Урок " Транспорт речовин. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові."

Про матеріал
Доцільно наголосити на особливу роль теми «Кровоносна система » в розвитку здоров’язберігаючої компетентності. Зміст навчального матеріалу спрямований на формування переконань у необхідності відповідального ставлення до власного здоров’я, оволодіння знаннями про здоров’я, методи його збереження та зміцнення, усвідомлення залежності процесів життєдіяльності й здоров’я людини від природних і соціальних факторів, формування готовності учнів використовувати набуті знання і вміння .
Перегляд файлу

  Дистанційний  урок з біології 

ПІБ учителя

 Семенович Надія Дмитрівна

Предмет

Біологія

Урок №

33

Розділ, тема уроку

 Транспорт речовин. Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.

Клас

8-б

Тип уроку

Комбінований урок

Форма проведення

Онлайн урок-конференція на платформі  Zoom

Тривалість уроку

20 хвилин

Цілі уроку

навчальна: розкрити поняття кровоносні судини; охарактеризувати будову кровоносних судин, велике і мале кола кровообігу, рух крові по судинах;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, а саме порівнювати будову артерій, вен і капілярів, вміти пояснювати взаємозв’язок будови і функцій кровоносних судин, розвивати вміння та навички виміряння пульсу, вміння розпізнавати органи кровообігу;

виховна: виховувати вміння бережно відноситися до свого здоров’я, вміння виокремити головне, вміння слухати один одного, етичне виховання.

 

Навчально-методичне забезпечення

Підручник «Біологія 8кл.», відеоматеріали, презентація.

 

 

 

Організаційні елементи уроку

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Час

Мотиваційний блок

Організаційний момент

Привітання учням (обмін емоціями)

Привітання вчителю

1 хв

 

  Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, завдань уроку .

Знаково-символічні  дії; очікувані результати

 

 2хв

Інструктивний блок

Обладнання

Ноутбуки, комп’ютери з доступом до мережі Інтернет, дошка, підручники з  біології , презентація,  відеоматеріали.

 

 

Домашнє завдання

  1. Перегляд відеоматеріалів:

 https://youtu.be/JRXte4xAeJ4

https://youtu.be/PT5K0wokvT4

 

 2. Зробити  власний кросворд (високий рівень)

 3. Тест-оцінювання « Транспорт речовин»(достатній рівень)

Спосіб зворотнього зв’язку при перевірці домашнього завдання

Google клас

Інформаційний блок

Глосарій за темою дистанційного уроку

 В організмі людини є три типи кровоносних судин – артерії, вени та капіляри. Вони виконують різні функції, що зумовлює відмінності в їх будові.

Відео про будову артерій та вен та капілярів.

А тепер ми детальніше розглянемо будову кожної судини.

Артерії проводять кров від серця до капілярів і повинні витримувати високий тиск, який виникає під час скорочень серця. Вони складаються з трьох шарів:

  •               Зовнішній шар побудований з пухкої сполучної тканини, у ньому проходять нерви, що регулюють розширення і звуження судин;
  •               Середній шар з гладком’язової оболонки, завдяки якої змінюється простір судин, і еластичних волокон, які надають судинам пружності;
  •               Внутрішній шар – утворений особливою сполучною тканиною, клітини якої мають дуже гладкі оболонки, що не перешкоджають руху крові.

Артерії розгалужуються на артеріоли, що переходять у капіляри.

Капіляри – найдрібніші кровоносні судини, які з’єднують між собою артерії і вени та забезпечують обмін речовин між кров’ю та тканинною рідиною. Їх стінки повинні бути дуже тонкими, тому вони складаються з одного шару плоских епітеліальних клітин. Різні органи мають різний рівень розвитку капілярної сітки. Наприклад, у шкірі на 1 мм2 є 40 капіляр, а в м’язах – близько 1000.

А вени збирають кров з усього організму, щоби транспортувати її в серце. Для них дуже важливо забезпечити рух крові тільки в одному напрямку. Вони мають таку саму будову стінок, як і артерії, але тонші і менш еластичні. У середніх і деяких великих венах є півмісяцеві клапани, що забезпечують течію крові тільки в одному напрямку.

Ви вже знаєте, що кров буває артеріальна та венозна, але як помиляється той, хто вважає, що артеріальна кров рухається тільки по артеріям, а венозна кров тільки за венами. Давайте розберемося яка кров і в якому напрямку рухається по нашому тілу.

Відео: кола кровообігу.

Рух крові судинами зумовлений ритмічною роботою серця. Допоміжними чинниками кровообігу є скорочення скелетних м’язів, пристінна дія грудної клітки, наявність клапанів у венах за течією крові, еластичні сили судин, які запасають енергію під час скорочень серця.

Розглянемо кожне коло кровообігу і дізнаємось, яка кров де рухається. Обіг крові по малому колу кровообігу здійснюється за 4-5 с.

Мале коло кровообігу – це шлях крові від правого шлуночка через легені до лівого передсердя.  При цьому кров проходить: правий шлуночок – легеневий стовбур – легеневі артерії (права та ліва) – легеневі капіляри – 4 легеневі вени – ліве передсердя. Завдяки малому колу здійснюється обмін газів: кисень переходить до крові, а вуглекислий газ – до легенів, і відбувається перетворення венозної крові в артеріальну. Тобто, у малому колі кровообігу легеневі артерії несуть венозну кров, а легеневі вени – артеріальну.

Обіг крові по великому колу кровообігу здійснюється за 20-23 с.

Велике коло кровообігу – шлях крові від лівого шлуночка через артерії, артеріоли, капіляри, венули та вени всіх органів тіла до правого передсердя. По великому колу кров проходить такий шлях: лівий шлуночок – аорта – артерії до органів – капілярні сітки органів – нижня та верхня порожнисті вени – праве передсердя. Рухаючись великим колом, кров розносить кисень і поживні речовини до клітин і забирає від них вуглекислий газ і продукти обміну, при цьому відбувається перетворення артеріальної крові на венозну. У великому колі кровообігу артерії несуть артеріальну кров, а вени – венозну.

 

Інформаційні навчаючі матеріали

  1. Відеоматеріали до уроку:

https://youtu.be/JRXte4xAeJ4

https://youtu.be/PT5K0wokvT4

Список літератури й Інтренет-ресурсів

  1.              НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА  з біології для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
  2.              Підручник « Біологія».8кл Камянець-Подільський « Абетка «2016   
  3.              Відео  на каналі «You Tube ».
  4.              Платформа LearningApps.org.
  5.              Освітній онлайн-портал «На Урок».

 

Комунікативний та консультативний блок

Актуалізація опорних знань учнів

 Складання сенкану

Робота  на дошці  

 3 хв

Розгляд нового матеріалу:

  1. Перегляд відео. 

 

Обговорення матеріалів відео.

 

  Характеристика кровоносних судин .

Вправа на відповідність « Велике і мале коло кровообігу».

 

 5 хв

2.  Закріплення матеріалу.

Кросворд

   Розв’язування кросворду.

 9 хв

Контрольний блок

Можливість зворотного зв’язку

Обговорення в режимі відеоконференції, виконання завдань (усно й письмово), отримання рецензій вчителя на виконане завдання, чат, рекомендації, щодо подальшого вивчення теми, обмін приватними повідомленнями

2 хв

Рефлексія

Прийом «Враження» . Загальний аналіз уроку

Висловлюють свої враження від уроку надсилаючи відповідні смайлики.   

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
14 червня 2021
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку