20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок. Тема "Слова, протилежні за значенням"

Про матеріал
Діти знайомляться з поняттям антоніми і закріплюють на практиці набуті знання.
Перегляд файлу

Управління освіти Чернігівської міської ради

Науково-методичний центр

Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14

 

 

 

 

  Відкритий урок з української мови на тему

« Слова,протилежні за значенням  (антоніми )»

3 клас

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала і провела вчитель

початкових класів Пушок С.М.

 

 

 

Тема:осіння мандрівка вулицями рідної мови.

            Слова ,протилежні за значенням ( антоніми ) .

Мета:розширити знання учнів про слова протилежні за значенням.

Ознайомити з поняттям « антоніми». Розвивати спостережливість,логічне мислення  мовне чуття. Формувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та іі багатств.Виховувати любов до рідної мови.

Обладнення: ілюстративний матеріал.,аудіо запис, осінні листочки із завданням, презентація.

Тип уроку:урок-мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку:

Вчитель:

- Доброго дня всім.

- Чи почули вже дзвінок?( Він покликав на урок.)

- Кожен з вас приготувався? (На перерві постарався.)

- Діти, ви сьогодні ніби іменинники,тому що до вас завітали гості.

  Поверніться до них,привітайтесь.

- Зараз сядуть всі дівчатка,а за ними і хлоп ятка.

- Сядьте зручно,усміхніться і на мене подивіться.

 -Зробим до науки крок.

  Починається урок.

-А девіз нашого уроку:( діти хором)

 Думати швидко,

 Виконувати- чітко,

 Писати-каліграфічно.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    (Звучить мелодія осені,учень читає вірш.)

1.Вчитель:- Зараз послухайте вірш і подумайте,про яку пору року  в ньому йдеться.

  Учень:Висне небо синє , Синє та не те,

 

            Світить та не гріє сонце золоте.

            Оголилось поле од серпа й коси.

            Ніде приліпитись крапельці роси.

            Темная діброва стихла і мовчить,

            Листя пожовтіле з дерева летить.

            Хоч би де замріла квіточка одна.

            Тільки й червоніє, що горобина.

2.Вчитель:

  - Що ви уявили.прослухавши музичну композицію та вірш?

( Осінь )

3.Гра « Асоціація» .

  -А з чим асоціюється у вас осінь ?

4.Вчитель:-А хто із друзів осені нам буде допомагати сьогодні ви довідаєтесь,розгадавши загадку.

Слайд з загадкою.

Загадка:

Літає він часто довкола,

Дерев чимало поламав.

Але ніде,ніхто ніколи його не бачив, не тримав.

Вчитель:Так,це пустун-вітер.

Слайд (малюнок вітра)

- Пригадайте з уроку природознавства ,що ж таке вітер?

-А яку роль він відіграє в природі?

- Отже сьогодні саме пустун-вітер пропонує нам здійснити невелику мандрівку містом Лексика.

- Мандрувати ми будемо на осінніх листочках,якими вітрисько любить гратися,то піднімаючи іх,то кидаючи іх на землю.

-А чи подорожували ми вже містом Лексика?

-А хто є жителями цього міста?

(Слова,що вживаються в нашому мовленні.)

  • Пригадайте,які вулиці ми вже відвідали?

Слайд «Мікрофон»

  • Які слова там живуть?

(Відповіді дітей)

-А на якій вулиці ми гостювали на минулому уроці і які ж слова там живуть?(синоніми)

 

Слайд(діти читають правило про синоніми).

- Отже ці слова в будиночках живуть не самі,а дружніми родинами.

- Давайте ще раз з ними привітаємось,виконаємо завдання на березовому листочку.

Слайд із завданням «  Синонімічний диктант»

(до слів добери синоніми)

  • Отже,розгорніть зощити,запишіть число,класна робота.

(завдання виконують самостійно з подальшою перевіркою)

  • Наш вітер не вщухає,нас завдання знов чекає.  

Слайд « Каліграфічна хвилинка»

  • На листочку із калини

     Каліграфія хвилина.

(Мокрий диктант:пригадаємо написання букви «Л л»;за зразком пишемо    каліграфічно;пишемо за вчителем)

  • Яке слово складемо?(Лексика-наука,яка вивчає значення слів).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1.Вчитель:

- Далі місто Лексика запрошує нас прогулятися вулицею Протилежностей.

 - Це дивна вулиця.На ній виднілися розкішні палаци й убогі хатки,жили люди бідні й багаті,сумні й веселі.

-А як іх називають ще по-іншому,ви довідаєтесь із казки.

- Послухайте та спробуйте якомога більше запам`ятати пари слів з протилежним значенням.

2.Вчитель читає казку.

Два брати жили на світі ,був один з них працьовитий.

А другий ледачий дуже.Слухай казку про них,друже.

Якщо перший брат вставав,другий спать мерщій лягав.

Той стоїть,а той сидить.Той мовчить,а той кричить.

Той хоробрий і правдивий.Той брехливий,полохливий.

Той розумний,той дурний .Той великий,той малий.

День і ніч брати сварились,і ніколи не мирились.

Все,що перший будував,другий миттю руйнував.

Кожен рать повів свою,стрілись вороги в бою.

Із високим стрівсь низький,на товстого йшов тонкий.

Стрів білявого чорнявий,огрядного-худорлявий.

На сумного йшов веселий,на тендітного-дебелий.

Ця кривавая  війна-нині сива давнини.

Хоч брати вже й помирились,після них слова лишились.

Дуже горді,незалежні,абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,іх антонімами звуть.

3.Вчитель:

- То як називаються слова,протилежні за значенням?(антоніми)

- Які антонімічні пари запам`ятали?

4.Вчитель:

- Вітер далі не вщухає,він завдання нам шукає.

- Відпочити нам вже час.

Фізкультхвилинка(музична)

5.Вчитель:

- Ось і вербовий листочок я бачу,а на ньому завдання.

Слайд(до слів доберіть антоніми)

(Діти працюють в зошитах)

  • То ж які слова називаються антонімами?

Слайд(правило про антоніми).

6.Вчитель:- Наш пустунчик щось мудрує,на каштановому листочку знов завдання пропонує.

Слайд із завданням.

- Визнач,чи на однакові питання відповідають пари слів?

- Чи до однієї частини мови належать?

- Який висновок зробимо?

Слайд із висновком.

7.Вчитель:

- Наш пустунчик знов мудрує,на дубовому листочку знов завдання пропонує.

-А це робота з підручником.(с.46,вправа95)

- Про братів з казки є ще одна історія,прочитаємо.

-Перекажіть.

- До виділених слів доберіть антоніми,запишіть.(робота в парах)

- Спишіть 1,2 речення,визначте головні слова.(працюють колективно)

ІУ. Підсумок уроку.

1.Вчитель:

- Ось і закінчилася мандрівка містом Лексика.

- То на якій вулиці мандрували?

-А як підсумок уроку,вставте в речення потрібні слова.

Слайд «Закінчи речення».

- Читання правила в підручнику.

2.Вчитель:

-А зараз я хочу,щоб кожен з вас оцінив себе.

Слайд «Шкала само оцінювання».

- Пропоную на шкалі оцінювання намалювати листочок в тому місці,яке відображає рівень ваших знань про антоніми.

3.Домашнє завдання.(виписати з підручника з літературного читання 3 прислів`я з антонімічними парами.

4.Вчитель: - Діти ,ось і закінчився наш урок.

В нашій мові є слова,від яких стає сумно на душі.

Ці слова в мене в скринці.

Давайте іх замінимо антонімами.

Ви дуже добре працювали.Хай ці слова будуть з вами у житті.

Слайд «Молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку