Урок " Токарна обробка деревини, вимоги до заготовок."

Про матеріал
Пропоную систему уроків трудового навчання на тему: «Токарна обробка деревини» для дітей з особливими освітніми потребами в спеціальній школі.
Перегляд файлу

КЗ ” Олешківська спеціальна ЗОШ І-ІІІ ст.

Херсонської обласної ради ”

 

 

 

урок трудового навчання

 

 

   Токарна обробка деревини.

Вимоги до заготовок

 

C:\Documents and Settings\user\Рабочий стол\токарка фото\T1h1mMXeliXXaiUWQ._111314.jpg

 

 

 

                                                                             учитель

                                                       трудового  навчання

                                                                Федоренко С.М.

 

 

 

 

 

2016

Тема:     Токарна обробка деревини, вимоги до заготовок.                          Клас:   Дата:                
 

Мета:
1.  Ознайомлення учнів з  вимогами до заготовок,  кріплення заготовок на верстаті та правила безпечної роботи. Продовжувати формувати знання про будову та принцип  роботи токарного верстату.

 2.  Виховувати культуру праці і поведінки, бережливе ставлення до шкільного майна.

 3.  Розвивати вміння порівнювати і аналізувати. Сприяти розвитку точності і координації рухів.

4.   Розвиток  уяви про професії, пов’язані  з деревообробкою.

Методи і прийоми:    бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація, презентація, самостійна робота.                                                                                                                                         Обладнання, інструменти та матеріали:  токарний верстат, заготовки, таблиці: “ Прийоми точіння деревини ”,  “ Пристрої до токарного верстата ”, технологічна картка, готовий зразок об’єкту праці, зразки порід деревини, розмічальний інструмент, рейери, мейселі, ножівки, долота, стамески, киянки.                                                                                                                                  Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, природознавство.                                                   Тип заняття:  комбінований

                                                    Хід уроку:

І.   Організаційна частина.
Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, наявності спецодягу, створення позитивної емоційної атмосфери, призначення чергових, перевірка присутності учнів. 
1.  Нервово - психологічна підготовка  учнів до уроку

             Хоч ти іди в ліс по дрова, а я буду дома, хоч я буду дома, а ти йди в ліс по дрова.

                      Пропоную вам гру: « Знайди зайвий інструмент»  ( див. додаток)                                             

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.

                          Повторення раніше вивченого матеріалу

          Методи: Фронтальне опитування з елементами бесіди.

          На минулому занятті ви ознайомились з будовою та принципом роботи токарного верстату для обробки деревини СТД-120М.

1.     Поясніть, означає назва верстата? (На токарних верстатах виготовляють вироби, які мають форму тіл обертання.)                                                                                                                                                     2.     В ході виконання якого процесу отримують вироби на токарних верстатах? Поясніть його сутність?                                                                                                                                                                       3.     Назвіть основні частини токарного верстату. Яке їх призначення?                                                                                                                                 4.     Яким чином передається обертальний рух від двигуна до заготовки?         

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Тема:  Вимоги до заготовок. Кріплення заготовок на верстаті

        В ході роботи на токарному верстаті ви будете виготовляти складні фасонні вироби (фасонна – поверхня в якій поєднується циліндрична, конічна та криволінійні поверхні).

          Виготовлення якісного виробу буде залежати від таких факторів як: якість деревини, правильно обраний інструмент, якість його загострення, правильність виконання операції точіння. Сьогодні ми познайомимося з  вимогами до заготовок.

                                                                                                                                                                            IV.   Викладання нового матеріалу.

               Методи: бесіда з елементами пояснення, демонстрація.

            На токарних верстатах можна обробляти будь які породи деревини, але найкраще такі, як: береза, липа, клен,  (оскільки вони легко піддаються обробці та поширені в нашій місцевості).

На токарному верстаті обточують в основному заготовки з деревини листяних порід - берези, бука, клена, липи, вільхи, ясена. Вони повинні бути сухі, без сучків, тріщин і смоли. Бажано використовувати деревину з хвилеподібним розташуванням волокон: такі заготовки в процесі обробки менше тріскаються, не розколюються.

               Вимоги до заготовок:

1.     Деревина має бути добре просушена (12-20% вологості)

Якщо виготовити виріб із вологої деревини в ході його висихання він змінить свою форму. На ньому можуть з’явитись тріщини він стане непридатним до використання. Це пояснюється неоднорідним висиханням поверхні деревини.

2.     Деревина не повинна мати сучків, тріщин, гнилі та інших пороків.

         Їх наявність може привести до поломки заготовки в ході її  обробки і травмуванні працюючого.

         Для токарної обробки деревини використовують спеціальні різці. В залежності від призначення вони мають різну форму.

         Чорнову обробку виконують напівкруглим різцем – реєром.

         Обточування реєром заготовки виконують до тих пір доки припуск по діаметру заготовки залишається 1-2 мм. Після чого переходять до чистової обробки її виконують – мейселем. Він являє собою плоский різець зі скошеним лезом.

          З прийомами роботи цими різцями ви будете знайомитись безпосередньо під час роботи токарному верстаті.

          При роботі на токарному верстаті необхідно дотримуватись правил безпечної праці.

                                                     Правила безпечної роботи:

1.     До початку роботи.

а)     Одягти спецодяг.

б)    Перевірити якість обраної заготовки та ріжучого інструменту.

в)     Після закріплення заготовки перевірити наявність зазору між нею і підручником.

г)     Перевірити надійність кріплення заготовки та фіксації деталей верстату.

д)    Прибрати всі зайві речі з верстату.

е)     Тільки після дозволу вчителя приступати до точіння.

2.     Під час роботи.

а)     Заміну деталей, визначення розмірів заготовки перевірку надійності кріплення деталей, переміщення підручники, прибирання робочого місця виконують тільки після зупинки верстату.

б)    Забороняється зупиняти заготовку руками.

в)     Забороняється здувати пил та тирсу з верстату.

г)     Прибирання виконувати тільки спеціальними щітками.

д)    Забороняється відволікатись або відходити від робочого місця при увімкненому верстаті.

е)     У разі виникнення неполадок необхідно негайно зупинити верстат і покликати вчителя.

3.     Після завершення роботи.

        Зняти заготовку, прибрати робоче місце. Здати інструмент та заготовки черговим.

Підготовка до точіння циліндричних деталей на токарному верстаті.

Кріплення заготовок на верстаті

     При підборі заготовки (бруска квадратного перетину) враховують припуск на точіння і кріплення в верстатних пристосуваннях: 5 ... 6 мм по діаметру і 40 ... 60 мм по довжині. На торцях заготовки олівцем проводять діагоналі; отримані в місцях їх перетину центри наколюють шилом або завдають удари  кернером. Рубанком зістругують бічні грані бруска, надаючи заготівлі форму восьмигранника.

      Заготовки невеликого діаметру і довжиною до 150 мм закріплюють в патроні. Перед цим кінець заготовки трохи зістругують на конус, закріплюють в затискачі  верстата і киянкою забивають в патрон. Для більш надійного закріплення через бічний отвір патрона в заготовку ввинчивают шуруп.

      Довгі заготовки одним кінцем закріплюють в тризубі. Для цього в центрі торця заготовки просвердлюють отвір діаметром 4 ... 5 мм на глибину 8 ... 10 мм. Після цього через центр отвору роблять пропил ножівкою з дрібними зубами на глибину 3 ... 5 мм. У центрі іншого торця заготовки кернером роблять поглиблення .

                         C:\Users\User\Desktop\токарка фото\0014-014-.jpg

      Короткі заготовки великого діаметра кріплять у планшайбі.

      Підручник встановлюють таким чином, щоб його верхня опорна поверхня була на 2 ... 3 мм вище рівня лінії центрів верстата і відстояла від оброблюваної деталі не більше ніж на 3 мм.  Перш ніж готувати заготовку для токарної обробки, потрібно визначити спосіб її кріплення на верстаті.

                                 C:\Users\User\Desktop\токарка фото\hello_html_m48e6b787.jpg                 

      Перед кріпленням заготовки треба перевірити, чи не має вона тріщин, особливо на торцях.

     Перед включенням верстата слід перевірити величину зазору між заготовкою та підручником, надійність кріплення підручника і заготовки.

     Світильник повинен бути встановлений так, щоб була висвітлена тільки деталь.

     До початку роботи з верстата треба прибрати всі сторонні предмети, розкласти інструмент на встановлені місця. Для перевірки зазору заготовку повертають вручну на один оберт.

 

V.   Закріплення нового матеріалу.

          Методи: Робота в парах.

 1.     Від чого залежить якість виробу при точінні?

2.     Які вимоги ставляться до заготовки?

3.      Які способи кріплення заготовок ви можете назвати?

4.     Від чого залежить форма різця для точіння?

5.    Які правила безпечної праці ви можете назвати при роботі на верстаті.

 

                                                    Фізкультхвилинка.

VІ.  Практична робота

  1.           Вступний інструктаж.

         Методи: Розповідь, пояснення.

        Інструктаж для учнів які мають працювати на токарному верстаті:

          Перед тим, як почати встановлювати заготовку в центи ми перевіряємо її на придатність до точіння, за допомогою рубанка виконуємо стругання заготовки до форми восьмигранника.

 На торцях заготовки проводять дві діагоналі і знаходять центр обертання. В точках перетину діагоналі накренити  невеликі отвори, одне для центрального зуба тризубця інше під центр задньої бабки.

            Спочатку виконують посадку заготовки на центр тризуба передньої бабки до іншого боку підводять центр задньої бабки. Після закріплення якої заготовку дожимають обертанням маховика. Центр кріплять стопорною рукояткою. Після чого встановлюють підручник. Його кріплять на лінії центрів з мінімальною відстанню до заготовки..

            Інструктаж для учнів, які мають працювати із заготовками:

           Першою частиною вашої роботи буде відрізання заготовок по розмірах.

           Самостійна практична робота учнів та поточний інструктаж.

 1.     Самостійна робота учнів.

а)     Виготовлення виробу за документацією.

б)    Форма організації учнів - групова

       2.     Поточний інструктаж.

а)     Форма проведення – індивідуальна, групова.

б)    Цільові обходи робочих місць учнів.

        Перевірка правильності виконання операції пиляння та дотримання розмірів заготовок.

        Перевірка правильності закріплення заготовок в токарному верстаті.

         Перевірка правильності виконання розмічання  та правильності виконання операції точіння.

  1.           Заключний інструктаж.
    •  підведення підсумків практичної роботи;
    •  аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;                                                                                          •  з’ясування причин, які призвели до помилок;

VІІ.   Підсумок уроку.

1. Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення".

1.  На сьогоднішньому уроці я дізнався про …                                                                                                               2.  Я познайомився з …                                                                                                                                                     3.  Тепер я можу …                                                                                                                                                              4.  Найбільше мені запам’яталося на уроці …                                                                                                                       

2. Підведення підсумків заняття.

   результати досягнення цілей заняття;                                                                                                                                оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на занятті;                                                                            виставлення оцінок у класний журнал та у щоденники учнів;                                                                                             прибирання робочих місць і приміщення майстерні.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 січня 2019
Переглядів
6574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку