Тема уроку» Проектування орнаменту».
Розділ програми : робота з графічним редактором.
Мета уроку:
Освітня – відпрацювання навичок роботи з графічним редактором; повторення і закріплення навичок вміння працювати з інструментами (копіювання, вставка), навчити складати малюнок використовуючи кілька однакових фрагментів малюнка; закріпити навички роботи з командою (Відобразити/Повернути0; познайомити учнів з основними видами орнаменту, його символами і принципами композиційної побудови наявності міжпредметних зв'язків з уроком історії рідного краю.
Розвиваюча – розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність учнів; розвивати навички роботи на комп'ютері, розвивати дружнє і ділове спілкування учнів у спільній роботі;
Виховна – виховувати інтерес до предмета, акуратність, уважність, дисциплінованість, формування національної самосвідомості, поваги до історичної культурної спадщини наших предків.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ПК, програмне забезпечення - графічний редактор Paint, проєктор, екран.
Форми роботи: колективна, індивідуальна.
Види роботи: бесіда, робота з роздатковим матеріалом, робота за ПК.
Хід уроку
І Організаційний етап.
ІІ Постановка мети уроку.
- Доброго дня. Отже, ми починаємо заняття. Скажіть, чим ми займалися на минулому занятті? – на минулому уроці ми працювали з графічним редактором Paint. Малювали малюнки використовуючи об'єкти розташовані на панелі інструментів.- Вірно. Сьогодні ми продовжимо працювати з графічним редактором. Тема нашого заняття: «Проектування орнаменту». Епіграфом нашого уроку стане прислів'я « Ремесло за плечима не висить». Що воно означає? – Якщо щось вмієш робити, то тобі це в нагоді. –А ви б хотіли сьогодні самі спроектувати орнамент? Тоді яка ж мета нашого заняття? – Створити проєкт орнаменту на комп'ютері.
ІІІ Розминка.
Завдання: Шляхом перестановки літер потрібно скласти слова, пов'язані з інформатикою. Всі букви повинні бути використані. Пояснити зміст отриманого слова.
ВІКЛААРАТУ, ШИКАМ, ТОРМІНО, СТКИДОЖЙ.
ІV Актуалізація знань.
- Є ще гра для вас. Я почну загадки зараз, а ви їх відгадайте дружно руки підіймайте.
Сонце, м'ячик, очі, і кулю, намалює нам…(овал).
Все що прямо і похило, ми зобразимо…(похилой).
Дивіться гілочка яка, це лінія…( пряма).
Потрібен він , щоб стерти, непотрібний зовсім нам предмет…(ластик).
Щоб написати слова , візьмемо ми з вами літеру…( «А» ).
V Вивчення нового матеріал.
Орнамент– невід'ємна частина народного прикладного мистецтва. Орнамент – візерунок, що складається з ритмічно впорядкованих елементів. Це повторення, чергування, вирівнювання одних і тих же зображень. – Чи кожен візерунок можна назвати орнаментом? – Ні, не кожен візерунок можна назвати орнаментом. Узор, в якому відсутня послідовне повторення однакових елементів , таким не є . Мова орнаменту є найдавнішою мовою , що виникла задовго до писемності. Орнамент , візерунки , якими людина прикрашала свій побут , служили не тільки для краси , а й несли в собі якусь – то інформацію.
– Дайте визначення поняттю «Інформації».
Інформація - це знання та відомості , отримані з навколишнього світу.
Різьба по дереву, кераміка, ковроплетіння. Орнаменти вишиванки , як правило, ділять на такі види: геометричний, рослинний, тваринний, предметний, змішаний. Рослинний орнамент- це впорядкована ритмічне зображення якого – небуть рослинного мотиву. Геометричний орнамент створюється за допомогою повторення , якогось абстрактного ( лінійного) мотиву. Зооморфним називається орнамент, в композицію якого входить хоча б один ряд чітко виражених тварин, птахів, комах. У зооморфних мотиви найбільше поширені птиці. Так, як птах один з найбільш поширених та улюблених образів народної творчості. І це не випадково. Образ птаха і у фольклорі і в орнаменті означають посередника між небом і землею. Вона була також наділена функціями оберега здоров'я жінки та її дітей. У народному мистецтві пара птахів – символ любові і щастя. Павич – популярний мотив російській вишивці. З павичем в різним традиціях пов'язані мотиви достатку, родючість, безсмертя. Він вважається символом мудрості через безліч очей на хвості. Рослинні мотиви займають центральне місце в вишивці. Калина – улюблений образ в пісенному фольклорі, де вона часто іменується пестливо; «калинонька», «калина рідна» і т.д. Горобина і калина були пов'язані символом кохання і шлюбу. Виноградна лоза відігравала велику роль у південній орнаментиці. Поширення вишивки таких рослин, як калина, маки, барвінок, пов'язані з їх чарівними властивостями, а також з символікою сім'ї та шлюбу. Найбільш ранні за походженням геометричні мотиви. В їх основі – геометричні фігури; квадрати , прямокутники, ромби, трикутники, розетки , що повторюються по полотну. Основу геометричного орнаменту становить ромби та квадрати( прості і перехрещені). Геометричний орнамент у своїй давній основі був пов'язаний з космічною символікою з ідеєю родючості. Ромб, розділений на чотири частини з чотирма точками – ідеограма засіяного поля, ромб з тростинками – символ родючості, ромб з гачками – знак оберегу. Ромб - символ сонця.
V Проблемно – пошукова робота. ( Створення орнаменту).
Постановка завдання комп'ютерного експерименту.
Вам належить створити повний орнамент, використовуючи фрагмент представленого в середовищі графічного редактора. Для успішної роботи спочатку визначте до якого типу належить орнамент. Далі використовуючи операцію виділення, копіювання і вставки, поворотів і відображень створіть готовий орнамент.
VI Комп'ютерний практикум ( створення орнаменту).
VII Фізкультхвилинка
VIII Підведення підсумків уроку. Може бути, пройде кілька років і хтось і стане дизайнером, архітектором, модельєром, вам напевно знадобиться вміння проектувати , творити і фантазувати, А ви прекрасно знаєте, що ремесло за плечима не висить! Наше заняття підійшло до кінця. І мені б дуже хотілося дізнатися вашу думку про виконану роботу.