Урок "Тонколистовий метал. Види та властивості тонколистового металу"

Про матеріал
Для того щоб створити виріб (підсвічник, совок, підвіску тощо) необхідно мати не лише креслення цього виробу, але й відповідні знання про матеріали, з яких буде виготовлятися виріб. Як ви гадаєте від чого залежить вибір матеріалу для виготовлення об’єкту? Відповідь обґрунтуйте. Матеріал з якого виготовляється виріб називають конструкційним. Для різних об’єктів добирають конструкційні матеріали з різними властивостями, які відповідають функціональним, технологічним або ергономічним вимогам майбутніх виробів.
Перегляд файлу

Тема. Види тонколистового металу. Властивості тонколистового металу

Мета уроку: Дати учням знання про способи виготовлення тонколистового металу на прокатних станах;  види тонколистового металу та призначення, знання про механічні властивості металів; формування практичних вмінь визначення твердості, гнучкості, пружності різних видів листового металу.

Розвивати пам’ять, спостережливість.

Формувати соціально-трудові компетентності.

Виховувати любов до праці та інтерес до роботи з тонколистовим металом.

Ознайомити учнів з професією прокатника.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Знаннєвий компонент

Знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування.

Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил  безпечної праці та організації робочого місця.

Діяльнісний компонент

Дотримується послідовності етапів проектної діяльності. Застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей. Розпізнає конструкційні матеріали. Виконує малюнок виробу.

Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання. Характеризує різні технології як види  декоративно-ужиткового мистецтва. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Добирає та використовує знаряддя праці під час вирішення практичних завдань.

Ціннісний компонент

Робить висновки  про необхідність економного використання конструкційних матеріалів.

Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. Усвідомлює значущість виробу, який виготовляється. Усвідомлює розвиток техніки

Об'єкт навчальної праці: проект виробу з тонколистового металу (совок).

Дидактичні матеріали: зразки різних видів тонколистового металу, відеоматеріал «Прокатний стан. Виготовлення прокату», мультимедійне забезпечення (презентація).

Тип уроку: Комбінований.

Хід уроку

І. Організаційна частина

  •    перевірка присутніх;
  •    перевірка готовності учнів та класу до уроку;

II. Повторення раніше вивченого матеріалу

Фронтальне опитування:

1. Що називають моделлю?

2. Які графічні документи допомагають при виготовленні виробів?

3. Яким чином можна охарактеризувати поняття «модель-аналог»?

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності.

Вчитель демонструє совки виготовлені з різного матеріалу. Для того щоб створити виріб (підсвічник, совок, підвіску тощо) необхідно мати не лише креслення цього виробу, але й відповідні знання про матеріали, з яких буде виготовлятися виріб. Як ви гадаєте від чого залежить вибір матеріалу для виготовлення об’єкту? Відповідь обґрунтуйте.

Матеріал з якого виготовляється виріб називають конструкційним. Для різних об’єктів добирають конструкційні матеріали з різними властивостями, які відповідають функціональним, технологічним або ергономічним вимогам майбутніх виробів. Отже нам сьогодні необхідно з’ясувати, чи придатний матеріал, який ми запланували, для виготовлення нашого виробу.

Демонстрація відеоролика роботи прокатного стану з коментарями вчителя.

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу.

План вивчення нового матеріалу:

1) Механічні властивості металів.

2) Поняття про виготовлення тонколистового металу.

3) Види і призначення тонколистового металу.

4) Професії людей, що працюють та виготовляють тонколистовий метал.

1) Як відомо, метали мають різні властивості – одні м’які, інші тверді, пластичні або крихкі.

Основні механічні властивості металів: твердість, пластичність, пружність, в’язкість.

Твердість визначають по здатності металу протидіяти проникненню в нього інших, більш твердих тіл. Якщо вдарити молотком по кернеру, поставленому на стальну пластину, утворюється невелика лунка. Якщо теж саме проробити з пластиною з міді, лунка буде більшою. Це свідчить про те, що сталь твердіша міді.

Якщо метал під дією зовнішніх сил змінює свою форму, не руйнуючись при цьому, то він пластичний. Ця дуже важлива властивість металів широко використовується при правці, гнутті, прокатці і штампуванні.

Про здатність металу приймати свою початкову форму після зняття навантаження судять по його пружності. Спробуйте одночасно розтягнути і відпустити пружини з стальної і мідної проволоки. Ви побачите, що перша знову стиснеться, а інша залишиться в тому ж положенні. Отже, сталь більш пружна, ніж мідь.

В’язкість – здатність металу опиратися зростаючим загрузкам. Наприклад, якщо нанести удари по чавунній плиті, вона зруйнується. Чавун – ламкий метал.

2) Тонколистовий метал – це матеріал у вигляді листів металу товщина яких не перевищує 2 мм.

Тонколистовий метал виготовляється на прокатних станах. При цьому нагрітий зливок металу пропускають через багато пар валків, які стисненням перетворюють його на тонкий лист завтовшки менш як 2 мм (рис. 1; слайд 4).


Рис. 1. Схема одержання тонкого листового металу на прокатному стані.

 

3) Заводи випускають тонку листову сталь різних розмірів і призначення.

Листову сталь товщиною від 0,2 до 0,5 мм називають жерстю. Жерсть, що не має захисного покрою, називається чорною, а вкрита з обох сторін тонким шаром олова – білою. Біла жерсть має гладку блискучу поверхню і завдяки олов’яному покриттю не ржавіє. З неї виготовляють консервні банки, відра, дитячі іграшки і т. д. Також виготовляють тонколистовий метал з інших металів і сплавів, зокрема, з кольорових: мідь, алюміній, цинк, латунь, бронза тощо. Такий тонколистовий метал в більшості випадків використовують в електротехніці, приладо- та машинобудуванні та інших видах виробництва.

Дахова сталь — листи завтовшки 0,25...2 мм. Чорну дахову, оцинковану сталь використовують для покриття дахів будинків, виготовлення водостічних труб, відер, тазів. Щоб захистити дахове залізо від корозії, на нього часто наносять шар цинку. Така листова сталь називається оцинкованою.

Тонким листовим металом є й фольга, товщина якої 0,02... ...0,1 мм. Фольгу використовують для упаковування багатьох харчових продуктів.

4) Всім нам в повсякденному житті доводиться користуватися виробами з жерсті: іграшками, відрами, банками для консерви, кухонними тарілками. З жерсті виготовлені водостічні і вентиляційні труби, дахи будинків і багато інших виробів, які необхідні людям як в домашньому господарстві, так і на великих підприємствах.

Покрівельник робить дахи на будинках і кріпить водостічні труби. Слюсар - вентиляційник виготовує і монтує (встановлює) різні частини вентиляційних систем і деталі до них. І покрівельник і слюсар-вентиляційник повинні добре знати властивість різних видів листової сталі і жерсті, володіти інструментами, необхідними для їх обробки, виконувати правила безпечної роботи з жерстю. Жерстянник також повинен вміти вирівнювати або згинати жерсть так, щоб поверхня виробу була якісною і рівною.

Професія робітників, які здійснюють виготовлення тонкостінних та товстостінних листів, називається прокатники. Саме вони здійснюють керування технологічними машинами, які працюють за рахунок електродвигунів та комп’ютерної техніки та називаються прокатними станами. Це досить небезпечна і шкідлива робота, яка потребує значних зусиль та відповідних умінь і навиків. Необхідно пам’ятати, що виконувати роботу без браку може лише той, хто вміє організовувати своє робоче місце, планувати роботу, користуватися інструментами, використовувати різні пристосування для підвищення ефективності своєї праці.

VІ. Практична робота «Виготовлення совка»

(обговорення завдання в парах за робочими місцями).

6.1 Вступний інструктаж

Повідомлення тему практичної роботи та правил безпеки життєдіяльності учнів при роботі з тонколистовим металом. Презентація. Слайди 11-16

VІІ Підсумок уроку

7.1 Рефлексія

Метод «мікрофон»:

  1. Що називається листовим металом?
  2. Де використовують тонкий листовий метал?
  3. Чому, на вашу думку, дахову сталь покривають тонким шаром цинку?
  4. Які властивості має тонкий листовий метал? 

7.2. Підбиття підсумків, виставлення оцінок за роботу на уроці.

Надати учням короткі відомості про професію прокатника.

Виставлення оцінок за урок, заохочення учнів, що були активними на уроці.

8. Оголошення домашнього завдання. Вивчити види тонколистового металу, тези конспекту.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Технології, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку