Урок. Тема: " Слова - антоніми"

Про матеріал

Казки люблять всі. Навіть ті, хто не зізнається в цьому. У казковій формі проблему легше побачити і легше сприйняти. Для казкового героя легше знайти вихід зі складної ситуації – адже в казцї все можна ! До того ж усім відомо, що казки завжди добре закінчуються.

Перегляд файлу

Мета : - дати уявлення про антоніми ( протилежні слова );

  • сприяти розвитку багатства словника, вчити порівнювати, аналізувати, робити висновки.

 Обладнання : словесний матеріал, словник антонімів, добірка

                                приказок, прислівїв.

 

                                  ХІД     УРОКУ :

  1. Організація класу. Привітання.

Діти :  - Ми всі веселі і кмітливі.

  • Серйозні і не пустотливі.
  • Допитливі.
  • Цікаві.
  • Чемні.
  • В розмові з старшими приємні.
  • Читати любимо і гратись.
  • В «Орлані» місцем поступатись.
  • Ми чесні, ввічливі і скромні.
  • Із нами будьте всі знайомі.
  1. Актуалізація опорних знань.

Вчитель :          Колись давно в якійсь країні

                              Жив цар – могутній Вітродар.

                              Було в царя багато сили,

                              Та серця цар зовсім не мав.    ( прикріпляється  мал. Царя                                                                                                                       Вітродара )  

                               Ось якось вранці на поляну

                               Маленький гномик завітав,

                               Щоби грибочків назбирати

                              Він навіть кошик свій узяв. ( прикріплюється мал. Гнома і кошика )

 

                               Та цар Вітрище, як засвище

                               Дощами стежки позмивав.

                               І як знайти назад дорогу

                                 Маленький гномик вже не знав.

 

                              Та ось з-за дуба виглядає ( мал.. дуба )

                              Знайома літера така

                              Її малеча добре знає

                              Яка це літера? Яка?        ( демонстрат.матер. з укр..мови,

                                                                              Правопис  букви Д )

 

  1. Каліграфічна хвилинка.                                                                                                                                      

Д д , Ду , од.

  1. Словниковий диктант.

Дзвіночок, дід, добро, зло.

  • Яке слово заблудилось?   ( Зло ).
  1. Повторення вивченого про речення.
  • Яке з записаних слів приносить нам радість ?
  • Яке з записаних слів викликає у нас сум, а іноді і сльози ?
  • Складіть і запишіть речення з цими словами.

Добро перемагає зло. – ( один учень записує на дошці, решта – в зошитах ).

  • Що ми записали на дошці?
  • З чого складається речення?
  • Що виражає речення?
  • Скільки слів у цьому реченні?
  • Як ми показуємо межі речення на письмі, тобто початок і кінець речення ?
  •  Яке це речення за метою висловлювання ?
  • Які речення за метою висловлювання ми ще знаємо ?
  • Молодці ! Гарно попрацювали. Слухайте казку далі.
  1. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель :                     Тут Вітер дужче розлютився,

                                        Уже навіяв снігопад,

                                        Щоб бідний гномик заблудився

                                        І не вернувся вже назад.

                                        Та ми, малята, не злякаємось ?

                                        І з Вітром разом позмагаємось ?

Діти :          Так!

Вчитель :                      Чи чув ти, Вітре, про слова

                                         Із протилежним значенням ?

                                         Чи ти, словам отим , бува,

                                          Не надавав і значення ?

                                                           

                                    А це слова- антоніми,

                                    Потрібні і важливі,

                                    Не обійтися нам без них

                                    У мові нашій милій.

 

                                  Давайте, малята, ми всі попрацюєм.

                                  І гному малому імя подаруєм.

  1. Робота над загадками.

-Прочитайте і відгадайте загадки.

 

  • Я й солодкий, я й гіркий.

Відгадайте, хто такий ?            ( мал. перцю )

 

  • Білі мухи налетіли

Чорну землю густо вкрили.            ( сніг, сніжинки )

 

  1. Знайдіть в загадках слова, протилежні за значенням.

Запишіть парами.

    Солодкий – гіркий.

    Білі – чорну.

  1. Фізхвилинка.
  • В школу любите ходити ?              - Так !     ( крокують на місці )
  • Чобітками тупотіти ?                      - Так !      ( тупотять ногами )
  • Із мячем в дворі стрибати ?        -  Так !      ( стрибають )
  • Бабу снігову ліпити ?                     - Так !       ( кругові рухи руками )
  • На санчатах покататись ?              - Так !       ( присідають )
  • А мультики подивитись ?             - Так !       ( руки під підборіддям,

                                                                                         нахилились вперед)

 

  • А з дівчатами побитись ?                 - Так !        ( імітують бокс )
  • Після цього помиритись ?              - Так !       ( потиск рук )
  • Ну тоді ви чемні діти!
  1. Утворіть пару :

 

Правда -                                                             друг –

Добре -                                                               мовчати –

                         Довгий –

 

 

 

Вчитель :                           Молодці! Всі працювали,

                                              Вітра злого ми прогнали,

                                               Гномик чемно в дім дійшов

                                             І ім’я собі знайшов. Яке?

Діти :                  Антонім.

Вчитель:                           Згадайте речення, яке ми записали

                                             на початку уроку

( Добро перемагає зло )

                        

  1.     Підсумок  уроку.
  • Назвіть у реченні протилежні за значенням слова.  ( добро – зло )
  • Як їх можна назвати одним словом ?     ( антоніми )

Вчитель :                            Учімося добро робить

                                                Для кожної людини.

 

                                  А  зло  нехай повік мовчить

                                  На  рідній  Україні.

 

                                   А за те, що ви, малята,

                                   Зло перемогли

                                   Гномик вирішив подарувати

                                   Вам  оці  книжки.

( показ збірки прислівїв і словника антонімів ).

v.   Домашнє  завдання.

Вчитель :                     А завдання вам додому

                                        Буде ось таке :

                                        Віднайти в прислівях  Гнома

                                        Зрозуміли все ?

                                        Як знайдете – не спішіть,

                                        Прислівя  в  зошит  запишіть. ( 4 речення).

 

 

Ось і казочці  кінець, а  хто слухав  молодець !               

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку