Урок " Токарна обробка циліндричних і конічних поверхонь."

Про матеріал
Пропоную систему уроків трудового навчання на тему: «Токарна обробка деревини» для дітей з особливими освітніми потребами в спеціальній школі.
Перегляд файлу

КЗ ” Олешківська спеціальна ЗОШ І-ІІІ ст. ХОР ”

 

 

 

урок трудового навчання

 

 

Токарна обробка циліндричних

 і конічних поверхонь

 

C:\Users\User\Desktop\токарка фото\3.jpg

 

 

 

 

                                                                             учитель

                                                       трудового  навчання

                                                                Федоренко С.М.

 

 

 

                                                              2016

 

Тема:      Токарна обробка циліндричних і конічних поверхонь.                       Клас:     Дата:

                  
Мета:
1.  Продовжувати формувати знання про токарний верстат, навчити учнів правильно кріпити заготовку, сформувати вміння працювати реєром та мейселем, ознайомити з прийомами точіння.

2.    Виховувати культуру поведінки з інструментом, бережливого ставлення до суспільного майна.

 3.   Розвивати технічне мислення, точність і координацію рухів, акуратність у виконанні даного типу робіт.

4.    Розвиток  уяви про професії, пов’язані  з деревообробкою.

 Методи і прийоми:    бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація, презентація, самостійна робота.                                                                                                                                         Обладнання, інструменти та матеріали:   заготовки, Обладнання, інструменти та матеріали: токарний верстат для обробки деревини СТД-120М , реєр, мейсель, ножівка, лобзик, шліфувальна шкірка, випалювач, різці, брусок  креслярське приладдя.

 Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, природознавство.                                                   Тип заняття:  комбінований

                                                    Хід уроку:

І.   Організаційна частина.
Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, наявності спецодягу, створення позитивної емоційної атмосфери, призначення чергових, перевірка присутності учнів. 
1.  Нервово - психологічна підготовка  учнів до уроку

 

*  Не сокира теше, а чоловік.

 *  Недаром говориться, що діло майстра боїться.

                                                  
     Сьогодні на уроці необхідно: відповідати на запитання, продовжити  знайомство  з новою темою, ознайомитись  з прийомами точіння.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.

          Запитання для повторення:

-   Які види обробки деревини виконують на токарних верстатах?

-   Назвіть будову токарного верстата і призначення його окремих частин?

-   Які ви знаєте пристрої та пристосування для токарного верстата?

-   Які токарні інструменти ви знаєте?

                           Перевірка знань: усне фронтальне опитування.                                                                                  

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку.                                                                         

   Тема уроку: «Обробка циліндричних і конічних поверхонь»

   Мета: ознайомитись з прийомами кріплення заготовки, сформувати вміння працювати реєром та мейселем, продовжувати виготовлення свого виробу.

      Сьогодні на уроці ми будемо вчитись готувати до роботи та кріпити заготовку, а також спробуємо безпосередньо попрацювати на верстаті. В процесі практичної роботи ми з вами  будемо застосовувати знання, які ви всі одержали на попередніх заняттях та в попередніх класах.

      Ця тема є дуже потрібною, адже ви навчитесь працювати на токарному верстаті і у майбутньому зможете виготовляти прекрасні вироби з допомогою операції точіння.                                                        

  1.      Викладення нового матеріалу.

 Методи: розповідь з елементами пояснення.

Основні поняття: реєр, мейсель.

                                   1. Підготовка заготовки для точіння

     Деревина для токарних робіт повинна бути добре просушеною ( 12-20% вологості), не мати сучків, тріщин, гнилі і інших вад.

     Звичайно заготовка має форму бруска з квадратним перерізом. Тому її слід підготувати для кріплення в центрах верстата. Спочатку розмічають на торцях заготовки її центр. Потім торець, який йде на передню бабку, пропилюють по лінії розмітки на глибину 6…8 мм, щоб не розколоти заготовку при кріпленні. Інший торець в точці перетину ліній розмітки злегка накернюють або наколюють шилом.

                                     2. Закріплення заготовки

     Перед обробкою на токарному верстаті закріплюють заготовку і підручник. Отримавши дозвіл вчителя, вмикають верстат. Через 30с його вимикають і знімають заготовку. Виямку від центра пінолі злегка змащують густим мастилом (вазеліном, салідолом …), щоб зменшити тертя заготовки об центр. Після цього заготовку знову закріплюють на верстаті і проводять обробку.

                                      3. Прийоми роботи стамесками

     Різцями для токарної обробки деревини є стамески. В залежності від призначення стамески мають різну форму. Чорнову обробку виконують напівкруглою стамескою- реєром. Реєр тримають правою рукою за кінець ручки, а лівою притискують його до підручника і обережно наближають реєр до обертаючоїсь заготовки, поки лезо не почне знімати стружку. Реєр переміщують вдовж опорної лінійки підручника вліво і знімають першу стружку товщиною 1…2 мм. Знімати більш товсту стружку не рекомендується, так як реєр буде вібрувати, а заготовка може вирватись. Потім знімають другу, третю і наступні стружки, поки заготовка не отримає циліндричної форми. Стамеску переміщують відповідно вліво і вправо. Переміщуючи стамеску вліво, її нахиляють так, щоб працювала ліва частина леза, а переміщуючи вправо, тримають так, щоб працювала права частина леза. Так менше затуплюється інструмент, а поверхня виходить більш чистою.

       При роботі на токарному верстаті слід стояти прямо, рівномірно опираючись на обидві ноги, причому ліва нога повинна бути трохи попереду. Обидві руки одночасно рухаються вліво і вправо, переміщуючи стамеску, а корпус тіла залишається нерухомим. Після чорнової обробки поверхні повинні бути рівними, без глибоких виямок  і вирваних ділянок деревини.

       Для чистового точіння використовують плоску стамеску зі скошеним лезом- мейсель. Мейсель утримують так, як і реєр. Тупий кут мейселя направляють в сторону руху, а ріжучу кромку розташовують приблизно під кутом 40º до осі обертання заготовки. Стружку зрізають не не всім лезом, а його серединою і нижньою частиною. Припуск на чистову обробку дають 1,5…2мм.

        Мейселем підрізають торці і відрізають готову деталь. При цьому спочатку намічають лінію, по якій торцюють виріб. Стамеску ставлять на підручник гострим кутом вниз і злегка дотикаються оброблюваної поверхні. Потім відводять стамеску в сторону припуску і підрізають торець. Стамеску ставлять під кутом до осі обертання, щоб поверхня фаски була перпендикулярна до осі обертання деталі. Щоб стамеска легко заходила в тіло заготовки, частину матеріалу зі сторони припуску поступово зрізують на конус. Послідовно повторюючи ці прийоми, торцюють до тих пір, поки діаметр шийки не досягне 8…10 мм. Потім виріб знімають з верстата і стамескою зрізують  шийку.

        Конічні поверхні обточують так же, як і циліндричні, але підручник повертають на необхідний кут до осі обертання заготовки.

 2.  Закріплення нового матеріалу.

                                   Заповнити анкету ( робота в парах ) : 

 1.   Як називається стамеска зі скошеним лезом?

2.   Як називається стамеска з напівкруглим лезом?

3.   Назвіть основні етапи підготовки заготовки до точіння.

4.   Яку деревину слід брати для точіння?

                                               Фізкультхвилинка.

V.  Практична робота

  1.           Вступний інструктаж.

       Назва практичної роботи:  Виготовлення вішака для рушників

        Мета: розпочати роботу над виготовленням вішалки для рушників

        Виріб по-перше має бути повністю завершений, тобто всі складові частини мають бути завершені і зібрані в єдину конструкцію. Оцінка буде виставлятись за такими вимогами: цілісність, завершеність, правильність, надійність, естетичне оформлення (різьба, фарбування, випалювання). Оскільки верстатів на всіх не вистачає то клас буде розподілений на групи потри чоловіка, які будуть працювати за верстатом, інші учні будуть виготовляти в цей час деталі, які не потребують обробки на токарному верстаті. Оцінка буде виставлятись на кожному уроці за виконану роботу, а в кінці виготовлення буде виставлена оцінка за виріб вцілому. Цією оцінкою ви можете покращити попередні оцінки, якщо виріб буде відповідати озвученим раніше вимогам.

 Пояснення і показ прийомів та способів виконання роботи

     Нам потрібно три однакові деталі на один виріб. Точіння проводимо у тому ж порядку, що й під час демонстрації. Кожен з вас  отримає заготовку, яку треба спочатку розмітити та запиляти сторону під передню бабку, потім заготовці надають восьмигранної форми за допомогою рубанка. Закріплюємо заготовку і проводимо точіння.

     Необхідно виготовити три однакові деталі на токарному верстаті. Після виготовлення всіх деталей збираємо виріб у відповідністю з кресленням. Для кріплення використовуємо  клей.

     Далі необхідно прикрасити його різьбою або за допомогою випалювача чи розфарбувати.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Самостійна практична робота учнів та поточний інструктаж. 

1)форма проведення - індивідуальна

2) зміст цільових обходів робочих місць учнів: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи; перевірка правильності виконання трудових прийомів; перевірка правильності проведення самоконтролю;

     У випадку системних помилок у роботі учнів або нерозуміння більшістю конкретного етапу чи роботи по розробці в цілому зупинити  роботу всіх учнів і провести поточний інструктаж для всього класу. 

  Заключний інструктаж.


1)    підведення підсумків практичної роботи;

2)    повідомлення оцінок ;

3)    відзначення кращих робіт і їх демонстрація;

4)    аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;

 

 

VІІ.   Підсумок уроку.

1. Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення".

1.  На сьогоднішньому уроці я дізнався про …                                                                                                               2.  Я познайомився з …                                                                                                                                                     3.  Тепер я можу …                                                                                                                                                              4.  Найбільше мені запам’яталося на уроці …                                                                                                                       

2. Підведення підсумків заняття.

   результати досягнення цілей заняття;                                                                                                                                оцінка результатів колективної та індивідуальної праці учнів на занятті;                                                                            виставлення оцінок у класний журнал та у щоденники учнів;                                                                                             прибирання робочих місць і приміщення майстерні.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Черепащук Ірина Миколаївна
    Дуже насичений і цікавий урок. Для мене, як початківця у сфері технічної праці ваша розробка дуже допомогла. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1586
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку