Тема: «Теорема Вієта »
Мета: сформувати вміння застосовувати теорему Вієта до розв’язування рівнянь; розвивати вміння відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності до досягнення мети; аналізувати та творче ставитися до праці
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: картки з друкованою основою, таблиця « Квадратні рівняння», підручник Алгебра 8клас ,В.Кравчук, М.Підручна, Г. Янченко.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання з учнями, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
І. Фронтальне опитування «Мозковий штурм»(перевірка домашнього завдання)
ІІ. Установіть логічні пари.
А) D > 0 1) Дійсних коренів немає
Б) D = 0 2) Два різні корені
В) D < 0 3) Один корінь
Відповідь: А_________; Б_________; В__________.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Інтелектуальна розминка.
1.Назвіть коефіцієнти квадратних рівнянь:
а)3х2+7х-8=0;
б)х2-11х+30=0;
в)х+х2=1;
г)2х2-9х+10=0;
д)х2+2х-24=0
2.З першого завдання виберіть рівняння, у яких а=1.
3. Робота в групах. Розв’язати вибрані рівняння та знайти суму та добуток коренів( х2-11х+30=0; х+х2=1; х2+2х-24=0)
«Мозковий штурм»
Сьогодні ми будемо розв’язувати зведені квадратні рівняння за допомогою теореми Вієта.
А) Історична хвилинка
Франсуа Вієт народився у 1540 році в місті Фонтене ле-Конт провінції Пуату. Отримав юридичну освіту. Він був широко освідченою людиною: знав астрономію, математику, вивчав твори класиків Архімеда і Діофанта.
Франсуа Вієт зробив вагомий внесок для розвитку математики, вважається
«батьком сучасної алгебри». Написав першу у світі роботу з символічної алгебри. Він увів буквене позначення невідомих, саме від нього бере початок сучасна алгебраїчна символіка. Захопившись якоюсь математичною задачею, він міг працювати над нею іноді три доби без їжі і сну.
У 1591 році він віднайшов формули, що пов'язують між собою корені квадратного рівняння і його коефіцієнти. Його висновок (у сучасних позначеннях) виглядає так: « Коренями рівняння (a +b) x-x²= ab є числа a і b».
Б)Означення зведеного квадратного рівняння.
! Квадратне рівняння, перший коефіцієнт якого дорівнює 1, називають зведеним. Зведене квадратне рівняння записують у вигляді х2+px+q=0.
Зведене квадратне рівняння можна розв’язати за допомогою теореми Вієта.
Звернемось до рівнянь, які були розв`язані в завданні №3та занесемо результати в таблицю
Рівняння |
Корені рівняння х1, х2 |
Сума коренів х1 + х2 |
Добуток коренів х1 ∙ х2 |
х2-11х+30=0 |
5;6 |
11 |
30 |
х2+2х-24=0 |
-6;4 |
-2 |
-24 |
Який висновок можна зробити ?
З таблиці видно,що сума коренів кожного рівняння дорівнює другому коефіцієнту рівняння, узятому з протилежним знаком, а добуток коренів дорівнює вільному члену.
! Теорема Вієта(пряма теорема) . Сума коренів зведеного квадратного рівняння дорівнює другому коефіцієнту, взятому із протилежним знаком, а добуток коренів дорівнює вільному члену.
Тобто. Якщо х1, х2- корені рівняння х2+px+q=0,то х1 + х2=-p, х1 ∙ х2= q
Приклад1. х2-2х-15=0, х1 + х2=2, х1 ∙ х2= -15, х1=-3,х2=5.
Чи можна за числами стверджувати, що вони коренями зведеного рівняння?
Приклад 2.Чи є числа 3 і 7 коренями рівняння х2-10х+21=0?
Знайдемо суму коренів 3+7=10, сума дорівнює другому коефіцієнту рівняння, узятому із протилежним знаком, а добуток 3∙7=21 дорівнює вільному члену. Тому 3і 7 є коренями рівняння. Отже, маємо теорему обернену до теореми Вієта.
! Теорема обернена до теореми Вієта. Якщо сума двох чисел дорівнює - p, а їх добуток дорівнює q, то ці числа є коренями рівняння х2+px+q=0.
Увага!Використовувати теорему Вієта можна лише для квадратних рівнянь, які мають корені.
IV. Засвоєння нових знань і вмінь.
Робота з підручником. Усна робота ст.178. №732-735.
Додаткові завдання. Робота в парах.
Один із коренів поданого квадратного рівняння дорівнює - 6. Знайдіть коефіцієнт k і другий корінь рівняння:1) х2-7х+ k=0;
2) х2+ k х-24=0;3)3х2+8х+ k=0;4)5х2+ k х+18=0.
V. Домашнє завдання. Завдання за підручником. . §3.п.22,№747,747,758.
Додаткове завдання.
(х1 +х2)- х1∙х2.
2.Корені х1, х2 квадратного рівняння х2+9х+ q =0задовільняють умові
х1=- 4х2. Знайдіть х1, х2 і q .
VІ. Підсумки уроку
« Мікрофон»