Розробка уроку " Типи відмін. Поділ іменників на відміни" з авторською презентацією сприятиме зміцненню навичок визначення відмін іменників та розвитку творчих здібностей учнів. Містить тестові завдання.
Тема уроку: Типи відмін. Поділ іменників на відміни.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення відмін іменників, їх виділення та розрізнення у реченнях і текстах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходження іменників у текстах, визначити їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння, використовувати іменники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення, любов і повагу до тваринного світу.
Тип уроку: Урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.
Вид уроку: Урок-подорож.
Обладнання: Комп’ютери,підручники.
І. Організаційний момент –1 хв.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
На уроці ми повторимо уже відомі вам граматичні ознаки іменника, будемо визначати відміни іменників. Ці знання ви зможете застосувати у своїй мовленнєвій діяльності, правильно вживаючи іменники в певному відмінку, так як кожна відміна має свої особливості: творення, відмінювання , написання.
Очікувані результати –2 хв.
Після уроку я зможу:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів – 5 хв.
Перевірка домашнього завдання
Записати речення, знайти іменники, визначити рід.
У безладно розсипаних хмарках засяяла веселка.
У розчинене вікно пливуть медові пахощі розквітлих акацій.
Пояснити орфограми
Оголошення епіграфа та робота з ним:
знайти іменники, визначити їх рід. – 3 хв. Епіграф уроку
Нічого не треба,
Тільки б голос твій чути
І ніжність твою берегти.
А.Малишко
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Чи знаєте ви, що у різних мовах світу нараховується різна кількість родів. Наприклад, турецька, узбецька, казахська мови – безродові, тобто іменники не поділяються на 3 роди. У мовах Індії, Ірану слова виділяються в ІІ основні групи – живі і неживі предмети.
Давньогрецький граматик Амоній, що жив у ІV ст.. до н.е. приблизно так пояснював рід: назви активних предметів – чоловічий рід, пасивні – жіночий рід.
У грецькій мові ріка – чоловічий рід/несе свої хвилі/, море – жіночий рід /пасивно приймає/. У німецькій, як і в українській мові – 3 роди; у французький - 2 роди; в італійський відсутній середній. Також у французький бюро, депо, трюмо –чол.р. /український – сер. рід/.
Нова Гвінея: серед корінних жителів мова - асмат. У ній немає членування за родами – замінюють класи:
І – стоячі, вузькі, високі предмети; ІІ – сидячі, широкі;
ІІІ – предмети, що лежать, низькі; IV – плавають/човни, ріки, риба.../
V – літаючі і т.д.
Учитель демонструє презентаційні матеріали –15 хв.
Між І. ІІ, ІІІ, IV відмінами – робити перепочинок: звучить пісня або вірш. Діти на слух проводять вибіркову роботу: виписують іменники, які належить, наприклад, до І відміни і т.д.
Вліво, вправо, поверніться.
Нахиліться, розігніться (2р.)
Руки вгору піднімайте,
Піднімайте, опускайте (2р.)
Дуже добре, всі сідайте.
V. Закріплення вивченого матеріал
Виконання системи творчих завдань/на вибір/.
Приклади учнів:
І відміна ІІ відміна
Ш відміна IV відміна
згода – мир оборона – захист
атака – наступ битва – бій
неволя – полон тиша – спокій
спека – мороз війна – мир
зима – літо окраїна – центр
щастя – горе
Із 2 словами скласти речення.
Роздати надруковані слова.
У якому рядку є зайве слово(за відмінами):
Шум, шелест, морок.
Огорожа, тин, паркан.
Мати, сіль, тінь.
Груша, лексика, трава.
Ягня, курча, ім’я.
Столяр, снігур, стежка.
Радість, повість, осінь.
Телятко, тигреня, дівча.
VI. Систематизація й узагальнення знань
Бесіда –2 хв.
- Що ми зробили на уроці?
- Що найбільше зацікавило мене, здивувало?
- Які враження у мене від уроку?
VII. Підведення підсумків –1 хв.
Повідомлення домашнього завдання/на вибір/
1. §19 Вправа 257.
2. Виписати з художнього твору по 5 іменників до кожної відміни.
3. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі про типи відмін іменників.
4. Скласти казку «Нові знайомства під час подорожі до сестер–Відмін.
Тест: Морфологія. Іменник
1. Вкажіть рядок, у якому всі іменники - назви істот.
2. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники.
3. Вкажіть рядок, у якому всі іменники середнього роду.
4. Вкажіть рядок, у якому всі іменники спільного роду.
5. Вкажіть рядок, у якому іменники вжиті в множині.
6. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники чоловічого роду.
7. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники жіночого роду.
8. Вкажіть рядок, у якому всі слова - незмінювані іменники.
Література
1