19 січня о 18:00Вебінар: Психологічна допомога дітям і дорослим у кризових станах

Урок" твір-опис Цвітуть соняшники"

Про матеріал

У розробці цього уроку є матеріали, які дають зрозуміти учням значення соняшника як одного з одвічних символів України; розкрити образ соняшника в усній народній творчості; сформувати вміння писати твори (описи, розповіді, роздуми); удосконалювати орфографічні навички; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати інтерес до УНТ, уміти бачити й відчувати красу.

Перегляд файлу

Урок розвитку мовлення

(проектна робота з учнями 7 класу)

C:\Users\Влад\Pictures\Новая папка\79691-2006.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Цвітуть соняшники (твір-роздум)

Мета: дати зрозуміти учням значення соняшника як одного з одвічних символів України; розкрити образ соняшника в усній народній творчості; формувати вміння писати твори (описи, розповіді, роздуми); удосконалювати орфографічні навички; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати інтерес до УНТ, формувати вміння бачити й відчувати красу.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація -  дослідження соняшника, як культурної та декоративної рослини, ілюстрації, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

 Сьогодні на уроці ми будемо:

  • Не просто слухати – а чути,
  • Не просто дивитися – а бачити,
  • Не просто думати  - а міркувати
  • Гарно і плідно працювати!!!
  • І наших гостей приємно здивувати!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(під музичний супровід учениця читає оповідання «Квітка сонця»

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • До сьогоднішнього уроку готувалися всі учні, отримавши індивідуальні завдання. Усе, що ви дослідили, про що дізналися в процесі самостій- ної пошукової роботи, стане в нагоді для написання твору про надзвичайно цікаву, корисну і гарну рослину-соняшник.
  • Ознайомтесь будь ласка із планом нашого заняття.

                                   План заняття

  1. Дослідження етимології слова «соняшник» в українській та інших мовах світу.
  2. Походження рослини.
  3. Порівняльний аналіз описів соняшника.
  4. Образ соняшника в невичерпній фольклорній скарбниці .
  5. Символічне значення образу соняшника у творах українських письменників
  6. Написання твору.
  7. Зачитування зразків творів.

  ІV. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Повідомлення про результати самостійного дослідження етимології слова «соняшник».
  • Назва рослини й нині в багатьох мовах – не тільки слов`янських, але й у мовах народів світу – містить в корені слова «сонце».

У польській мові – слунечник;          у грузинській – мзесумзіра;

У болгарській – сьлнчоглєд;               німецькою – ді сонненблуме;

У сербській – сонцекруг;                      англійською – санфлаве.

  1. Ботанічна назва соняшника «хедіантус» ( від грецького «хеліос»-сонце і «антус»-квітка). Її узаконив учений-бвтанік Лобеліус, який ґрунтовно вивчив цю рослину і склав її науковий опис.

Вчитель:

  • Для нас соняшник – це неодмінна прикмета сільських городів, така звична з першого погляду. І втой же час – це рідкісне, осяйне диво природи. « Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось красивіше коли соняшник цвіте

Золотозубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачуду- вання довколишнім світом, це насамперед неповторний і прекрасний символ України.

(звучить музична композиція Ніни Матвієнко «Дивна квітка»)

  1. Повідомлення учня за темою «Безмежні дива твої, природо»

Батьківщина соняшника – далека Америка. Тому для нас жовтогаряче диво засяяло вже після великих географічних відкритів і підкорень.

Вважають, що дрібні чорні насінини цієї рослини вперше потрапили до Євро- пи 1510 року. Її привезли до Іспанії на одному з кораблів, що прибув із нещо- давно відкритих і підкорених заокеанських земель Мексики. Насіння висіяли в Мадридському ботанічному саду. Рослина чудово прижилася в нових умо- вах,радувала жовтогарячими голівками в пору квітування. Та й смачним на- сінням хто ж відмовиться поласувати!.

Поки квітка сонця була в дивину, нею милувалися в садах багатії. Коли ж ціна на неї впала вона з`явилася у бідних. Так мандруючи із садка у садок, із краї- ни в країну, соняшник потрапив до Голландії, а звідти до Росії. У Росії соняш- ник з`явився наприкінці ХVІІ століття. Тут він поширився масово. А згодом по- трапив і до України.

Вчитель:

  • Сонячна квітка ніби вдруге народилася саме в Україні. Люди в нашому краї гідно оцінили смачні і поживні якості плодів. А пасічники помітили, що біля квіток-сонця роями збиралися бджоли; і мед напрочуд запаш- ний і прибуток чималий. Та найбільші відкриття були ще попереду
  1. Практичне застосування соняшника.

(повідомлення учня з даної теми); (пригощання гостей солодощами, які виготовленні із насіння соняшника)

  1. Перегляд відео-кліпу пісні « Соняшник»

Вчитель:

  • Ми маємо, мабуть, право сказати, що нова квітка-сонця – це квітка нашої держави. Краса соняшника, його поживні властивості додали слави «сонячній квітці» у нашому народі. Вона й мислиться як незмі- нний наш супутник, як окраса домівок, як ласкавий зустрічний подо- рожній, як оберіг домашнього затишку.
  1. Легенда про соняшник

(учень розповідає легенду)

  1. Практичне завдання ( порівняльний аналіз описів соняшника)
  • Робота в групах.
  • Аналіз: умотивуйте належність уривка до певного стилю; чим вони відрізняються?
  1. Образ соняшника у фольклорній скарбниці.

(інсценізація)

                            Хлопець Мартин похилився через тин.

                          А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка!

                       Ще й жовта китиця проти сонця світиться,

                      Як прилетять горобці, буде тобі як вівці

                       Від сірого вовка!

  • А соняшник – це життєдайний доброзичливець.

                         Парубійко я вродливий,        

                         Дуже гарний, не шкодливий;

                       І росту собі на волі, на городі і у полі.

                       Квіт до сонця повертаю, зате й назву собі маю.

                      І олію з мене б`ють, і макуху дістають,

                      А в веселий свята час дам щось кожному із вас.

  • Спостережлива народна мудрість не обійшла увагою сонцелику росли- ну. (поетичні рядки, загадки)

-Стою стрункий, високий, в зелених шатах я , і золотом оздоблена голівонька моя.

     - На сонечко я схожий і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою.

9. Повідомлення на тему  « Сонцесяйний образ української літератури»

- Соняшник – це символ сонця. В українському народознавстві зазначено: «Кожна рослина тісно пов`язана з Сонцем, Місяцем, Зодіаком. Соняшник часто замальовується у творах українських письменників таких ,як: Іван Драч, Борис Олійник, Олександр Довженко, Євген Гуцало, Ліна Костенко та інші.

М. Стельмах навіть цілу збірку поезій назвав «Соняшник»

Солодким хлібом пахнуть стерні,

Рипить шляхами ключ підвід,

І чуйно соняшник поверне

Пожовклу голову на схід.

Йому не віриться, що літо

Лягло спочити серед кіп

І сонце хмарами повите,

Скотилось вдаль неначе сніп.

Пливуть з полів скрипучі валки,

Туманом кутається брід.

А він до сонця звикши змалку,

Стоїть і дивиться на схід.

10.Нерідко соняшник в українській поезії виступає як символ постійного милування красою, довколишнім світом.

                        І як за сонцем повертає сонях,

                      Так довго вслід чомусь дивились ми

Є у Ліни кКостенко ще й такі рядки:

                   А коло хати пелехатий сонях

                   Пасе траву в блакитному дощі.

Андрій Малишко «Соняшники» (виразне читання учнем напам`ять).

11. Прослуховування аудиозапису  «Балади про соняшник» Івана Драча.

12. Читання поезії «Мати сіяла сон…» під музичний супровід.

V.Робота над твором

а) вибір початку

б)написання твору

в) зачитування 2-3 зразки.

VІ. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
8014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку