Урок "Тире між рідметом і присудком у простому реченні"

Про матеріал
Розробку можна використати при вивченні української мови в 11 класі, а саме, при повторенні та підготовці до ЗНО.
Перегляд файлу

Тема. Тире між підметом і присудком у простому реченні

 

Мета:

  • поглибити знання учнів про вживання тире між підметом і присудком; формувати вміння формулювати визначення, будувати гіпотези;
  • розвивати вміння правильно ставити розділові знаки, обґрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил;
  • удосконалювати вміння володіти різними видами мовленнєвої діяльності; тлумачити поняття; учити враховувати вплив слова на психічне життя людини;
  • виробляти в учнів уміння об’єктивно оцінювати свою роботу; розвивати увагу, уяву, логічне мислення; удосконалювати культуру мовлення; виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: урок застосування набутих  знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, таблиця, тестові завдання, текст для редагування.

 

Перебіг уроку

 

Пам’ятаймо, чиї  ми сини,

Пам’ятаймо, що ми з України.

В.  Лазаренко

Той, хто не любить свою країну,

 нічого любити не може.

Д. Байрон

 

І. Організаційний момент

1.Привітання

2.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Орфоепічна хвилинка

 Прочитайте наведені слова, правильно наголошуючи їх.

Виразно, добуток, завдання, запитання, кілометр, листопад, но­вий, одинадцять, ознака, посередині, предмет, сантиметр, черговий, читання,чотирнадцять, жалюзі, донька, подруга.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запишіть речення. З’ясуйте, якими  однорідними членами  воно ускладнене.

Джордано Бруно, видатний  філософ та поет епохи Відродження, походив з незаможної італійської родини. У дитинстві його віддали в монастир, але хлопець утік і подорожував Європою, пізніше видавав книги та проповідував. У його вченні цікаво поєднані наука і магія, обґрунтування нескінченності всесвіту й віра в переселення душ. Один венеційський аристократ написав донос до інквізиції, бо не хотів платити філософу за поради й консультації. Постраждав Джордано не через свою філософію, а через принципове протистояння здирництву монастирів  (За матеріалами Інтернету).

 

Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Робота з епіграфом

Прочитайте епіграфи до уроку, поміркуйте над значенням висловів. Складіть усне  зв’язне висловлювання, пояснюючи один із даних висловів.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Учні записують у зошит число й тему уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Робота з таблицею

У кожного учня є таблиця, яку, проаналізувавши приклади, потрібно доповнити правилами про вживання тире між підметом і присудком.

У реченнях підкресліть підмет і присудок, визначте їх морфологічне вираження. Сформулюйте правило,запишіть його схематично.

Тире між підметом і присудком

Приклад

Правило

  1. Малі дітки — ясні зірки: світять і радують у темну ніч (Нар. творчість).

 

  1. Жити – Вітчизні служити (Нар. творчість).

 

  1. Пам’ятаймо: що держава — це ми (О. Глушко).

 

  1. Два на два – чотири.

 

  1. Завдання молоді – вчитися.

 

 

  1. Дослідження

Прочитайте речення. Знайдіть підмет і присудок. Дослідіть, чому між ними тире не ставиться.

Ти друг, ти вірність (М. Рильський).

Діти як квіти: полий, то роститимуть (Нар. творчість).

Серце не камінь.

Почуття великі і глибокі.

  1. Читайте – міркуйте – робіть висновки

Прочитайте речення. Поміркуйте, чому за однакових умов вираження головних членів речення розділові знаки поставлено по-різному? Думку обґрунтуйте.

1. Життя, безумовно, добрий учитель, але дуже дорого бере за свої уроки (Народна творчість).

2. Життя, мабуть, – це завжди Колізей (Л.Костенко).

Поясніть, як ви розумієте зміст речень.

  1. «Павутинка»

З’єднайте частини речень  лівої  і правої колонок. Запишіть, прислів’я, вставивши, де потрібно, тире між підметом і присудком.

Добре слово людині…

Між «говорити» і «робити» …

Слово …

Найкраще …

Приємне слово …

… довга дорога.

… варте завдатку.

… що дощ у погоду.

… ключ від серця.

… просто сказане слово.

 

  1. Вибірково-розподільний диктант

Запишіть окремо речення, розподіливши на дві групи: ті, у яких між підметом і присудком поставили тире, і ті, у яких тире не ставиться. Поясніть орфограми.

1. Сміятися над розумним це привілей дурнів (Жан Лабрюйєр). 2. Лиш боротись значить жить (І. Франко). 3. Дружити значить бути старанним учнем у школі вимогливості (В. Сухомлинський). 4. На гіллі рясному цвіт немов сніжинки (В. Сосюра). 5. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм (О. Довженко). 6. Краса душі, краса любові найвища на землі краса (В.Сосюра). 7. Вірити в казку щасливому буть (М. Дмитренко). 8. Творчість завжди мрійна і тривожна (В. Симоненко). 9. Бути людиною дертись по вертикальній стіні (В. Стус). 10. Мрійники це стратегічний ресурс будь-якої країни (С. Дацюк).

  1. Виконання вправи з підручника
  2. Тестові завдання

1. Тире між підметом і присудком обов’язково слід поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
     А Усе геніальне просте.
     Б Собор як свіча.
     В Мова не полова
     Г Мова одяг думок.
     Д Ти втілення добра.

2. Тире між підметом і присудком НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО ставити в реченні (розділові знаки пропущено)
     А «Віють вітри…» за жанром пісня.
     Б Життя прожити не поле перейти.
     В Сміле слово то наші гармати.
     Г Шість і чотири десять.
     Д Поле як море.

3. Між підметом і присудком правильно поставлено тире в реченні

     А Книги – морська глибина.
     Б Сини – як зима і літо.
     В Кохання – не іграшка.
     Г Усі дерева  - пам'ять роду.
     Д Квітки конвалії – найніжніші.

4.Тире між підметом і присудком ставиться в усіх випадках, крім

     А Читати нові світи відкривати.
     Б Кров людська не водиця.

     В Сміле слово то наші гармати.

     Г Мова одяг думок.

     В Літні канікули улюблена пора.

5. Помилку у вживанні тире між підметом і присудком допущено в реченні

     А Шість і чотири – десять.

     Б «Віють вітри…» за жанром пісня.

     В Лиш боротись – значить жить!

     Г Самотність – це ж обірвана струна.

     Д Черешні в нашому саду розкішні.

  1. Навчальний диктант

Гумор – це еліксир молодості. Кажуть, що почуття гумору визначає здоров'я нації — і фізичне, і душевне. Це так. Але разом із тим сміх –  чудовий засіб комунікації. Люди сміються всі: сміються дід і дитина, козак і гречкосій, космонавт і садівник, батько і мати, дівчина і хлопець, німець і японець, бог і чорт, віруючий та атеїст — усі представники людської породи. Усмішка здорової людини –  найкращий вияв інтелекту космосу. Хороший сміх сам по собі, посмішка над кимось, коли сміються не першими, а останніми. Але найкращий сміх – це самоіронія, коли людина ніби дивиться на себе збоку й насміхається над своїми власними недоліками або оптимістично аналізує недоліки середовища й обставин, що визначають її долю (За М. Никончуком).

  1. Редагування тексту

Відредагуйте поданий текст,  усунувши лексичні й граматичні недоліки. Вставте пропущені літери, розділові знаки, опустіть риску.

Доброта  це якість яка повинна бути знайома кожній людині єю повинен володіти любий житель нашої планети. Добра людина завжди готова прийти на допомогу всім нужде...им і ві...ати оста...ій шматок хліба не/запропонувавши ні/чого взамін.

Доброта пови…а бути бе...корисливою. Якщо людина робить добро заради отрима...я чогось в/замін то таку людину не/можна назвати по/справжньому доброю. Доброта  це те  без чого ми не/можемо існувати і з таким твердже...ям важко не/погодитися.

Люди у всі часи вважали добро одним з най/важливіших людських якостей. Перемогу добра ми спостерігаємо в народних казках  оповіда...ях та інших літературних творах різних жанрів. Людям подобається коли в книгах вони спостерігають перемогу добра над злом тому автори різних творів найчастіше закінчують свої твори саме перемогою (3а матеріалами  Інтернету).

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія  

Сьогодні на уроці я…

  • дізнався(-лася)…
  • зрозумів(-ла)…
  • навчився(-лася)…
  • найбільший мій успіх – це …
  • найбільші труднощі я відчув(-ла)…
  • я не вмів(-ла), а тепер умію…

VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
  2. Виконати вправу з підручника.

За вибором учня:

-  записати 10 таких прислів’їв, приказок про моральні якості людини, у яких підмет і присудок виражено однією частиною мови.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Степанівна Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 липня 2019
Переглядів
15149
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку