Повторення поняття похилої, проекції похилої, кута між похилою та площиною; ознайомлення учнів з формулюванням і доведенням теореми про три перпендикуляри; формування в учнів навичок використання даної теореми до розв'язування задач; розвивиток просторової уяви учнів, математичної мови, вміння обґрунтовувати власну думку.
Тема. «Теорема про три перпендикуляри»
Мета: повторити поняття похилої, проекції похилої, кута між похилою та площиною; ознайомити учнів з формулюванням і доведенням теореми про три перпендикуляри; формувати навички використання даної теореми до розв’язування задач; розвивати просторову уяву учнів, математичну мову, вміння обґрунтовувати власну думку; виховувати наполегливість, самостійність.
Тип уроку. урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І .Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Розв’язання задач перевіряється за малюнками, які викладач заздалегідь підготував на дошці. При розв’язанні задач звертаємо увагу на обґрунтування.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Учні отримують аркуш із завданням продовжити означення, вибравши його закінчення серед запропонованих відповідей.
Завдання |
Варіанти відповідей |
|
а) ... відрізок, що сполучає основи перпендикуляра і похилої, проведених з однієї і тієї самої точки. |
|
б) ... будь-який відрізок, який сполучає дану точку з точкою площини і не є перпендикуляром до площини. |
|
в) ... кут між похилою і проекцією цієї похилої на площину. |
|
г) ... довжина перпендикуляра, опущеного з цієї точки на площину. |
|
д) ... відрізок, що сполучає дану точку з точкою площини і лежить на прямій, перпендикулярній до площини. |
|
е) ... відстань від будь-якої точки цієї прямої до площини.
|
Відповіді відразу перевіряються по коду на скритій дошці.
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
д |
г |
б |
а |
е |
в |
2. Двоє учнів біля дошки виконують завдання за готовими малюнками.
1. Назвати перпендикуляр, похилу та проекцію похилої, (мал.1)якщо АСВ = 90°.
2. Побудувати кут між площиною і похилою АВ
Додаткові запитання
2. Чи завжди дві рівні похилі мають рівні проекції?
3. Чи має значення для знаходження кута між площиною і похилою, з якої точки похилої проведено перпендикуляр до площини? Чому?
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Задача 1. Через вершину прямого кута С трикутника АВС проведено перпендикуляр СD до його площини. Побудувати найкоротшу відстань від точки D до гіпотенузи АВ.
Задача 2. Джерело світла знаходиться в центрі стелі кімнати, що має форму прямокутного паралелепіпеда. Вказати точки на підлозі та на плінтусі (ребрі DС) підлоги, де освітлення буде максимальним.
У першій задачі найкоротшою буде відстань DЕ (DЕАВ). Розв’язуючи другу задачу, слід вказати дві точки О і Е, де освітлення буде максимальним.
V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Один з найважливіших етапів розв’язування стереометричних задач – побудова та обґрунтування відстаней від точки до прямої і площини. В обох задачах необхідно обґрунтувати висунуті гіпотези про найкоротші відстані, тобто дослідити залежність між перпендикулярністю прямих і площин у просторі.
Пропоную учням згадати, в яких випадках із життя йдеться про найкоротшу відстань від точки до площини.
VІ. Засвоєння нових знань.
Теорема: Якщо пряма, проведена на площині через основу похилої, перпендикулярна до її проекції, то вона перпендикулярна до похилої.
Дано: АВ ; С; с; сВС.
Довести: сАС
Доведення:
(Доведення теореми проводимо разом з учнями класу у формі бесіди.)
Нехай АВ — перпендикуляр до площини , АС — похила і с — пряма у площині , що походить через основу С похилої.
Проведемо пряму СА1, що паралельна прямій АВ. Вона буде перпендикулярною до площини . Через прямі АВ і СА1 проведемо площину . Пряма с перпендикулярна до прямої СА1, що належить площині . Тому пряма с перпендикулярна до площини , звідки випливає, що сВС, сАС.
Просимо учнів сформулювати твердження, яке є оберненим для доведеного, і довести його самостійно, аналогічно попередній теоремі.
Теорема: (обернена) Якщо пряма на площині перпендикулярна до похилої, то вона перпендикулярна до проекції похилої.
VІІ. Формування вмінь і відпрацювання навичок.
Усні вправи
Задача 3. У задачі 2 знайти відстань від центра верхньої основи паралелепіпеда до ребра DС за умови, що АD = 8 м, АА1 = 3 м.
Задача 4. У задачі 1 знайти, якою буде довжина перпендикуляра СD, якщо ЕD — 5 см і точка Е ділить гіпотенузу на відрізки довжиною 2 см і 8 см.
Задачі за готовими малюнками
№1. Дано куб АВСDА1В1С1D1. Назвіть і обґрунтуйте відстань:
а) від точки С1 до прямої АВ;
б) від точки В до прямої D1 А1;
в) від точки А1 до прямої ВD.
№2. Відрізок МВ перпендикуляр до площини квадрата АВСD. Укажіть користуючись малюнком які з кутів прямі.
а) МВА; б) МВD; в) МDА; г) МDС; д) МСD.
№3. Відрізок НА – перпендикуляр до площин прямокутногоАВС(С=90°). Укажіть прямі кути.
а) НВА; б) НАС; в) СНА; г) ВАН; д) НСВ; е) НВС.
VIІІ. Самостійна робота.
Для засвоєння теореми про три перпендикуляри та формування навичок її використання до розв’язування задач учням пропонується навчальна самостійна робота. За потреби, викладач надає учням допомогу.
1-й варіант
2-й варіант
1. У АВС АВС = 90°, а відрізок АD перпендикулярний до площини АВС. Довести, що DВВС.
IХ. Підсумок уроку.
- Сформулюйте теорему про три перпендикуляри.
- Які теореми й означення були використані в ході доведення теореми про три перпендикуляри?
Х. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф. Довести обернену теорему.
Розв’язати задачі.
Середній рівень
№1. МА – перпендикуляр до площини прямокутногоАВС з гіпотенузою АВ. Доведіть, що МС ВС.
№2. АВСD – паралелограм, SВ(АВС). SСD - прямокутний(SСD=90°). Доведіть, що АВСD – прямокутник.
Достатній рівень
№3. Дано ромб АВСD, діагоналі якого перетинаються в точці О; СС1 – перпендикуляр до площини ромба. Доведіть перпендикулярність прямої ВD і площини С1ОС.
№4. До площини прямокутника АВСD проведено перпендикуляр FK. Побудуйте перпендикуляр, проведений із точки F до прямої АВ.