Урок .Тема. "Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти? Україна на карті світу. Практична робота:позначення на контурній карті кордону."

Про матеріал

Інтегрований урок (природознавство, математика, українська мова, народознавство, літературне читання, історія) розвитку критичного мислення.

Урок дає можливість поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; ознайомити з ближніми сусідами нашої держави; ознайомити з різноманітністю форм земної поверхні України, водоймами; викликати інтерес до пізнання минулого і сучасного України; стисло висловлювати думки на основі логічної обробки матеріалу, а також формувати інформаційну та комунікативну компетентності; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, уміння порівнювати, класифікувати, самостійно робити висновки; формувати вміння використовувати фізичну карту України як джерело нових знань, працювати з контурною і фізичною картами.


Перегляд файлу

Урок з природознавства. 4 клас

Тема. Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти? Україна на

           карті світу. Практична робота:позначення на контурній карті кордону

           України та її столиці.

Мета. Навчальна:  поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; ознайомити з ближніми сусідами нашої держави; ознайомити з різноманітністю форм земної поверхні України, водоймами; викликати інтерес до пізнання минулого і сучасного України; засобами практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; формувати вміння правильно показувати кордони України на карті України; стисло висловлювати думки на основі логічної обробки матеріалу.

Розвиваюча: формувати інформаційну та комунікативну компетентності; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, уміння порівнювати, класифікувати, самостійно робити висновки; формувати вміння використовувати фізичну карту України як джерело нових знань, працювати з контурною і фізичною картами.

Виховна: виховувати пізнавальну самостійність, цілеспрямованість, виховувати толерантність, любов до своєї Батьківщини, ощадливе ставлення до природи.

Обладнання: карта світу, карта Європи,  глобус, українські краєвиди, відео кліпи,  комп’ютерна презентація, державні символи, малюнки дітей за темою.

                         Хід уроку

І.Організація   учнів  до уроку .

Приготуйтеся швиденько. Станьте біля парт рівненько.

1.Вітання. Діти(разом).

Добрий день, шановні гості,

Ми вітаєм щиро Вас.

Та запрошуєм ласкаво

На урок в 4 клас.

2.Створення емоційного настрою уроку.

– Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Я від сьогоднішнього уроку очікую отримати нові знання. Я очікую поповнити і розширити  свої знання.)

– Отже, сьогодні на уроці: міркуємо, зіставляємо, аналізуємо, труднощі долаємо, про гарний настрій дбаємо і я бажаю вам успіху на уроці .

 Емоційне налаштування на урок

У-  уміння вчитися  і працювати

С-   співпраця в  парах

П  -  подолання  труднощів

І -  інтерес до знань

Х   - хороший настрій

Кожен урок – це подорож у країну знань, а щоб подорожувати потрібно знати прогноз погоди.

3.Підсумок фенологічних спостережень

  - А зараз наш гідрометеоцентр підведе підсумки спостережень за погодою нинішнього дня.

1.Пора року, дата, день тижня.

2.Температура повітря.

3.Стан неба.

4.Напрям вітру.

5.Зміни в природі.

ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок.

1.Чарівна валіза.
Учитель пропонує учням здогадатися, куди мандруємо, називаючи  і показуючи речі, які у ній лежать. (вкінці лист із поезією)

     Доповнити вірш.

- Для підтвердження здогадки доповніть вірш. (напам. поезія)

Красивий, щедрий рідний край,

 І мова наша солов'їна.

Люби, шануй, оберігай

 Усе, що зветься... (Україна).

Усі діти разом:

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня, 

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край,

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

М.Чернявський

2. Побудова асоціативного  куща.

- Коли  ви чуєте  слово Україна, що вам спадає на думку?

Діти відповідають:

1. Україна – це батьківська земля, рідний край, де ми народилися, живемо, де живуть наші батьки і родичі. Її багатства – це хліб і цукор, сталь і вугілля.

2. Україна – це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади, білі хати. Це гори Карпати і шахти Донбасу.

 3. А ще тихі озера, калинові гаї, народні пісні, які співаємо ми – діти, це наша рідна мова, це розкішний вінок рути-м’яти та барвінку.

4. Україна – це древній Київ і широкий Дніпро-Славута, який несе свої води у Чорне море. Україна – це пам’ять про минуле і сучасне.

3.Розгляд виставки малюнків учнів «Моя Батьківщина».

Розгляньте, діти, малюнки. Подивіться, якою різноманітною ви зобразили нашу Батьківщину. Тут є ліси, поля, річки, озера, гори, пта­хи, тварини.

4. Легенда про Україну

Вчитель:  -Так і тільки так, адже за легендою у нас найкраща земля.

 Легенда

     Існує така легенда.

       Колись давно Бог створив народи й кожному наділив землю. Наші предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.

      От вони і прийшли до Бога, а Він у цей час молився й вони не сміли йому заважати. По якісь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, гарні. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні,- відповіли наші предки,- там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Тоді я дам вам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи, усе. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні-дістанеться ворогові».

    Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

    Україна, дійсно, прекрасна країна. І сьогодні ми з вами упевнимося, в цьому, розкриємо та поповнимо свої знання про нашу рідну Україну, закріпимо вміння користуватися географічною картою, працювати з контурною картою України.

Для цього ми будемо мандрувати нашою землею і на декілька моментів перетворимся на істориків, географів, юристів. Це дасть  нам можливість розібратися у всіх складних питаннях і досягти поставленої мети.

  Отже, тема нашого уроку: «Як дізнатися більше про Україну за допомогою карти? Україна на карті світу. Практична робота:позначення на контурній карті кордону України та її столиці». 

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1.Мотивація навчальної діяльності

1.Робота з висловом.

Прочитайте вислів Григорія Сковороди:   «Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю - і ти побачиш свій шлях у житті».

- Як ви його розумієте ?

     (Людина повинна пізнавати свій край. Пишатися неповторною красою нашої Батьківщини.)

Про любов до України народ розказує у піснях, прислів'ях і приказках. 2.Конкурс «Народна мудрість»

За рідний край

 своя сторона.

Людина без Вітчизни, як

за неї - постояти.

Кожному мила

мати    народила

Батьківщина - мати, умій

життя віддай.

Там   земля    мила,    де

а за те, що своя.

Люблять Батьківщину не за те,

що вона велика,

соловей без пісні.

За рідний край     життя віддай.

Людина без Вітчизни, як    соловей без пісні.

Кожному мила      своя сторона.

Батьківщина - мати, умій за неї – постояти.

Там   земля    мила,    де своя сторона.

Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.

 

 - Що означає любити Батьківщину?

(Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися примножити її славу та добробут своєю працею).

 - Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, хто є громадянином своєї країни, обов’язково має добре її любити і знати.

 -А ще любити - означає знати. Чи добре ви знаєте нашуУкраїну?

Зараз перевіримо

3. Розгадування кросворду

 

Т

Р

И

З

У

Б

 

К

А

Р

П

А

Т

И

 

 

Д

Н

І

П

Р

О

 

Л

Е

Л

Е

К

А

 

К

И

Ї

В

 

 

К

А

Л

И

Н

А

Т

А

Р

А

С

1. Як називається герб нашої держави? (Тризуб).

2. Гори, що розташовані на заході України? (Карпати).

3. Як називається найбільша річка України? (Дніпро).

4. Який птах є символом України? (Лелека).

5. Столиця України? (Київ).

6. Кущ-символ України? (Калина).

7. Ім’я найвідомішого українського поета ? (Тарас).

- Молодці! Я бачу, ви справжні патріоти своєї держави. І знаєте чимало.

А чи хочете ви значи більше?

2.Вивчення нового матеріалу.

    1. Вчитель. Всього на карті світу 185 країн. А поговоримо ми про нашу рідну. Звідки ж походить назва нашої держави? Про це повинні були дізнатися наші дослідники.

 

 

       В українській пісні Ніна Матвієнко співає: «З роду в рід кладе життя мости, без коріння саду не цвісти, без стремління човен не пливе, без коріння гине все живе».

Історик

    Довгий час вважалось, що слово «Україна» походить від слова «окраїна». Але ця думка хибна. Вона не знайшла наукового підтвердження. Вчені вважають, що назва Україна означає країну, край, тобто територію, яка відділяє нас від інших і є наділеною нам землею як батьківщина. Тож зрозуміло, що Україна – це край, земля, країна, де жили наші предки, батьки, це наша Батьківщина. І слово «Батьківщина» походить від слова «батько».

Вчитель: А мені хотілося б додати, що слово «Україна» існувало в нашій мові ще з незапам’ятних часів , але як загальна назва краю, землі, території. Перша писемна згадка з’явилася в 1187 році в «Київському літописі».

     Що цікавого ви дізналися про історію виникнення нашої держави?

Історик. Ми всі знаємо, що найбільша ріка України – Дніпро. Так ось колись давно зустрілися на його берегах два богатирі і стали перегукуватись, кому оселятися на його берегах. Та не домовились. Вирішили помірятись силою. Шпурляли каміння. Так і оселився один із богатирів зі своїм народом на берегах Дніпра, а інших пішов далі.

Другий історик. А я дізналась, що на правому березі Дніпра лежало місто Київ. Хто заклав Київ і першим його збудував? Цього ніхто не пам’ятав. Старі люди повідомили, що ймення Києва пішло від якогось Кия, який був перевізником на Дніпрі. Коли треба було переїхати з однієї сторони на іншу, він перевозив людей своїм човном.

Третій історик. А я дізнався, що в Києві мешкали три брати: Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Від Кия названо місто Київ, від його братів гори Щекавицю і Хоревицю, від імені сестри – річку Либідь. Це було близько 800 року. Від того часу і числимо історію України. Звідси й взяла початок Українська держава, столицею якої було місто Київ.

2.Київ – столиця України та обласний центр. Це найстаріше і найкрасивіше українське місто. У ньому багато старовинних пам’яток архітектури:

   Софійський собор (Це був головний храм Київської Русі. Саме тут коронували князів на київський престол. Побачити Софію приїжджають тисячі туристів з різних країн.);                                                                                                                               Києво – Печерська Лавра( Один з найдавніших храмів міста. Це святиня українського народу. Тут все овіяне легендами: печери, церкви, дзвіниці. Лавра і досі приваблює тисячі віруючих людей і туристів з усього світу.);

 Андріївська церква.

    Головна вулиця міста – Хрещатик. На місці Хрещатика був яр, який перетинався навхрест, тому і вулиця Хрещатик.

     Водночас Київ – молоде місто. Серце Києва – Майдан Незалежності. Так його стали називати у 90-і роки, коли тут відбувалося багато мітингів за незалежність України. У 2001 році – на честь десятої річниці з Дня Незалежності України була встановлена колона, увінчана фігурою жінки – Берегині з калиновою гілкою в руках.

    Київ – місто - сад. У ньому понад 60 парків і 200 скверів. Особливою популярністю користуються Ботанічний сад, Сирецький дендропарк.

У місті багато вищих навчальних закладів. Один із найстаріших вузів – Державний університет ім. Т.Г. Шевченка. (На одному слайді  картинки)

3.Юрист. Україна – це незалежна держава. 24 серпня 1991 року Верховна Рада проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави. 

     Ознакою держави є її Конституція. У нашій країні Конституція – Основний закон.   У статтях Конституції записані всі права і обов’язки громадян, за якими ми з вами всі повинні жити.

      В Конституції України статті 1 говориться, що Україна – суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава, а ст.10 стверджує, що державною мовою є українська мова.

Стаття 20 Конституції України говорить:

Державними символами України є державний прапор, герб, гімн.

     Прапор – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.  Синій – це колір неба, води, миру, а жовтий – колір хліба, життя. Бере початок ще з 14 століття.

      Герб – тризуб – це символ влади. Це дуже старовинний знак. Він був державним знаком Київської Русі за часів Володимира Великого, який жив більше тисячі років тому. А ще в тризубі відображено триєдність життя: це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.

        Державний гімн – це урочиста пісня – символ нашої країни. У статті 20 Конституції України записано: «Державний Гімн України – національний гімн на музику Михайла Вербицького зі словами, затвердженими законом… (Павла Чубинського)».

    4.  Вчитель. Наша країна одна з найбільших країн у Європі. Чи знайшли ви підтвердження цьому?

     Я досліджував, чому на околиці с. Ділове Рахівського району Закарпатської області встановлено знак, на якому зазначено, що там знаходиться географічний центр Європи. Так у 1887 році Австрійська геодезична служба методом обчислення провела дослідження і з’ясувала, що на даній місцевості знаходиться географічний центр Європи. Там було встановлено  пам’ятний знак,  на якому латинськими буквами написано: «Постійне, точне, вічне місце».

Це підтверджує, що Україна дійсно розташована у самому центрі Європи.

Вчитель. Україна – держава європейська не тільки за географічним положенням, але і за історичними, етнічним, культурним і духовним корінням.

5.Вправа «Прес»

-Україну ви називаєте державою, тому що…..

…..європейською, тому що…. (Кордон, мову, уряд, символи, незалежність).

Саме в Україні поблизу села Ділове, що біля Рахова (Закарпатської області), знаходиться географічний центр Європи.

Фізкультхвилинка

    Прийшов час стати нам географами. Ми живемо на Україні і повинні все знати про географічні об’єкти нашої держави.

      Щоб працювати далі на уроці нам потрібно пригадати вивчений матеріал а для цього давайте пограємо в гру.

6. Гра «Так чи ні?»

1. Зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків, називається географічною картою (Так).

2. Число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено реальні відстані на плані чи карті - масштаб (Так).

3. Великі ділянки суходолу, які з усіх боків омивають води морів і океанів, називаються островами (материками) (Ні).

4. Найбільший материк на Землі -  Африка. (Ні. Євразія.).

7.Робота з картою.

     Відшукайте Україну. Порівняйте зображення нашої країни на глобусі, карті півкуль і карті України. Яка Україна на глобусі, карті світу і фізичній карті України? 

- На глобусі наша країна здається невеликою, на карті вона значно більша.

- Чому так виходить?

-  Так, це залежить від масштабу. Подивіться і прочитайте масштаб на глобусі, на фізичній карті півкуль і фізичній карті України.   Порівняйте масштаб.

- При цьому масштаб глобуса, першої карти дрібніший, а другої більший.

- На якій же карті нам сьогодні буде найзручніше вивчати Україну? 
(Вчитель біля фізичної карти України) 

     До вашого відома: на основі фізичних карт створюють спеціальні карти: рослинного світу; карти грунтів; розміщення населення;  погоди; історичні. На політичних картах різними кольорами зображують різні країни, на історичних - різноманітні події. Існують карти, на яких зображено не всю земну поверхню, а лише її частину, наприклад область, район, селище.

    Пригадайте правила, яких потрібно дотримуватись під час роботи з картою.
     АЛГОРИТМ   РОБОТИ З КАРТОЮ

• Біля карти слід стояти справа, щоб не заступити її собою.

 • Показувати потрібно не назву міста, а умовний знак, яким місто позначене.

 • Щоб показати море, озеро чи гори, потрібно обвести вказівною паличкою по береговій лінії та межі гір.

 • Річку починають показувати із витоку і закінчують там, куди вона впадає.

 • Коли показують міста, гори, річки, називають їх місцезнаходження (на півночі, південному заході і т. д.)

 

8. Практична робота «Нанесення на контурну карту кордону України та її столиці»

Працюємо групами, щоб кожен учень сьогодні зміг зробити свій внесок в опанування цієї теми.

*У пригоді вам стануть атласи .      *На партах у вас лежить завдання для груп.

I  група

  1. Скористайтеся фізичною картою та визначте адресу України за таким планом:
  • півкуля;
  • материк;
  • частина світу;
  • столиця
  • міста
  1. Підготуйтеся розповісти.

(Наша група визначила земну адресу України: Східна півкуля, материк –  Євразія, частина світу – Європа. Столиця України  – місто Київ.)

Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпро, Донецьк, Одеса, Запоріжжя, Львів, Миколаїв і ін..

Вчитель:Територія України займає площу 603,7 тис. км2. Україна має 24 обласних центри, у її складі є автономна республіка Крим з головним містом Сімферополь.)

II група

1. Скористайтеся фізичною картою України та визначте, з якими державами Україна межує: з якою країною кордон найдовший, а з якою найкоротший; якою місцевістю проходить кордон.

2.Підготуйтеся розповісти і показати на карті.

(Наша група дослідила, що Україна межує на півночі Білорусією, на північному сході, сході  та південному сході з Росією, на південному заході з Молдовою, на заході з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною. Пів­день омивається водами Чорного і Азовського морів.

     Найдовший кордон Україна має з Росією.Найкоротший кордон Україна має з Словаччиною.)

– Розкрийте зошити на с.58-59, позначте кордони України, столицю. Допоможе вам у цьому атлас. Візьміть указку (олівець) і проведіть нею по всіх кордонах України.

– Пригадайте, яким кольором позначаємо кордони? (Червоним кольором.) (Уся довжина кордону 7643км).

 – Яким кольором робимо написи? (Чорним кольором, друкованими буквами.)

IIІ група

  1. Використайте масштаб, зазначений на фізичній карті України, та визначте протяжність території  з півночі на південь та із заходу на схід.
  2. Підготуйтеся розповісти.

Ми визначили протяжність України із півночі на південь 22 см 3 мм помножити на масштаб 40 дорівнює 892 км, а із заходу на схід 32 см 9 мм – 1316 км.)

Вчитель: Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів.

Крайня північна точка України ? Село Грем҆яч Новгород – Сіверського району Чернігівської області.

Крайня південна точка України ?  Смт. Форос або маяк на мисі Сарич у Криму.

Крайня західна точка України? Село Соломоново біля міста Чопа Закарпатської області.

Крайня східна точка України?  Село Рання Зоря Міловського району Луганської області.

 

    Для того, щоб подорожувати  за  картою, потрібно навчитися читати карту. Читати — це не означає читати тільки написи на ній. Потрібно розуміти й особливу мову карти — умовні знаки. До них належать різні кольори й інші позначки.  Суходіл позначають різними кольорами: зеленим- низовини, жовтий - підвищення, коричневим-гори. Чим темніший коричневий колір, тим вищі  гори.  Водойми  (річки, озера, моря, океани) зображують блакитним кольором.

На території нашої держави є родючі  ґрунти - чорноземи, густі ліси, безмежні степи.

 

 

IV група

  1. Уважно роздивіться фізичну карту України  та підготуйте розповідь за таким планом:
  • гори;
  • моря;
  • найбільші річки.
  1. Покажіть на карті.

   (Наша група визначила, що на території України є два моря – Чорне і Азовське, за своїми розмірами Чорне море глибше і більше, впадає в Атлантичний океан. Його найбільша глибина – 2245 м. Гори – Кримські і Карпатські. Кримські гори розташовані на півдні –  на Кримському півострові, найвища їх точка –  Роман-Кош  – 1545м. Карпатські гори розташовані на заході – найвища точка Говерла 2061м. Найбільші річки Дністер, Дніпро, Десна, Південний Буг, Сіверський Донець, Ворскла  та інші)

9. Вода — один із найпоширеніших мінералів на Землі.

            Відео «Річки України».

 Вона займає 71 % земної поверхні. Водойми України складаються з морів, ве­ликих і малих річок, озер та ставків, підземних вод і боліт.

На півдні Україну омивають Чорне та Азовське моря, що належать до басейну Атлантичного океану.

    В Україні понад 71 тисяча річок.

Найбільша серед них – Дніпро (довжина 2285 км). Це річка трьох держав. Бере початок в Росії. І впадає в Чорне море. Це третя за довжиною річка в Європі (після Волги і Дунаю). У Дніпра є 1350 річок, які впадають у нього. Найбільші – Рось, Прип’ять, Ірпінь, Десна, Псел, Березина, Сож.

Дніпро – це символ України. Походження назви Дніпро досі не з’ясовано. Давня назва річки –  Славутич від слова Слава.

Давні греки називали її Борисфен, римляни – Данаприс, що означає «вічна вода», турки – Узу.                                                                                                                                   Дністер – річка, яка протікає територією України і Молдови. Довжина в межах України 1001 км. Річка бере початок у Карпатах і має швидку течію, протікає у семи областях.

«Річка дружби», яка пов'язує території семи держав Європи .- ( Дунай)

«Бог» - так чудово називали цю річку наші предки – давні слов'яни, бере початок на Подільській височині, відома своїми порогами (Південний Буг).

     Відео  «Озера України».

10. Рельєф.

Вчитель:. Понад 95 % території України — рівнина. Значна частина території України знаходиться в межах Східноєвропейської рівнини. Гори є лише на заході (Карпатські гори) та на крайньому півдні (Кримські гори).

Рівнини - це території суші, які мають майже рівну поверхню.

Рівнини поділяються на низовини і височини.

Низовини (Поліська, Придніпровська, Причорноморська).

Височини (Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька, Приазовська)

(слайди із зображенням низовин, височин і гір).

На наступних уроках ми детальніше розгянемо рельєф, клімат, водойми, природні зони України.

V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

1.Створення кластера або тематичної павутинки «Україна».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Гра «Добери словечко»

- До поданих загальних назв добери іменники - власні назви.

Місто - (Київ, Львів...)

Річка - (Дністер, Дунай...)

Країна і столиця - (Україна - Київ, Польща- Варшава, Росія – Москва, Білорусь – Мінськ, Молдова – Кишинів, Румунія – Бухарест, Угорщина – Будапешт, Словаччина – Братислава, Китай – Пекін, Індія – Делі, Англія – Лодон, Франція – Париж, Італія – Рим, Греція – Афіни, Єгипет – Каїр, Алжир – Алжир, США – Вашингтон, Канада – Оттава, Мексика – Мехіко, Бразилія – Бразилія, Аргентина – Буенос-Айрес, Австралійський союз - Канберра...)

Море - (Чорне, Азовське...)

Гори - (Карпати, Уральські...)

Письменник — ... (Леся Українка, М. Стельмах...).

Області України — ... (Одеська, Вінницька...).

3.Вправа «Читання тексту з позначками». Хвилинка - цікавинка

Орієнтовні позначки:

 «V» — це я знаю;                                         

 « + » — нова інформація;

«-» — суперечить тому, що мені відомо;      

«?» — незрозуміла інформація.

 «Що в Україні най-най?»

___Найвища вершина Карпат України – Говерла. Її висота 2061 м.

___Назва Карпат пов'язана з племенем карпів ( що означає «скеля»).

___А якщо ми зробимо посадку в місті Рахові – це невеличке місто в Закарпатській області і географічний центр Європи, то побачимо найвище дерево України  модрину, висотою 54 м.

__А в Рівненській області росте найстаріше дерево в Україні. Це дуб, якому 1300 років.

__Найбільшим звіром є зубр, численні стада якого є на Волині. Маса зубра може перевищувати 1000 кг. Добре плавають, вправно переходять багнисті болота. Внаслідок хижацького переслідування людиною заради м’яса і шкіри кількість їх дуже зменшилась. З 30-х років зубрів почали охороняти і розводити в державних заповідниках. У дорослих зубрів ворогів практично немає, а у дитинчат – вороги вовки.

___Найвищим птахом є журавель сірий. Висота його сягає 120 см, маса – 7 кг, розмах крил до 2-х метрів. Гніздяться в непрохідних болотах Полісся.

___У Волинському Поліссі більше двохсот озер. Окраса Волині – Шацькі озера. Найбільше з них – озеро Світязь. Воно у чотири рази глибше Азовського моря. Живиться за рахунок опадів і підземних вод. Жодна річка не впадає в нього. А вода з нього витікає по штучному каналу.

__Назва Світязь переводиться як «Світлий колодязь» (чистий колодязь).

 4. Вправа «Продовжіть речення….»

Найвища гірська вершина України - (Говерла).

Найдовша річка в Україні - (Дніпро).

Найглибше озеро в Україні — ... (Світязь).

Найбільша держава в Європі - (Україна).

Межа між державами - (кордон).

Полотнище синьо-жовтого кольору - (прапор).

Кущ із червоними ягодами, народний символ України - (калина).

V.Підсумок уроку. Рефлексія.

         *Відеофільм «Сім чудес природи України»

1.- А зараз підведемо підсумки усього сказаного у віршах, які підготували діти.     Отже, що ви можете сказати про нашу Батьківщину?

1 учень

Є в центрі Європи чудова країна,

Сягає корінням у сиві часи.

І ще - незалежна моя Україна !

Тут гори Карпати, степи і ліси.

2 учень

Шістсот і чотири ще тисяч гектарів

Приблизно таку має площу вона.

А Київ - столиця у храмах і славі.

Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.

 

3 учень

Ґрунти чорноземні, джерела цілющі.

Озера блакитні та клімат м'який.

Козацька звитяга повік невмируща.

Та шлях до свободи завжди не легкий.

4 учень

Кругом нас держави - на кожному боці:

На північ від нас білоруси живуть.

На заході - Польща, словаки, угорці,

Молдови й румунів кордони ідуть.

5 учень

На сході Росія із нами межує,

На півдні є Чорне й Азовське моря.

Усіх областей у нас є двадцять чотири.

Та ще  Автономна Республіка Крим.

6 учень

Шляхами тяжкими іти довелося,

Та хлібом і сіллю зустрічаєм братів.

Наш прапор, як небо і жовте колосся,

Щоб кожен у праці і в радості жив.

2. Гра «Що віддаси рідній землі?»

— У вас на партах — макети долоньок чи долоньок. Зараз ви на них напишете свої імена і відповідь на запитання «Чому ви любите Україну? Що зробиш задля Батьківщини, коли виростеш?».

Потім прикріпите навколо карти України. І нехай тепло ваших долонь, ваших щирих майбутніх справ зігріє нашу Батьківщину, зробить її сильнішою...

(щоб усі заробітчани приїхали додому)

 

Бути українцем – значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи, древніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною.
Бути українцем – значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Тільки почуття любові й глибокої гордості за Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє дає кожному українцеві, незалежно від того, молодий він чи сивий, чи живе він в Україні, чи в інших краях, право стверджувати: це моя країна, мій народ, моя Україна!
 

Пісня « десь по світу…»

VI. Домашнє завдання.

Підручник (с. 128-129)

Метод сенкан.

  • Про яку країну на уроці ви дізналися багато нового? □
  • Яка це країна? □□
  • Назвіть 3 дієслова □□□
  • Ваше відношення? □□□□
  • Назвіть слово-синонім до теми. 

Добери вірші і пісні про різні форми поверхні нашої країни.

 

Проблемно-пошукове завдання .

Користуючись  фізичною картою  України,   заповніть    таблицю:

Міста

Річки

Озера

Моря

Гори

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

 Гра «Знавці-прикордонники»     Робота в групах.

Утворюється дві групи, які отримують твердження. Обговорюють їх у групах і дають відповіді.

Твердження:

1) Україна межує з шістьма державами Землі.

2) На заході Україна межує з Польщею.

3) Найдовший кордон Україна має з Росією.

4) На півночі Україна має кордон з Польщею.

5) На півдні кордон водний пролягає  по Чорному морю.

6) Найкоротший кордон Україна має з Словаччиною.

Робота в групах

— Доберіть якомога більше синонімів до слова Батьківщина.

Наприклад:

це моя рідна Україна;

це земля, де я народився і зростаю;

це моя держава;

це мій любий рідний край;

це моя рідна сторона, де живуть мої батьки, де жили діди, прадіди;

це отча земля;

це мальовничий куточок.

«Кола на воді…»

Давайте ми з вами оцінимо себе і похвалимось, як ми працювали на уроці, назвемо характерні якості, які ми проявили і зробим це таким чином: називаєте своє ім’я і на першу букву-якість, яку проявляли:

Наприклад:

Я – Людмила- ел- ми були людяні і люб’язні.

С–старанні,

А– активні

Д – дружні, доброзичливі

Н – натхненні

 С– стримані

 В–відважні і відверті

М–мудрі

 П– працьовиті

С– сором’язливі

О–організовані

Читання казки В. Сухомлинського «Деркач і Кріт»

Деркач і Кріт

     Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку.

     Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ. Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила Батьківщина.

      Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, і висунув мордочку й питає Деркача:

   Хто ти такий і куди йдеш?

   Я пташка Деркач, повертаюсь на Батьківщину із теплого краю.

       Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну Вітчизну й про теплу африканську землю.

   А чого ти не поселишся на тій теплій землі і не живеш там завжди? — питається здивований Кріт. — Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що заставляє тебе так поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?

   Батьківщина, — відповів Деркач.

 

Яка головна думка цієї казки?

Різні в світі є країни, різні люди є на світі.

Різні гори, полонини, різні трави, різні квіти…

Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.

То – прекрасна Україна, нашого народу дім.

 

Любіть Україну, як сонце, любіть,

як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,  і мову її солов’їну.

 

Наш герб – тризуб, це воля, слава, сила.

Наш герб – тризуб, недоля нас косила.

Та ми росли, ми є, ми завжди будем,

Добро і пісню несемо ми людям..

 

             Прапор – державний символ.

Це для всіх – ознака сили,

Це для всіх – ознака слави

Синьо– жовтий прапор маєм:

Синє  – небо, жовте – жито.

Прапор свій оберігаєм,

Він – святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині.

Ми навіки вже – народом

Українським в Україні.

 

Слова палкі, мелодія врочиста

Державний гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста –

Це  клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва. Заповідь священна.

Хай чують друзі і вороги,

Що Україна вічна, незнищенна.

Від неї ясне світло навкруги.

 

Мій край чудовий - Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов'я.

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

Цвітуть волошки сині в житі.

Звідсіль веде дорога в світ.

Усе найкраще і єдине

І радощі свої, й жалі.

Мій рідний краю, Україно!

Найкраще місце на Землі!

 

 

РІДНА  ХАТА

Різні в світі є країни,

Різні люди є у світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти.

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То — прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

Там шумлять степи безкраї,

Наче вміють говорити,

Там  ясніше сонце сяє,

Там солодше пахнуть квіти.

Різні в світі є країни,

Гарні є і є багаті,

Та найкраще в Україні,

Бо найкраще в рідній хаті.

                                           Юрко Шкрумеляк

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1268
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку