Основні цілі: систематизувати вивчені види рівнянь; познайомити зі складними рівняннями; побудувати алгоритм їх розв'язання; опрацювати дії з багатоцифровими числами; розв'язання задач з буквеними даними; виховувати бажання вивчати математику.
Урок математики
у 3 класі за педагогічною технологією «Росток»
вчитель вищої категорії Броварської ЗОШ I-IIIст. №6
Сеник Людмила Василівна
Тема уроку: Розв’язування складних рівнянь.
Основні цілі: систематизувати вивчені види рівнянь; познайомити зі складними рівняннями; побудувати алгоритм їх розв’язання; опрацювати дії з багатоцифровими числами; розв’язання задач з буквеними даними; виховувати бажання вивчати математику.
Тип уроку: відкриття нових знань.
Обладнання: Петерсон Л.Г. Математика 3 клас,3 частина, алгоритм розв’язання рівняння.
Хід уроку
I. Самовизначення до діяльності.
1. Привітання та побажання на урок.
-Які якості потрібні, щоб досягти успіху на уроці?
(уважність, старанність, працьовитість, інтерес).
2. Дерево очікувань.
-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
II. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності.
1. Усний рахунок.(Знайти чому дорівнює Х).
-Х збільшили у 8 разів одержали 72.
-Х зменшили у 3 рази одержали 18.
-578 зменшили на Х одержали 320.
-Х збільшили на 350 одержали 567.
2. Виконання завдання.
а) записати цифрами числа:
двадцять вісім тисяч п’ятсот сім;
сорок шість тисяч триста сорок вісім;
шість мільйонів одна тисяча сімсот;
сім мільярдів сорок тисяч вісімсот чотири тисячі три.
б) прочитати числа:
9000060, 9000600, 9005070, 9060000,9600000,9000007
-Записати числа в порядку зростання.
в) –Яку тему ми вивчаємо?
-Що називаємо рівнянням?
-Що потрібно знати, щоб розв’язати рівняння? (алгоритм)
г) розв’язування рівняння з коментуванням біля дошки
4 х у = 6432 – 2568
III. Виявлення причин утруднення.
1. Аналіз завдання та виявлення проблем
(у - 5)х 4=28
-Чи підходить для розв’язання рівняння відомий нам алгоритм?(Ні).
-Чому?(Бо р-ня схоже на вираз, а ми таких р-нь ще не розв’язували).
2. Новий матеріал.
-Яку мету поставимо для себе на уроці?(Навчитися розв’язувати рівняння нового виду).
-Як би ви назвали таке рівняння? (Відповіді дітей).
-В математиці такі рівняння називають складними. Отже ви мабуть здогадалися, що тема нашого уроку буде «Розв’язання складних рівнянь».
IV. Побудова проекту виходу з утруднення.
1. Пошук можливих варіантів рішення.
-Хто здогадався, як розв’язати таке рівняння? (Відповіді учнів).
-У нас невідома сторона. (Написати зліва).
-Застосувати правило (Щоб знайти невідому сторону, треба площу поділити на відому сторону).
(у - 5) = 28 : 4
-Праву частину спрощуємо, а ліву записуємо без дужок.
Одержали просте рівняння, в якому невідомо ціле. Щоб знайти ціле, треба дві частинки додати.
У = 7 + 5
У = 12
2. Мозковий штурм.
-Скільки дій у лівій частині?
-Яка дія буде останньою?
-Назвіть компоненти при множенні.
-У якому з цих компонентів стоїть змінна?
-Закриваємо компонент (у - 5) карткою у.
-Що ви помітили? (Просте рівняння, в якому невідомо множник).
Переписати (у - 5) і застосувати правило на знаходження невідомого множника, праву сторону спростити. У нас вийшло просте рівняння.
-Знайти корінь рівняння.
-Зробивши перевірку ми бачимо, що рівняння ми розв’язали вірно.
3. Узагальнення отриманих даних.
Складне рівняння може мати декілька дій. Тому може бути і більше число кроків розв’язання.
4. Формування висновків. Алгоритм розв’язання складених рівнянь.
V.Фізкультхвилинка
VI. Первинне закріплення.
С. 37 №1 (а,б,в).
VII. Самостійна робота з використанням алгоритму.
С. 37 №1
1 варіант – г);
2 варіант – д).
VIII. Включення у систему знань і повторення.
1). Робота над задачею с.38 №6.
-Про що йде мова у задачі?
-Скільки марок у Дмитрика?
-Скільки марок про спорт? про космос? про тварин?
-Про що нам потрібно дізнатися?
-Чи можемо ми відразу відповісти на запитання? Чому?
Розв’язання задачі.
IX. Робота в групах с.38 №5.
-Кожна група складає вираз до задачі.
X. Рефлексія діяльності.
-Над якою темою ми працювали сьогодні на уроці?
-Що нового ви дізналися на уроці?
Д/з с. 38 №7 (а,б).