Урок біології для учнів 8 класу "Будова скелета людини"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 8 класу "Будова скелета людини" розгорнута та структурована, має на меті ознайомити учнів з будовою скелета людини; пов’язати особливості будови скелета з функціями, які він виконує; порівняти будову скелета людини зі скелетом ссавців; навчитися визначати правильну поставу; зробити еволюційні висновки; розвивати пізнавальні інтереси, творчу активність учнів; формувати екологічну свідомість особистості; виховувати вміння звертатися до свого досвіду та ціннісне ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Яценко Галина Вікторівна, учитель біології

закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5

 Тростянецької міської ради

Тема: Будова скелета людини.

Мета: ознайомити учнів з будовою скелета людини; пов’язати особливості будови скелета з функціями, які він виконує; порівняти будову скелета людини зі скелетом ссавців; навчитися визначати правильну поставу; зробити еволюційні висновки; розвивати пізнавальні інтереси, творчу активність учнів; формувати екологічну свідомість особистості; виховувати вміння звертатися до свого досвіду та ціннісне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: плакати, схеми, таблиці, що дозволяють ілюструвати будову скелета людини, малюнки із зображенням скелету ссавців, об’ємна модель скелету люлини, мультимедійний комплект

Терміни і поняття: скелет людини, відділи скелета, череп, хребет, грудна клітка, скелети нижньої та верхньої кінцівок, викривлення хребта.

Комплекс використаних  методів  та педагогічних прийомів:

  • елементи творчого навчання: психологічний тренінг;
  • інформаційно-рецептивний: бесіда, розповідь, робота з підручником, робота з таблицями;
  • випереджаюче навчання: повідомлення учнів;
  • інтерактивний: робота в групах, робота в парах, «мікрофон», «бумеранг» «Один – удвох – усі разом»;
  • репродуктивний: заповнення таблиці, складання схеми;
  • проблемно-пошуковий: пошук відповідей на проблемні запитання;
  • дослідницький: самоспостереження
  • демонстраційний: демонстрація муляжу скелета людини

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

І. Організаційний етап……………………………………………..…………1 хв

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності…..5хв

ІІІ. Вивчення нового матеріалу……………………………………...……..20 хв

1. Будова скелета людини:

а) скелет голови;

б) скелет тулуба;

в) скелет кінцівок

2. Викривлення хребта.

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів…………………10 хв

V. Корекція………………………………………………………………………..3 хв

VІ. Оцінювання знань, умінь та навичок учнів………………………………2хв

VІІ. Підсумок уроку ……………………………………………………………...2 хв

VІІІ. Домашнє завдання …………………………………………………………2 хв

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

  Який у вас сьогодні настрій? Бажаю усім творчого натхнення, успіху, доброго настрою. Сподіваюся це допоможе у нашій співпраці, метою якої є засвоєння навчального матеріалу уроку. Бажаю, щоб всі ви якнайкраще справилися зі своїми завданнями та отримали високі результати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань  та  мотивація навчальної діяльності учнів

Біологічний диктант

1. Рухову активність забезпечує _____________________________

2. Опорно-рухова система складається з комплексу______________

3. Функції опорно-рухової системи___________________________

4. Кістки скелета утворені тканинами__________________________

5. Структурною одиницею кісткової тканини є__________________

6. Клітини кісткової тканини називаються______________________

7. Хрящові клітини мають назву_____________________________

8. Хрящі живляться за рахунок______________________________

9. Знижена рухова активність – це____________________________

10. До складу кісток входять – ______________________________

11. За формою кістки бувають – _______________________________

12. Розрізняють три типи з’єднань кісток –  _________________________

Робота в парах (взаємоперевірка)

Обговорення питань в загальному колі

  • Що спільного в будові скелета хребетних тварин?
  • Чим відрізняються скелети тварин?
  • До скелета яких тварин найбільше подібний скелет людини? Чому?
  • Чи є відмінності між скелетами людини та ссавців? З чим це пов’язано?

Інформаційне повідомлення вчителя.

Вивчення скелета людини має свою історію. Довгий час церква забороняла анатомічні дослідження. Незважаючи на це, вчені не припиняли роботи. Щоб вивчити будову людського організму, Демокріт, давньогрецький учений-філософ, творець учення про атоми, збирав кістки на цвинтарі. А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців. Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час, скелет людини. На початку ХVІІІ століття Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «кабінет рідкісних речей».

У скелеті людини є певні залежності між різними частинами тіла. Так, довжина долоні дорівнює довжині обличчя, довжина передпліччя – довжині стопи. Переконатись, чи підходить вам шкарпетка, можна, обернувши її навколо кисті, стиснутої в кулак, а підібрати необхідний розмір взуття – порівнявши довжину підошви взуття з довжиною передпліччя. Віддаль між кистями розведених рук дорівнює сумі довжини ніг. Переконайтесь у цих залежностях. Як ці знання можна використати у повсякденному житті?

Щоб отримати більше інформації давайте активно попрацюємо на уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми і мети уроку.

Отже, саме зараз ми спробуємо знайти відповідь на ці запитання. Адже тема нашого уроку «Будова скелета людини».

  1. Будова скелета людини

Повідомлення учня

  • Спочатку послухаємо повідомлення учня. Послухайте уважно це повідомлення і скажіть, як вплинуло на скелет людини перехід до прямоходіння?

Пояснення вчителя за таблицею «Скелет людини» (демонстрація будови відділів скелета на об’ємній моделі). Перегляд відео «Будова черепа»

Отже, для кращого засвоєння навчального матеріалу попрацюємо у групах.

Робота в групах

  • А зараз ми об’єднаємося у 4 групи за кольорами:

І група (червоний) – будова та функції скелета голови

ІІ група (синій) – будова та функції скелета тулуба

ІІІ група (зелений) – будова та функції скелета верхніх кінцівок

ІV група (жовтий) – будова та функції скелета нижніх кінцівок

Користуючись текстом підручника (с. 147-150) виконайте завдання.

Презентація результатів роботи груп.

  • Складання опорного конспекту

Фізкультхвилинка

  1. Викривлення хребта.
  • Як вам уже відомо з курсу «Основи здоров’я», що ми називаємо правильною поставою?
  • Як запобігти порушенню правильної постави?

Робота в парах

– Опрацюйте презентацію та розгляньте рентгенівські знімки

  • Які види порушень постави вам відомі?

Накресліть схему

                                    «Порушення правильної постави»

 

 

 

 

Дослідження

– Визначимо свою поставу:

Станьте спиною до стінки так, щоб потилиця, лопатки та п’яти торкалися стінки. Якщо між попереком і стіною можна просунути кулак – постава порушена.

  • Як впливає екологія на поставу людини?

(Екологія і організм людини дуже тісно взаємопов’язані. Опорно-рухова система чутлива до дії радіації. Відносно невеликі дози при опроміненні хрящової тканини можуть уповільнити або зовсім зупинити  ріст кісток. Радіація призводе до аномалій розвитку скелета. Чим менше вік дитини, тим сильніше пригнічується ріст кісток. Сумарної дози близько 10 Гр, отриманої протягом кількох тижнів при щоденному опроміненні, буває достатньо, щоб викликати деякі аномалії розвитку скелета. Низький вміст кальцію в поєднанні з надлишком заліза, стронцію свинцю та цинку спричинює деформацію кісток, порушення формування хрящів, викривлення хребта.

Висновок. Отже, екологічний стан довкілля дуже впливає на діяльність організму людини, на її здоров’я.

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів

 

  1. Доповніть таблицю (самостійна робота):

 

Відділи скелета

Кістки, що утворюють відділ

  1. Лицьовий відділ черепа

 

  1. Мозковий відділ черепа

 

  1. Грудна клітка

 

  1. Пояс верхніх кінцівок

 

  1. Плече

 

  1. Передпліччя

 

  1. Кисть

 

  1. Пояс нижніх кінцівок

 

  1. Стегно

 

  1.  Гомілка

 

  1.  Стопа

 

  1.  Хребет

 

 

«Один – удвох – усі разом» (перевірка правильності виконання завдання)

 

  1. Мікрофон

Ці питання можна використати під застосування інтерактивних методів навчання «Бумеранг»               та «Мікрофон».

  1. У чому полягає значення опорно-рухової системи?
  2. Із чого складається опорно-рухова система?
  3. Що таке гіподинамія?
  4. Чим подібні й чим відрізняються остеоцити й хондроцити?

5. Які речовини входять до складу кісток?

6. Які речовини надають кістці твердості і міцності?

7. Які речовини надають кістці гнучкості та еластичності?

8. Чи змінюється з віком хімічний склад кісток?

9. Які кістки за формою ви знаєте?

10. До якої групи відноситься стегнова кістка?

11. До якої групи належать кістки черепа?

12. За рахунок чого  відбувається ріст кісток у довжину?

13. За рахунок чого кістки ростуть у товщину?

14. Які типи з’єднань кісток ви знаєте?

15. Що таке суглоб?

16. Які типи суглобів вам відомі?

17. Що таке вивих; перелом?

18. Які особливості будови суглоба сприяють зменшенню сили тертя між кістками?

19. З яких відділів складається скелет людини?

20. Охарактеризуйте будову скелету: а)голови; б)тулуба; в)кінцівок.

21. Як вплинуло на скелет людини перехід до прямоходіння?

22. Чи впливає екологія на стан та діяльність опорно-рухової системи?

 

V. Корекція

 

VІ.  Оцінювання роботи учнів на уроці

 

VІІ. Підсумок уроку

«Прес» (учні висловлюють свої думки стосовно уроку за алгоритмом)

Ми вивчили 

Ми навчилися 

Нас зацікавило 

Отже, 

 

VІІІ. Домашнє завдання

  • опрацювати текст параграфа 30;
  • дати відповідь на запитання на с. 152;
  • провести самоспостереження щодо визначення плоскостопості

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. А.Степанюк, Н.Міщук, Т.Гладюк, Г.Жирська, Л.Барна. Біологія. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Т., Вид-во Підручники і посібники, 2009.
  2. Відкриті та нестандартні уроки біології у 8 класі /Упорядник К.М.Задорожний.-Х.: Вид. група «Основа», 2004 – 144 с. – («Б-ка журн. «Біологія»; Вип. 11(23)).
  3. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Ірпінь: – Перун, 2005.
  4. Тагліна О.В. Біологія. 9 клас: Розробки уроків. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 304 с. +Додаток (16 с.) – (Майстер-клас).
  5. Тагліна О.В. метод проектів на уроках біології. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 160 с.
  6. Учитель року – 2004. Біологія. Розробки переможців. У 2 вип. /А.О. Коваленко, С.В. Лагодюк, Н.М. Макаревич та ін. – Х.: Вид. група «Основа», 2004. – Вип. 2. – 112 с.; – Вип. 2. – 128 с. – ((«Б-ка журн. «Біологія»; Вип. 9 (21)).
  7. Яковлєва Є.В. Уроки біології в 9 класі. Методичний посібник для вчителів біології. – Запоріжжя: Просвіта, 1999. 224 с.: іл.

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
18 червня 2021
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку