14 квітня о 18:00Вебінар: Як урізноманітнити вивчення французької мови в класі та дистанційно

Урок-проект. "Тема. Материки Землі."

Про матеріал
Урок-проект з природознавства Тема. Материки Землі. Мета. Продовжити роботу над формуванням умінь працювати з глобусом, картою півкуль. Сформувати поняття про материки як великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою. Розвивати пізна¬вальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літе¬ратурою. Виховувати любов до природи. Обладнання. Карта півкуль, глобус, фізична карта України, ілю¬страції та слайди на тему "Жива природа материків". Підготовча робота з учнями після попереднього уроку. За ба¬жанням учні розподіляються на 2 груп по учні і обирають собі назву, однойменну з назвами материків. Перед групами вчи¬тель ставить завдання: дізнатися про походження назв материків, їх відкриття; про живу природу кожного материка дібрати цікавинки, вірші, загадки, ребуси тощо і підготуватися до презентації своєї до-слідницької діяльності перед класом на уроці.
Перегляд файлу

                                  Урок-проект з природознавства

Тема. Материки Землі.

Мета. Продовжити роботу над формуванням умінь працювати з глобусом, картою півкуль. Сформувати поняття про материки як великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою. Розвивати пізна­вальний інтерес, уміння самостійно працювати з додатковою літе­ратурою. Виховувати любов до природи.

Обладнання. Карта півкуль, глобус, фізична карта України, ілю­страції та слайди на тему "Жива природа материків".

 

Підготовча робота з учнями після попереднього уроку. За ба­жанням учні розподіляються на 2  груп по учні  і обирають собі назву, однойменну з назвами материків. Перед групами вчи­тель ставить завдання: дізнатися про походження назв материків, їх відкриття; про живу природу кожного материка дібрати цікавинки, вірші, загадки, ребуси тощо і підготуватися до презентації своєї до­слідницької діяльності перед класом на уроці.

 

                                                      ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Фенологічні спостереження.

Черговий гідрометеоцентру.

  • Яка температура повітря?
  • Який стан неба?
  • Сила вітру?
  • Опади?
  • Інші явища природи?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Індивідуальне опитування.

   1) Чим відрізняються план і карта?

(План і карта відрізняються розмірами території, яку зображу­ють; величиною масштабів; вказівкою сторін горизонту; різними умовними знаками зображуваних об’єктів.)

   2) Назвати всі умовні лінії глобуса. Що вони позначають?

(Екватор, меридіани, паралелі.

Меридіани — проведені згори вниз лінії на глобусі, що з'єднують Північний і Південний полюси, вказують напрям північ — південь. Ме­ридіан поділяє глобус на дві півкулі — східну і західну.

Лінії, проведені зліва направо, називають паралелями, вони вка­зують напрям схід — захід. Екватор — це умовна лінія, паралель, що знаходиться на однаковій відстані від полюсів. Екватор розділяє Землю на дві півкулі — Північну і Південну.)

         3) Чому частіше користуються картами, а не глобусом? Що тре­ба знати про умовні позначення карти, щоб правильно її читати?

(Для зручності. Суша і вода на карті мають свої кольори. Вода — від блакитного до темно-синього, суша — жовтого, зеленого, коричне­вого кольорів. Кожна карта має свої умовні знаки і масштаб.)

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

         1. Розповідь вчителя.

— Ще раз поглянемо на нашу Землю (на карті або на глобусі).

Дійсно, наша планета блакитна, адже 70 % її поверхні займає вода. А решта? Так, решта — суша, що складається з великих ді­лянок, оточених водою. Ці великі ділянки суші називаються мате­риками. Розглянемо їх ще раз на карті півкуль.

Учені вважають, що мільйони років тому Земля мала один-єдиний великий материк, який називали Гондвана. Що дає їм підставу так стверджувати?

Якщо уважно розглянути кордони сучасних материків, то можна легко уявити, як їх з'єднати воєдино. Берегові лінії підійдуть один до одного, ніби частини дитячої гри в пазли.

Сучасні науковці стверджують і доводять, що материки і надалі продовжують пересуватися. Тож увага! Мандруймо й ми. Приготу­ватися до знайомства з кожним із материків.

       2. Нагадування правил роботи і спілкування в групах під час пре­зентації.

а) Презентувати спільний проект може лідер групи;

б) презентувати спільний проект може кожен член групи по черзі;

в) дотримуватися регламенту;

г) бути ввічливими.

       3. Звітування груп.

 

                                             І група. Євразія

а) Євразія — найбільший материк Землі. Він складається з двох час­тин: Європи й Азії. Умовна межа між ними проходить уздовж Ураль­ських гір, по Каспійському, Азовському і Чорному морях, потім через протоки Босфор і Дарданелли, Мармурове море до Середземного моря.

Слово Азія "схід" означає. Так віддавна її називають. Хто зрівнятися може із нею рік розливами, гір висотою?

Заходом Сонця, мороком, тьмою — давні народи край уявляли.

Щоб протиставить їх із сестрою, назву Європа частині цій дали.

Отже, Азія: сонце зійшло! Ну, а Європа — сонце зайшло!

Євразія знаходиться у північній півкулі, тому на її території є всі теплові пояси: холодний, помірний, жаркий. Це спричиняє наявність різноманітного клімату і багатство різновидів живої при­роди. Євразія омивається всіма чотирма океанами планети.

Температура повітря на материку коливається від — 50° С на півночі до + 50° С у пустелі на півдні.

б) Рослини пристосувалися до таких умов, тому під час ман­дрівки Євразією можна зустрітися із карликовою березою і вербою, а також кедром, ялиною, фініковою пальмою, бамбуком, вічнозе­леними лісами, саксаулом та верблюжою колючкою, кипарисом, пробковим дубом та лимонним деревом.

в) Тваринний світ також дуже різноманітний.

Загадка 

—Що це ще за чудеса?

Подивись, яка краса!

Птахи дивляться у воду

на свою чарівну вроду,

легко змахують крильми,

ніби перший сніг зими.

Шиї довгі і гнучкі.

Що за красені такі? (Лебеді)

Учень з малюнком лебедя. (Надалі всі малюнки кріпляться до магнітної дошки.)

Вірш

Лебедем мене назвали,

бо віддавна дивувались

моїй сніжній білизні

у далекій стороні.

Я не голуб сизокрилий.

Лебідь — значить "білий-білий".

Вірш

Я — змія; не літаю, не крич-ч-чу,

все с-с-сичу, с-с-сичу, с-с-сичу.

Від з-землі не відриваюсь-сь,

на з-з-землі в клубок з-з-звиваюсь.

Тож проз-звали люди з-з-злі:

"Та, що лізе по з-з-землі".

В Євразії живуть удави, кобри, інші дрібні змії.

                                                    Загадка

— В мене шубка з колючок,

в мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п'ятачок,

очі — намистинки. (їжак).

Вірш

Цей маленький їжачок

не простий лісовичок.

Його назва означає:

"Той, котрий і змій з'їдає".

Інсценівка "Вгадай, хто я"

Юннат. Кіт ловить мишей, чайка їсть рибу, мухоловка — мух. Загадковий звір (голос за лаштунками). Угадай, хто я? Я їм жуків і мурашок.

Юннат. Ти — дятел!

Загадковий звір. А от і не вгадав. Ще я їм ос і джмелів. Юннат. Ага! Ти — птах осоїд. Голос. Не осоїд! Ще я їм гусениць і личинок. Юннат. Гусениць і личинок люблять дрозди. Голос. Я не дрізд. Ще я гризу скинуті лосями роги. Юннат. Певно, ти — лісова мишка.

Голос. І зовсім не миша. Трапляється, я й сама навіть мишей їм. Юннат. Мишей? Тоді ти, звичайно, кіт. Голос. То миша, то кіт! Не вгадав. Здаєшся? Юннат. Ні, рано.

Голос. Іноді я їм ящірок. І зрідка рибу. Юннат. Може, ти чапля?

Голос. Не чапля. Я ще їм бруньки, насіння ялин і сосен, ягоди і гриби.

Юннат. Ти — дикий кабан.

Голос. Знову не вгадав! Я — білка. Запам'ятай: коти їдять не лише мишей, мухоловки — не тільки мух. Білки гризуть не тільки горішки.

— А це — не кицька. Це — рись, її близька родичка. Придивіть­ся — на вушках у неї китички, а очі хижі. Рись означає "рудувата", так забарвлена у неї спинка.

Тільки у Євразії живуть зубри Зубр. Серед наземних ссавців Європи він наймо- гутніший: до 3,5 м у довжину, до 2 м висотою в хол­ці, важить близько 1 т. Ці дужі тварини рухаються легко і швидко. Вони можуть скакати галопом, дола­ти перешкоди близько 2 м заввишки і 3 м завширш­ки. Добре плавають, вправно переходять багнисті болота. Із органів чуттів у цих тварин добре розвинені нюх і слух. Зір, як у більшості лісових тварин, слабкий: вони короткозорі.

Ворогів у дорослих зубрів практично немає, а для їхніх телят певну небезпеку становлять вовки.

                                       II група. Африка

а) Африка — другий за величиною материк земної кулі. Екватор поділяє її майже посередині, тому на материку постій­но тепло, а літо й зима різняться лише тим, шо один сезон — во­логий, а другий — посушливий.

б) Уздовж екватора ростуть вологі екваторіальні ліси, далі від екватора ліс рідшає і переходить у неозорі степи — савани, шо по­росли високою, до 4 м, травою. У саванах зустрічаються поодинокі дерева — акації і гігантські баобаби. На зміну саванам приходять пустелі, вкриті пісками.

в) Різноманітний світ тварин Африки.

Загадка

 — З-поміж інших тварин всяк його впізнає:

 із усіх тільки він ріг на носі має. (Носоріг)

В Африці живуть дворогі носороги, білі і чорні.

Загадка

— Хто це йде до нас такий

довгоногий і стрункий?

Чорно-білий, дуже гарний,

хоч літати незугарний?

Та хоч він і не літає, —

як біжить, переганяє

і верблюда, і коня,

і машину доганя. (Страус)

Слово страус — з грецької — "птах".

В нашій Тернопільській області "познайомитись" зі страусом можна на страусиній фермі в Заліщицькому районі.

Декотрі страуси виростають до 3 м у висоту, 2 м в довжину і мають 75 кг маси тіла. Цей птах може розвинути швидкість до 120 км/год.

Вірш

Поглянь, які птахи стрункі, а шиї довгі та гнучкі,

самі ж — немов рожевий цвіт, як сонця вранішній привіт. Всі люди звуть фламінго їх, бо кольором пір'їн своїх мов виправдовують ім'я: фламінго — значить "полум'я".

Жирафа — найвища тварина на Землі: зріст жирафа-самця при­близно 5 з половиною метрів від копит до кінчиків ріжок; полови­на зросту — триметрова шия. Як ви думаєте: у кого більше шийних хребців — у жирафи чи у мишки? (Правильна відповідь: у всіх ссавців їх однакова кількість сім.) Жирафа може висунути язик на 46 см. З таким язиком зручно обривати листя з високих дерев.

Окапі — це родич жирафи, який живе в африканському тропіч­ному лісі. Його відкрив порівняно недавно, у 1901 році, один британ­ський дослідник. В окапі короткі ріжки і довгий язик, але ноги і шия коротші, ніж у жирафа.

Чи знаєте ви, як спить слоні Слони сплять, притулившись до дерева, як до стіни, витягнувши ноги, засунувши хобот у рот, як маленька дитина кулачок, і тихенько похропують. Хобот слон засовує у рот, бо боїться, шо туди залізуть мурахи.

Загадка

Багато ходив по безмежній пустелі,

не бачив води, ні людської оселі,

сухі колючки по барханах шукав,

то й звуся я — "той, хто багато блукав".

                                                    (Верблюд)

Довгодзьоба малахітова нектарниця любить солодкий сік квітів лобелії. На відміну від колібрі, вона не зависає в повітрі, а сідає на гілочку рослини та п'є нектар. Перелітаючи з квітки на квітку, нектарниця запилює рослини. Раціон птаха доповнюють комахи. Пари будують гніздо, скріплюючи травинки й гілочки павутинням.

Вірш

— Давні люди-поселенці

ще у печерах жили.

"Афри" печери ті звались,

Африці й назву дали.

 

                                     I група. Північна Америка

а) — Світ Новий Колумб відкрив —

першим він сюди приплив.

А торговця Америго

увічнили в картах, книгах.

З тих часів і по цей час

звуть  Америками нас. —

  • Жива природа Північної Америки більшістю рослин і тварин дуже подібна до півночі Євразії.

б) Тільки в Північній Америці зустрічається дерево-гігант секвоя.

В одній секвої індійці колись вирубали отвір — дев'ятиметровий тунель. По ньому, мабуть, міг би проїхати вантажний автомобіль. А пень іншої секвої був пристосований для танцювального май­данчика. На свята на ньому грав невеликий оркестр і танцювало до 15 пар. По краях цього майданчика було місце для 20 глядачів. Живуть секвої 2 тис. років, іноді 3-4 тис. років. В Північній Америці росте найбільший кактус це сагуаро. Сагуаро 20 м заввишки і 60 см завтовшки. Його маса може досяга­ти 12 тонн, а живуть сагуаро до 200 років.

в) Бізони — велетенські бики. Ця тварина зустрічається тільки в Північній Америці. Бізонів залишилось на світі дуже мало.

                                 Загадка

— У морі купався,

сухеньким зостався.

Під дзьобом — торбинка,

в торбинці — рибинка.

                               (Пелікан)

 Слово пелікан у перекладі з грецької мови означає "молоток, молот, сокира".

                                        IІ група. Південна Америка

а) — Панцерник — тварина Південної Америки. Живиться тер­мітами, мурахами. Назва його походить від слова "панцир", тому що все його тіло покрите твердими щитками, як панцирем.

У разі небезпеки не тікає — для цього він надто повільний, не кусається — зубів у нього мало і вони слабкі, не захищається кігтя­ми — вони лише для риття землі. Панцирник, як їжак, згортається в клубочок, добре захищений з усіх сторін панцирем.

в) Бізони — велетенські бики. Ця тварина зустрічається тільки в Північній Америці. Бізонів залишилось на світі дуже мало.

— Мурахоїди живуть тільки в лісах Південної Америки. Це доволі великі тварини. Лише хвіст — цілий метр, та й господар хвоста біль­ший за метр. Маса тварини теж немала — 40 кг. Але в цієї солідної істоти немає щелеп! Передня частина голови витягнута в довгу тру­бочку, що служить пеналом для язика. Язик у мурахоїда незвичний: довгий, круглий, липкий, здатний висуватися з рота і втягуватися назад. Такий язик надзвичайно зручний для добування мурах і тер­мітів, адже мурахоїд живиться тільки ними.

Колібрі — пташка, яка схожа швидше на метелика. Колібрі розмірами не більші за 1,5 см, масою 2 г. Її називають "дорого­цінним каменем, шо літає": пір'я птаха сяє найрізноманітнішими кольорами.

Колібрі роблять за секунду до 50 помахів крилами. Людський зір неспроможний простежити за такими швидкими рухами і ба­чить лише туманне півколо біля тулуба пташки. Колібрі роблять помахи крилами не зверху вниз, як всі птахи, а горизонтально, тому можуть літати й хвостиком уперед. Ці птахи ніколи не сідають на землю, а на ніч підвішуються, як кажани, вниз головою. Язик колібрі — маленька трубочка, через яку п'ють нектар.

Кондор — найважчий хижий птах у світі (його маса сягає 14 кг). Кондор годинами може перебувати в повітрі на величезних розки­нутих крилах, піднімаючись на висоту до 7000 м. Завдяки гострому зору він може роздивитися на землі поживу — труп тварини. Голо­дний кондор іноді нападає на хворих або поранених звірів.

б) Наша давня знайома картопля —американка. Ці "земляні яблука" свого часу були дорогоцінніші за золото й коштовності.

У Європі, у нас вдома, картопля прижилась не одразу. Селя­ни спершу вороже зустріли "нечестивий плід", побоювалися його і влаштовували навіть "картопляні бунти". Багато хто, не знаючи, як вживати картоплю, отруювався шкідливими для людини ягода­ми, шо з'являлися на кушах після цвітіння. Через це й відмовляли­ся саджати картоплю у себе на городі.

Назва "картопля" походить від італійського тартуфуло. Річ у тому, що своїм зовнішнім виглядом екзотичні "земляні яблука" нагадували італійцям їхні улюблені гриби трюфелі, по-італійськи — тартуффолі.

Не всім відомо, що помідор також родом із Південної Америки. Місцеві народи інки та ацтеки називали його "томатль", тобто "ве­лика ягода". Коли плоди потрапили до Італії, тут вони одержали назву "помиідоро" — "золоті яблука". Мабуть, це були жовті по­мідори.

                                          І  група. Австралія

а) — У перекладі з латини

я "південна" означаю.

Назву цю ношу й понині, бо на півдні проживаю.

б) — Тільки в Австралії водяться звірі, шо відкладають яйця, — качкодзьоб і єхидна. Тільки на цьому материку живуть тварини кенгуру які носять своїх малят у спеціальних сумках, поки ті не ви­ростуть.

                                      Вірш

— На наш материк прибули іноземці.

 Побачили нас і питають туземців:

"Як звірі ці звуться?" А ті: "Кенгуру".

 Ще двох запитали — ті знов: "Кенгуру".

Насправді ж туземці не нас називали,

не знаючи мови, вони відказали:

"Я не розумію, нічого не знаю".

 Тож наше ім'я саме це й означає.

Завдяки сильним заднім лапам кенгуру розвиває швидкість до 60 км/год. Може з місця зробити стрибок завдовжки 12 метрів.

Дитинча кенгуру народжується до 2 см у довжину, і матір до­ношує його в сумці — спеціальній складці шкіри на животі.

Коала (сумчастий ведмідь).

Насправді, коала не має до ведмедя ніякого відношення. Це сумчаста тварина, як і кенгуру. Коали живуть в Австралії в евкаліп­тових лісах. Харчуються тільки евкаліптовим листям двох сортів. Дитинча коали при народженні має масу до 500 г і перші 6 місяців життя проводить у сумці матері, а потім подорожує на маминій спині, поки не почне самостійно добувати харч. Доросла коала за­вдовжки 68 см має масу 11 кг.

в) — Найвище дерево у світі — гігантський австралійський ев­каліпт. Висота його 100-110 м. Колись один бідняк влаштував у пеньку старого дерева дім для себе і сім'ї. Дупло всередині пня було таким просторим, що виділили ще й місце для конюшні.

Виключно евкаліптами харчується сумчаста коала, що живе на деревах і носить свого малюка на спині.

В Австралії живуть птахи, які не вміють літати. Це страус ему, казуар і ківі.

 

                                          ІI група. Антарктида

а) Постійних мешканців материк не має, хоч його відвідують люди і живуть на ньому тривалий час. Це дослідники клімату. Тут можна зустріти людей різних національностей, та всі вони живуть у дружбі й мирі.

б) Але все ж корінний житель є і в Антарктиді.

                                   Загадка

— Живу я в Антарктиді, там, де сніги й крижини.

Хода моя поважна, неначе у людини.

Я в чорному костюмі, в сорочці білій, ніжній,

та не боюсь морозів, вітрів чи віхол сніжних.

                                                            (Пінгвін)

Пінгвіни — птахи, які не вміють літати, ледь пересуваються бе­регом, тяжко перевалюючись, але надзвичайно вправно плавають.

в) Антарктиді живуть тільки два види пінгвінів — імператор­ський (1 м 10 см) і Аделі (70 см).

Влітку, коли крига на узбережжі тане, на гніздування з'являються мільйони альбатросів, буревісників, пінгвінів. Через 4 місяці, на­прикінці літа, більшість із них відлітають на північ.

Імператорські пінгвіни відкладають 1 велике яйце, яке 2 місяці зігріває самець, прикриваючи його складкою шкіри внизу живота. Весь цей час самець нічого не їсть і ледь рухається. В імператор­ського пінгвіна водонепроникне пір'я і товстий шар підшкірного жиру, який захищає його від антарктичного холоду. Після наро­дження малюків пінгвіни влаштовують своєрідний дитячий садок, де вчаться і виховуються пташенята колонії.

в) На вільних від льоду ділянках суші зустрічаються лишайники, мохи, мікроводорості і бактерії.

Перегрупування груп.

4. Після звітування груп проводиться перегрупування учнів. Для цього роздають картки різних розмірів і кольорів. За правильного поєднання карток утворюється зменшена форма певного материка. Таким чином утворюються нові групи, які отримують завдання вчителя.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

Робота з підручником. С. 95-99.

Кожна група дає письмові відповіді на завдання карток. Врахо­вується правильність і швидкість.

Картка 1.

Скільки материків на планеті Земля?

а) П'ять;

б)чотири;

в) шість.

В пустелях Євразії ростуть...

а) саксаул;

б) піщана осока;

в) модрина;

г) верблюжа колючка.

Найменший на Землі птах — нектарниця — зустрічається на материку...

а) Австралія;

б) Африка;

в) Південна Америка;

г) Євразія.

(Відповіді: в; б, в, г; б)

Картка 2.

У західній півкулі Землі знаходяться материки...

а) Євразія;

б) Антарктида;

в) Північна Америка;

г) Південна Америка.

Батьківщина картоплі і помідорів — це...

а) Євразія;

б) Австралія;

в) Південна Америка;

г) Африка.

3. Кенгуру і коала (сумчастий ведмідь) поширені на материку...

а) Африка;

б) Південна Америка;

в) Євразія;

г) Австралія.

(Відповіді: б, в, г; в; г)

Картка 3.

Який материк складається з двох частин?

а) Африка;

б) Австралія;

в) Євразія;

г) Антарктида.

Тільки в Південній Америці водяться...

а) зубри;

б)кондори;

в) єхидна;

г) панцерники.

3. Як називається материк, на якому живуть звірі (ссавці), що відкладають яйця, а новонароджених малят доношують у спеціаль­них сумках на животі?

а) Антарктида;

б) Євразія;

в) Австралія;

г) Африка.

(Відповіді: в; б, г; в)

Картка 4.

Найбільший материк — це...

а) Африка;

б) Євразія;

в) Північна Америка;

г) Антарктида.

Материк, який знаходиться в Західній і Північній півкулях. Тільки на ньому водяться бізони і ростуть секвої.

а) Євразія;

б) Африка;

в) Північна Америка;

г) Південна Америка.

3. Який серед цих птахів водиться лише в Австралії?

а) Страус ему;

б) кондор;

в) беркут;

г) ластівка.

(Відповіді: б; в; а)

Картка 5.

Який материк розташований у двох півкулях?

а) Північна Америка;

б) Африка;

в) Антарктида;

г) Австралія.

Христофор Колумб відкрив...

а) Австралію;

б) Африку;

в) Америку;

г) Колумбію.

Чиїм родичем є окапі?

а) Слона;

б) жирафи;

в) лева.

(Відповіді: б; в; б)

Картка 6.

Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;

б) Антарктида;

в) Південна Америка;

г) Африка; ґ) Євразія;

д) Північна Америка.

На якому материку з рослинності є тільки мохи і лишайники?

а) Африка;

б) Антарктида;

в) Австралія;

г) Північна Америка.

3. Які птахи постійно живуть в Антарктиді?

а) Альбатроси;

б) пінгвіни;

в) крячки;

г) буревісники.

(Відповіді: г; б; б)

Методом гронування вкажіть, яким ви бачите материк, назву якого має ваша група.

Африка: баобаби, жирафи, носороги, густі ліси, біля екватора, степи, пустелі, постійно тепло, другий за величиною.

Антарктида: постійно холодно, крига, дитячий садочок пінгвінят, птахи тільки гніздяться, мохи, лишайники, бактерії, пінгвіни.

Євразія: найбільший, дві частини: Європа і Азія, зубри, сонце заходить, сходить сонце, бамбук, кедри, сосни, слони, найрізно­манітніша природа.

Америка Північна: бізони, природа близька до півночі Євразії.

Америка Південна: мурахоїд, панцирник, пелікан, секвойя, кон­дор, картопля, помідор.

Австралія: евкаліпт, кенгуру, сумчасті, звірі, що відкладають яйця, південна земля, коала.

Робота в зошиті (с.26).

VII. Завдання додому.

Опрацювати статтю підручника.

Підготувати повідомлення на тему "Природа океанів".

VIII. Підсумок уроку.

  • Про що нове, цікаве і незвичайне дізналися на уроці?
  • На якому з материків хотіли б побувати і чому?
doc
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку