Розробка уроку української мови для 3-го класу. Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками (впр.190-193).

Про матеріал
Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками (впр.190-193). Мета: поглибити уявлення школярів про дзвінкі і глухі приголосні звуки; формувати вміння вимови та правопису слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками; формувати в учнів уявлення про утворення і різницю – дзвінких і глухих приголосних; розвивати вміння розрізняти глухі і дзвінкі приголосні; розвивати уважність, мислення учнів; виховувати бажання вивчати рідну мову , любов до природи.
Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками (впр.190-193).

Мета: поглибити уявлення школярів про дзвінкі і глухі приголосні звуки; формувати вміння вимови та правопису слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками; формувати в учнів уявлення про утворення і різницю – дзвінких і глухих приголосних; розвивати вміння розрізняти глухі і дзвінкі приголосні; розвивати уважність, мислення учнів; виховувати бажання вивчати рідну мову , любов до природи.

Навчальні цілі: учень/учениця знає правило вимовляння дзвінких приголосних звуків у кінці слова і складу перед глухим і дотримується його в мовленні ; користується правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (про[зь]ба, моло[дь]ба, кі[х]ті, ні[х]ті).

Обладнання: завдання для роботи в групах, таблиця, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                                           Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

1. Привітання

- Продзвенів дзвінок. Починаємо урок.

-Сідайте ,будь ласка.

- Мене звати Анжеліка Михайлівна. Я рада бачити вас на уроці української мови. Подивіться один на одного ,посміхніться ,побажайте добра , успіху, доторкніться долоньками один до одного.

Щоб урок додав нам знань ,повідомляю 5 завдань:

Слухати уважно

Чітко відповідати

Виразно ,правильно читати

Друзям допомагати

Знання здобувати

Молодці! 

2.Аутотреніг

А тепер  всі разом налаштуємося на плідну роботу на уроці.

Повторюйте за мною.

Я-учень.

Я ходжу до школи ,щоб вчитися

Мене навчають цікаво

Я все розумію

Я хочу багато знати

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

На домашнє завдання ви повинні були виконати вправу 189. Отже, прочитайте , які пропущені букви ви вставили.

2. Каліграфічна хвилинка.

- Запишіть дату і класна робота.

Л л Лл Ла ал ам ан ва

Лелека лінійка лялька

Дорога пташок до теплого краю далека й важка.(учні записують в робочий зошит)

 

— Доберіть слова, близькі за значенням до слова дорога ( синоніми шлях, путь, стежка, стежина), (усно); протилежні за значенням до слів теплий, далеко,  важко (холодний, близько, легко)

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

 

  • Діти, для того, щоб урок був цікавим і нам сподобався, ми усі повинні бути старанними, уважними та активними.

Сьогодні на уроці ми з вами навчимося правильно вимовляти і записувати слова із дзвінкими і глухими приголосними звуками.

 

  1. Сприймання та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

На вулиці «Фонетика» в двоповерховому будинку «Алфавіт» проживали букви, що позначають звуки.

Ох і нерозбериха була в цьому будинку: вони не притримувались ніяких правил співіснування.

Особливо не мирилися приголосні. Галасували, сварилися, доки не домовилися: глухі приголосні будуть жити на другому поверсі, а дзвінкі на першому. На деяких час настала тиша.

Аж ось такий зчинився шум і гам, що навіть дзвінкі здивувалися, що там роботься? Потім бачать: по доріжці від будинку пішли звуки [п] і [к].Це вони посварилися: хто з них частіше вживається в мові?

Та так сварилися, що інші їх вгамувати не могли, а тому і прогнали. І ось пішли вони, похиливши голову. Пожаліли їх дзвінкі (ті, що жили на першому поверсі), забрали досебе, бо розуміли, що без них не можна буде створити слів, наприклад: коники або пенал, поріг.

З того часу і живуть глухі звуки [п] і [к]разом з дзвінкими на першому поверсі (в алфавіті вони від Б до Р включно + П і К, а від С і до кінця – глухі, що на другому поверсі). Отож настав лад між приголосними, запанувала тиша. До чого приводить дружба! Творяться яскраві справи, – то звуки будують слова.

Я— фея Фонетика. Мені дуже приємно, що ви цікавитеся життям мого королівства. Напевно, ви вже знайомі з деякими моїми мешканцями? Спробуйте їх назвати?

-Так. Це звуки — Голосні та Приголосні.

Сьогодні я познайомлю вас ще з одними своїми помічниками. Але спочатку хочу трохи розповісти про них.

Якось я завітала у пташине царство. Мене привітав багатоголосий хор птахів. Одні співали дзвінко-дзвінко, голос інших нагадував шум дерев і шелест трави.

І уявила я своє царство - царство звуків. Звуки так само, як і пташині голоси, розрізняються: одні утворилися за допомогою голосу і шуму, але вних переважає голос. Це дзвінкі приголосні. У вимові інших звуків чути лише шум. їх називають глухими.Також я помітила,що деякі дзвінкі і глухі звуки — родичі. Вони дуже схожі між собою, якблизнята. Коли пошепки вимовиш [б], чується [п]; або скажеш дуже тихо [д], а почуєш [т]. Так я їх і попарувала. Утворилося одинадцять пар.

Без пар залишилося дев'ять дзвінких приголосних! і один глухий. Ось вони, мої маленькі помічники.

 

Пояснення нового матеріалу за таблицею індуктивним методом.

- Діти, погляньте уважно на  таблицю, яка знаходиться в підручнику

впр.190.с. 84.

- Назвіть дзвінкі приголосні, а тепер глухі.

Запам’ятайте! При вимові дзвінких приголосних звуків чуємо голос і шум. При вимові глухих приголосних звуків чуємо тільки шум. В українській мові частина дзвінких приголосних мають парні глухі.

Пари дзвінких і глухих приголосних звуків

[б]

[д]

[д’]

[ґ]

[ж]

[з]

[з’]

[г]

[дж]

[дз]

[дз’]

[п]

[т]

[т’]

[к]

[ш]

[с]

[с’]

[x]

[ч]

[ц]

[ц’]

 

Не мають пари:

• дзвінкі приголосні [в], [й], [м], [н], [н’], [р], [р’], [л], [л’];

• глухий приголосний [ф].

— В українській мові дзвінких приголосних більше, ніж глухих. І в словах дзвінкі звуки трапляються частіше. Цим і пояснюється милозвучність, краса нашої мови.

 

V.  Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Робота з підручником.

Вправа 191.

1)Прочитайте виразно слова.

Бити – пити                                                     жити - шити

Димок – Тимко                                               джерело - череда

діти – тітка                                                      дзиґа - цибуля

зима – синій                                                     гуска - хустка  

 2) Скажіть, які із виділених букв позначають дзвінкі, а які – глухі приголосні звуки. Дзвінкі (б, д, д, з, дз, г), глухі (п, т, т, с, ц, х)

- Молодці!

 

Вправа 192.

  • Прочитайте уважно на завдання до вправ, вам потрібно прочитати заголовок тексту. Про кого йтиметься в тексті? (шишкаря)

                                         Шишкар Ялиновий

     Хто-хто, а зима добре знає ялинового шишкаря. Навколо сніг білий-білий, а ялиновий щишкар яскраво-червоний, немов стигла ягода. Усі птахи сховалися від негоди. А він з гілки на гілку перестрибує і дзвінко виспівує : «Цок-цок, кле-кле, чик-чик!».

      У шишкаря дзьоб міцний. Кінчики в протилежні боки загнуті. Зачепить він ними лусочки на шишці, відігне її – і дістає язиком насінину.

Ваше завдання в один рядок виписати слова , у яких тільки приголосні звуки, а в другий – у яких усі приголосні глухі.

 

Кінезіологічна вправа.

- Вухо-ніс. Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо. Одночасно з обертанням очей вправо, вліво, вгору, вниз. Час виконання 1 2 хвилини. Дихання довільне.

-  Кулачки. Стиснути пальці в кулак з загнутими всередину великими пальцями. Зробити вдих, не поспішаючи стиснути кулак із зусиллям. Потім, послаблюючи зусилля, зробити видих. Повторити 5 разів із заплющеними очима.

2. Гра «Закінчи слово»

Я читаю речення, не називаючи останнього звука останнього слова, а ви чітко називаєте його .

• Виріс в лісі білий гри... (б).

• Петро хворий на гри... (п).

• У собаки гострий зу... (б).

• На обід в нас буде су... (п).

• В цього міста давній гер... (б).

• Є в Марійки гострий сер... (п).

• Хлопці наловили ри... (б).

• Насадили в парку ли... (п).

• У траві сховався ву... (ж).

• Розлили по столу ту... (ш).

• Я піду гуляти те... (ж).

• Нащо ти свій зошит мне... (ш).

• Скільки у дворі калю... (ж).

• Сірників, малий, не ру... (ш).

• Ми підем влітку на пля... (ж).

• Хлопці, м’ячик цей не ва... (ш).

 

VI. Творчі вправи.

  1. Робота в групах .

- Діти, ваше завдання вставити пропущені літери. ( 6 груп)

 

1) В дощ шукав у лісі гри…, й захворів тепер на гри….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

дичка- тичка

 

2)Лікував я довго зу…, на обід поїв лиш су….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
 

балка – палка

 

3)Хлопці наловили ри…, насадили в парку ли….

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.

Дядько – тітка
 

4) Ми прийшли до нас у лі…, там їжак в траві полі…

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
зірка - сітка

 

5) За кущем сховався ву…, ти його, малий, не ру...

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
діжка – дошка

 

6)Щоб ри…ку їсти, треба у воду лі..ти.

- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
сиджу -  кричу
 

 

  1. Гра «Відлуння»

Я називаю дзвінкий приголосний, а ви парний – глухий.

[Д ]–… (т)

[Б]-… (п)

[Г]-… (х)

[З]-…(с)

[Дз]-…(ц)

[Дж]-…(ч)

[Д’]-…(т’)

[З’]- …(с’)

[Дз’]-…(ц’)

[Ж]-…(ш)

VII. Підсумок уроку.

— Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом? (Глухі) Наведіть приклади.

— Якщо чуємо і голос, і шум, то такі звуки називаються... (дзвінкі). Наведіть приклади.

— Чому українська мова така мелодійна? (Більше дзвінких приголосних звуків і поєднання приголосних з голосними звуками).

— Назвіть парні дзвінкі й глухі приголосні.

— Назвіть приголосні, що не мають пар.

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

На домашнє завдання вам потрібно виконати вправу 192 с. 86

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кайдалова Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Пірко Анжеліка
Додано
8 березня 2019
Переглядів
5563
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку