У розробці цього уроку є матеріали, які дають зрозуміти учням значення соняшника як одного з одвічних символів України; розкрити образ соняшника в усній народній творчості; сформувати вміння писати твори (описи, розповіді, роздуми); удосконалювати орфографічні навички; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати інтерес до УНТ, уміти бачити й відчувати красу.
Урок розвитку мовлення
(проектна робота з учнями 7 класу)
Тема: Цвітуть соняшники (твір-роздум)
Мета: дати зрозуміти учням значення соняшника як одного з одвічних символів України; розкрити образ соняшника в усній народній творчості; формувати вміння писати твори (описи, розповіді, роздуми); удосконалювати орфографічні навички; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати інтерес до УНТ, формувати вміння бачити й відчувати красу.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація - дослідження соняшника, як культурної та декоративної рослини, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Сьогодні на уроці ми будемо:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(під музичний супровід учениця читає оповідання «Квітка сонця»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
План заняття
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
У польській мові – слунечник; у грузинській – мзесумзіра;
У болгарській – сьлнчоглєд; німецькою – ді сонненблуме;
У сербській – сонцекруг; англійською – санфлаве.
Вчитель:
Золотозубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачуду- вання довколишнім світом, це насамперед неповторний і прекрасний символ України.
(звучить музична композиція Ніни Матвієнко «Дивна квітка»)
Батьківщина соняшника – далека Америка. Тому для нас жовтогаряче диво засяяло вже після великих географічних відкритів і підкорень.
Вважають, що дрібні чорні насінини цієї рослини вперше потрапили до Євро- пи 1510 року. Її привезли до Іспанії на одному з кораблів, що прибув із нещо- давно відкритих і підкорених заокеанських земель Мексики. Насіння висіяли в Мадридському ботанічному саду. Рослина чудово прижилася в нових умо- вах,радувала жовтогарячими голівками в пору квітування. Та й смачним на- сінням хто ж відмовиться поласувати!.
Поки квітка сонця була в дивину, нею милувалися в садах багатії. Коли ж ціна на неї впала вона з`явилася у бідних. Так мандруючи із садка у садок, із краї- ни в країну, соняшник потрапив до Голландії, а звідти до Росії. У Росії соняш- ник з`явився наприкінці ХVІІ століття. Тут він поширився масово. А згодом по- трапив і до України.
Вчитель:
(повідомлення учня з даної теми); (пригощання гостей солодощами, які виготовленні із насіння соняшника)
Вчитель:
(учень розповідає легенду)
(інсценізація)
Хлопець Мартин похилився через тин.
А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка!
Ще й жовта китиця проти сонця світиться,
Як прилетять горобці, буде тобі як вівці
Від сірого вовка!
Парубійко я вродливий,
Дуже гарний, не шкодливий;
І росту собі на волі, на городі і у полі.
Квіт до сонця повертаю, зате й назву собі маю.
І олію з мене б`ють, і макуху дістають,
А в веселий свята час дам щось кожному із вас.
-Стою стрункий, високий, в зелених шатах я , і золотом оздоблена голівонька моя.
- На сонечко я схожий і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою.
9. Повідомлення на тему « Сонцесяйний образ української літератури»
- Соняшник – це символ сонця. В українському народознавстві зазначено: «Кожна рослина тісно пов`язана з Сонцем, Місяцем, Зодіаком. Соняшник часто замальовується у творах українських письменників таких ,як: Іван Драч, Борис Олійник, Олександр Довженко, Євген Гуцало, Ліна Костенко та інші.
М. Стельмах навіть цілу збірку поезій назвав «Соняшник»
Солодким хлібом пахнуть стерні,
Рипить шляхами ключ підвід,
І чуйно соняшник поверне
Пожовклу голову на схід.
Йому не віриться, що літо
Лягло спочити серед кіп
І сонце хмарами повите,
Скотилось вдаль неначе сніп.
Пливуть з полів скрипучі валки,
Туманом кутається брід.
А він до сонця звикши змалку,
Стоїть і дивиться на схід.
10.Нерідко соняшник в українській поезії виступає як символ постійного милування красою, довколишнім світом.
І як за сонцем повертає сонях,
Так довго вслід чомусь дивились ми
Є у Ліни кКостенко ще й такі рядки:
А коло хати пелехатий сонях
Пасе траву в блакитному дощі.
Андрій Малишко «Соняшники» (виразне читання учнем напам`ять).
11. Прослуховування аудиозапису «Балади про соняшник» Івана Драча.
12. Читання поезії «Мати сіяла сон…» під музичний супровід.
V.Робота над твором
а) вибір початку
б)написання твору
в) зачитування 2-3 зразки.
VІ. Підсумок уроку