Тема. Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками (впр.190-193).
Мета: поглибити уявлення школярів про дзвінкі і глухі приголосні звуки; формувати вміння вимови та правопису слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками; формувати в учнів уявлення про утворення і різницю – дзвінких і глухих приголосних; розвивати вміння розрізняти глухі і дзвінкі приголосні; розвивати уважність, мислення учнів; виховувати бажання вивчати рідну мову , любов до природи.
Навчальні цілі: учень/учениця знає правило вимовляння дзвінких приголосних звуків у кінці слова і складу перед глухим і дотримується його в мовленні ; користується правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (про[зь]ба, моло[дь]ба, кі[х]ті, ні[х]ті).
Обладнання: завдання для роботи в групах, таблиця, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Привітання
- Продзвенів дзвінок. Починаємо урок.
-Сідайте ,будь ласка.
- Мене звати Анжеліка Михайлівна. Я рада бачити вас на уроці української мови. Подивіться один на одного ,посміхніться ,побажайте добра , успіху, доторкніться долоньками один до одного.
Щоб урок додав нам знань ,повідомляю 5 завдань:
Слухати уважно
Чітко відповідати
Виразно ,правильно читати
Друзям допомагати
Знання здобувати
Молодці!
2.Аутотреніг
А тепер всі разом налаштуємося на плідну роботу на уроці.
Повторюйте за мною.
Я-учень.
Я ходжу до школи ,щоб вчитися
Мене навчають цікаво
Я все розумію
Я хочу багато знати
1. Перевірка домашнього завдання.
На домашнє завдання ви повинні були виконати вправу 189. Отже, прочитайте , які пропущені букви ви вставили.
2. Каліграфічна хвилинка.
- Запишіть дату і класна робота.
Л л Лл Ла ал ам ан ва
Лелека лінійка лялька
Дорога пташок до теплого краю далека й важка.(учні записують в робочий зошит)
— Доберіть слова, близькі за значенням до слова дорога ( синоніми шлях, путь, стежка, стежина), (усно); протилежні за значенням до слів теплий, далеко, важко (холодний, близько, легко)
Сьогодні на уроці ми з вами навчимося правильно вимовляти і записувати слова із дзвінкими і глухими приголосними звуками.
На вулиці «Фонетика» в двоповерховому будинку «Алфавіт» проживали букви, що позначають звуки.
Ох і нерозбериха була в цьому будинку: вони не притримувались ніяких правил співіснування.
Особливо не мирилися приголосні. Галасували, сварилися, доки не домовилися: глухі приголосні будуть жити на другому поверсі, а дзвінкі на першому. На деяких час настала тиша.
Аж ось такий зчинився шум і гам, що навіть дзвінкі здивувалися, що там роботься? Потім бачать: по доріжці від будинку пішли звуки [п] і [к].Це вони посварилися: хто з них частіше вживається в мові?
Та так сварилися, що інші їх вгамувати не могли, а тому і прогнали. І ось пішли вони, похиливши голову. Пожаліли їх дзвінкі (ті, що жили на першому поверсі), забрали досебе, бо розуміли, що без них не можна буде створити слів, наприклад: коники або пенал, поріг.
З того часу і живуть глухі звуки [п] і [к]разом з дзвінкими на першому поверсі (в алфавіті вони від Б до Р включно + П і К, а від С і до кінця – глухі, що на другому поверсі). Отож настав лад між приголосними, запанувала тиша. До чого приводить дружба! Творяться яскраві справи, – то звуки будують слова.
Я— фея Фонетика. Мені дуже приємно, що ви цікавитеся життям мого королівства. Напевно, ви вже знайомі з деякими моїми мешканцями? Спробуйте їх назвати?
-Так. Це звуки — Голосні та Приголосні.
Сьогодні я познайомлю вас ще з одними своїми помічниками. Але спочатку хочу трохи розповісти про них.
Якось я завітала у пташине царство. Мене привітав багатоголосий хор птахів. Одні співали дзвінко-дзвінко, голос інших нагадував шум дерев і шелест трави.
І уявила я своє царство - царство звуків. Звуки так само, як і пташині голоси, розрізняються: одні утворилися за допомогою голосу і шуму, але вних переважає голос. Це дзвінкі приголосні. У вимові інших звуків чути лише шум. їх називають глухими.Також я помітила,що деякі дзвінкі і глухі звуки — родичі. Вони дуже схожі між собою, якблизнята. Коли пошепки вимовиш [б], чується [п]; або скажеш дуже тихо [д], а почуєш [т]. Так я їх і попарувала. Утворилося одинадцять пар.
Без пар залишилося дев'ять дзвінких приголосних! і один глухий. Ось вони, мої маленькі помічники.
Пояснення нового матеріалу за таблицею індуктивним методом.
- Діти, погляньте уважно на таблицю, яка знаходиться в підручнику
впр.190.с. 84.
- Назвіть дзвінкі приголосні, а тепер глухі.
Запам’ятайте! При вимові дзвінких приголосних звуків чуємо голос і шум. При вимові глухих приголосних звуків чуємо тільки шум. В українській мові частина дзвінких приголосних мають парні глухі. |
Пари дзвінких і глухих приголосних звуків
[б] |
[д] |
[д’] |
[ґ] |
[ж] |
[з] |
[з’] |
[г] |
[дж] |
[дз] |
[дз’] |
[п] |
[т] |
[т’] |
[к] |
[ш] |
[с] |
[с’] |
[x] |
[ч] |
[ц] |
[ц’] |
Не мають пари: • дзвінкі приголосні [в], [й], [м], [н], [н’], [р], [р’], [л], [л’]; • глухий приголосний [ф]. — В українській мові дзвінких приголосних більше, ніж глухих. І в словах дзвінкі звуки трапляються частіше. Цим і пояснюється милозвучність, краса нашої мови. |
V. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Робота з підручником.
Вправа 191.
1)Прочитайте виразно слова.
Бити – пити жити - шити
Димок – Тимко джерело - череда
діти – тітка дзиґа - цибуля
зима – синій гуска - хустка
2) Скажіть, які із виділених букв позначають дзвінкі, а які – глухі приголосні звуки. Дзвінкі (б, д, д, з, дз, г), глухі (п, т, т, с, ц, х)
- Молодці!
Вправа 192.
Шишкар Ялиновий
Хто-хто, а зима добре знає ялинового шишкаря. Навколо сніг білий-білий, а ялиновий щишкар яскраво-червоний, немов стигла ягода. Усі птахи сховалися від негоди. А він з гілки на гілку перестрибує і дзвінко виспівує : «Цок-цок, кле-кле, чик-чик!».
У шишкаря дзьоб міцний. Кінчики в протилежні боки загнуті. Зачепить він ними лусочки на шишці, відігне її – і дістає язиком насінину.
Ваше завдання в один рядок виписати слова , у яких тільки приголосні звуки, а в другий – у яких усі приголосні глухі.
Кінезіологічна вправа.
2. Гра «Закінчи слово»
Я читаю речення, не називаючи останнього звука останнього слова, а ви чітко називаєте його .
• Виріс в лісі білий гри... (б).
• Петро хворий на гри... (п).
• У собаки гострий зу... (б).
• На обід в нас буде су... (п).
• В цього міста давній гер... (б).
• Є в Марійки гострий сер... (п).
• Хлопці наловили ри... (б).
• Насадили в парку ли... (п).
• У траві сховався ву... (ж).
• Розлили по столу ту... (ш).
• Я піду гуляти те... (ж).
• Нащо ти свій зошит мне... (ш).
• Скільки у дворі калю... (ж).
• Сірників, малий, не ру... (ш).
• Ми підем влітку на пля... (ж).
• Хлопці, м’ячик цей не ва... (ш).
VI. Творчі вправи.
- Діти, ваше завдання вставити пропущені літери. ( 6 груп)
1) В дощ шукав у лісі гри…, й захворів тепер на гри….
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
дичка- тичка
2)Лікував я довго зу…, на обід поїв лиш су….
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
балка – палка
3)Хлопці наловили ри…, насадили в парку ли….
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
Дядько – тітка
4) Ми прийшли до нас у лі…, там їжак в траві полі…
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
зірка - сітка
5) За кущем сховався ву…, ти його, малий, не ру...
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
діжка – дошка
6)Щоб ри…ку їсти, треба у воду лі..ти.
- Спиши слова і підкресли букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні.
сиджу - кричу
Я називаю дзвінкий приголосний, а ви парний – глухий.
[Д ]–… (т)
[Б]-… (п)
[Г]-… (х)
[З]-…(с)
[Дз]-…(ц)
[Дж]-…(ч)
[Д’]-…(т’)
[З’]- …(с’)
[Дз’]-…(ц’)
[Ж]-…(ш)
VII. Підсумок уроку.
— Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом? (Глухі) Наведіть приклади.
— Якщо чуємо і голос, і шум, то такі звуки називаються... (дзвінкі). Наведіть приклади.
— Чому українська мова така мелодійна? (Більше дзвінких приголосних звуків і поєднання приголосних з голосними звуками).
— Назвіть парні дзвінкі й глухі приголосні.
— Назвіть приголосні, що не мають пар.
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
На домашнє завдання вам потрібно виконати вправу 192 с. 86
1