Урок "Типи відмін. Поділ іменників на відміни"

Про матеріал

Розробка уроку " Типи відмін. Поділ іменників на відміни" з авторською презентацією сприятиме зміцненню навичок визначення відмін іменників та розвитку творчих здібностей учнів. Містить тестові завдання.


Перегляд файлу

Тема уроку: Типи відмін. Поділ іменників на відміни.

Мета:  повторити й поглибити знання учнів  про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення відмін іменників, їх виділення та розрізнення у реченнях і текстах; формувати загальнопізнавальні вміння знаходження іменників у текстах, визначити їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння, використовувати іменники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення, любов і повагу до тваринного світу.

Тип уроку: Урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

Вид уроку: Урок-подорож.

Обладнання: Комп’ютери,підручники.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент         –1 хв.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

На уроці ми повторимо уже відомі вам граматичні ознаки іменника, будемо визначати відміни іменників. Ці знання ви зможете застосувати у своїй мовленнєвій діяльності, правильно вживаючи іменники в певному відмінку, так як кожна відміна має свої особливості:  творення, відмінювання , написання.

Очікувані результати           –2 хв.

Після уроку я зможу:

  1. Знаходити іменники в реченні;
  2. Правильно визначати морфологічні ознаки іменника;
  3. Розподіляти іменники за відмінами;
  4. Використовувати іменник у власних висловлюваннях.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів        – 5 хв.

 Перевірка домашнього завдання

  • Проходження тестових завдань на комп’ютері (4 особи);
  • Робота в групах за індивідуальними картками (2 особи).

 

 

 

 

 
 
Колективна робота          .

Записати речення, знайти іменники, визначити рід.

У безладно розсипаних хмарках засяяла веселка.

У розчинене вікно пливуть медові пахощі розквітлих акацій.        

Пояснити орфограми

Оголошення епіграфа та робота з ним:

знайти іменники, визначити їх рід.       3 хв.                            Епіграф уроку

Україно моя, мені в світі

Нічого не треба,

Тільки б голос твій чути

І ніжність твою берегти.

   А.Малишко

 

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Слово вчителя            1 хв.

Чи знаєте ви, що у різних мовах світу нараховується різна кількість родів.  Наприклад, турецька, узбецька, казахська мови – безродові, тобто іменники не поділяються на 3 роди. У мовах Індії, Ірану слова виділяються в ІІ основні групи – живі і неживі предмети.

Давньогрецький граматик Амоній, що жив у ІV ст.. до н.е. приблизно так пояснював рід: назви активних предметів – чоловічий рід, пасивні – жіночий рід.  

У грецькій мові ріка – чоловічий рід/несе свої хвилі/, море – жіночий рід /пасивно приймає/.   У німецькій, як і в українській мові – 3 роди; у французький  - 2 роди; в італійський відсутній середній. Також у французький бюро, депо, трюмо –чол.р. /український – сер. рід/.

 Нова Гвінея: серед корінних жителів мова  - асмат. У ній немає членування за родами – замінюють класи:

І – стоячі, вузькі, високі предмети;   ІІ – сидячі, широкі;

ІІІ – предмети, що лежать, низькі; IV – плавають/човни, ріки, риба.../

V – літаючі і т.д.

Учитель демонструє презентаційні матеріали                   –15 хв.

Між І. ІІ, ІІІ, IV відмінами – робити перепочинок: звучить  пісня або вірш. Діти на слух проводять вибіркову роботу: виписують іменники, які належить, наприклад, до І відміни і т.д.

 

Фізкультхвилинка:             –2 хв.


Встаньте,  діти, посміхніться,

Вліво, вправо, поверніться.

Нахиліться, розігніться (2р.)

Руки вгору піднімайте,

Піднімайте, опускайте (2р.)

Дуже добре, всі сідайте.


 

V.  Закріплення вивченого матеріал

Виконання системи творчих завдань/на вибір/.

  1. Скласти діалог із товаришем по парті про типи відмін, навести приклади.
  2. Підібрати приклади до кожного типу відмін у віршовій формі(по можливості):

Приклади учнів:

 

 

 

 

 

І відміна               ІІ відміна

Ш відміна      IV відміна

 

 

 

 

 

  1. Робота з підручником /Вправа 256, усно/       –3 хв.
  2. Дослідження - порівняння. Дібрати до І відміни синоніми з ІІ відміни  –3 хв.

згода – мир  оборона – захист

атака – наступ  битва – бій

неволя – полон  тиша – спокій

спека – мороз  війна – мир

зима – літо  окраїна – центр

щастя – горе

Із 2 словами скласти речення.

 

  1. Робота в групах.  Гра “Зайве слово”      –3 хв.

Роздати надруковані слова.

У якому рядку є зайве слово(за відмінами):

 


  1. Крапля, шапка, дрібка.

Шум, шелест, морок.

Огорожа, тин, паркан.

 

  1. Степ, тюль, картопля.

Мати, сіль, тінь.

Груша, лексика, трава.

  1. Сум, шлях, полин.

Ягня, курча, ім’я.

Столяр, снігур, стежка.

 

  1. Танк, кінь, гай.

Радість, повість, осінь.

Телятко, тигреня, дівча.


 

 

VI.   Систематизація й узагальнення знань

 Бесіда           –2 хв.

- Що ми зробили на уроці?

- Що найбільше зацікавило мене, здивувало?

- Які враження у мене від уроку?

 

 

VII.    Підведення підсумків         –1 хв.

 Повідомлення домашнього завдання/на вибір/

1. §19 Вправа 257.

2. Виписати з художнього твору по 5 іменників до кожної відміни.

3. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі про типи відмін іменників.

4. Скласти казку «Нові знайомства під час подорожі до сестер–Відмін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест: Морфологія. Іменник

1. Вкажіть рядок, у якому всі іменники - назви істот.

  1. алея, криця, кров, гість
  2. конвалія, білка, лисиця, ведмідь
  3. мати, любов, собака, людина
  4. лоша, лебідь, курча, сокіл

 

2. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники.

  1. лимоном, радісно, хліб, молоти
  2. колесо, мряка, красень, молодість
  3. три, радість, молотьба, сон
  4. краса, березень, літувати, молоко

 

3. Вкажіть рядок, у якому всі іменники середнього роду.

  1. господиня, нарізання, скликання
  2. осіння, дослідження, кохання, питання
  3. горіння, ознайомлення, запитання
  4. доня, завдання, коріння, положення

 

4. Вкажіть рядок, у якому всі іменники спільного роду.

  1. гість, вівчар, учень
  2. лікар, турист, голуб
  3. кухар, слюсар, площа
  4. плакса, сирота, невдаха

 

5. Вкажіть рядок, у якому іменники вжиті в множині.

  1. вишні, статті, сотні, річці
  2. ансамблі, молі, крові, грубощі
  3. миші, тиші, свині, ході
  4. подорожі, педалі, плющі, хвилі

 

6. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники чоловічого роду.

  1. узлісся, озеро, вікно, лист
  2. обрій, лікар, дорога, янтар
  3. світ, клен, буряк, друг
  4. ключ, розуміння, звір, прапор

 

7. Вкажіть рядок, у якому всі слова - іменники жіночого роду.

  1. хміль, біль, кріль, кукіль
  2. гість, злість, кість, грубість
  3. шаль, даль, вуаль, жаль
  4. сіль, цвіль, міль, артіль

 

8. Вкажіть рядок, у якому всі слова - незмінювані іменники.

  1. двері, сіни, сани, таксі
  2. інтермецо, бароко, піанісімо, бюро
  3. ножиці, канікули, журі, какаду
  4. пальто, метро, лібрето, жабо

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Література

  1. Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б. Рідна мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К. Кондор, 2006, - 306 с.
  2. Омельчук С.А., Ляшкевич А.І., Усі уроки української мови в 6 класі – Х. «Основа», 2006
  3. О. Олійник, Гребницький Г. Українська мова та література. Навчальний посібник. – К. Кондор, 2006, - 306 с.
  4. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково – методичний посібник – К:А.С.К.,2003, - 192 с.
  5. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання. – Х. . «Основа», 2003
  6. Український правопис /АН України, ін-т мовознавства ім.О.О.Потебні: інститут української мови, 4-те вид., випр. й доп. – К: Наукова думка, 1993, - 240 с.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 січня 2018
Переглядів
5358
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку