракети, пароплава, і в жука. (Швидкість)
Знаю
Умію
Ціную
VІІІ. Домашнє завдання.
Вдома дізнаєтеся, з якою швидкістю можуть рухатися човен та вершник, виконавши задачі № 387, 388 на с. 60, та вивчити правило знаходження швидкості на с. 59.
Задача 387
Задача 388
ІХ. Оцінювання учнів