20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок.Тема уроку:Добро і зло, благородство і підлість у творі В Винниченка «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість."

Про матеріал
Розробка уроку:"Добро і зло, благородство і підлість у творі В Винниченка «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість."(урок з використанням ІКТ)
Перегляд файлу

Тема уроку:Добро і зло, благородство  і підлість у творі В Винниченка «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

 Мета:

Навчальна – формувати предметні компетентності:

  • комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань;
  • власне-читацьку – сприяти формуванню вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок;
  • ціннісно-світоглядну – формувати вміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного;
  • творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розвязання проблеми творчо, навички образно- асоціативного мислення.

Виховна – прищеплювати шанобливе ставлення до однолітків, старших; виховувати рішучість, сміливість, терплячість, стійкість ,сприяти  усвідомленню  найважливіших  цінностей  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою  і  щедрою  на  добро, порядність, чесність.

Тип  уроку:  комбінований (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій:

Методи, форми і прийоми роботи:  частково-пошуковий, дослідницький, бесіда,колективна, випереджувальні завдання, технології розвитку критичного мислення («Гронування», «Незакінчене речення», «Займи й обґрунтуй позицію»), ігрові моменти, робота біля дошки з ілюстраціями твору

Обладнання: портрет  автора, підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до оповідання, мультимедійна дошка, компютер.

 
  Очікувані  результати:

  • усвідомилять  найважливіші  цінності  моралі  та  етики;
  • аналізуватимуть оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник» ;
  • усвідомлять роль лідерства  і, що ж красить людину.  

 

 

 

ХІД УРОКУ

  1.        Організаційний момент.

 

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

 1. Психологічна настанова

– Доброго дня! Рада вас бачити. Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

 

  • Чи ви вважаєте себе особистістю?   Ви неповторні?
  • Що відрізняє вас від інших?

 

 

 Девіз уроку: Я – учень. Я – особистість творча, я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину, бо хочу знати.

  • Ти зможеш  сьогодні добре працювати на на  уроці!
  • Ти - особистість творча!
  • Я бажаю тобі  успіхів у твоїй роботі!
  • Ти знатимеш цікаві епізоди з життя письменника;
  • Зможеш  аналізувати епічний твір;
  • Коментуватимеш риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів.
  •  БАЖАЮ  ТОБІ  УСПІХІВ !!!

 

 

 

 

II.Вступне слово вчителя

 

Вчитель - Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

Я хочу, щоб,  вийшовши з уроку,  ви добре усвідомили, що ж красить людину, добро і зло, благородство  і підлість. Це і є проблемне питання, до якого з відповіддю повернемося в кінці уроку.  А  ще, я  сподіваюсь, наша  сьогоднішня  розмова  залишить  добрий  слід  у  душі  в  кожного  із  вас

 

Притча про двох вовків. 

 Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину:

 — В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню. Інший вовк представляє добро: світ, любов, надію, істину, доброту і вірність.

 Онук, зворушений до глибини душі словами діда, замислився, а потім запитав:

— А який вовк в кінці перемагає?

 Старий посміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

 

III. Оголошення  теми  і  мети  уроку.

 

 

У лиху годину пізнаєш людину

Народна творчість

 

-  Чи  замислювалися  ви над  тим, які  ви? Які  люди  вас  оточують? Чи  у  вашому  характері  присутні  такі  риси, як  гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

 

 

IV.Технологія очікуваних результатів

  • Діти, а чого  ви чекаєте від уроку? (учні продовжують речення)
  • Думаю, що на уроці ми навчимось…
  • Думаю, що робота над образами Федька й Толі  буде навчальною для нас…

 V. Проектування.

Назва проекту (тема уроку): « Добро і зло, благородство  і підлість ».

Ключове питання: Людяність і байдужість. Які вони?

Форма вираження проекту: твір.

 

VI.Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Порушена послідовність»

QR Code

Відтворіть правильну послідовність подій у творі

 

 

 2.Мозкова атака

 

 На вас налітає шквал питань, на які ви повинні відповідати швидко, чітко та правильно. Ці питання допоможуть нам нагадати зміст оповідання, відтворити події твору.

 

 QR Code

 

 VII. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

1. Бесіда за змістом прочитаного

1. Яка основна думка твору «Федько-халамидник»?

 2. Назвіть риси характеру хлопчика, які вирізняють його зпоміж друзіводнолітків. 

3. Чи можна сказати, що за своєю поведінкою Федько — розбишака?

 4. Чи подобається вам хлопець? Чому?

 5. Як ви гадаєте, чи стане Толя інтелігентною, порядною людиною? 

6. Як ви думаєте, батьки карали Федька, боячись, що втратять квартиру, чи справді хотіли мати слухняного сина? 

7. Чи потрібно було Федькові рятувати Толю й брати на себе його провину?

8. Чи простими були стосунки Федька з батьками?

(Читача оповідання може вразити Федькова мати: якимось холодом віє від її постаті, від слів, які вона кидає синові. Зрозуміло, що вона боїться злої волі хазяїна будинку, який будь-коли може вигнати помешканців з квартири, але все-таки..."Мужиченя", "мурло ти репане", "з свинопасами тобі гратися а не з благородними дітьми"... А до всіх цих прокльонів ще й невдоволення тим, що батько б'є Федька, явно жаліючи малого. Батько приходить додому пізно, заморений та злий. Коли мати починає йому розповідати про витівки Федька, він сердиться, і починає його бити.)

 

9.Ким був Федьків батько? (простий робітник друкарні, бідна людина).

 

3.Ким був Толин батько? (Пан, господар, багата людина.)

 

4.Чи правильно господар будинку ставився до сімї Федька?(несправедливо, постійно погрожував вигнати їх на вулицю).

 

-Діти, але ж правда, що бідність – це не порок. Головне завжди і в усіх випадках залишатися людьми. Чи залишався бідний Федько людиною? А Толя?

Зараз прослухайте вірш Роберта Бернса «Чесна бідність»

 

Роберт Бернс "Чесна бідність"

 

Хай бідні ми, хай злидні ми,

Не маємо нічого,

А будьмо чесними людьми

Й не біймося нікого.

Нічого, нічого,

Що ми звання простого!

Звання — лиш карб, людина — скарб,

Цінніший від усього.

 

Хоч ми їмо черстві шматки,

Вдягаємось убого,

А в багача булки й шовки —

Ми людяніш од нього.

Нічого, нічого,

Що ми живем убого,

А чесним бути в бідності —

Найвище од усього.

 

-Чи всі персонажі цього твору завжди роблять правильні вчинки? Хто з персонажів наділений якими моральними цінностями?

 

 

 

2. Зачитуємо   цитати про Федька та Толю і кажемо, яка риса характеру розкривається за допомогою неї.

 

Це був чистий розбишака-халамидник;

Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові. Грубий

 

Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна.Делікатний

 

Спокій був його ворогом. Жвавий

 

Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Повільний

 

…перший по силі на всю вулицю. Сила

 

…бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом.

Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…Кволість

 

Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Явний; відвертий

 

Мати про Толю: «То дитина благородна, ніжна, а ти (про Федька) мужичня, «мурло ти репане».Таємний; вдаваний

А давай об заклад, що перейду на той бік. Сміливість

 

Толі холодно й страшно.

Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду.

Толя розтерявся…

Боягузтво

 

Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів. Людяний; альтруїст

 

Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника. Бездушний; егоїст

 

…він раптом вертається і віддає змія. Достойний

 

Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком. Негідний

 

Федько брехати не любить. Правдолюб; чесність

 

Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен!.. Підлість; брехня

 

Не любить також Федько товаришів видавати. Товариш

 

А Федько справді щось надзвичайне виробляв на річці.

Ловкий хлопчак, що й говорити.

Активний

 

 

3.Літературний диктант «Портрет героя»

1. Наче біс сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом. (Федько) 2. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив на двір трошки боязко, хмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. (Толя) 3.У нього аж слина запеклася на губах, а очі налились кров'ю. (Батько Толі) 4. Вийма з кишені дві або три копійки й дає йому: «То тобі за те, а це за те, що правду говориш…» (Батько Федька)

4.Скласти літературний портрет Федька.

 

Паспорт літературного героя

 

Твір, автор

 

 

Герой

 

 

Вік

 

 

Місце проживання

 

Портрет, особливі прикмети

 

Риси характеру

 

 

Оточення (родина, друзі, вороги)

 

Мета життя: цілі, принципи, уподобання

 

Що йому варто змінити в собі

 

Найкраща (найгірша) риса

 

Чого я в нього можу навчитися

 

Мої побажання героєві

 

 

 



- Хлопчик має твердий характер. Він не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому загрожувала правда, не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють, на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тож і б`ють його часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був його ворогом». 
 

 

5.«Займи й обґрунтуй позицію»
 

  1. Скажіть, чи можна вважати Федька та героя-оповідача ідеальними людьми? 

 Так

Деякою мірою

Ні
 

  1. Проблемне питання: Так все ж таки: Неслухняність чи спосіб утвердження власного Я? 

 

6.Удаване і справжнє в персонажів оповідання “Федько-халамидник”

Доповніть,що було справжнє у героїв

Федько

 

Удаване                                                                      Справжнє

- Жорстокість

- Схильність до збитків, розбою

 

 

Толя

Удаване                                                                      Справжнє

-Смирність

- Делікатність

- Гідність

 Слухняність

 


Вчитель: Поряд з гарними рисами у них уживаються і погані: звичка бешкетувати, інколи у своїх пустощах вони не знають межі. Не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих. 
 

-Так що таке добро? І що таке зло?

Давайте звернімося до карток. На дошці висять різнокольорові картки, ви виходите, відриваєте та зачитуєте, що ж таке добро.(На дошці висять картки різнокольорові, учні по одному підходять, вибирають картку, перегортають її і зачитують.)

1 Добро – це, коли відсутня корисливість.

2.Доброта – це найпрекрасніше на землі.

3. Добро – це, коли ми допомагаємо літнім людям, ветеранам, батькам та друзям.

4. Добро – це робити гарні справи та вчинки.

5Добро – це мати чисте, милосердне серце.

6.Добро – це почуття, що викликає радість у серці.

7.Добро – це те, на чому тримається світ.

8.Добро – це корисні справи.

9. Добро – це бути справедливим та благородним.

10.добро – це ніколи не зраджувати друзів, не підставляти їх.

Молодці, діти!!! Дуже багато гарних слів про добро.

 

 

 

Випереджувальне завдання

 Мовознавець 1.

Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події. Добро — благо, моральне, правильне, стверджувальне, позитивний початок, корисне, пожиточне. Протистоїть злу, поганому, руйнівному, негативному початку. Людській волі є властивим бажаннядобра, краси або правдивого щастя. Кожна людина гостро відчуває природнє бажання добра, яке б зробило її правдиво щасливою.

 

Мовознавець 2

Зло — щось погане, протилежне добру. Все, що викликає в нас незадоволення, огиду, або взагалі оцінюється нами негативно і протиставляється благу.

Розрізняють чотири види зла:жувальне

фізичне — все, що заподіює страждання, наприклад, хвороба.

моральне — порушення етичних законів, те, що викликає осуд.

соціальне  порушення ідей справедливості, наприклад, неправильний розподіл багатств між соціальними класами..

Дякуємо мовознавцям. Отже, творити добро – зовсім не просто. Давайте проспіваємо

Таким чином, роблячи певні висновки, ми можемо сказати, що автор підіймає в своєму оповідання дуже багато проблем, але найголовніші – це проблема батьків і дітей, моральних цінностей, багатих і бідних.

 

7.Вправа «Незакінчене речення». (Робота в парах)

Поєднай частини прслів"їв, озвуч до кого з героїв їх можна застосувати

QR Code

 

 8. Віднайди і розподіли риси характеру Федька і Толі із хмари слів

 

 Хмара слів 

 

VIII. Підсумок уроку

Вчитель.

1) Які риси характеру ви поважаєте в людині?

2) Кого з героїв ви можете вважати особистістю?

 Їх, маленьких бунтівників, у книжках В. Винниченка багато. Симпатії письменника – на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати в оборону правди й справедливості. Ви зможете познайомитися з ними ближче за допомогою книжок, представлених на нашій виставці.

Сподіваюся, сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, учинками. Тож візьміть для себе за орієнтир доброту й справедливість Федька, його чесність та порядність. 

3.Розгадай кросворд і з'ясуй, ким гідний називатися чоловік, який має такі риси характеру

QR Code

ЛЮДИНА

4.Моделювання життєвої ситуації

Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного?

 

5.Рефлексія

Чи актуальний цей твір сьогодні?

Чому навчило вас це оповідання?

З яким настроєм ви йдете з уроку?

Отже, у чому ви сьогодні переконалися?

 

6.Незакінчене речення:

 

1.Урок допоміг мені…

2.Оповідання змусило мене задуматись над тим, що …

3. Мені сподобалось…

4.Я зробив такий висновок…

5.Я ніколи не забуду…;

6.Я зрозумів, що…;

7.Мені хочеться вірити, що...

 

Виразіть свій настрій від уроку одним словом.

Заключне слово вчителя.

-Я бажаю, щоб ви, діти, були справжніми друзями, і вказуючи один одному на помилки, і рятуючи один одного від негараздів.

 Завершальний етап уроку – це феєрія ваших кольорових сердечок. Ваші серця, діти, повні добра, справедливості, чесності, тому я пропоную обрати собі по одному сердечку та одне подарувати нашим гостям, щоб їхні серця ніколи не заполонив сумок, горе чи печаль.

(діти роздають  серця).

Картинки по запросу серце

 

Картинки по запросу серце долоні

 

Всі ви дуже гарно та плідно сьогодні працювали, я вам вдячна за урок..

Завершити наш урок хочу поезією В.Симоненка „Помилка

                          Помилялись не тільки люди,

                  Помилялись навіть святі.

                  Згадайте: Ісус від Іуди

                  Мав останній цілунок в житті.

                  Ми не святі, не боги, а значить,

                  Не варто втішати себе дарма

                  Але, як твій промах лиш ворог бачить,—

                  Друзів у тебе нема.

 

Оцінювання.

 

Домашнє  завдання.

 

Виконати одне з завдань на вибір

 

1.Написати твір-мініатюруна одну з тем:

« Добро і зло, благородство  і підлість ».

  «Людяність і байдужість. Які вони?»

2.Ще раз обдумати всі події в творі і поміркувати, а якби хлопці не пішли на річку.., а що було б ,якби Федько вижив.., чи можливо, таке, що Федько сказав правду, що він не винен. І скласти усно твір на тему «Щаслива розв’язка твору.»

 

3.Підготувати усну характеристику образу Федька.

4.Підготувати усну розповідь на тему: «Моє ставлення до Федька і Толі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 вересня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку