Урок "Тире в неповних реченнях"

Про матеріал

Поглибити знання учнів про неповні речення, опрацювати правила вживання

тире, вчити конструювати неповні речення та правильно використовувати їх у

власному мовленні, розвивати вміння ставити тире в неповному реченні, на

прикладах творів В.О.Сухомлинського виховувати в учнів повагу до природи,

вчити цінувати дружбу.

Перегляд файлу

Тема. Тире в неповних реченнях.

Мета: поглибити знання учнів про неповні речення, опрацювати правила вживання 

            тире, вчити конструювати неповні речення  та правильно використовувати їх у

           власному мовленні, розвивати вміння ставити тире в неповному реченні, на

            прикладах творів В.О.Сухомлинського виховувати в учнів повагу до природи,

           вчити цінувати дружбу.

Тип уроку. Урок формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Педтехнологія: ІКТ, ейдотехнологія.

Методи і прийоми: Бесіда, робота з підручником, тести, метод незакінченого речення, творча робота , метод узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати власні думки, вправи за заданим зв’язком, ТЗН.

Міжпредметні зв’язки. Українська література.

Обладнання. Комп’ютери, підручники, додатковий матеріал, портрет В.О.Сухомлинського, виставка творів педагога, ілюстрації до творів.

Знайти своє покликання – це джерело щастя

В.О.Сухомлинський

План та хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель.

Я був на далекій чужині, -

Там небо ж таке голубе,

Та тільки нема Батьківщини,

Нема там, Вітчизно , тебе.

Бо в ріднім краю над землею

Чистіша і глибша блакить.

І сонце Вітчизни моєї

Яскравіше в небі горить.

Я слухав пісні на чужині -

Хороші думки в тих словах,

Але то не крила орлині,

Що є наших рідних місцях.

В.О.Сухомлинський

- Ці рядки належать перу талановитого педагога Василя Олександровича Сухомлинського.

1.Пригадайте, які твори Василя Олександровича ви читали? («Сьома дочка», «Мишків велосипед», «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка»).

- Сьогодні на уроці ми знову звернемося до них.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Закінчити думку.
  • Речення, в якому пропущено один або … (кілька членів речення, необхідних для цілісної граматичної структури називається неповним)
  • Неповні речення, як і повні , можуть бути поширеними і … (непоширеними), односкладними і … (двоскладними).
  • Неповні речення можуть бути контекстуальними і … (ситуативними)
  • Неповні речення вживаються в … (розмовному, художньому, публіцистичному) стилях.
  1. Письмове завдання перевіряє вибірково.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування.

 

  1. Робота на комп’ютері. Тести (частина прикладів взяті з афоризмів В.Сухомлинського). Учні виділяють правильну відповідь.

Повним є речення

А.Трохи вище від ставка – млин.

Б.Навколо тільки дрімучий тютюн і мак.

В.Совість – це емоційний страж переконань.

Г. У долині – луки, трави по пояс.

Д.У полях – озера талої води 

Неповним є речення

А.Дитина – дзеркало родини.

Б.У нього очі – наче волошки в житі.

         В.Дружба – це насамперед віра в людину.

Г.У городі тиша й мовчазний передзвін сердець.

Д.Напевно, в кожному із нас дрімає щось від Піфагора.

Неповним є речення

А.Виховуючи свою дитину, ти виховуєш себе.

Б.В осінній млі така прозора мить минулих днів, розстріляних шрапнеллю.

В.Дружба дає людині зіркість на добро і зло.

Г.Людина – господар свого покликання.

Д.Кохання – найважливіший екзамен людяності.

Установіть відповідність

1 односкладне            А Свята наївність – фразеологізм.

2 непоширене             Б На сході троянди світання в хитанні гілочок золотих.

3 ускладнене               В І вірші, і щастя усе суєта, окрім золотистої чашечки кави. 

4 неповне                    Г Ночвами море не перепливеш

                                    Д Наступає ніжно на траву скромна по – жіночому бджола.

 

Установіть відповідність

1 односкладне            А Вже почалось, мабуть, майбутнє.

2 непоширене             Б Моя любов чолом сягала неба.

3 ускладнене               В З безділля – смуток. 

4 неповне                    Г Відлітають журавлі.

                                    Д Нестерпний біль пекучого прозріння.

 

  1. – Пригадайте, коли між підметом і присудком ставиться тире? Наведіть приклади із тестів.

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

Завдання:

- виявити особливості неповних речень,

- навчитися виділяти з-поміж інших видів речень,

- оцінити їх роль у текстах різних стилів,

- навчитися ставити правильно тире в неповному реченні.

 

V.  Мотивація навчальної діяльності.

   Пропуск членів у неповних реченнях — надзвичайно важливий чинник економії в мові, він дозволяє стисло й динамічно викласти інформацію. 

VІ. Вступні вправи (ознайомлення з алгоритмом виконання певних дій)

 

  1. Прочитати текст, виписати неповні речення, накреслити за зразком їх схеми, позначаючи в дужках пропущені члени. Текст виведений на монітор.

 

ЗРАЗОК. У небі  голос солов’я.  ─∙─∙─   ──── (═════)   ᴖᴗᴖᴗᴖ .

                 Голос (лунає, дзвенить, лине)

 

    Федько, не вірячи своїм вухам, взявся за руль, сів на велосипед та й покотив по шкільному стадіону. Катався аж до дзвінка на урок.

    На першій перерві катався Іван, на другій – Степан, на третій – Сергій, на четвертій – Оля.

   Залишилися кататися й після уроків. Велосипед переходив із рук в руки. До четвертої години накаталися всі.

     («Мишків велосипед», В.Сухомлинський)

 

  1. Пояснити вживання тире.

 

VІІ. Тренувальні вправи (використання вивченого в стандартних умовах)

 

  1. Завдання на картках. Відредагуйте речення, уникаючи невиправданих повторів слів і ставлячи, де потрібно, тире.

 

Картка 1.

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова  роблять завзятих ворогів.

Один гість - радість, два гостя - вага, три гостя- тягар.

Раді люди літу, а бджоли раді цвіту  (Нар. Творчість).

 

Картка2.

Бог дав свято, а чорт дав гості.

Роботі як не сядеш на шию, то вона тобі на шию сяде.

Береженого Бог береже, а козака береже шабля (Нар. Творчість).

 

Картка 3.

Не місце красить чоловіка, а чоловік красить місце.

Без хазяїна двір плаче, а без хазяйки  плаче хата.

Чистим зерном сійте поле, то вродить хліб, як море, а нечистим посієте поле, то собі шкоди надієте! (Нар. Творчість).

 

Картка 4.

На дерево дивись, як родить, а на чоловіка дивись, як робить.

Ранні пташки росу п'ють, а пізні пташки слізки ллють.

Око бачить далеко, а розум бачить ще далі (Нар. Творчість).

 

VІІІ. Творчі вправи.

 

  1. Використовуючи подані слова, створити висловлювання, яке потрібно промовити , не зупиняючись, упродовж 2-5 хвилин. Для цього знадобиться уся фантазія, яскрава уява, вигадка.

Сніг, дах, Юрко, бурулька, сонце, подих, райдуга, горобці.

 

  1. Порівняйте ваше висловлювання з оповіданням В.Сухомлинського.

 

Райдуга в бурульці

     Удень почав танути сніг, капали краплі з дахів. А вночі знову підмерзло.

    Вийшов із хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками – синім, рожевим, червоним, блакитним, жовтим…

    Юрко стоїть, затамувавши подих здивування. Красива бурулька, мов райдуга.

    На даху біля бурульки сіли горобці та й цвірінькають. Вони теж милуються бурулькою – райдугою.    

 

ІХ. Підсумки уроку.

  • Чи погоджуєтеся ви зі словами В.Сухомлинського, які взяті епіграфом до уроку? Відповідь аргументуйте.
  • Якими новими прислів’ями збагатилося ваше мовлення?
  • Чи дійсно неповні речення дозволяють стисло й динамічно викласти інформацію?

 

Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

     На вибір учнів.

 

  1. Випишіть із творів В.Сухомлинського уривок тексту з неповними реченнями. Поясніть вживання в них тире, якщо такі будуть.
  2. Вправа 188.
  3. Доберіть 8-10 прислів’їв та приказок, які б за структурою були односкладними або неповними.
doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку