Урок 5 клас. Тема: «Стосунки людини й природи в казці “Момотаро, або Хлопчик-Персик”»
Мета:
-
Ознайомити учнів з японською народною казкою «Момотаро, або Хлопчик-Персик».
-
Вивчити стосунки людини з природою в контексті казки.
-
Розвивати уяву, навички аналізу художнього тексту, вміння робити висновки.
Обладнання:
-
Текст казки.
-
Ілюстрації або відеофрагменти з казки.
-
Картки з питаннями для групової роботи.
План уроку:
-
Організаційний момент (2 хвилини) Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
-
Актуалізація знань (5 хвилин)
Як ви думаєте, чому важливо вивчати казки інших народів?
Казки — це частина культурного спадку кожного народу. Вивчаючи казки інших народів, ми дізнаємося про їхні цінності, традиції та вірування. Казки допомагають зрозуміти, як люди різних культур бачать світ, що вони вважають важливим і правильним. Вони також навчають універсальних моральних уроків, які є зрозумілими для всіх, незалежно від походження.
Крім того, казки допомагають нам розвивати уяву і навички критичного мислення, адже в них часто є фантастичні персонажі, тварини, які говорять, та інші магічні елементи. Вивчення казок різних культур сприяє розвитку толерантності та розуміння інших народів, їхніх звичаїв і способу життя.
Казки також є засобом передачі мудрості від одного покоління до іншого, тому вони допомагають зберігати культурну спадщину і традиції.
-
Оголошення теми і мети уроку (3 хвилини) Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з японською народною казкою «Момотаро, або Хлопчик-Персик», та спробуємо зрозуміти, як у цій казці показані стосунки людини з природою.
-
Читання та обговорення казки (15 хвилин)
-
Діти коротко переказує зміст казки: У японській казці розповідається про Момотаро — хлопчика, який народився з персика. Його знайшли і виховали старий та стара, які не мали своїх дітей. Момотаро виріс сильним та добрим хлопцем і вирушив на острів демонів (оні), щоб захистити свій народ. По дорозі він зустрів тварин — собаку, мавпу і фазана, які допомогли йому перемогти демонів.
-
Обговорення: Чому головного героя називають "Хлопчик-Персик"? Що це символізує?
Головного героя казки називають "Хлопчик-Персик", тому що, за легендою, Момотаро народився з великого персика, який знайшли літні чоловік і жінка, коли він плив річкою. Цей образ є важливим символом у японській культурі.
Що символізує персик:
-
Життя і родючість: Персик є символом життя, родючості й оновлення в багатьох культурах, зокрема в Японії. Він символізує нове життя, яке отримали старі люди, знайшовши Момотаро, що приніс їм радість і надію.
-
Чистота і невинність: Оскільки Момотаро народжується з персика, його походження є магічним і чистим, що підкреслює його особливість як героя. Він з'являється на світ не звичайним чином, а з допомогою природи, що вказує на його унікальну місію допомоги людям.
-
Природа і гармонія: Символ персика також підкреслює гармонію між людиною і природою, що є важливою темою казки. Момотаро має тісний зв'язок із природою, і це проявляється в тому, що його підтримують тварини — собака, мавпа і фазан.
Таким чином, "Хлопчик-Персик" символізує нове життя, чистоту та гармонію між людиною і природою.
-
Аналіз стосунків людини з природою (10 хвилин)
-
Природа в казці тісно пов'язана з життям людини. Момотаро народжується з природного об'єкта — персика, що символізує взаємозв'язок між людиною і природою.
-
Тварини (собака, мавпа і фазан), які допомагають Момотаро, уособлюють гармонійне співіснування людини з природним світом. Люди й тварини разом долають труднощі та допомагають одне одному.
-
Робота в групах (10 хвилин) Учні об'єднуються в групи й отримують картки із завданнями для обговорення:
-
Як тварини допомогли Момотаро?
-
Як ви вважаєте, чому Момотаро не боровся один?
-
Що може навчити нас казка про взаємодію людей і тварин?
-
Фізкультхвилинка (3 хвилини) Легка руханка для відпочинку.
-
Закріплення матеріалу (8 хвилин)
-
Питання до класу:
-
Як природа допомагала героям казки?
-
Що символізує персик у казці?
-
Як би виглядали стосунки людини й природи, якби Момотаро не мав підтримки тварин?
Як природа допомагала героям казки? Природа відіграє важливу роль у казці "Момотаро, або Хлопчик-Персик". По-перше, сам Момотаро народився завдяки магічному персику, який символізує тісний зв'язок між природою та людьми. Далі, тварини — собака, мавпа і фазан — допомагають Момотаро в його подорожі та боротьбі з демонами. Це підкреслює, що природа й живі істоти можуть бути надійними союзниками людини, коли вони діють разом.
Що символізує персик у казці? Персик у казці символізує життя, родючість і гармонію з природою. Він є джерелом нового життя, адже з нього народжується Момотаро. Крім того, персик у японській культурі також символізує захист від зла і щастя, що відповідає ролі Момотаро як героя, який приносить добро своєму народові.
Як би виглядали стосунки людини й природи, якби Момотаро не мав підтримки тварин? Якби Момотаро не мав підтримки тварин, його стосунки з природою були б менш гармонійними. Без допомоги собаки, мавпи та фазана Момотаро міг би не впоратися з демонами, що показує, як важливою є співпраця між людьми та природою. Тварини уособлюють природні сили, які, коли людина їх шанує і поважає, можуть стати на її бік і допомогти у важкій боротьбі. Без підтримки природи герою було б значно складніше досягти успіху.
-
Підсумки уроку (5 хвилин)
-
Обговорення ключових моментів: взаємодія людини з природою в казці, важливість допомоги та співпраці.
-
Висновок: казка вчить нас цінувати природу і дружбу з нею.
-
Домашнє завдання
-
Намалювати ілюстрацію до казки, де показані стосунки Момотаро і тварин.
-
Написати короткий твір на тему: «Чого мене навчила казка про Момотаро?».
Очікувані результати:
Учні повинні зрозуміти, що казка «Момотаро, або Хлопчик-Персик» підкреслює важливість гармонійних стосунків між людиною і природою, показує взаємодію людей з тваринами і вчить, що співпраця і взаємодопомога є ключем до перемоги над труднощами.