Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання
Мета
- навчальна: сформувати поняття «тіло», основні характеристики тіла, уявлення про об'єкти, що оточують людину, навички описувати тіло за запропонованим планом, наводити приклади та розрізняти тіла живої та неживої природи;
- розвивальна: розвивати спостережливість, допитливість, вміння використовувати отримані знання у повсякденному житті;
- виховна: прививати бережне ставлення до навколишніх тіл у природному середовищі.
Тип уроку: комбінований.
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання Мета - навчальна: сформувати поняття «тіло», основні характеристики тіла, уявлення про об'єкти, що оточують людину, навички описувати тіло за запропонованим планом, наводити приклади та розрізняти тіла живої та неживої природи; - розвивальна: розвивати спостережливість, допитливість, вміння використовувати отримані знання у повсякденному житті; - виховна: прививати бережне ставлення до навколишніх тіл у природному середовищі. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, зошити, фотографії тіл природи, лінійка, терези, мірний циліндр, рулетка, інші прилади та інструменти для вимірювання тіл. Очікувані результати: учні сформують реальні уявлення про тіла, навчаться проводити прості спостереження і робити висновки. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Погляньмо навкруги. Яке різноманітне наше довкілля! Скільки різних предметів нас оточують цілодобово! Ми можемо з вами їх порівняти. Якщо подивимось на них, то побачимо, що одні більші, другі менші, ті важкі, а інші легкі. У мові науки про природу є чимало спеціальних термінів, які необхідно знати і розуміти. Зараз ми ознайомимося з найголовнішими. Напевно, кожному з вас знайоме слово «тіло», коли ми чуємо його, то здебільшого зразу згадуємо або уявляємо живих істот: людину чи тварину. Однак воно має набагато ширше значення. У природничих науках тілами називають усі предмети, що нас оточують. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Мікрофон» - Що вивчає природознавство? - Якими приладами можна робити вимірювання? - Які основні способи вивчення природи? - Які ви знаєте науки, що вивчають природу? IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Словникова робота» И Тілом у науці називають все живе та неживе, що створила природа або людина. Усі тіла дуже різноманітні. * Прийом «Робота з ілюстраціями» (або «Робота з підручником») Завдання. Уважно розгляньте рисунки і спробуйте визначити, за якою ознакою можна поділити ці тіла на дві великі групи. Учитель. Так. Перша група — це тіла живої природи. Друга група — це тіла, зроблені людиною. Отже, тепер ви зрозуміли, що всі тіла — це предмети навколо нас, вони можуть бути як природними, так і штучними. * Прийом «Синквейн» Фізичне тіло Об'ємне, матеріальне Змінюється, взаємодіє, рухається Тіла природні та створені людиною Все П Характеристики тіла * Прийом «Практична теорія» Учитель об'єднує клас у групи, кожна група отримує своє завдання: необхідно описати або розповісти про які-небудь предмети. Можна запропонувати розповісти про меблі в класі. Наприклад, одна група описує парту, друга — стіл, третя — дошку, четверта — книжкову шафу тощо. Учні називають та описують запропоновані предмети. Потім учитель просить порівняти їх між собою, назвати відмінності. * Прийом «Роблю висновок» Учитель разом з учнями робить висновок, що всі тіла відрізняються за формою, кольором, розмірами, масою та об'ємом. Щоб зручніше зіставляти, порівнювати, аналізувати, вивчати та використовувати тіла, їх розрізняють за ознаками. Ознаки, за якими можна порівняти одне тіло з іншим, називають характеристиками. * Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схему «Характеристики тіла». - Вимірювання * Прийом «Мозковий штурм» Завдання. У який спосіб можна визначити ці характеристики? - Виміряти — означає порівняти з еталоном. * Прийом «Бесіда» - Які нам уже відомі одиниці фізичних величин? - Які величини вимірюємо? * Розповідь учителя з елементами бесіди 1) Розміри тіла Щоб виміряти розміри тіла, зокрема довжину (або висоту чи ширину), їх порівнюють з еталоном довжини — метром. За цим еталоном виготовлено лінійки, косинці, рулетки. Основною одиницею вимірювання довжини є метр. Застосовують й інші одиниці вимірювання, більші або менші за метр. * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання довжини на менші. Наприклад: 1 м = 100 см. Відповідь: 1 км = 1000 м, 1 см = 10 мм, 1 м = 10 дм, 1 дм = 10 см або 1 дм = 100 мм. 2) Об'єм Кожне тіло має об'єм. Об'єм тіла прямокутної форми визначають, перемноживши значення його довжини, ширини і висоти. Вимірюють об'єм тіла в метрах кубічних, літрах, мілілітрах. Об'єм тіла можна також визначити, зануривши його у воду. Він дорівнюватиме об'єму витісненої тілом води. Це дуже зручно для вимірювання тіл, які мають неправильну форму. * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання об'єму на менші. Відповідь: 1 м3= 1000 л,1л= 1000 мл. 3) Маса Для вимірювання маси використовують прилади, що мають назву ваги або терези. Процес зважування на вагах — це порівняння маси тіла з масою еталона. Еталоном маси є кілограм. Масу вимірюють тоннами, кілограмами, грамами або іншими величинами. * Прийом «Логічний ланцюжок» Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання маси на менші. Відповідь: 1 т = 1000 кг, 1 кг = 1000 г. * Випереджальне завдання учнів Розповідь про еталони метра, кілограма. V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ * Прийом «Скарбничка» Учні самостійно або разом з учителем складають узагальню-вальну таблицю. Наприклад: VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Доповни речення» Тіла — усе живе і__________(неживе), що створила__________(природа) або людина. Основні характеристики тіла — це довжина,___________,_____________,_________________. (Маса, об'єм, густина)У мові природничих наук___________________________(тілами) називають усі______________________(предмети), що нас оточують.Усі тіла можна поділити на___________(дві) групи, а саме: на тіла____________(природи) і тіла зроблені__________ (людиною). VII. * Робота з підручником Завдання. Перегляньте сторінки тексту параграфа підручника § . Зверніть увагу на виділені підзаголовки, окремі слова та речення. Зробіть висновки — головне, про що ви дізналися під час уроку. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § - Принести на наступний урок пластилін, яблуко, картоплину, пластмасову кульку, - Творче завдання: скласти кросворд чи синквейн за темою уроку. |
|
|
|