Урок "Ти і я - одна сім'я"

Про матеріал
Інтегрований урок. Тип уроку: комбінований, зінтегровано предмети «Я у світі», українська мова, трудове навчання.
Перегляд файлу

Брилівськазагальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Олешківської районної ради

 

 

 

 

 

 

3клас

Методична ідея та розробка: вчителяпочатковихкласів

ПорубльовоїСвітланиМиколаївни

 

 

 

 

 

 

 

2017 р.

 

Інтегрований урок,  3клас

ПорубльоваСвітланаМиколаївна

вчитель початкових класів

«Спеціаліст вищої категорії»

Брилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Олешківської районної ради

Херсонської області

Тема: Ти і я – одна сім`я

«Я у світі» (Сім’я. Родовідне дерево). Українська мова (Спільнокореневі слова. Корінь). Трудове навчання (Мозаїчне торцювання «Соняшник»).

Цілі:«Я у світі»:

  • формування предметних компетентностей:
  • формування у дітей уявлень про цінність для людини сім'ї та родини, позитивного ставлення до національних цінностей українського народу та інших етносів і націй;
  • виникнення в учнів стійкого відчуття належності до шкільної та місцевої громади, українського народу, європейської цивілізації та людства;
  • оволодіння способами діяльності і моделями поведінки, що враховують інтереси і потреби громадян, передбачають повагу і взаєморозуміння між людьми;
  • розвиток навичок взаємодії у сім’ї, через активне спілкування з соціальним оточенням,
  • формування вміння самостійно приймати  відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях уміння зробити вибір і прийняти рішення в конкретній ситуації.
  • інформаційної: вміння робити висновки та узагальнення;
  • формування ключових компетентностей:
  • соціальної: здатність налагоджувати взаємодію з іншими дітьми та дорослими, працювати в команді, знаходити порозуміння, запобігати конфліктам, приймати самостійні рішення;
  • громадянської:приймати рішення, виявляти громадянську позицію у ставленні до природи, до людей, до самого себе;
  • загальнокультурної:здатність сприймати духовно – моральні основи життя людини,  досягнення національної та світової  культури;
  • уміння вчитися: здатність визначати мету своєї діяльності, проявляти зацікавленість навчанням;
  • інформаційно-комунікативної: вміння, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, уміння здійснювати комунікацію у групі та в колективі;
  • соціокультурної: вчити дітей, спираючись на отримані знання, самостійно працювати; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу.

українська мова:

  • формування предметних компетентностей:
  • мовної,мовленнєвої, навчально-пізнавальної: знайомити учнів з поняттями «рід, родовід, сім`я»; навчити їх розрізняти; поглиблення знань про «корінь слова», «спільнокореневі або споріднені слова»; умінь орфографічно правильно писати слова;
  • формування ключових компетентностей:
  • соціокультурної: підготовка школярів до життя в українському соціумі;
  • комунікативної:вміння вести діалог; порівнювати, класифікувати за певними ознаками; зв’язне мовлення.             

трудове навчання:

  • формування предметних компетентностей:формування культури виконання трудових дій; свідомого ставлення до праці;організації робочого місця на уроці, безпека життя при користуванні інструментами та матеріалами, бережливе та економне ставлення до використання матеріалів, самообслуговування;
  • формування ключових компетентностей:
  • полікультурної та комунікативної:вміння працювати в команді та навичок виконання операцій з ручних технік обробки матеріалів при виготовленні мозаїки технікою «торцювання»; розвиток творчих здібностей; виховання в учнів шанобливого ставлення до культури українського народу та інших народів світу.

Тип уроку:комбінований, зінтегровано предмети: «Я у світі», українська  мова, трудове навчання.

Обладнання:мультимедійнапрезентація та технічнізасоби для їїдемонстрації;

  • підручник: Н.М. БібікЯ у світі: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. –Х.: ВГ«Основа», 2013. - С.35, 37;
  • відео «Сім`я»;
  • аудіо запис «Квітуча Україна»;
  • чорна скринька;
  • кольоровий папір, ножиці, клей, шаблони;
  • картинки із зображенням понять теми уроку.

 

Хронометраж  уроку

І.

Організація класу.

  1. Привітання.
  2. Вправа «Очікування»

 

1

2

ІІ.

Актуалізація опорних знань.

Перегляд відео.

 

1

ІІІ.

Повідомлення теми і мети уроку

1

І\/.

 

 

 

 

Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

4.1. 1.Розповідь з елементами бесіди.

       2.Розповідь з елементами віртуальної демонстрації про родовідне дерево

       3.Робота з підручником. Прийом «Незакінчене речення».

       4. Опрацювання статті у підручнику.

  1. 4.2. 1. Бесіда.
  2.        2. Робота в зошитах
  3.            2.1. Хвилинка каліграфії.
  4.            2.2. Робота в групах.
  5.            2.3. Колективна робота. Вправа «Мовники».

 

3

2

2

3

1

 

3

2

4

\/.

Фізкультхвилинка.

1

\/І.

Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь.

6.1. Вправа «Закінчи речення»

6.2. Прийом «Неслухняні слова».

6.3.1. Прийом «Чорна скринька».

      2. Виготовлення емблеми.

 

1

1

2

6

\/ІІ.

Підсумок уроку. Рефлексія.

3,5

\/ІІІ.

Інформація про домашнє завдання

0,5

 

Хід уроку

І. Організація класу. 

1. Привітання.

2. Вправа «Очікування».

Чи є у класі учні, які вважають, що урок буде цікавим, пізнавальним, продуктивним?(Так чи ні?)

Я чекаю, що ви сьогодні на уроці будете уважними, слухняними та дружніми.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перегляд відео з метою актуалізації знань (Слайд 1.).
  2. - Що таке сім`я? (Закрийте оченята, поміркуйте …)

- А тепер розкажіть, хто постав у вашій уяві?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку(Слайд 2.).

Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Ми будемо говорити про те, що кожна людина любить і шанує – про наших батьків, нашу родину, рід. А іще дізнаємося, які слова можуть бути «родичами».

 

І\/. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

4.1.  «Я у світі»

1. Розповідь з елементами бесіди про сім`ю, рід, родину.

- Давайте прислухаємося до того, як звучить слово «сім`я». Що вичуєте? Чується два слова «сім» і «я». Що це означає?

- Сім’я складається з багатьох людей: з дітей, мами, тата.

Тобто, сім`я – це група людей, що сформувалася із чоловіка та жінки, дітей та інших близьких   родичів, які живуть під одним дахом(Слайд 3.).  

- А хто складає вашу сім`ю? (2-3 учні розповідають про членів своєї сім`ї)

- Діти, а у ваших татусів та матусь є теж батьки. Як ви їх називаєте? (Бабуся, дідусь) Ваші бабусі й дідусі колись теж були маленькими, і у них теж були  свої батьки. А чи знаєте, як вам їх називати? (Прабабусі, прадідусі)

- У них теж були свої мама й тато, бабусі, дідусі… Всі вони – і бабусі, і дідусі, і прабабусі, і прадідусі, і прапрабабусі, прапрадідусі, їхні батьки та батьки їхніх батьків – є ваш рід.

- А зараз подумайте, що один рід відрізняє від іншого? Не знаєте?

- Простіше запитання. У нашому класі є три Максима, як ми їх відрізняємо? (За прізвищем)

- Так, за прізвищем. А звідки воно взялося? (Від батьків)

- Вірно, від батьків. А вони його отримали від своїх батьків. Прізвище є ознакою роду. Ми можемо сказати: рід Кравчуків, рід Березницьких, і так далі …

- Отже, рід, родина – це група людей, що сформувалася з батьків, дітей і близьких родичів(Слайд 4.).

 

2.Розповідь з елементами віртуальної демонстрації про родовідне дерево

- Річки немає без джерела, дерева – без коріння, людини – без Батьківщини, без свого роду. Адже ми народилися, живемо в Україні, тут живуть наші батьки, дідусі і бабусі.Значить, родовід наш тут, в Україні. Наші прадіди уявляли життя людей на землі як велетенське дерево Роду.(Показ родовідного дерева(Слайд 5.))

- Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусь і бабуся. Відростки – їхні брати і сестри. Коріння – батьки ваших дідусів і бабусь.

 - Люди завжди берегли пам'ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати або більше поколінь свого роду.

 

3. Робота з підручником. Розглянемо родовідне дерево у підручнику на с. 35.

- Прийом «Незакінчене речення»(Слайд 6.).

Коріння – це …

Стовбур – це …

Гілки – це …

Листочки–це …

- А скільки поколінь зображено? (4)

 

4. Робота з підручником опрацювання статті «Рід, родина, рідня» (С. 37)

   - Прочитаємо оповідання та визначимо головну думку.

   - Яка головна думка прочитаного твору? (Кожна людина повинна знати свій рід)

   - На запитання з тексту «Яке коріння у твого дерева?» підготуєте відповідь на наступний урок.

 

4.2. Українська мова

1. Учитель. - Діти, зверніть увагу на заголовок тексту. Чи правильним буде твердження, що ці слова також між собою родичі? (Так)

- Що їх об’єднує або що у них спільне? (Значення, корінь)

- Пригадаємо, як такі слова ми називали у другому класі? (Спільнокореневі слова)

2. Робота в зошитах.

2.1. Хвилинка каліграфії(Слайд 7.).

Δ Ссссси см сім`я

Тато, мама, син, дочка – дружна сім`я.

  • Випишемо слово син. Доберемо спільнокореневі до нього слова(Слайд 8.).

Син, синок, синочок, синівський.

  • Доведіть, що ці слова спільнокореневі або споріднені (Спільне значення і корінь).
  • Позначимо корінь.
  • Вернімося до слів: рід, родина, рідня. Визначте корінь(Слайд 9.).
    1.   Робота в групах. Дібрати і записати спільнокореневі слова до слів та визначити корінь.

1 група: сад

2 група: ліс

3 група: риба

  • А що ми називаємо коренем? (Спільна частина споріднених слів або спільнокореневих слів.)
  • Отже, які слова ми називаємо спільнокореневими або спорідненими?
  • Як визначити корінь слова?
    1. Колективна робота з текстом вправа «Мовники»(Слайд 10.). На екрані вірш, учень виразно читає його. Завдання: виписати спільнокореневі слова до слова дід. Під коментування учнів виписуємо слова.

Є в дідуся добре діло:

Сад розводить на горбку.

Квітнуть вишеньки вже біло

У дідусевім садку.

І ніхто не відгадає,

Якщо дід вас вигляда,

Чи то вишня розквітає,

Чи дідова борода. (Ю. Гайда)

 

\/. Фізкультхвилинка(Під пісню «Квітуча Україна», виконує С.Весна, учні виконують танцювальні рухи)(Слайд 11.).

\/І. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь.

6.1. Вправа «Закінчи речення»(Слайд 12.).

- Моя мама…

- Мій тато…

- Бабуся – це мама…

- Дідусь – це тато…

- Прабабуся – це…

- Прадідусь – це…

6.2. Прийом «Неслухняні слова»(Слайд 13.).Вилучити зайві слова із переліку з обґрунтуванням.

1. Брат, братній, брата, побратими.

2. Сестра, сестри, сестричка, сестронька.

3. Рід, рідня, рідні, родовід.

- Чому ці слова зайві? (Це форма одного і того самого слова)

6.3. Трудове навчання

1. Прийом «Чорна скринька»(Слайд 14.)(за описом визначити, що знаходиться у скриньці)

Квітка ця на сонце схожа,

На олію вона гожа,

Жовті пелюсточки має,

Їх до сонця повертає. (Соняшник)

Соняшник – символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він – чи не найсильніший серед квітів, що знайшов своє місце під Сонцем. Постійно орієнтується на небесне Світило – повертає за ним свою схожу на Сонце голову, а це означає, що він не боїться осліпнути від успіхів чи досягнень…

Соняшник символізує Батьківщину: як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни. Як Сонце для соняшника – єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина – єдина і найвища цінність.

2.- Ми, маленька шкільна родина, у нас є девіз, а сьогодні я пропоную виготовити емблему нашого класу, це буде соняшник.

- Працюватимете в парі. Учні середнього ряду виготовлять середину соняшника у техніці «торцювання». Інші діти виріжуть пелюстки квітки.

- Правила безпеки при роботі з ножицями(Слайд 15.).

(Учні працюють під керівництвом вчителя.)(Слайд 16.)

 

\/ІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

7.1. Прийом «Незакінчене речення»(Слайд 17.).

  • Ми дізналися…
  • Ми знаємо…
  • Ми вміємо…

7.2.Прийом «Наведи порядок у своїх знаннях»(Слайд 18.). (матеріал подається на картинках, а учні озвучують те, що вивчалося на уроці)

- Що таке сім'я? (Це група людей: тато, мама, діти та інші близькі родичі, які живуть під одним дахом.)

- Що таке родина?(Це група людей, що сформувалася з батьків, дітей і близьких родичів.)

- Яке поняття ширше: «сім`я» чи «родина»?

- Які слова називаємо спільнокореневими або спорідненими?

- Як визначити корінь слова?

7.3. Чи справдилися ваші очікування?

Вправа «Так чи ні» - голосування мовою жестів.

7.4. Заключне слово вчителя(Слайд 19.).

Візьміть ліву долоньку, вона ближче до серця, та уявіть, що ви кладете на неї ті знання, добро та любов які у вас є. А тепер візьміть праву долоньку та уявіть, що ви кладете на не ті знання, які ви отримали сьогодні про родину, родовідне дерево, слова «родичі», тобто спільнокореневі слова. З’єднайте разом ваші долоньки та покладіть усе до своєї душі. Живіть щасливо, в злагоді та мирі вдома і у нашій шкільній сім`ї.

7.5. Оцінювання (вербальне)

\/ІІІ. Інформація про домашнє завдання (Слайд .)

      Для всіх: 1. «Я у світі»: виготовити родовідне дерево або підготувати розповідь «Коріння мого роду».

 

Джерела інформації:

  1. Н.М. БібікЯ у світі: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. –Х.: ВГ«Основа», 2013. - С.35, 37.
  2. https://www.slideshare.net/anastasiaborisovna/ss-68489303
  3. https://www.google.com.ua/search?q=%D1%84%D0%BE%D0%BD+%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BE+%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83.+%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjuuOrEv_LWAhVFQJoKHSq2BLYQsAQIJw&biw=1242&bih=602&dpr=1.1
  4. http://maliunok.com/tag/genealogchne/

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку