Урок " Токарний верстат для обробки деревини."

Про матеріал
Пропоную систему уроків трудового навчання на тему: «Токарна обробка деревини» для дітей з особливими освітніми потребами в спеціальній школі.
Перегляд файлу

КЗ ” Олешківська спеціальна ЗОШ І-ІІІ ст.

 Херсонської обласної ради ”

 

 

 

урок трудового навчання

 

 

Токарний верстат

 для обробки деревини

 

    C:\Users\User\Desktop\токарка фото\dsc01635.jpg

 

 

 

 

                                                                             учитель

                                                       трудового  навчання

                                                                Федоренко С.М.

 

 

                                                          2016

 

 

Тема:      Токарний верстат для обробки деревини.                         Клас:         Дата:

Мета:

  1. Сформувати в учнів знання про будову і принцип дії  токарного верстата,  його            конструкційні особливості, правила підготовки до роботи, ознайомити з правилами безпечної роботи на токарному верстаті.
  2. Сприяти  формуванню та розвитку пізнавального інтересу і нахилів учнів до предмету.
  3. Сприяти розвитку сенсорної сфери учнів (розвиток окоміру, орієнтування у просторі).
  4. Ознайомлення з професією токаря по дереву.

Методи і прийоми:    бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація,  самостійна робота.

Обладнання, інструменти та матеріали:  токарний  верстат з обробки деревини,ТЗН, кронциркуль, штангенциркуль, рейєр,  мейсель, заготовки для точіння, зразки виробів, картки-завдання

Об’єкт праці:  власний виріб

Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, фізика.

Основні поняття: токарний верстат для обробки деревини, станина, передня бабка, задня бабка,    підручник, тризуб, патрон.

Тип заняття: комбінований урок.

                                                                         Хід уроку:

І.  Організаційний момент.

      Привітання з класом (створення позитивного емоційного настрою вчителем), перевірка присутніх, перевірка готовності учнів та майстерні до уроку.

   * Учні, одяг яких не відповідає правилам безпеки, до роботи не допускаються.                                        * Залучення чергових до роботи.

1.  Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

        На початку уроку пропоную вам цікаве завдання: ” Складання пропозицій ”.

      Ця гра розвиває здатність швидко встановлювати різноманітні, іноді зовсім несподівані зв'язки між звичними предметами, творчо створювати нові цілісні образи з окремих розрізнених елементів.

      Беруться навмання три слова, не пов'язані за змістом, наприклад, «озеро», «інструмент», «ведмідь». Треба скласти якомога більше пропозицій, які обов'язково включали б в себе ці три слова (можна міняти відмінок і використовувати інші слова).  

       Відповіді можуть бути:                                                                                                                                                         -  простими ("Ведмідь упустив в озеро інструмент»);                                                                                                                     - складними, з виходом за межі ситуації, позначеної трьома вихідними словами, і введенням нових об'єктів («Хлопчик взяв інструмент і відремонтував  ведмедя, що купається в озері»);                                                                - творчими, що включають ці предмети в нестандартні зв'язку («Хлопчик, який впустив на ногу інструмент, стояв біля озера та ревів, як ведмідь»).   

ІІ.  Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.

Бесіда:

*  Згадайте, які верстати  ви вже вивчали?                                                                                                                             *  Яке призначення деревообробних верстатів?                                                                                                                           *  Яких правил техніки безпеки слід дотримуватися, працюючи на верстатах?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

   Демонструю об'єкти праці, виготовлені школярами  і запитую, чи хочуть учні навчитися виготовляти такі речі?

    Оброблен­ня матеріалу та виготовлення відповідного виробу — це створення нового об'єкта технологічної діяльності. Для того щоб зробити ви­ріб токарним способом (качалка, свічник, ваза тощо), необхідно мати відповідні знання, уміння та навички роботи на токарному верстаті.

    Пояснюю, що учні навчаться роботі на токарному верстаті по дереву та зможуть виготовляти подарунки, сувеніри та різноманітні побутові речі.

    Звертаю увагу, що отримані на уроці знання та уміння знадобляться учням  при виконанні практичних  робіт – на цьому та на наступному уроці

ІV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

      Очікувані результати навчальної діяльності: уміння пояснювати призначення, будову і принцип передачі обертального руху від електродвигуна до шпинделя та роботу механізму перетворення руху, розпізнавати ведучі та ведені деталі; уміння підготувати верстат до роботи; вміння  виконувати підготовчі технологічні операції перед точінням

V.  Викладення нового матеріалу 

          Бесіда з поясненням

1.  Будова і призначення токарного верстату з обробки деревини.

     Токарство – це і техніка обробки деревини, і самостійна галузь художнього промислу.       Сучасні майстри на підприємствах народних художніх промислів широко використовують цю техніку не лише для виробництва різних форм посуду, що набув переважно декоративного значення, а й у виготовленні жіночих прикрас, дитячих іграшок, сувенірів тощо.

     Усі ці вироби мають форму обертання.  Такі вироби виготовляються на токарних верстатах. Історія свідчить про те, що перші примітивні моделі токарних верстатів виникли багато тисяч років тому. У результаті економічного, технічного й культурного розвитку суспільства розвивається та вдосконалюється токарний спосіб обробки деревини.

     Удосконаленим варіантом токарного верстата нині є шкільний верстат з обробки деревини СТД 120-М.   Букви й цифри означають: С – верстат (від російського слова «станок»); Т – токарний; Д – для обробки деревини; число 120 – відстань у міліметрах від осі шпинделя до напрямних станини. Буква М означає модернізацію верстата.

                    C:\Users\User\Desktop\токарка фото\87809bd4767e5ab1649e9f4e9fcf37a4.jpg

1. Платформа    2. Двигун     3. Станина    4. Клинопасова передача     5.Кнопковий пульт керування «Пуск-стоп»    6. Передня бабка     7. Тризуб      8. Підручник     9. Задня бабка

                               2. Призначення основних частин верстата.

       Токарний верстат СТД 120-М   складається з таких основних вузлів: станини, передньої бабки, задньої бабки, підручника, електродвигуна та клинопасової передачі.

      Станина відлита з чавуну і є основою, на якій монтуються складаль­ні одиниці (вузли) верстата. Вона встановлена на платформі. Зліва на станині закріплена передня бабка. Вздовж напрямних станини можна переміщувати і закріплювати (фіксувати) в потрібному поло­женні задню бабку і підручник.

      Передня бабка  призначена для встановлення і кріплення заготовки та передавання їй обертального руху. Вона складається з корпусу, в якому на двох підшипниках  установлено шпиндель. Шпиндель має вигляд фасонного вала, на правому кінці якого нарізана різьба для нагвинчування патрона, планшайби та інших спеціальних пристосувань для кріплення заготовок. На лівому кінці шпинделя кріпиться двоступінчастий шків, який отримує рух за допомого  клинопасової передачі від електродвигуна.

        Для пуску та зупинки верстата на передній бабці розміщено кнопковий пульт керування

       Задня бабка слугує опорою для довгих заготовок під чаc обробки, підтримуючи їх  заднім центром, та для кріплення в ній свердлильного патрона, свердла й інших інструментів для обробки  отворів. Корпус  задньої бабки пересувається вздовж напрямних станини Залежно від довжини заготовки корпус закріплюється на станині з допомогою пластини і болта з гайкою.                                                                                          

.       Підручник - це опора для  різального інструмента під час роботи. Він складається з опорної лінійки,що кріпиться на сталевому циліндрі,каретки, фіксатора опорної лінійки  та фіксатора  каретки.

   Каретку підручника виставляють у потрібному положенні і закріплюють  на напрямних станини за допомогою фіксатора. Опорну лінійку виставляють по висоті і під певним кутом та закріплюють за фіксатором лінійки.

         3.  Правила безпечної праці під час виконання робіт на токарному верстаті.

1.  Перед початком роботи перекона­тися, що підлога біля верстата чиста, а на її поверхні лежить гумовий килимок або дерев'яна підставка. Оглянути верстат технологічні пристрої до нього. У разі виявлення несправностей обладнання повідомити вчителя,

2.  Перевірити надійність заземлення верстата. Якщо провід заземлення верстата пошкоджений, вмикати верстат заборонено!                                                                                

 3.  Працювати на верстаті необхідно у спецодязі, головному уборі та захисних окулярах    

4.   Під час роботи на верстаті не тримати при собі зайвих предметів.

5.   Прозорий екран захисного пристрою під час роботи має бути опущений.            

6.   Прозорий екран і кожух пасової передачі піднімати тільки після оста­точної зупинки  шпинделя.

 7.  Забороняється відходити або залишати без нагляду ввімкнений верстат.  

8.  За умови виявлення будь-яких неполадок негайно припинити роботу та повідомити вчителя.

  9. Вимірювання розмірів деталей, заміну пристроїв, перевірку надійності кріплення заготовок, а також прибирання треба виконувати після  зупинки  верстата.

 10. Після закінчення роботи верстат вимкнути, очистити від стружки, пилу і бруду; перевірити його справність і змастити мастилом; скласти інструмент у відведене місце для зберігання; показати виконану роботу вчителеві.

V.     Закріплення нового матеріалу 

    Робота в групах.

   Заповнити анкету опитування. Взаємоперевірка.

В анкеті пропоную розгадати ребуси. Відповіді записуються.

                    ( Токарство )

                ( Станина )

                          ( Верстак )

                    ( Підручник )

 

               VІ.  Лабораторно-практична робота

       Ознайомлення з механізмами і складовими одиницями (вузлами) токарного верстата з обробки        

       Послідовність виконання роботи:

 1. Огляньте верстат зовні.

 2. Ознайомтеся  з розташуванням та особливостями кріплення основних вузлів верстата.

 3. Визначте  за допомогою лінійки відстань від лінії центрів до станини.

 4. Визначте  максимальну відстань між центрами.

5. Виставте  опорну лінійку підручника по висоті.

6. Перевірте  справність проводу заземлення.

7. Увімкніть  верстат. Перевірка роботи холостого ходу.

8. Вимкніть  верстат.

3.  Заключний інструктаж:

  підведення підсумків практичної роботи;

  аналіз характерних помилок і недоліків у роботі учнів;

  з’ясування причин, які призвели до помилок;

 VІІ.   Підсумок уроку.

 1. Рефлексія.

  1.           Що нового дізналися на уроці?
  2.           Чому навчились? Яку роботу виконали?
  3.           Які завдання були визначені на урок?
  4.           Де можна використати набуті знання та вміння?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          2. Підбиття підсумків.

  Яка робота на вашу думку заслуговує на гарну оцінку?

  Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

  Прибирання робочих місць.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 січня 2019
Переглядів
8118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку