А.А. Павленко – вчитель початкових класів,
спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
Шполянської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №1
Шполянської міської ради
об’єднаної територіальної громади
Черкаської області
Інтегрований урок
(Трудове навчання.Літературне навчання. Музика)
2 клас
Тема. Творчий проект "Збережи ялинку"
Мета. Сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень; вчити дітей планувати свої дії, узагальнювати результати роботи; розвивати творчість, фантазію, уяву; формувати інформаційну, комунікативну, соціальну компетенції; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до зелених насаджень.
Обладнання. Мультимедійна презентація, назви груп, вироби групи «Працьовиті», ескіз кольорової обкладинки.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй шкоди?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Відгадайте загадку
Зелену сукню маю –
Її ніколи не знімаю.
Один єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю.
(Ялинка)
Вчитель
З яким святом ми пов’язуємо слово «ялинка»? Так, незабаром свято Новий рік. Головним атрибутом Новорічних свят є ялинка. Кожна сім’я традиційно прикрашає свою оселю ялинкою чи сосною.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Але чи задумувались ви про те, якої шкоди це завдає нашій природі?
Як ви думаєте, що ми можемо зробити для новорічної красуні, щоб зберегти її?
ІV.Повідомлення теми, мети уроку.
V.Робота над темою уроку.
Учитель. Чому ми святкуємо Новий рік з ялинкою?
1. Звіт групи «Пошуковці»
Учень.
Ми провели пошукову роботу і з’ясували, що традиція прикрашати ялинку дуже стародавня, – їй понад 2 тисячі років. Раніше люди вважали, що всі дерева наділені добрими силами, що в них живуть добрі духи. Люди прагнули задобрити цих духів, розвішували на деревах пригощання і подарунки.
Учениця.
Вічнозелена ялинка посідала серед усіх дерев особливе місце: вона була священним центром, «світовим древом», символізуючим саме життя і нове відродження з темноти і мороку.
Учень.
У 1699 році Російський цар Петро І видав Указ, який велів святкувати Новий рік 1 січня і прикрашати дім хвойними гілками, які символізують молодість, сміливість, безсмертя.
Учениця.
Існує така легенда. Коли у Віфлеємі народився Христос, тієї ночі раділи всі. Кожен по – своєму хотів привітати новонародженого, щось йому подарувати. Тільки зелена ялиночка засмучена, в неї не було нічого.
Вона опустила голівку і прошепотіла:
– Я дуже бідна і недостойна приносити дар Божому дитяткові. Але в ту саму хвилину підійшов до ялинки Янгол і промовив: – Від цього знаменного дня ти своїм вбранням прославлятимеш народження року і Господа нашого, Ісуса Христа.І з того часу всі люди прикрашають ялинку – цю вічнозелену красуню.
Учень.
Ми хочемо, щоб ви всі задумалися над миттєвістю вашої радості й задоволення. Звичайній ялинці треба рости 10 – 15 років, щоб прикрасити наш дім на якихось два тижні.
Не рубай ялинку, бережи ялинку,
Хай пташки співають в її вітах дзвінко,
Хай маленька білка тут гризе горішки,
А вухастий зайчик відпочине трішки.
V.Фізкультхвилинка
Пісня «Морозець, морозець»
2. Звіт групи «Літератори»
Ми шукали інформацію в бібліотеці, Інтернеті. Переглянули багато збірок віршів відомих поетів. В результаті підготували ось таку невеличку збірку віршів про Новий рік та ялинку.
Інсценізація вірша О.Олеся «Ялинка»
3. Звіт групи «Художники»
Ми творчо працювали на уроках образотворчого мистецтва і підготували ескіз кольорової обкладинки для газети «Розкажіть онуку», щоб прийняти участь у Всеукраїнському конкурсі до екологічної гри – подорожі «Збережи ялинку». Нам дуже хочеться, щоб всі, хто візьме цю газету в руки, задумалися і пройнялися добрим, бережливим почуттям до новорічних красунь.
4. Звіт групи «Працьовиті»
Наша група трудилася і придумала, як можна зберегти життя ялинці в лісі.
Учениця.
На Новий рік дім можна прикрасити просто букетом із хвойних гілок, не рубаючи ялинок в лісі:
«Буде наш букет не гірший
Ніж зелене деревце
А звірятам і пташатам
Він домівку збереже.»
Учень.
Можна гілочку зірвати
Та гарнесенько прибрати.
І тоді такі ялинки
Будуть також веселики.
(Діти демонструють свої новорічні букети, поробки ялинок із різних матеріалів: пінопласту, серпантину, пластикових пляшок, мішури, дроту, картону;сюжетні композиції.
5.Повторення правил техніки безпеки
-Давайте пригадаємо правила техніки безпеки під час користування ножицями і клеєм.
(Учні по черзі розповідають правила)
1.Кладіть ножиці так, щоб вони не звисали з парти.
2.Не залишайте ножиці в розкритому вигляді.
3.Не тримайте ножиці кінцями вгору.
4.Передавайте ножиці кільцями вперед.
5.З клеєм працюйте обережно, щоб він не потрапив до очей і рота.
-Отже, відчиняємо двері нашої майстерні і починаємо працювати над створенням чудо-ялинки. Так, саме чудо-ялинки, бо кожна із них наповниться теплом ваших рук.
6.Самостійна робота учнів
(Під музичний супровід діти виготовляють ялинки з паперу, з макарон,
з газет)
7.Презентація робіт, їх аналіз.
Подивіться, які незвичайні і чудесні новорічні ялинки створили наші майстри.
(Діти показують свої роботи гостям)
8. Виконання пісня «У лісі, лісі темному»
V.Підсумок уроку
Діти, чи є користь від отриманого результату?
Що дав вам цей проект?
Чого навчив?
Діти, я надіюсь, що ви зрозуміли, що вирубування дерев призводить до непоправних наслідків, що природу треба берегти. І ви сьогодні навчились робити ялинки з різних матеріалів, а також зимові букети.