Урок.Тема. «Великий майстер паперового мистецтва» (за оповіданням Л.Уліцької «Паперова перемога»)

Про матеріал
Це урок позакласного читання, який допоможе вирішити ряд підліткових проблем (проблема булінгу), а також сприяє самореалізації особистості.
Перегляд файлу

 

 Тема. «Великий майстер паперового мистецтва»                   (за оповіданням Л.Уліцької «Паперова перемога»)                                       урок позакласного читання у 7 класі                                                          Мета: формувати здатність до власної інтерпретації твору, що вивчається; вміти аналізувати твір у єдності змісту і форми, розвивати навички текстуальної роботи з перекладною літературою; навчати спостерігати, досліджувати, узагальнювати, робити самостійні висновки, розвивати креативне мислення, сприяти самореалізації особистості.                            Т и п   у р о к у: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь та навичок.

Талант – це здатність робити те, чому нас не вчили.

Альфред Конар

 

     І. Організаційний момент.

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда

 - Який твір ви прочитали до сьогоднішнього уроку позакласного читання? Хто його автор?

 - Назвіть головних героїв  і другорядних.

       2. Створення схеми.

 

                                                      вороги

Геня                                                                      Антир і його ватага

 

3.Постановка проблеми уроку.

          Як примирити ворогів?

  • Чи знайома вам ситуація? Вона взята з життя чи фантазійна?
  • Чи хотіли б ви навчитися знаходити шляхи розв’язання проблемної життєвої ситуації? Як на вашу думку, чи знадобляться вам подібні знання і вміння в подальшому житті?

    ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку

   Робота в зошитах. Запис теми уроку та епіграфу.

    ІV.  Опрацювання навчального матеріалу

         1. Повідомлення підготовлених учнів про цікаві факти життя

Л. Уліцької.                                                                                             

Учень1. 21 лютого 1943 року на Уралі у селі Давлеканово недалеко від Уфи в сім’ї евакуйованих москвичів Улицких народилася дівчинка, яку назвали Людмилою. Ніхто і подумати не міг, що пройде багато років, і вона стане відомою письменницею. Після закінчення війни сім’я Улицьких повернулася до Москви. Тут Людмила закінчила школу і вступила до МГУ на біологічний факультет. Роки навчання в університеті наклали глибокий відбиток на її подальшу діяльність.

Генетики навчили Людмилу думати, дивитися і спостерігати, а університетський учитель Улицької видатний генетик Володимир Павлович Ефраімсон був для юної студентки прикладом бездоганної моральності. Після закінчення вузу в 1968 році Людмила Улицька стала працювати в Інституті загальної генетики АН СРСР. Через два роки в 1970 році Людмила Євгенівна йде з роботи.

Учень 2. У пошуках роботи Людмилі Євгенівні допомогла подруга, яка працювала художником Єврейського театру. Вона познайомила Улицьку з Шерлингом, відомим діячем мистецтва, який запропонував Людмилі Євгенівні роботу в Єврейському театрі. Робота полягала в написанні інсценувань, нарисів, дитячих п’єс, рецензій. Крім того, Улицька займалася перекладом віршів з монгольської мови. Пропрацювавши в театрі три роки, Улицька всерйоз зайнялася літературною творчістю. Перша її книга побачила світ у 1993, коли Людмилі Євгенівні було вже за 50.

Учень 3.   У доробку письменниці – не один десяток книг, чимало фільмів за її сценаріями. Вона є лауреатом найпрестижніших літературних нагород – Французької премії Медічі, Премії Пенне (Італія), Премії Сімони де Бовуар (Франція), Австрійської державної премії та багатьох інших.

   Людмила Уліцька є Кавалером Ордену мистецтв та літератури (Франція) та Кавалером Ордену Академічних пальм, Номінантка на Міжнародну Букерівську премію (Англія).

Учень 4. Уліцька виступала проти анексії Криму, проти спотворення інформації про Україну в російських ЗМІ тощо.

    Уліцька була одним із організаторів Антивоєнного конгресу інтелігенції 19 березня 2014 року в Москві.

   «Я надіюсь, що культурний простір стане вищим політичного», - заявила письменниця 10 вересня 2014 у Львові на Форумі видавців.

  1. Бесіда за змістом твору.

 - Яка пора року описана автором на початку твору? Підтвердити відповідь цитатою з тексту.

-  Яким постає Геня Піраплєтчиков перед читачем? Зачитайте відповідні рядки.

 - Чому не було батьків у половини хлопців?

     - Що «робило Геню дуже нещасною людиною»?

     - Як до нього відносилися хлопці з двору?

     - Це ставлення можна назвати теперішнім словом «боулінг»?

     - Чому одного вечора «мама і бабуся довго сиділи за столом»? Яке риторичне питання задала бабуся?

      - Яка ідея народилася у мами?

  1. Проблемні питання.

  - Чи можна назвати Женьку Айтира лідером? Обґрунтуйте свою відповідь.    - Як ставляться подібні лідери до тих, хто у них не на побігеньках?                   -  Що значить – бути у когось на побігеньках? Яке ваше особисте ставлення до таких людей?

         4. Переказ учнями епізоду «День народження Гені».

        5. Бесіда.

           - Що переживав Геня напередодні дня народження?

           - Де зміг проявити свої здібності хлопчик?

           - Коли учень перемагає свого вчителя? Якого вчителя переміг Геня?

  1. Порівняння оригінал твору (його фрагмент) з його перекладом.

Виразне читання кінцівки оповідання учнями.

   Оригінал.

    «Все забыли и думать про фанты. Геня быстрыми движениями складывал, выравнивал швы, снова складывал, загибал уголки. Человек... рубашка... собака...

    Они тянули к нему руки, и он раздавал им свои бумажные чудеса, и все улыбались, и все его благодарили. Он, сам того не замечая, вынул из кармана платок, утер нос - и никто не обратил на это внимания, даже он сам.

Такое чувство он испытывал только во сне. Он был счастлив. Он не чувствовал ни страха, ни неприязни, ни вражды. Он был ничем не хуже их. И даже больше того: они восхищались его чепуховым талантом, которому сам он не придавал никакого значения. Он словно впервые увидел их лица: не злые. Они были совершенно не злые...

    Айтыр на подоконнике крутил газетный лист, он распустил кораблик и пытался сделать заново, а когда не получилось, он подошел к Гене, тронул его за плечо и, впервые в жизни обратившись к нему по имени, попросил:

- Гень, посмотри-ка, а дальше как...

   Мать мыла посуду, улыбалась и роняла слезы в мыльную воду.

   Счастливый мальчик раздаривал бумажные игрушки...»

 

Переклад.

   «Всі забули і думати про фанти. Геня швидкими рухами складав, вирівнював шви, знову складав, загинав куточки. Чоловік... сорочка... собака...

   Вони тягнули до нього руки, і він роздавав їм свої паперові чудеса, і всі усміхались, і всі його дякували. Він, сам того не помічаючи, вийняв із кишені хустку, витер ніс – і ніхто не звернув на це уваги, навіть він сам.

   Таке почуття він відчував тільки у сні. Він був щасливий. Він не відчував ні страху, ні неприязні, ні ворожості. Він був нічим не гірше них. І навіть більше того: вони захоплювались його дріб’язковим талантом, якому сам він не придавав ніякого значення. Він ніби вперше побачив їх лиця: не злі. Вони були абсолютно не злі...

   Айтир на підвіконні крутив газетний лист, він розпустив кораблик і намагався  зробити заново, а коли не виходило, він підійшов до Гені, торкнув його за плече і, вперше в житті звернувшись до нього по імені, попросив:

- Гень, подивися-но, а далі як...

  Мама мила посуд, усміхалась і роняла сльози в мильну воду.

  Щасливий хлопчик дарував паперові іграшки...».

-Коли людина почувається щасливою?

  1. Зверніть увагу на епіграф до уроку. Як ви розумієте цей вислів про талант?
  2. Розв’язок проблеми уроку.

 - За допомогою чого вдалося примирити ворогів?

    VІ. Підведення підсумку уроку

        1. Бесіда.

     - Чим схвилювало вас оповідання «паперова перемога»?

     - Як можна примирити ворогуючі сторони?

     - Яка тема оповідання? (розповідь про хлопчика Геню, якого нещасним зробило нерозуміння ровесників).

      - Яка ідея твору? (за допомогою сили волі, сили духу, сили таланту можна перемогти своїх ворогів і зробити їх друзями)

     2.  Слово вчителя.                                                                                                          Російський письменник Лев Толстой писав: «Якщо учень у школі не навчився нічого творити, то в житті він буде тільки наслідувати, копіювати». Отже, я сподіваюся, що цей урок допоможе вам у розкритті саме вашого таланту, який десь там прихований і ви боїтеся його показати. Успіху вам! 

VІ. Домашнє завдання. Твір-мініатюра «Мій дріб’язковий талант»

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цецура Віктор Cергійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
6295
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку