Мета: довести теорему Птолемея; показати її застосування до розв’язуванні задач; розвивати кругозір; виховувати культуру математичного мовлення; перевірити рівень засвоєння учнями знань.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку
…У величезному саду геометрії кожний може
підібрати собі букет за смаком.
Давід Гільберт
Ми з вами починаємо вивчати дивовижні теореми. Одна із таких теорем – теорема давньогрецького вченого Клавдія Птолемея ( ІІ ст. н. е.).
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Історична довідка
Птолемей Клавдій , давньогрецький вчений. Він розробив так звану Геоцентричну систему світу. Біографічних відомостей про Птолемея дуже мало: відомо, що він провів велику частину життя в Александрії, де в 127-151р. проводив астрономічні спостереження. Основна робота Птолемея з астрономії – «Велика математична побудова астрономії в 13 книгах» – «Альмагест».
Виключно велике було практичне значення цієї роботи для мореплавання і визначення географічних координат. А теорема знадобилася олександрійському астрономові Клавдію Птолемею, для складання таблиці синусів, точніше, таблиці довжин хорд, дуже потрібних для астрономічних розрахунків.
Теорема Птолемея. У всякому чотирикутнику, вписаному в коло, добуток діагоналей дорівнює сумі добутків його протилежних сторін.
Доведення.
Чотирикутник АВСD вписаний у коло. Доведемо, що АС · ВD = АD · ВС + DС · АВ.
АDВ = АСВ так як спираються на одну дугу. Проведемо відрізок АF ( точка F є ВD) так, щоб DАС = САВ. Тоді ∆АВС ~ ∆АFD за двома кутами. Звідси АD : АС = DF : ВС, тобто АD · ВС = АС · DF.
DСА = DВА так як спираються на одну дугу, а DАС = FАВ за властивістю вимірювання кутів. Тоді ∆DАС ~ ∆FАВ за двома кутами. Звідси АС : АВ = DС : FВ, тобто АС · FB = АВ · DC.
Додамо рівності і одержимо: АС (DF + FB) = АD · ВС + АВ · DC. Отже, АС · ВD = АD · ВС + DС · АВ.
V. Закріплення та осмислення нового матеріалу
№1. На колі, описаному навколо рівностороннього трикутника АВС, взято довільну точку Х. Доведіть, що найбільший з відрізків ХА, ХВ, ХС дорівнює сумі двох інших.
Розв’язання.
Нехай найбільший відрізок ХВ. Доведемо,
що ХВ = ХС + ХА. За теоремою Птолемея
ХВ ·АС = ХС · ВС + ХА · АВ. За умовою
∆АВС рівносторонній, тому АВ = ВС = АС.
Звідси ХВ · АС = ХС · АС + ХА · АС. Отже,
ХВ = ХС + ХА.
№2.Бісектриса кута А трикутника АВС перетинає описане коло в точці W. Доведіть, що АВ + АС < 2 АW.
Доведення.
За властивістю бісектриси САW = WАВ. Звідси WС = ВW.
За нерівністю трикутника СW + WВ > ВС.
Тоді 2 СW > ВС; СW > ½ ВС.
Чотирикутник АВWС вписаний у коло, то
за теоремою Птолемея АW · ВС = АВ · WС +
+ ВW · АС. Тоді АW · ВС = АВ · WС + WС · АС;
АW · ВС = WС ( АВ + АС);
АW · ВС > ½ВС ( АВ + АС);
АW > ½ ( АВ + АС);
2 АW > АВ + АС.
VІ. Самостійна робота
Варіант 1.
1. Дано: прямі АD і ВС перетинаються
в точці О, АВ || СD, ВО = 8см,
СО = 4см, ОD = 10см.
1) Довести, що трикутники подібні.
2) Знайти АО.
3) Знайти .
4) Знайти .
2. Через точку S, яка лежить поза колом, проходять січні а і в. Січна а перетинає коло в точках N і М, а січна в, що проходить через точку О – центр кола, в точках К і Р. Обчислити діаметр кола, якщо SР = 3см, МN = 4см, SN = 9см.
3. Сторони трикутника 48см, 24см, 56см. Знайти периметр подібного трикутника, якщо його найбільша сторона 7см.
4. У гострокутному трикутнику АВС ВD і АК – висоти. Доведіть, що DC · АС = КС ·ВС.
Варіант 2.
1. Дано: КСРМ – трапеція, прямі КС і МР перетинаються в точці А, АС = 6 см, СК = 4 см, КМ = 25 см.
1) Довести, що трикутники подібні.
2) Знайти СР.
3) Знайти .
4) Знайти .
2. Хорда СD і діаметр АВ перетинаються в точці М. Обчислити діаметр кола, якщо СD = 13см, МD = 7см і АМ = 14см.
3. Сторони трикутника 18см, 27см, 36см. Знайти периметр подібного трикутника, якщо його найменша сторона 36см.
4. У гострокутному трикутнику АВС висоти ВD і АМ перетинаються в точці О. Доведіть, що ВО · ОD = АО · ОМ.
VІІ. Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ми познайомились та навчились використовувати теорему Птолемея, а також перевірили рівень засвоєння знань з вивчених тем.
Які будуть запитання по самостійній роботі.
На закінчення нашої роботи я хочу побажати, аби помилки, які ви допускаєте, не наводили вас до смутку, а були імпульсом для саморозвитку.
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити зміст засвоєних на уроці понять.
№1. У коло вписано рівносторонній трикутник АВС. Точка D належить ВС. Доведіть, що DА = DВ + DС.
Розв’язання.
На рисунку у ∆АВС АВ = ВС = АС, точка D є ВС. Отже, чотирикутник АСDВ вписаний у коло. Тоді АD · СВ = АС · ВD + DС · АВ за теоремою Птолемея. Звідси АD · СВ = СВ · DВ + + DС · СВ. Отже, АD = DВ + DС.
№2.Основи рівнобічної трапеції АВСD ( ВС || АD) a і b, бічна сторона с. Знайдіть діагональ.
Розв’язання.
На рисунку у трапеції АВСD ВС || АD, ВС = а, АD = b, АВ = = СD = с. Знайдемо АС.
Оскільки трапеція АВСD рівнобічна, то АС = ВD і навколо неї можна описати коло. Тоді за теоремою Птолемея АС × ВD = АВ · СD + + АD · ВС. Звідси АС2 = с2 + аb.
Відповідь: АС2 = с2 + аb.
1