Конспект уроку української літератури у 8 класі на тему "Трагікомедія Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв»"
Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв»
Мета: ознайомити учнів із сюжетом драматичного твору, допомогти глибше усвідомити особливості жанру, ідейно-художній зміст трагікомедії; розвивати образне та критичне мислення, навички роботи з драматичним твором, виділення головних епізодів сюжету.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів
Як і чому називають український театр кінця 19ст.?
Який твір називають драматичним?
Що таке трагедія, комедія?
Метод «Передбачення»
Чи можна поєднати трагедію і комедію?
Як би називався такий твір? Які його ознаки?
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Робота зі словником літературознавчих термінів
* Трагікомедія — це драматичний твір, що поєднує в собі ознаки як комедії, так і трагедії: у ньому комедійний конфлікт набуває рис глибокого драматизму. В основу трагікомедії покладене відчуття відносності існуючих критеріїв життя; одне й те саме явище драматург подає і в комічному, і в трагічному висвітленні.
Історія створення трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого
Одного разу Іван Карпенко-Карий почув історію про те, як багатого глитая обдурили шахраї, продавши замість фальшивих грошей прості папірці.
— Ото робота! Сто тисяч! — захоплювався меткий купчик, що не раз підсідав за стіл до Івана Карповича, запрошуючи його до себе в прикажчики.
«Ці люди напрошуються дійовими особами комедії, яку варто назвати вагомим словом “Гроші”, — ділився він думками з дружиною Софією Віталіївною.— Всюди гроші, гроші, гроші... Увірвалася у життя хлібороба хвороблива жадоба грошей, спотворюючи побут і людські взаємини. Треба писати комедію на цю тему, картати ненажер, моральних виродків. Без сатири не може бути прогресу!»
У 1889 році на хуторі Надія І.Карпенко-Карий написав п'єсу «Гроші», яка згодом здобула популярність під назвою «Сто тисяч».
Через рік комедія була інсценізована. Головну роль Герасима Калитки (у першому варіанті п’єси прізвище героя було Капшук – торбинка з шнурочком для грошей) у п'єсі виконував автор.
Які особливості композиції трагікомедії «Сто тисяч»? (драматичний твір складається з 4 частин, кожна з яких поділена на яви).
Обмін враженнями від п’єси
— Як ви зрозуміли, у які часи проходить дія твору, хто такі Невідомий, Копач, які стосунки існують між Романом та Мотрею?
Визначення елементів сюжету
Експозиція – знайомство з місцем дії, дійовими особами та обставинами, в яких вони живуть дійові, їхніми стосунками і прагненнями.
Зав’язка – восьма ява першої дії твору, коли Невідомий домовляється з Калиткою про те, що у визначений час він передасть йому на вокзалі за 5 тисяч справжніх грошей 100 тисяч фальшивих.
Розвиток дії – гонитва Калитки за наживою.
Кульмінація – замість фальшивих грошей Герасим купує пакунки паперу.
Розв’язка – Герасим у розпачі вішається, його рятує Банавентура.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Трагікомедія «Сто тисяч» — класичний взірець українського «театру корифеїв».
Твір став справжньою візитною карткою «театру корифеїв», тому що:
— п’єса була написана й зіграна народною української мовою;
— має новаторство ‒ елементи авантюрної драми;
— охоплювала синкретизм жанрів ‒ поєднання комедійних та по-справжньому драматичних подій.
VІ. Підбиття підсумків
Доведіть, що п’єса є трагікомедією.
VІІ. Домашнє завдання
Виписати цитати для характеристики Калитки